AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Første dag med tilvenning og hun skal sove i barnehagen idag. Gruer meg for hun er minst og trenger mye mer søvn enn de andre på avdelingen. Hun sover kjempe dårlig om natta og våkner hver time om hun er overtrøtt. Hun sover fra 12.30-14.30/15.00 hjemme og merker fort om hun sover for lite. De andre ungene våkner alle rundt 1300-13.30. Er dette noe de venner seg til fort? Altså å ikke våkne når de andre våkner og gråter? Dette med søvn er egentlig min største bekymring rundt barnehagen så hadde vært fint om noen delte erfaringerAnonymous poster hash: d99c3...cff
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Her sov alle ungene så lenge som de hadde behov for. De voksne var raskt ute og hentet inn de som våknet, så de ikke skulle vekke de andre. Anonymous poster hash: 85db0...23f
Gjest Magdalene Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 Dette går seg alltid til! De vender seg til nye rutiner, og ikke minst bråk mens de sover. Innen et par uker er de ofte inni det 😊
lykkelige.meg Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 I barnehagen vi bruker får barna sove det de trenger. I begynnelsen sov jenta til de tidene hun var vant til hjemme, sakte men sikkert justerte barnehagen leggetiden til å passe bedre med de andre barna. Men hun sov allikavel "sine" timer, bare med litt senere leggetid. Nå som hun er tre år får hun fremdeles sove de dagen hun har behov for det. Syns de i vår barnehage i hvertfall er veldig flink til å se hvert barns behov. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Dette går seg alltid til! De vender seg til nye rutiner, og ikke minst bråk mens de sover. Innen et par uker er de ofte inni det 😊 Det gjør vell det. Største problemet er om hun våkner for tidlig. Hun holder ikke ut å være våken mer enn 4 timer og vill helst slippe å legge henne tidligere enn hun bruker(19). TsAnonymous poster hash: d99c3...cff
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 Kjære vene, et barnehagebarn som ikke makter å være våkent mer enn 4 timer?? Dette må jo være et veldig lite barn, og et barn som strengt tatt er for lite til å gå i barnehagen i utgangspunktet??Anonymous poster hash: 83a2f...7f4 4
lykkelige.meg Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 Det gjør vell det. Største problemet er om hun våkner for tidlig. Hun holder ikke ut å være våken mer enn 4 timer og vill helst slippe å legge henne tidligere enn hun bruker(19). TsAnonymous poster hash: d99c3...cff Det er mye mulig du må forberede deg på en urolig jente i starten, det tar tid for barna å vende seg til nye rutiner. Og dette er det ofte vi foreldre som får kjenne mest på :-)
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 Tja, det varierer vel veldig, Vår 2 åring har nå gått ett år i bhg, og han får alt for lite søvn der. Han er var på lyder, så når de andre begynner å våkne, våkner han også... Så i bhg får han toppen 40 min lur, mens når han har fri sover han som regel 2 timer. Uandett vil de nok endre litt på tidspunktet hun sover på, for 12.30 er litt i seneste laget for bhg. Men hun kommer til å bli kjempe sliten de første dagene, så det går sikkert kjempe bra, Og jeg er generelt utrolig imponert over hvorden de som jobber i bhg klarer å få så mange barn til å sove i samme rom, uten problemer:) Anonymous poster hash: 7defc...3cf
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #9 Skrevet 17. november 2014 Kjære vene, et barnehagebarn som ikke makter å være våkent mer enn 4 timer?? Dette må jo være et veldig lite barn, og et barn som strengt tatt er for lite til å gå i barnehagen i utgangspunktet??Anonymous poster hash: 83a2f...7f4 Hun er akkurat fylt 1 år. Helsesøster sier hun er helt normal. Hun trenger enda to dupper på dagenAnonymous poster hash: d99c3...cff
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Tja, det varierer vel veldig, Vår 2 åring har nå gått ett år i bhg, og han får alt for lite søvn der. Han er var på lyder, så når de andre begynner å våkne, våkner han også... Så i bhg får han toppen 40 min lur, mens når han har fri sover han som regel 2 timer. Uandett vil de nok endre litt på tidspunktet hun sover på, for 12.30 er litt i seneste laget for bhg. Men hun kommer til å bli kjempe sliten de første dagene, så det går sikkert kjempe bra, Og jeg er generelt utrolig imponert over hvorden de som jobber i bhg klarer å få så mange barn til å sove i samme rom, uten problemer:)Anonymous poster hash: 7defc...3cf Hun har en kortere dupp før jeg leverer som hun våkner fra i 10 tia. Har prøvd å kutte til 1 dupp men det gikk ikke. Helsesøster mente jeg måtte vente ei stund før hun klarte seg med en dupp. Anonymous poster hash: d99c3...cff
Gjest Magdalene Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Det gjør vell det. Største problemet er om hun våkner for tidlig. Hun holder ikke ut å være våken mer enn 4 timer og vill helst slippe å legge henne tidligere enn hun bruker(19). TsAnonymous poster hash: d99c3...cff Du må nok belage deg på å legge henne tidligere en stund. Vår eldste sovnet helt utslitt rundt kl 17:30 da hun startet i Bhg. For å få de over på en lur, så må msn prøve å drøye den første luren en stund, og heller legge tidligere på kvelden,
Sol79 Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 Vi brukte sommeren på å tilvenne fra to til en dupp før barnehagestart og det gikk veldig fint. I barnehagen sov han stort sett så lenge som han brukte hjemme uavhengig av de andre barna, og det til og med i stillestående vogn som vi aldri fikk til hjemme. Tror ikke du skal bekymre deg så mye.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #13 Skrevet 17. november 2014 Du må nok belage deg på å legge henne tidligere en stund. Vår eldste sovnet helt utslitt rundt kl 17:30 da hun startet i Bhg. For å få de over på en lur, så må msn prøve å drøye den første luren en stund, og heller legge tidligere på kvelden, Prøvde det en måneds tid men hun sov så urolig på natten noe som bedret seg med en gang hun fikk sove mer på dagen. Mulig hun har større søvnbehov enn andre men helsesøster mente att hun var "normal". Men legger heller tidligere da en periode. Våknet din veldig tidlig når du la henne så tidlig? TsAnonymous poster hash: d99c3...cff
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #14 Skrevet 17. november 2014 Vi brukte sommeren på å tilvenne fra to til en dupp før barnehagestart og det gikk veldig fint. I barnehagen sov han stort sett så lenge som han brukte hjemme uavhengig av de andre barna, og det til og med i stillestående vogn som vi aldri fikk til hjemme. Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Ja jeg gleder meg til hun er nede i en dupp. Upraktisk og vanskelig å planlegge ting når hun må ha to. Men helsesøster mente også hun ikke var moden for 1 helt enda. Venter ett par mnd og så prøver jeg å venne henne til 1 dupp igjen TsAnonymous poster hash: d99c3...cff
Caledonia Skrevet 17. november 2014 #15 Skrevet 17. november 2014 Jeg var også bekymret for dette, men vesla vendte seg fort til å bare sove en gang de dagene hun var i barnehagen. Det var litt styr med å holde henne våken om kvelden i starten, men etterhvert gikk det seg til. Hun sover skikkelig godt i barnehagen. De første dagene er det mange nye inntrykk, så jenta di kommer nok til å bli ganske utslitt. Jenta mi sover vanligvis lett, men i barnehagen sover hun seg gjennom all bråk og støy At de andre våkner før henne har ingenting å si.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #16 Skrevet 17. november 2014 Jeg var også bekymret for dette, men vesla vendte seg fort til å bare sove en gang de dagene hun var i barnehagen. Det var litt styr med å holde henne våken om kvelden i starten, men etterhvert gikk det seg til. Hun sover skikkelig godt i barnehagen. De første dagene er det mange nye inntrykk, så jenta di kommer nok til å bli ganske utslitt. Jenta mi sover vanligvis lett, men i barnehagen sover hun seg gjennom all bråk og støy At de andre våkner før henne har ingenting å si. Beroligende å høre:-) mi sover også lett da jeg er alene med henne og det er begrenset hvor mye støy jeg lager. Men hun blir vell vant til det hun også. Ringte nå å hørte og hun sov enda og noen av de andre hadde våknet for ei stund siden. Så kanskje jeg bekymrer meg uten grunn:p TsAnonymous poster hash: d99c3...cff
Sol79 Skrevet 17. november 2014 #17 Skrevet 17. november 2014 Som regel så bekymrer vi oss ofte litt for mye. Barnehagestart her var grusomt for mor, og blir nok sikkert like grusomt når lillesøster skal starte til neste år.
mulberrygal Skrevet 17. november 2014 #18 Skrevet 17. november 2014 Vår sov 2 dupper helt til han ble 16 måneder. Sov gjerne fra 8 til halv 10 også selveste jeg han i barnehagen 10. Også sov han en dupp i barnehagen i 2 tiden til jeg hentet han før 4. De dagene jeg ikke hadde mulighet til å levere 10 så sov han bare en gang i barnehagen sammen med de andre etter 12. Men la seg ofte i 5 tiden på kvelden og sov en 13 timer om natten.
Kassiopeia Skrevet 17. november 2014 #19 Skrevet 17. november 2014 Dette går seg alltid til! De vender seg til nye rutiner, og ikke minst bråk mens de sover. Innen et par uker er de ofte inni det 😊 Nei, alle barn venner seg ikke til det, husker de ansatte i vår barnehage også sa samme tingen når vi først begynte. Noen barn, som min sønn, har alltid hatt søvnproblemer. Han sover veldig lett og våkner for alt av smålyder. Han har gått i barnehage i snart et år og han får alt for lite søvn de aller fleste dager, det er heller ikke uvanlig at han ikke får sove i det hele tatt der. De ansatte prøver selvsagt så godt de kan å tilrettelegge, men de har selv gitt uttrykk for at det er veldig fortvilende at han sliter sånn med søvn.
Gjest Magdalene Skrevet 17. november 2014 #20 Skrevet 17. november 2014 Nei, alle barn venner seg ikke til det, husker de ansatte i vår barnehage også sa samme tingen når vi først begynte. Noen barn, som min sønn, har alltid hatt søvnproblemer. Han sover veldig lett og våkner for alt av smålyder. Han har gått i barnehage i snart et år og han får alt for lite søvn de aller fleste dager, det er heller ikke uvanlig at han ikke får sove i det hele tatt der. De ansatte prøver selvsagt så godt de kan å tilrettelegge, men de har selv gitt uttrykk for at det er veldig fortvilende at han sliter sånn med søvn. De alleraller fleste fikser dette veldig lett, så er vel ingen grunn til å gi en bekymret mor enda større bekymringer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå