Gå til innhold

Å leie ut en leilighet som ikke er godkjent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke konsekvenser kan det gi utleier?

Er det mulig å finne ut om noens leilighet er godkjent for utleie, uten å spørre de direkte?

Anonymous poster hash: 62d64...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få den informasjonen hos kommunen.

Anonymous poster hash: 619df...3ab

Skrevet

Utleier kan få bot. Men jeg tror ikke slike saker blir fulgt opp i særlig grad.

Hvorfor lurer du?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har boddi leilighet som jeg vet ikke er godkjent og har bodd der i mange år. Det har ikke vært noen og kontrollert.

Det er lavt under taket, vinduene er kun ett lite luke i veggen. Jeg vet også at det fortsatt leies ut der.

Det spørs vel hvor i landet du er, TS. Jeg tror ikke det er noe problem i pressede områder som Oslo-Akershus.

Anonymous poster hash: 6e539...aa9

Skrevet

Jeg har boddi leilighet som jeg vet ikke er godkjent og har bodd der i mange år. Det har ikke vært noen og kontrollert.

Det er lavt under taket, vinduene er kun ett lite luke i veggen. Jeg vet også at det fortsatt leies ut der.

Det spørs vel hvor i landet du er, TS. Jeg tror ikke det er noe problem i pressede områder som Oslo-Akershus.

Hvem i alle dager skulle reist rundt og kontrollert alle utleieboliger?

Anonymous poster hash: 5bb0a...dcd

• Liker 1
Skrevet

Hvem i alle dager skulle reist rundt og kontrollert alle utleieboliger? Anonymous poster hash: 5bb0a...dcd

Nettopp!

Jeg svarte på første spørsmålet til TS.

Men tilbake til tråden: hvis du vil klage på dette TS, så tror jeg ikke du har noen sak. Det går utover deg, for da må du ut av leiligheten asap! Og nei, du får ikke pengene tilbake på det du allerede har betalt. Du kan selvsagt klage til (husker ikke navnet i farta) men det tror jeg er en lost case.

Det har vært en tråd om dette tidligere. Du kan evt prøve å Google det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvem i alle dager skulle reist rundt og kontrollert alle utleieboliger?

Anonymous poster hash: 5bb0a...dcd

Brannetaten reiser av og til rundt og har kontroll om boligene er etter forskriftene. Hvis det er snakk om en leilighet som ikke er godkjent pga sikkerhetshensyn regner jeg med at de kan nekte opphold i leiligheten til det er fikset.

Vi fikk fyringsforbud midt på vinteren fordi pipa ikke var etter forskriftene. At det bodde små barn i blokka ble det ikke tatt hensyn til: De måtte enten flytte på seg eller finne alternativ varme.

Hvis det skulle skje noe som feks brann, og leiligheten ikke er godkjent - og du er klar over det TS kan det hende at du blir erstatningsansvarlig om det skjer skader på ting/personer.

Jeg hadde aldri tatt den risken.

Endret av Evans
Skrevet

Kommunen kan føre tilsyn, men det er vel helst om de får tips fra andre vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 89efc...232

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...