AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 (Altså jeg har ikke tenkt til å få barn for å få penger, bare lurer...) Har aldri helt skjønt dette med barnebidrag, er dette noe man både får OG må betale? Tjener man økonomisk på å ha barn? Anonymous poster hash: c0c44...e9e
debattanten Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Barn koster penger, selv med alle støtteordninger. Om du ser rent økonomisk på det så er det et tap. Regn med mindre penger igjen hver måned, mindre penger til hus, bil og forbruk med andre ord.
Gjest gurimalla Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 Nei, det koster penger å ha barn. Du får noe barnetrygd, men det dekker på langt nær kostnadene. Hvis du ikke har jobb og utdanning og er alene med barnet kan du i noen år med overgangsstønad tjene på å ha barn. For alle oss andre er barn et tapsprosjekt (i kroner og øre). Barnebidrag får du fra den andre foreldren hvis du er alenemor/alenefar. Størrelsen på barnebidraget avhenger av inntekt og samvær.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 Hehe, nei det er nok mer utgifter enn inntekter med barn. Alle får støtte fra staten, barnetrygd. et beløp per barn, men dette er ikke mer en en liten del av det det koster å ha barn. Barnebidrag er noe helt annet. det er penger som den ene av partene betaler den andre dersom et foreldrepar skiller seg og den ene parten har hovedomsorgen. Da må jo den andre betale for å være med å dekke økonomiske utfordringer i forhold til det å oppfostre barn. Anonymous poster hash: 2a9fe...219 1
søtpai Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Tror det er sånn: Hvis barnet bor med begge foreldre = ingen barnebidrag. Hvis barnet kun bor med en forelder = den andre betaler barnebidrag. Litt usikker da.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 BarneTRYGD får man fra staten, det er penger rett i lomma, men så er det jo bare rundt 970 kr i måneden også (per barn), ingenting å bli rik av. BarneBIDRAG gjelder hvis foreldrene ikke bor sammen og har ulikt samvær - har mor hovedomsorgen vil far gjerne betale henne noe bidrag, som varierer ut fra fordeling av omsorg, inntekt osv. Du blir ikke rik på å ha barn. Med mindre du anskaffer 20 stk, lager et tv-program om dem og lever av reklameinntektene. Anonymous poster hash: a7b3d...576 1
umwar Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 Tjener penger? Nei. Barn er dyrt! Veldig dyrt. Og blir dyrere for hvert år. Med mindre barnet ditt har et supertalent og bringer inn familien penger, så tjener en aboslutt ikke på å ha barn 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 Jeg er enslig mor til 2 barn, og kan love deg at å ha barn er dyrt. Nå bor jeg i en leilighet med 3 soverom, hadde jeg ikke hatt barn, så hadde jeg bodd i en leilighet med 1 soverom til halve prisen. Strøm blir dyrere med barn, det er mange ting man ikke tenker på. Nå har jeg skolebarn, og de spiser jo like mye eller mere mat enn meg. Fritidsaktiviteter til 2 barn er dyrt. SFO på 2000 kr til det ene barnet. Nye klær, vintertøy, vintersko hvert år. Største barnet er tenåring og koster sitt. Ferier. I barnebidrag for begge to får jeg 4500 kr i måneden, far har samvær 2 dager i måneden. Og i barnetrygd får jeg 2800 kr. Dette er ikke nok til å dekke utgiftene jeg har med barna. Så kan jeg ikke ta hvilken som helst jobb, jeg må jobbe dagtid, og jeg får aldri jobbet overtid. Så har heller ikke mulighet til å tjene like mye som jeg hadde kunnet uten barn. Anonymous poster hash: f7103...690
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Du tjener for å si det sånn ikke og ha barn, men at folk sier det er VELDIG dyrt. Det er pga dem skjemmer bort barnet sitt. Så ikke få inn i hodet at barn er KJEMPE dyrt. Det kommer helt på ann hva man kjøper til barnet og hva man lar barnet spise. Mange barn spise havregryn til frokost som er veldig sunt.. en sunn middag. Langt ifra dyrt. Barnahagen spiser den mat så er det litt andre ting. Anonymous poster hash: 50c75...70a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Du trenger heller ikke kjøpe alt av nye klær. Andre ting kan man arve om man har sjans. Andre ting kan man kjøpe brukt. Selv har vi nok av penger til og kjøpe nytt, men hvorfor ? når man kan få brukt og spare miljøet og penger på det. Anonymous poster hash: 50c75...70a 1
minister-mio Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 Det lønner seg ikke økonomisk nei.
umwar Skrevet 17. november 2014 #13 Skrevet 17. november 2014 Du tjener for å si det sånn ikke og ha barn, men at folk sier det er VELDIG dyrt. Det er pga dem skjemmer bort barnet sitt. Så ikke få inn i hodet at barn er KJEMPE dyrt. Det kommer helt på ann hva man kjøper til barnet og hva man lar barnet spise. Mange barn spise havregryn til frokost som er veldig sunt.. en sunn middag. Langt ifra dyrt. Barnahagen spiser den mat så er det litt andre ting. Anonymous poster hash: 50c75...70a Trenger ikke skjemme bort barnet for at det skal bli dyrt. Nye vintersko, hver sesong? Dyrt. Må en ha nye hver sesong? Ja, barnet vokser jo ut av skoene. Og ikke alltid brukte sko er like godt holdt, og dermed må en ha nytt. Barneting er dyrt fordi folk behøver ting. Da settes prisene opp. Tenk om barnet vil spille fotball? Nye fotballsko hver sesong, fordi barnet vokser. Ikke alle har mulighet til å arve. Noen barn blir store (!!) ungdommer som trenger mye mat. Klær er billig, så det er ikke akkurat det jeg tenker på at er dyrt. Så ja, sammenlignet med å IKKE ha barn? Barn er veldig dyrt. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #14 Skrevet 17. november 2014 Trenger ikke skjemme bort barnet for at det skal bli dyrt. Nye vintersko, hver sesong? Dyrt. Må en ha nye hver sesong? Ja, barnet vokser jo ut av skoene. Og ikke alltid brukte sko er like godt holdt, og dermed må en ha nytt. Barneting er dyrt fordi folk behøver ting. Da settes prisene opp. Tenk om barnet vil spille fotball? Nye fotballsko hver sesong, fordi barnet vokser. Ikke alle har mulighet til å arve. Noen barn blir store (!!) ungdommer som trenger mye mat. Klær er billig, så det er ikke akkurat det jeg tenker på at er dyrt. Så ja, sammenlignet med å IKKE ha barn? Barn er veldig dyrt. Du er eksempel på at barn blir dyrt. Kjøper nye sko hver eneste gang, aldri kjøpe noe på tilbud for da er dem billigere og da er det ikke bra nok. Barna skal ha loff og masse pålegg på brødskiva. Lager aldri mat fra bunn av noe som gjør at mat er faktisk veldig billig iforhold til annet mat. Ikke hør på disse tingene. Bruker du hodet og er sparsom så er ikke barn veldig dyrt selv om dem er med på aktiviteter. Det har jeg gjort i min barndom og det gjør barna mine Men TS tenk over hva du kjøper. Og tenk på om det går ann å kjøpe brukt. Det er ingen skam. Folk kaster tilogmed nesten helt nye sko som ikke er slitt engang. Spar dette heller til EK til dine unger så skjønner dem kanskje hvorfor dem har fått litt mer brukt enn andre, men dem var først ute i boligmarkedet Anonymous poster hash: 50c75...70a 1
Tibbie Skrevet 17. november 2014 #15 Skrevet 17. november 2014 Om man studerer, får man ikke da 100% stipend? Altså, ingenting blir omgjort til lån? Eller hvordan er det?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #16 Skrevet 17. november 2014 Om man studerer, får man ikke da 100% stipend? Altså, ingenting blir omgjort til lån? Eller hvordan er det? riktig, men kun i disse mnd du får stipend. Så kun 9-10mnder? resten av 2-3 mndene får du ikke noe trur jeg. SÅ da må man gå på andre stønader. Anonymous poster hash: 50c75...70a
umwar Skrevet 17. november 2014 #17 Skrevet 17. november 2014 Du er eksempel på at barn blir dyrt. Kjøper nye sko hver eneste gang, aldri kjøpe noe på tilbud for da er dem billigere og da er det ikke bra nok. Barna skal ha loff og masse pålegg på brødskiva. Lager aldri mat fra bunn av noe som gjør at mat er faktisk veldig billig iforhold til annet mat. Ikke hør på disse tingene. Bruker du hodet og er sparsom så er ikke barn veldig dyrt selv om dem er med på aktiviteter. Det har jeg gjort i min barndom og det gjør barna mine Men TS tenk over hva du kjøper. Og tenk på om det går ann å kjøpe brukt. Det er ingen skam. Folk kaster tilogmed nesten helt nye sko som ikke er slitt engang. Spar dette heller til EK til dine unger så skjønner dem kanskje hvorfor dem har fått litt mer brukt enn andre, men dem var først ute i boligmarkedet Anonymous poster hash: 50c75...70a Hehe, latterlig. Det er jeg nok ikke. Jeg kom med eksempler på hvorfor barn er dyrt. Vi har brukt 1/3 av det våre venner har på "startpakken". Tror ikke vi har kjøpt en eneste ting til fullpris enda. All mat jeg lager er 90% fra bunnen av, og det har jeg gjort siden jeg var 19 og flyttet for meg selv. Og jeg bruker finn.no til å både kjøpe og selge ting som vi ikke bruker, og ting vi ønsker. Uansett om du kjøper ting brukt eller nytt, så er det en ekstra kostnad som kommer ganske hyppig. Derav mitt siste utsagn, sammenligned med å IKKE ha barn, er det veldig dyrt å ha barn.
umwar Skrevet 17. november 2014 #18 Skrevet 17. november 2014 Om man studerer, får man ikke da 100% stipend? Altså, ingenting blir omgjort til lån? Eller hvordan er det? Lån og stipend som stipend i 49 uker. Utfyllende informasjon på lånekassens hjemmesider.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #19 Skrevet 17. november 2014 Nei, det er dyrt å ha barn. Klær, fritidsaktiviteter, sko, skoleutstyr, mat o.s.v koster penger. Man må gjerne også ha bedre plass når man har barn (jada, jeg vet noen mange personer på en liten treroms f.eks, så det finnes de også. Men generellt sett bor folk i større leiligheter/hus dersom de har barn enn de ville gjort uten barn. Jeg bor nå i en treroms. Hadde jeg vært alene kunne jeg greid meg med en liten leilighet, omså uten soverom og betalt betyldelig mindre i måneden). Anonymous poster hash: 032f0...b87
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #20 Skrevet 17. november 2014 Hehe, latterlig. Det er jeg nok ikke. Jeg kom med eksempler på hvorfor barn er dyrt. Vi har brukt 1/3 av det våre venner har på "startpakken". Tror ikke vi har kjøpt en eneste ting til fullpris enda. All mat jeg lager er 90% fra bunnen av, og det har jeg gjort siden jeg var 19 og flyttet for meg selv. Og jeg bruker finn.no til å både kjøpe og selge ting som vi ikke bruker, og ting vi ønsker. Uansett om du kjøper ting brukt eller nytt, så er det en ekstra kostnad som kommer ganske hyppig. Derav mitt siste utsagn, sammenligned med å IKKE ha barn, er det veldig dyrt å ha barn. Du sitter her og sier det er veldig dyrt. Da syns jeg du er tåpelig om du har en unge og du har gjort som du sier nå. For det er det ikke. Kjøpe bruker er som nesten og få ting gratis. Folk vil bare kvitte seg med det. Skal ikke forundre meg om du er ei som røyker og sier unger er dyrt. Anonymous poster hash: 50c75...70a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå