AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1 Skrevet 16. november 2014 Hei dette er en søknad jeg skal sende til kommunen noe tips eller tilbake meldinger? Takk på forhånd Navn: xxx adresse xx Person Nr: xx E-post: xx Mobil Nr: xx Søknad om Boliglån fra kommunen Med dette viser jeg til en søknad angående boliglån fra kommunen i Oslo. Søknaden er skrevet av sønnen min, fordi jeg er en analfabet og kan heller ikke skrive eller snakke norsk. Jeg er en enke og enslig forsørger for 2 barn- født i xx og xx. Begge går på skolen. Min eldste sønn er snart ut i lære innenfor xx. Vi leier en bolig i xx til 11 200,-. Vi har flyttet fra xx til Norge i slutten av xx xx, da barna ønsket å bo i Norge. Deres nå avdøde far hadde norsk statsborgerskap og derfor er barna norske statsborgere.Og derfor har jeg fått permanent oppholdstillatelse. Faren døde i xxx. Som inntekt har jeg etterlattepensjon på 11 500,- per måned, mitt barn på xx år har barnepensjon på 1 800,- per måned. Jeg har statlig bostøtte og kommunalt boligtilskudd. Det kommunale boligtilskudd mottar jeg sammen med min etterlattepensjon. Jeg mottar utvidet barnetrygd for et barn på 2 400,-. Også mottar jeg økonomisk sosialhjelp fordi jeg har ikke nok midler til å dekke et forsvarlig livsopphold. Min personlige inntekt og alminnelig inntekt er på 137 960,- Sum inntekter på 160 690,- sett fra Utskrift av likningen. Grunnen som gjør at jeg ikke kan jobbe er både min helsetilstand og at jeg har aldri vært i arbeid før, ikke har skolegang. Er analfabet og snakker ikke norsk eller engelsk, kun xx. Alt dette er lagt ved en dokumentasjon fra fastlegen min. Grunnen som gjør at jeg søker om boliglån/startlån fra kommunen, er at vi som familie har lyst til å etablere oss og ha egen bolig, å leie i Oslo blir dyrere og dyrere, jeg betaler allerede hele inntekten min til å leie. Uten om statlig bostøtte og økonomisk sosialhjelp vil ikke vi klart oss. Vi har vært rundt om og oppsøkt banker angående boliglån, men vi får ikke det, fordi vi har ingen egenkapital. Jeg kan ikke spare opp til egenkapital fordi inntekten min er ikke nok. Videre så påvirker det barna ved å flytte hele tiden, og følelsen av at bolig ikke er vår. Og det blir vanskeligere for dem å fokusere på utdannelsen sin. Vi kom til Norge for å bo her hele livet vårt, vi har også rett til egen bolig. ‘’Har du vanskeligheter med å komme inn på boligmarkedet eller kunne bli boende i boligen din? Da kan startlån fra kommunen være en aktuell låneordning for deg. Har du lav inntekt kan startlånet kombineres med tilskudd og/eller bostøtte’’ Hentet fra http://regelverk.husbanken.no/ Jeg synes at jeg kan klare å avtjene lånet sammen med min sønn som er snart ut i lære. Han vil også være med og hjelpe til. Med vennlig helsen xxxx Vedlegg følges av: Ø Dokumentasjon fra fastlegen Ø Søknad om startlån, tilskudd til etablering og tilpasningad Ø Dokumentasjon Fra Nav Anonymous poster hash: f9fb1...5c5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #2 Skrevet 16. november 2014 Følgende setning er det bare å fjerne: "vi har også rett til egen bolig" Ingen i Norge har krav på å eie egen bolig. Anonymous poster hash: 09fd9...1d9 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #3 Skrevet 16. november 2014 Ikke for å være gledesdreper, men det er vel også slik at en må kunne betjene et lån selv om det er fra kommunen. Og det kan vel ikke din mor om hun er avhengig av sosialstønad? Anonymous poster hash: 09fd9...1d9 2
Amarinda Skrevet 16. november 2014 #4 Skrevet 16. november 2014 Jeg ville hvertfall ikke sendt søknaden nå, men send den heller etter jul. Potten er tom, og det blir uansett ikke utbetalt penger før etter jul. I tillegg er det viktig å vise at dere faktisk klarer å betjene et lån, dvs alle relevante inntekter i husstanden skal ligge til grunn. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 Jeg ville hvertfall ikke sendt søknaden nå, men send den heller etter jul. Potten er tom, og det blir uansett ikke utbetalt penger før etter jul. I tillegg er det viktig å vise at dere faktisk klarer å betjene et lån, dvs alle relevante inntekter i husstanden skal ligge til grunn. Jeg ville forstått deg bedre om du ga meg et eksempel Anonymous poster hash: f9fb1...5c5
Amarinda Skrevet 16. november 2014 #6 Skrevet 16. november 2014 (endret) Jeg ville forstått deg bedre om du ga meg et eksempel Anonymous poster hash: f9fb1...5c5 Eksempel på hva? Du må legge ved din egen lønsslipp og selvangivelse for de siste årene for å dokumentere at du har inntekt hvis du skal skrive at du skal være med på å betjene lånet, for det vil ikke din mor klare å gjøre på den inntekten hun har i dag. Endret 16. november 2014 av tally 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Eksempel på hva? Du må legge ved din egen lønsslipp og selvangivelse for de siste årene for å dokumentere at du har inntekt hvis du skal skrive at du skal være med på å betjene lånet, for det vil ikke din mor klare å gjøre på den inntekten hun har i dag. Akkurat nå så har jeg kun stipend, det er neste år jeg er ut i lære Anonymous poster hash: f9fb1...5c5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 Akkurat nå så har jeg kun stipend, det er neste år jeg er ut i læreAnonymous poster hash: f9fb1...5c5 Eh, er det du som spør her som er analfabet?Anonymous poster hash: 4d75c...194
Amarinda Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Akkurat nå så har jeg kun stipend, det er neste år jeg er ut i lære Anonymous poster hash: f9fb1...5c5 Da ville jeg også ventet med å søke til du faktisk kan hjelpe til med å betjene et lån. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 Eh, er det du som spør her som er analfabet?Anonymous poster hash: 4d75c...194 Nei min mor Anonymous poster hash: f9fb1...5c5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Eh, er det du som spør her som er analfabet?Anonymous poster hash: 4d75c...194 Eller er du sønnen kanskje? Begynte bare å lure. Uansett, man har ikke krav på å eie bolig..Anonymous poster hash: 4d75c...194
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Nei min mor Anonymous poster hash: f9fb1...5c5 Jeg forstår Anonymous poster hash: 4d75c...194
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #13 Skrevet 16. november 2014 Følgende setning er det bare å fjerne: "vi har også rett til egen bolig" Ingen i Norge har krav på å eie egen bolig. Anonymous poster hash: 09fd9...1d9 What she said..Anonymous poster hash: 74415...9c1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #14 Skrevet 16. november 2014 Jeg ville hvertfall ikke sendt søknaden nå, men send den heller etter jul. Potten er tom, og det blir uansett ikke utbetalt penger før etter jul. I tillegg er det viktig å vise at dere faktisk klarer å betjene et lån, dvs alle relevante inntekter i husstanden skal ligge til grunn. Har du hørt om en bank som går tom for penger? Der er qlltid penger i omløp i kommunens låneordninger. Alltid lån som blir betqlt avdrag på, alltids noen som selger og innfrir lån osv. Men TS, du skal fylle ut søknadskjema, og fylle inn alle opplysningene kommunen ber om i skjemaet. Brevet får du i retur med beskjed om å fylle ut skjemaet. Der er også regler for hvilke papirer som skal legges ved kopi av i en slik søknad. Dette skal stå i veiledningen til søknadsskjemaet du skal bruke. Når din mor ikke kan skrive eller uttrykke seg skriftlig uansett grunn, har hun rett på hjelp fra de som skal ha søknaden, her boligkontoret. Hun kan dra dit og få hjelp eller avtale time på forhånd for hjelp. Hun kan og ha rett på sekretærhjelp fra Nav i form av stønad. Det har i alle fall de som har leseskrive vansker. Anonymous poster hash: fec37...4d3
Amarinda Skrevet 16. november 2014 #15 Skrevet 16. november 2014 Har du hørt om en bank som går tom for penger? Der er qlltid penger i omløp i kommunens låneordninger. Alltid lån som blir betqlt avdrag på, alltids noen som selger og innfrir lån osv. Men TS, du skal fylle ut søknadskjema, og fylle inn alle opplysningene kommunen ber om i skjemaet. Brevet får du i retur med beskjed om å fylle ut skjemaet. Der er også regler for hvilke papirer som skal legges ved kopi av i en slik søknad. Dette skal stå i veiledningen til søknadsskjemaet du skal bruke. Når din mor ikke kan skrive eller uttrykke seg skriftlig uansett grunn, har hun rett på hjelp fra de som skal ha søknaden, her boligkontoret. Hun kan dra dit og få hjelp eller avtale time på forhånd for hjelp. Hun kan og ha rett på sekretærhjelp fra Nav i form av stønad. Det har i alle fall de som har leseskrive vansker.Anonymous poster hash: fec37...4d3 Akkurat startlån er det Husbanken som utbetaler penger til, kommunene bare forvalter disse pengene. Det deles ut en fast pott hvert år, og når den går tom, så ja, da er det tomt. Kommer nye penger 1. januar hvert år. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #16 Skrevet 16. november 2014 Akkurat startlån er det Husbanken som utbetaler penger til, kommunene bare forvalter disse pengene. Det deles ut en fast pott hvert år, og når den går tom, så ja, da er det tomt. Kommer nye penger 1. januar hvert år. Må føye meg bak deg. Snakket med boligkontoret senest forrige uke og de har ikke mer midler til verken lån eller boligtilskudd. Søknaden min ligger på vent til januar 2015.Anonymous poster hash: 74415...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #17 Skrevet 16. november 2014 Har du hørt om en bank som går tom for penger? Der er qlltid penger i omløp i kommunens låneordninger. Alltid lån som blir betqlt avdrag på, alltids noen som selger og innfrir lån osv. Men TS, du skal fylle ut søknadskjema, og fylle inn alle opplysningene kommunen ber om i skjemaet. Brevet får du i retur med beskjed om å fylle ut skjemaet. Der er også regler for hvilke papirer som skal legges ved kopi av i en slik søknad. Dette skal stå i veiledningen til søknadsskjemaet du skal bruke. Når din mor ikke kan skrive eller uttrykke seg skriftlig uansett grunn, har hun rett på hjelp fra de som skal ha søknaden, her boligkontoret. Hun kan dra dit og få hjelp eller avtale time på forhånd for hjelp. Hun kan og ha rett på sekretærhjelp fra Nav i form av stønad. Det har i alle fall de som har leseskrive vansker.Anonymous poster hash: fec37...4d3 TS her Ja jeg vet at man skal fulle ut søknads skjema osv. Dette her er bare noe vi ligger med søknaden. Jeg tror at jeg skal vente med å sende søknaden frem til neste år, da er jeg ut i lære tiden min. Og da kan vi betjene lånet sammen. Takk for hjelpen Anonymous poster hash: f9fb1...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #18 Skrevet 16. november 2014 TS her Ja jeg vet at man skal fulle ut søknads skjema osv. Dette her er bare noe vi ligger med søknaden. Jeg tror at jeg skal vente med å sende søknaden frem til neste år, da er jeg ut i lære tiden min. Og da kan vi betjene lånet sammen. Takk for hjelpen Anonymous poster hash: f9fb1...5c5 Jeg tror ikke det hjelper at du skal betale på lånet, for da må du være medlånetaker og få innvilget lån fra husbanken og det gjør du ikke som lærling da du ikke er i målgruppen . Anonymous poster hash: 09fd9...1d9 1
Gjest tuppesjura Skrevet 16. november 2014 #19 Skrevet 16. november 2014 Ville testet ut lånekalkulatoren på husbanken. Hvor mye har dere har tenkt å låne?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #20 Skrevet 16. november 2014 Hei dette er en søknad jeg skal sende til kommunen noe tips eller tilbake meldinger? Takk på forhånd Navn: xxx adresse xx Person Nr: xx E-post: xx Mobil Nr: xx Søknad om Boliglån fra kommunen Med dette viser jeg til en søknad angående boliglån fra kommunen i Oslo. Søknaden er skrevet av sønnen min, fordi jeg er en analfabet og kan heller ikke skrive eller snakke norsk. Jeg er en enke og enslig forsørger for 2 barn- født i xx og xx. Begge går på skolen. Min eldste sønn er snart ut i lære innenfor xx. Vi leier en bolig i xx til 11 200,-. Vi har flyttet fra xx til Norge i slutten av xx xx, da barna ønsket å bo i Norge. Deres nå avdøde far hadde norsk statsborgerskap og derfor er barna norske statsborgere.Og derfor har jeg fått permanent oppholdstillatelse. Faren døde i xxx. Som inntekt har jeg etterlattepensjon på 11 500,- per måned, mitt barn på xx år har barnepensjon på 1 800,- per måned. Jeg har statlig bostøtte og kommunalt boligtilskudd. Det kommunale boligtilskudd mottar jeg sammen med min etterlattepensjon. Jeg mottar utvidet barnetrygd for et barn på 2 400,-. Også mottar jeg økonomisk sosialhjelp fordi jeg har ikke nok midler til å dekke et forsvarlig livsopphold. Min personlige inntekt og alminnelig inntekt er på 137 960,- Sum inntekter på 160 690,- sett fra Utskrift av likningen. Grunnen som gjør at jeg ikke kan jobbe er både min helsetilstand og at jeg har aldri vært i arbeid før, ikke har skolegang. Er analfabet og snakker ikke norsk eller engelsk, kun xx. Alt dette er lagt ved en dokumentasjon fra fastlegen min. Grunnen som gjør at jeg søker om boliglån/startlån fra kommunen, er at vi som familie har lyst til å etablere oss og ha egen bolig, å leie i Oslo blir dyrere og dyrere, jeg betaler allerede hele inntekten min til å leie. Uten om statlig bostøtte og økonomisk sosialhjelp vil ikke vi klart oss. Vi har vært rundt om og oppsøkt banker angående boliglån, men vi får ikke det, fordi vi har ingen egenkapital. Jeg kan ikke spare opp til egenkapital fordi inntekten min er ikke nok. Videre så påvirker det barna ved å flytte hele tiden, og følelsen av at bolig ikke er vår. Og det blir vanskeligere for dem å fokusere på utdannelsen sin. Vi kom til Norge for å bo her hele livet vårt, vi har også rett til egen bolig. ‘’Har du vanskeligheter med å komme inn på boligmarkedet eller kunne bli boende i boligen din? Da kan startlån fra kommunen være en aktuell låneordning for deg. Har du lav inntekt kan startlånet kombineres med tilskudd og/eller bostøtte’’ Hentet fra http://regelverk.husbanken.no/ Jeg synes at jeg kan klare å avtjene lånet sammen med min sønn som er snart ut i lære. Han vil også være med og hjelpe til. Med vennlig helsen xxxx Vedlegg følges av: Ø Dokumentasjon fra fastlegen Ø Søknad om startlån, tilskudd til etablering og tilpasningad Ø Dokumentasjon Fra Nav Anonymous poster hash: f9fb1...5c5 Hei dette er en søknad jeg skal sende til kommunen noe tips eller tilbake meldinger? Takk på forhånd Navn: xxx adresse xx Person Nr: xx E-post: xx Mobil Nr: xx Søknad om Boliglån fra kommunen Med dette viser jeg til en søknad angående boliglån fra kommunen i Oslo. Søknaden er skrevet av sønnen min, fordi jeg er en analfabet og kan heller ikke skrive eller snakke norsk. Jeg er en enke og enslig forsørger for 2 barn- født i xx og xx. Begge går på skolen. Min eldste sønn er snart ut i lære innenfor xx. Vi leier en bolig i xx til 11 200,-. Vi har flyttet fra xx til Norge i slutten av xx xx, da barna ønsket å bo i Norge. Deres nå avdøde far hadde norsk statsborgerskap og derfor er barna norske statsborgere.Og derfor har jeg fått permanent oppholdstillatelse. Faren døde i xxx. Som inntekt har jeg etterlattepensjon på 11 500,- per måned, mitt barn på xx år har barnepensjon på 1 800,- per måned. Jeg har statlig bostøtte og kommunalt boligtilskudd. Det kommunale boligtilskudd mottar jeg sammen med min etterlattepensjon. Jeg mottar utvidet barnetrygd for et barn på 2 400,-. Også mottar jeg økonomisk sosialhjelp fordi jeg har ikke nok midler til å dekke et forsvarlig livsopphold. Min personlige inntekt og alminnelig inntekt er på 137 960,- Sum inntekter på 160 690,- sett fra Utskrift av likningen. Grunnen som gjør at jeg ikke kan jobbe er både min helsetilstand og at jeg har aldri vært i arbeid før, ikke har skolegang. Er analfabet og snakker ikke norsk eller engelsk, kun xx. Alt dette er lagt ved en dokumentasjon fra fastlegen min. Grunnen som gjør at jeg søker om boliglån/startlån fra kommunen, er at vi som familie har lyst til å etablere oss og ha egen bolig, å leie i Oslo blir dyrere og dyrere, jeg betaler allerede hele inntekten min til å leie. Uten om statlig bostøtte og økonomisk sosialhjelp vil ikke vi klart oss. Vi har vært rundt om og oppsøkt banker angående boliglån, men vi får ikke det, fordi vi har ingen egenkapital. Jeg kan ikke spare opp til egenkapital fordi inntekten min er ikke nok. Videre så påvirker det barna ved å flytte hele tiden, og følelsen av at bolig ikke er vår. Og det blir vanskeligere for dem å fokusere på utdannelsen sin. Vi kom til Norge for å bo her hele livet vårt, vi har også rett til egen bolig. ‘’Har du vanskeligheter med å komme inn på boligmarkedet eller kunne bli boende i boligen din? Da kan startlån fra kommunen være en aktuell låneordning for deg. Har du lav inntekt kan startlånet kombineres med tilskudd og/eller bostøtte’’ Hentet fra http://regelverk.husbanken.no/ Jeg synes at jeg kan klare å avtjene lånet sammen med min sønn som er snart ut i lære. Han vil også være med og hjelpe til. Med vennlig helsen xxxx Vedlegg følges av: Ø Dokumentasjon fra fastlegen Ø Søknad om startlån, tilskudd til etablering og tilpasningad Ø Dokumentasjon Fra Nav Anonymous poster hash: f9fb1...5c5 Ingen har rett til egen bolig, det er et gode, som man kan få støtte til. Det meste av summer skal jo føres inn i søknadsskjemaet. Du har en del skrivefeil, som kan rettes opp i. Avslagene fra andre banker skal du få skriftlig og vedlegge som dokumentasjon, om jeg husker rett. Anonymous poster hash: 0c78d...7e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå