AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Del Skrevet 17. november 2014 Jeg er nå 30 år og kunne tenke meg å ta en prostata sjekk. Men har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på for meg: Hvordan gjør man det? Finger opp bak? Er det bare å gå til fastlegen også gjør de det med engang? Eller må man bestille time for det spesifikt? Eller blir man sendt et annet sted? Anonymous poster hash: 55521...eac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartbeat Skrevet 17. november 2014 #2 Del Skrevet 17. november 2014 Bestill time til legen. Han vil kjenne deg med en finger bak for å kjenne på prostatakjertelen. Er den forstørret eller trenger mer behandling vil du blir videresendt til urolog. En forstørret prostata er veldig vanlig når du kommer opp i årene, men du er jo bare 30? Har du symptomer på treg vannlating?At du ofte må¨på do om natten ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #3 Del Skrevet 17. november 2014 Bestill time til legen. Han vil kjenne deg med en finger bak for å kjenne på prostatakjertelen. Er den forstørret eller trenger mer behandling vil du blir videresendt til urolog. En forstørret prostata er veldig vanlig når du kommer opp i årene, men du er jo bare 30? Har du symptomer på treg vannlating?At du ofte må¨på do om natten ? Har ikke andre symptomer enn at jeg går ofte på do, men jeg drikker veldig mye vann også da. Vil uansett ta en prøve så er jeg ferdig med det, for en god stund. Okai, så jeg bare ringer fastlegen og bestiller vanlig time? Trenger ikke si at jeg skal sjekke prostata? Fastlegen min er en dame forresten, regner med at hun også gjør det eller får de en mann til å gjøre det? Anonymous poster hash: 55521...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #4 Del Skrevet 17. november 2014 Kjønnet på legen har ikke noe å si for om man klarer å gjennomføre en undersøkelse eller ikke. Anonymous poster hash: dc0b9...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gutt_Buskerud Skrevet 17. november 2014 #5 Del Skrevet 17. november 2014 Problemer med prostata og/eller prostata kreft kan også avsløres ved en enkel blodprøve. Det første de gjør er ikke og dytte en finger opp i stumpen din. Men dersom blodprøven din avslører noe rart, så kan det hende du må belage deg på og få noe opp i stumpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 17. november 2014 #6 Del Skrevet 17. november 2014 Du trenger ikke bekymre deg for prostatakreft som 30-åring, men det gjør ikke noe å få den sjekket. Legen kjenner med en finger og vurderer størrelse, konsistens og om det er noen ujevnheter i den. Det er fort gjort. Både kvinnelige og mannlige leger gjør dette like bra. Du trenger ikke si noe om hva du skal på forhånd. Det finnes en blodprøve som stiger i verdi ved prostatakreft, men den skal ikke brukes som screening fordi den er altfor uspesifikk. Brukes helst til å vurdere behandlingsrespons og fange opp tilbakefall hos menn som har kjent prostatakreft. Jeg vet at en del leger likevel bruker den som screening, men man får mye mer informasjon av å kjenne på prostata. Undersøkelse av prostata skal normalt ikke gjøre vondt, men kan selvsagt være ubehagelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartbeat Skrevet 17. november 2014 #7 Del Skrevet 17. november 2014 Problemer med prostata og/eller prostata kreft kan også avsløres ved en enkel blodprøve. Det første de gjør er ikke og dytte en finger opp i stumpen din. Men dersom blodprøven din avslører noe rart, så kan det hende du må belage deg på og få noe opp i stumpen. Jo første skritt er å kjenne bak om det er noen uregelmessighet i prostataen og eller størrelse Senere kan det bli aktuelt med blodprøver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gutt_Buskerud Skrevet 17. november 2014 #8 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Jo første skritt er å kjenne bak om det er noen uregelmessighet i prostataen og eller størrelse Senere kan det bli aktuelt med blodprøver Jeg gikk til legen min og ba om undersøkelse, så var det blodprøve. Fikk da beskjed om at dersom det ble problemer med prostata ville den skille ut et stoff som ble vist på en spesiell blodprøve analyse. Mulig det er noe nytt, eller en annen måte og gjøre det på. Ikke vet jeg. Uansett er det PSA verdien de ser på når en blodprøve taes Edit: Når jeg leser litt mer om det, så anbefales det nå at man får en rektal undersøkelse, samtidig som man tar en blodprøve hvor man sjekker PSA verdien. Så jeg gir meg selv 50% rett Endret 17. november 2014 av Gutt_Buskerud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartbeat Skrevet 17. november 2014 #9 Del Skrevet 17. november 2014 Jeg gikk til legen min og ba om undersøkelse, så var det blodprøve. Fikk da beskjed om at dersom det ble problemer med prostata ville den skille ut et stoff som ble vist på en spesiell blodprøve analyse. Mulig det er noe nytt, eller en annen måte og gjøre det på. Ikke vet jeg. Uansett er det PSA verdien de ser på når en blodprøve taes Edit: Når jeg leser litt mer om det, så anbefales det nå at man får en rektal undersøkelse, samtidig som man tar en blodprøve hvor man sjekker PSA verdien. Så jeg gir meg selv 50% rett Okey, da er det vel forskjellig praksis på hva som gjøres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #10 Del Skrevet 18. november 2014 Du trenger ikke bekymre deg for prostatakreft som 30-åring, men det gjør ikke noe å få den sjekket. Legen kjenner med en finger og vurderer størrelse, konsistens og om det er noen ujevnheter i den. Det er fort gjort. Både kvinnelige og mannlige leger gjør dette like bra. Du trenger ikke si noe om hva du skal på forhånd. Det finnes en blodprøve som stiger i verdi ved prostatakreft, men den skal ikke brukes som screening fordi den er altfor uspesifikk. Brukes helst til å vurdere behandlingsrespons og fange opp tilbakefall hos menn som har kjent prostatakreft. Jeg vet at en del leger likevel bruker den som screening, men man får mye mer informasjon av å kjenne på prostata. Undersøkelse av prostata skal normalt ikke gjøre vondt, men kan selvsagt være ubehagelig. Takk for godt svar Anonymous poster hash: 55521...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå