AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Som situasjonen er i dag, ser jeg virkelig ikke noe fremtid.. Fullførte utdannelsen min, fikk fagbrev, kjøpte leilighet sammen med kjæresten. Så ble jeg syk.. Alt ble snudd på hodet. Utredninger, legebesøk, liten inntekt, finanskrisen rammet jobben til kjæresten, og det sammen med uflaks ble det noen jobbskifter for han. I løpet av denne tiden skaffet vi oss en enorm kreditt og forbruksgjeld. Prøvde å fikse dette på egen hånd, ved salg av bil, samling av lån osv. Endte til slutt med at vi solgte leiligheten, så vi ble kvitt endel gjeld. Leier nå leilighet hos familie, men sitter fortsatt igjen med 500.000 kr i gjeld.. Drømmen er selvsagt å få kjøpt seg hus, som "alle" andre (vet det ikke er en menneskerett). Det er ett utrolig stort nederlag fra å gå til å eie til leie. Dum som jeg er håper jeg jo på ett mirakel. Så vi kan bli kvitt denne gjelden, og få råd til å spare til egen bolig. Finnes det håp for oss..? Anonymous poster hash: 78fae...d83
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Får du uføretrygd kan du søke om å få slettet gjeld hos Lånekassen. Anbefaler deg å ikke flytte fra mannen din. Anonymous poster hash: e3526...3a9 1
wintergirl Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 500 000,- er mye, men ikke så mye at det er grunn til å gi opp! Er du i stand til å jobbe i det hele tatt? Hvis dere begge kan jobbe en del så får dere betale ned at dere kan på et lån og minstebeløp på de andre. Da blir ihvertfall det ene fort borte, så går dere løs på den andre. Har dere mange forskjellige kreditorer?
Flekk Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 luksusfellen, litt pr i samme sleng, så lag en blogg? Det pleier å slå ann. Men er ikke alle som ser på blogging som en god nok jobb for dem Bare et lite forslag. Eventuelt flytt til det billigste stedet i landet å kjøpe hus på. Samboeren din jobber vel, så det er fullt mulig!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Får du uføretrygd kan du søke om å få slettet gjeld hos Lånekassen. Anbefaler deg å ikke flytte fra mannen din.Anonymous poster hash: e3526...3a9 Er for tiden på arbeidsavklaringspenger. Men skal ikke se bort fra at det blir uføre etterhvert. Det er ikke i lånekassen vi har gjeld, så den "muligheten" har vi ikke.. 500 000,- er mye, men ikke så mye at det er grunn til å gi opp! Er du i stand til å jobbe i det hele tatt? Hvis dere begge kan jobbe en del så får dere betale ned at dere kan på et lån og minstebeløp på de andre. Da blir ihvertfall det ene fort borte, så går dere løs på den andre. Har dere mange forskjellige kreditorer? Føler jeg er på kanten til å gi opp.. Har ingen ting å se frem til kjenner jeg. Jeg kunne sikkert ha jobbet ett par timer i ny og ned, men hvem vil ansette meg, om de aldri vet når jeg kan jobbe eller ikke? Plutselig er jeg ikke på jobb på en måned liksom. Det hadde uansett ikke lønnet seg i det store og det hele, da de få timene jeg hadde jobbet bare hadde blitt trekt fra det jeg får fra NAV. Har to store forbrukslån, ett billån og to kredittkort... (Ja..Jeg veit! ) Anonymous poster hash: d1d4b...4df
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 luksusfellen, litt pr i samme sleng, så lag en blogg? Det pleier å slå ann. Men er ikke alle som ser på blogging som en god nok jobb for dem Bare et lite forslag. Eventuelt flytt til det billigste stedet i landet å kjøpe hus på. Samboeren din jobber vel, så det er fullt mulig! Er ikke for å være negativ, men jeg ser virkelig ikke helt hva luksusfellen kunne ha hjulpet oss med. Da jeg føler vi har prøvd alt.. Jeg skriver budsjett, vi har samlet mange smålån, og vi har ingenting av verdi som vi kan selge heller. Er det noe annet de kunne hjelpet oss med kanskje? Går det ann å ringe bankene eller noen andre for å bli fortere kvitt gjelden, men samtidig kunne klare å leve? Blogging har jeg tenkt på litt, men hva i all verden skal jeg blogge om? Ja, samboer jobber 100%, og kanskje litt til. Er ikke sånn at vi MÅ ha hus akkurat nå, men jeg vil kunne ha noe å se frem til. Vite at en dag har vi faktisk råd! Bor relativt billig her vi bor nå. Anonymous poster hash: d1d4b...4df
QueenOfTheSidewalk Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 Får du uføretrygd kan du søke om å få slettet gjeld hos Lånekassen. Anbefaler deg å ikke flytte fra mannen din.Anonymous poster hash: e3526...3a9 Det hjelper jo ikke at lånekassen sletter gjelden, når gjelden til TS er kreditt og forbrukslån, ikke lånekassen. Hos lånekassen får man lån kun til å gå på skole
wintergirl Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 Er for tiden på arbeidsavklaringspenger. Men skal ikke se bort fra at det blir uføre etterhvert. Det er ikke i lånekassen vi har gjeld, så den "muligheten" har vi ikke.. Føler jeg er på kanten til å gi opp.. Har ingen ting å se frem til kjenner jeg. Jeg kunne sikkert ha jobbet ett par timer i ny og ned, men hvem vil ansette meg, om de aldri vet når jeg kan jobbe eller ikke? Plutselig er jeg ikke på jobb på en måned liksom. Det hadde uansett ikke lønnet seg i det store og det hele, da de få timene jeg hadde jobbet bare hadde blitt trekt fra det jeg får fra NAV. Har to store forbrukslån, ett billån og to kredittkort... (Ja..Jeg veit! ) Anonymous poster hash: d1d4b...4df Hallo! Det er ikke akkurat det verste tilfelle Hørt om verre situasjoner enn deres. Betal minstebeløp på bilen og det ene kredittkortet, så mer på det andre. Når det ene er borte så har både billånet og det andre kredittkortet også minsket. Gå så løs på det neste, mens dere fortsatt betaler ned minstebeløp på bilen. Å gå til banken å søke på boliglån med billån er ikke noe negativt det, egentlig så kan man også søke på boliglån selv om man har kredittgjeld, men få bort ihvertfall det ene først så kanskje dere kan bake resterende inn i boliglån. Har du/dere snakket med husbanken ang. startlån? 1
wintergirl Skrevet 17. november 2014 #9 Skrevet 17. november 2014 Jeg mente, fjern kredittkorta og kanskje dere kan bake forbrukslånet inn i et boliglån. Det kan faktisk gå. Skulle dere få nei i en bank så gå til neste Gi opp må du ikke gjøre, selv om det frister. Det er mange i deres situasjon om så ikke verre. Mange har kommet seg ut av verre også. Angrip først den gjelden som er mest "hissig" med høye renter og masete kreditorer. Som sagt, hvis dere fokuserer på og få bort mest mulig på et år, eller to år så kan dere ha kommet langt;)
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Se på noen gjeldsfrihyl for inspirasjon om at dette faktisk kan gå: https://m.youtube.com/watch?v=_rxV_x2fhvo Få tips fra forumet http://www.pengevett.com/ Er det noe håndarbeid du kan som du kan selge på epla? Eller tilby deg å sylte syltetøy for de som ikke har tid? Kan du få bostøtte sånn at du frigjør penger til nedbetaling?Anonymous poster hash: de7c4...1b5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Hallo! Det er ikke akkurat det verste tilfelle Hørt om verre situasjoner enn deres. Betal minstebeløp på bilen og det ene kredittkortet, så mer på det andre. Når det ene er borte så har både billånet og det andre kredittkortet også minsket. Gå så løs på det neste, mens dere fortsatt betaler ned minstebeløp på bilen. Å gå til banken å søke på boliglån med billån er ikke noe negativt det, egentlig så kan man også søke på boliglån selv om man har kredittgjeld, men få bort ihvertfall det ene først så kanskje dere kan bake resterende inn i boliglån. Har du/dere snakket med husbanken ang. startlån? Skjønner hva du mener Å ha kredittkort gjør meg forsåvidt ingenting, det er bare det at kredittkort sammen med to store forbrukslån blir jeg helt gal av. Og den eneste som har skylden er meg og samboeren.. Skulle virkelig ønske vi skaffet oss gjeldsforsikring eller noe lignendes den dagen vi tok opp lånene. Nei, vi har ikke snakket med husbanken. Hva er startlån? Med min lave inntekt fra NAV, så tviler jeg på at noen banker vil gi oss huslån. Er jo ikke akkurat sånn at samboeren tjener ekstremt mye heller. Se på noen gjeldsfrihyl for inspirasjon om at dette faktisk kan gå: https://m.youtube.com/watch?v=_rxV_x2fhvo Få tips fra forumet http://www.pengevett.com/ Er det noe håndarbeid du kan som du kan selge på epla? Eller tilby deg å sylte syltetøy for de som ikke har tid? Kan du få bostøtte sånn at du frigjør penger til nedbetaling?Anonymous poster hash: de7c4...1b5 Takk. Skal se på videoen, og det forumet skal jeg sjekke ut Håndarbeid kan jeg ikke noe særlig, men lage mat liker jeg jo da Bostøtte har jeg sjekket om vi kan få, men tjener vist for mye.. Anonymous poster hash: d1d4b...4df
wintergirl Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 (endret) Skjønner hva du mener Å ha kredittkort gjør meg forsåvidt ingenting, det er bare det at kredittkort sammen med to store forbrukslån blir jeg helt gal av. Og den eneste som har skylden er meg og samboeren.. Skulle virkelig ønske vi skaffet oss gjeldsforsikring eller noe lignendes den dagen vi tok opp lånene. Nei, vi har ikke snakket med husbanken. Hva er startlån? Med min lave inntekt fra NAV, så tviler jeg på at noen banker vil gi oss huslån. Er jo ikke akkurat sånn at samboeren tjener ekstremt mye heller. Takk. Skal se på videoen, og det forumet skal jeg sjekke ut Håndarbeid kan jeg ikke noe særlig, men lage mat liker jeg jo da Bostøtte har jeg sjekket om vi kan få, men tjener vist for mye.. Anonymous poster hash: d1d4b...4df Ja, gjeld er noe dritt Jeg og mannen driver selv og jobber med å få ned no gammal dritt. Husbanklån er for de som ikke kommer så lett inn på boligmarkedet, ikke har så god inntekt. Det er meningen at alle skal få seg et eget sted å bo, rentene er også lavere i husbanken. Anbefaler dere og betale ned litt på gjelden først, da er sjansen større for å få tilslag. Husbanklån burde være ypperlig for dere i deres situasjon. Kan lese mer om det her http://www.husbanken.no/startlaan/ La 2015 være året dere jobber med å få ned gjelden! Lev litt enkelt for en periode selv om det kan friste og kose seg mye ekstra. Det er utrolig hvor fort det går bare dere har bestemt dere for noe Og det er så verdt det. Er dere heldig så kanskje dere sitter med noe eget i løpet av 2015 eller 2016. Endret 17. november 2014 av wintergirl
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #13 Skrevet 17. november 2014 Dere kan jo sette dere et mål om å kjøpe hus, men vær realistiske og innse at det kommer til å ta lang tid. Gå over budsjettet deres på nytt og kutt ned der det er mulig. Dere kan ikke regne med å leve godt mens dere betaler ned denne gjelden, ikke hvis dere ønsker å kjøpe hus innen rimelig tid. Man må velge.Anonymous poster hash: c0d31...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #14 Skrevet 18. november 2014 er du sikker på at det er absolutt INGEN jobb som kan gå med sykdommen din(hva nå enn det er)? og når finanskrisen rammet jobben til mannen din, fikk han seg en ny jobb? Anonymous poster hash: 9edcc...845
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #15 Skrevet 18. november 2014 For å si det sånn.. så er det kun og sette opp et budsjett. Så begynner man og betale. Det er fryktelig mange som lever som en gud, men når man skal betale tilbake så er det ille. Du har sikkert hatt vanvittig mye morro når dere brukte alle disse pengene. Sett opp en budsjett så bare begynn med engang.. den går ikke vekk uansett. Selg alt dere har. Begynn på nytt når gjelden er borte. Anonymous poster hash: c09ef...f07 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #16 Skrevet 20. november 2014 er du sikker på at det er absolutt INGEN jobb som kan gå med sykdommen din(hva nå enn det er)? og når finanskrisen rammet jobben til mannen din, fikk han seg en ny jobb? Anonymous poster hash: 9edcc...845 Joda, det er nok noen jobber som kunne fungert med sykdommen min. Noe slags hjemmearbeid eller lignendes. Men da måtte det vært en jobb jeg kunne gjort i mitt tempo. Ja, han fikk seg ny jobb, men dette tok litt tid. Og den nye jobben var ca halvparten så dårlig betalt, pluss at det var provisjon så vi viste liksom aldri hvor mye penger han fikk i lønn. For å si det sånn.. så er det kun og sette opp et budsjett. Så begynner man og betale. Det er fryktelig mange som lever som en gud, men når man skal betale tilbake så er det ille. Du har sikkert hatt vanvittig mye morro når dere brukte alle disse pengene. Sett opp en budsjett så bare begynn med engang.. den går ikke vekk uansett. Selg alt dere har. Begynn på nytt når gjelden er borte. Anonymous poster hash: c09ef...f07 Jeg setter opp budsjett hver måned. Men regninger, mat osv er nesten mer enn hva vi får av lønn og penger fra NAV. Og da blir det fort at vi bare får betalt minstebeløpet på lånene. Dette har pågått i noen år nå, og vi har virkelig prøvd alt vi kan. Det er derfor jeg ikke ser noen fremtid når vi verken har noe av verdi å selge eller noen ting.. Eneste som kunne ha hjulpet er arv fra besteforeldre.. (Ja vet det er fælt å si det). Har faktisk ikke hatt vanvittig moro med pengene vi har lånt. Dette har verken gått til ferie eller dyre klær. Det gikk mest til regninger og annet forbruksting når økonomien var på sitt værste. Takker for alle svar Anonymous poster hash: d1d4b...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå