Gå til innhold

Oversette til enkel norsk (lovparagraf)

Anbefalte innlegg

Skrevet

''For å få varig oppholdsrett må EØS-borgere og deres familiemedlemmer ha hatt lovlig opphold sammenhengende i fem år i Norge. Lovlig opphold i denne sammenhengen betyr opphold med oppholdsrett etter utl §§ 112-114, unntatt 114 annet ledd. Lovlig opphold på annet grunnlag enn oppholdsrett etter EØS-regelverket regnes ikke med.

Det fremgår av ordlyden i utlendingsloven §§ 115 første ledd og 116 første ledd at EØS-borger og familiemedlemmer som har hatt sammenhengende lovlig opphold i Norge i fem år, får varig oppholdsrett. Den varige oppholdsretten inntreffer dermed uavhengig av om søknad er fremsatt, så fremt vilkårene er oppfylt. Forhold som oppstår etter at retten har inntruffet får derfor ikke betydning for utfallet av saken.''

Litt om bakgrunnen her. Jeg er ganske sikker på at personen jeg snakket med på UDI ikke vet hva h*n snakker om.

Jeg ha bodd i norge i 17 år og hatt lovlig opphold i alle de årene. Jeg måtte registrere på nytt nylig fordi jeg bor alene. Så jeg har registreringsordning på bakgrunn av at jeg jobber. Nå er jeg også student. Jeg ble fortalt at hvis jeg søker om varig oppholdsrett må jeg ha mer enn 12 timer på kontrakten min. Jeg har 6 timer, men jobber mye mer...

Så hva sier paragrafen på enkel norsk? hva betyr spesielt det som er uthevet? Og kan du tolke det ift. situasjonen min? Jeg har tatt kontakt med udi...venter på svar.

Anonymous poster hash: 3f42f...897
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tolker det slik at hvis du er EØS-borger og har hatt lovlig opphold i Norge i 5 år så får du rett til varig opphold selv om du ikke har søkt om det.

Anonymous poster hash: 34234...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...