AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Ved hvilken alder mener dere at gutta bør ordne seg selv i herregarderoben f.eks i svømmehallen, istedet for å være med mamma i damegarderoben? Anonymous poster hash: c9fe7...3a9
Mysteh Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Når de begynner på skolen, senest. Sier dette med tanke på at da blir sjansen større for å møte klassevenninner osv i dusjen. 9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 Det kommer an på tid, sted, garderobe og barnets modenhet. Her var det krav at barna fulgte kjønnet til den av foreldrene som fulgte til de var 8 år, på svømmekurs. Når de var over 8 skulle de derimot klare seg selv. Anonymous poster hash: 3577e...917
camillete Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 Jeg har en på 8år. Han er med meg i garderoben på svømmeanlegget på jobben min, men begynte i høst å gå alene når vi var i badeland. På jobben min er d sjeldent andre i garderoben,
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Det vanlige der jeg går er 6 år. Ellers må de følges gjennom garderoben for personer med spesielle behov. Synes ikke det er noe særlig når en større gutt tar oppstilling og glor voksne kvinner opp og ned i dusjen. Snur en ryggen til så går han og stiller seg inntil veggen og fortsetter å se. Flere har gitt beskjed til de ansatte om at den gutten er uønska i damegarderoben. Mora bryr seg ikke så hva som skjer veit jeg ikke. Anonymous poster hash: d8eba...431 3
Puny Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 Jeg husker jeg og pappa pleide å gå i svømmehallen når jeg var rundt 5 år, da 'måtte' jeg gå alene i damegarderoben. Syntes det var greit, men det hente jeg måtte ha hjelp med vanskelige glidelåser og knapper når jeg kom ut
Gabriel Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 Dette har vi en lang tråd om et sted. På 70-tallet delte mange steder gutter og jenter dusjen et stykke opp i barneskolen. I Danmark ennå lenger, faktisk enkelte skoler gjør de det fortsatt i første klasse. De fleste steder i Norge er det slik at man setter grensen ved når de begynner på skolen. D.v.s. fra første skoledag får de ikke lenger lov. Noen utvikler en egen sjenanse mens svært mange (de fleste) blir kulturelt påvirket til å føle sjenanse. For de som utvikler en egen sjenanse så kommer den gjerne noen år etter skolestart. Den er også vanligvis ukjønnet - d.v.s. de sjenerte er like sjenert for eget som det motsatte kjønn. Men man vil naturligvis være mindre sjenerte for de man er venner med. Hvis man er mest venner med samme kjønn blir det motsatte mest ubehagelig. Er jenta bestekompis med naboguttene og har sprunget naken i sprederen sammen siden de kunne gå er trolig de nye klassevenninene mer skremmende. Men her er det en meget massiv kulturell påvirkning som har lite med fornuft å gjøre. Langt de fleste av oss styres av omgivelsene og ikke hva vi selv mener. Det gjelder både voksne og barn. 1
Gabriel Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 Når de begynner på skolen, senest. Sier dette med tanke på at da blir sjansen større for å møte klassevenninner osv i dusjen. Dette er tillært. På dette alderstrinnet er det ingen stor forskjell på å se hverandre nakne i barnhagen før sommeren og i garderoben om høsten. De som utvikler instinktiv bluferdighet gjør det nærmere puberteten.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #9 Skrevet 17. november 2014 Det vanlige der jeg går er 6 år. Ellers må de følges gjennom garderoben for personer med spesielle behov. Synes ikke det er noe særlig når en større gutt tar oppstilling og glor voksne kvinner opp og ned i dusjen. Snur en ryggen til så går han og stiller seg inntil veggen og fortsetter å se. Flere har gitt beskjed til de ansatte om at den gutten er uønska i damegarderoben. Mora bryr seg ikke så hva som skjer veit jeg ikke.Anonymous poster hash: d8eba...431 Det er jo hensynsløst og uansvarlig at moren ikke følger opp gutten. Men akkurat det samme kunne skje med ei jente og spesielt hvis hun ikke var vant med å se andre nakne av samme kjønn. Det seksuelle aspektet kommer nok en del senere. Anonymous poster hash: a18fc...ae6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Det er jo hensynsløst og uansvarlig at moren ikke følger opp gutten. Men akkurat det samme kunne skje med ei jente og spesielt hvis hun ikke var vant med å se andre nakne av samme kjønn. Det seksuelle aspektet kommer nok en del senere.Anonymous poster hash: a18fc...ae6 Der tror jeg du tar veldig feil. Kjæresten min har fortalt om att han likte å se på damene i garderoben(på en seksuell måte) tidlig i skolealder. Anonymous poster hash: e5951...67d
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Der tror jeg du tar veldig feil. Kjæresten min har fortalt om att han likte å se på damene i garderoben(på en seksuell måte) tidlig i skolealder.Anonymous poster hash: e5951...67d Individuelle variasjoner finnes selvfølgelig. Barn er nysgjerrig på hvorfor vi er to kjønn og også etterhvert på seksualitet lenge før de har noen egen seksuell interesse/preferanser av vesentlig betydning og legningen kommer frem. Når jenter vil ha bikinitopp når de er små og gutter titter nysgjerrig på damer så har det mere med å forstå rollene som ligger til egen kjønnsidentiet enn at det egentlig kommer fra de selv. Men ingen regel uten unntak! Anonymous poster hash: a18fc...ae6 1
Gjest Phoenix Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 8 år er vanlig her. Jeg har opplevd eldre gutter og mannfolk i damegarderoben, det er så kleint.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #13 Skrevet 17. november 2014 Det er rart hvor forskjellig vi er. Svært mye,mere enn vi er klar over, må komme av hva vi er opplært til. Jeg er vant med nakne kvinner og menn, gutter og jenter sammen fra jeg var barn. Jeg synes det er veldig rart og kunstig hver gang jeg er i offentlige bad og man er så nøye med å skille kjønnene. Jeg har aldri opplevd noe seksuelt i forbindelse med at begge kjønn har delt garderobe. Men selv om jeg er oppvokst med en liberal holdning til at kjønnene er sammen har jeg også fått en solid balast når det gjelder seksualitet. Jeg vil derfor aldri kunne tenke meg f.eks. å være samboer. Anonymous poster hash: 6abe0...164
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #14 Skrevet 18. november 2014 For meg som voksen har det ingenting å si at andre damer tar med sønnene sine i garderoben. MEN for jentene som er på samme alder kan det nok være veldig flaut! Jeg syns 6-7år maks. Særlig hvis det er vanlig svømmeanlegg med mange andre. Noen steder har egne mor/barn garderobe i tillegg til dame og herre.Anonymous poster hash: c4f9a...001
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå