Gå til innhold

Tyrkia med i EU.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hoveddelen av Tyrkia ligger i Asia ( 97 prosent) mens 3 prosent av Tyrkia ligger i Europa, er det noen som kan forklare meg logikken bak ved at et hovedsakelig asiatisk land søker innpass i den Europiske- union? I mitt hode er det totalt ulogisk men kanskje noen klokere hoder kan forklare meg dette? :-) .

Anonymous poster hash: a3c6e...246
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoveddelen av Tyrkia ligger i Asia ( 97 prosent) mens 3 prosent av Tyrkia ligger i Europa, er det noen som kan forklare meg logikken bak ved at et hovedsakelig asiatisk land søker innpass i den Europiske- union? I mitt hode er det totalt ulogisk men kanskje noen klokere hoder kan forklare meg dette? :-) .

Money-money-money, must be funny, in a rich man`s world.

Anonymous poster hash: 85c7f...828

• Liker 1
Skrevet

Money-money-money, must be funny, in a rich man`s world.

Anonymous poster hash: 85c7f...828

Men er det ikke slik at et land må ligge i Europa for å få innpass i den Europeiske -Union?

Skrevet

Men er det ikke slik at et land må ligge i Europa for å få innpass i den Europeiske -Union?

EU lager jo naturlig nok sine egne regler for hvem som kan være med i EU, så det er ingenting i veien for å ta inn andre land om man vil det. Tyrkia er jo også med i NATO selv om de ikke ligger ved Nord-Atlanteren ("North Atlantic Treaty Organization"). Australia er medlem i Asias fotballforbund og Israel i Europa sitt, mens Marokko har vært med i Eurovision.

Tyrkia ønsker å knytte seg tettere til Europa, og en del EU-land ønsker å knytte seg tettere til et land helt i utkanten av Europa (eller utkanten av Asia, om du vil). Det er politiske og økonomiske årsaker til at Tyrkia er aktuelle som EU-medlemmer. Navnet er EU fordi det består av europeiske land og er/var ment å knytte Europa tettere sammen, men EU bestemmer jo selv hvilke søkere de ønsker å slippe inn :)

Anonymous poster hash: a776a...c61

• Liker 2
Skrevet

EU lager jo naturlig nok sine egne regler for hvem som kan være med i EU, så det er ingenting i veien for å ta inn andre land om man vil det. Tyrkia er jo også med i NATO selv om de ikke ligger ved Nord-Atlanteren ("North Atlantic Treaty Organization"). Australia er medlem i Asias fotballforbund og Israel i Europa sitt, mens Marokko har vært med i Eurovision.

Tyrkia ønsker å knytte seg tettere til Europa, og en del EU-land ønsker å knytte seg tettere til et land helt i utkanten av Europa (eller utkanten av Asia, om du vil). Det er politiske og økonomiske årsaker til at Tyrkia er aktuelle som EU-medlemmer. Navnet er EU fordi det består av europeiske land og er/var ment å knytte Europa tettere sammen, men EU bestemmer jo selv hvilke søkere de ønsker å slippe inn :)

Takk for et veldig greit svar :-) . Ps, Kypros ligger vel heller ikke i Europa rent geografisk, der er det vel heller at de kulturelt har vært europeiske?

Skrevet

Takk for et veldig greit svar :-) . Ps, Kypros ligger vel heller ikke i Europa rent geografisk, der er det vel heller at de kulturelt har vært europeiske?

Det stemmer, rent geografisk vil man nok ikke si at Kypros er en del av Europa. Likevel er de kulturelt såpass "europeiske av seg" at de fleste vil se på dem som mer europeiske enn asiatiske. De færreste vil mene at Israel ligger i Europa, men samtidig virker det litt kunstig for mange å tenke at en israeler er fullt ut fra samme verdensdel som en fra Øst-Timor og overhodet ikke fra vår egen. Generelt bruker man et litt utvidet begrep av "Europa" i diplomatisk sammenheng.

Fransk Guyana, som hører til Frankrike, er et fullverdig medlem av både EU og NATO som en del av Frankrike, selv om det ligger i Sør-Amerika og grenser til Surinam og Brasil. Det er riktignok ikke et selvstendig land, så det blir et annet tilfelle enn Tyrkia, jeg mener bare at politikk ofte betyr vel så mye som geografi her. Geografi er jo et fint utgangspunkt for å forstå hva og hvem slike organisasjoner omfatter, men det blir flere og flere unntak med årene.

Skrevet

Tyrkia er nettoprodusent av mat; Eurosonen er nettoimportør: Der har du Eurosonen sin gevinst.

Tyrkia ser for seg Eurosonen som en mere naturlig marked for sine produkter enn resten av verden; og skal du handle med EU, er det enorme gevinster av å være del av EU.

Tyrkia ønsker endelig avklaring av Kypros der de får viljen sin.

Tyrkia ønsker støtte i forhold til naboland øst og sør. Nabolandene er ikke spesielt stabile, og Tyrkia har ikke militær kapasiet til å takle dem alene.

Tyrkia forventer også spesiel forverring i forhold til Kurderene. Dette blir mere og mere akutt ettersom amerikanerene har aktivt gitt støtte til kurderene i forhold til krigen i Syria og Irak. Tyrkia har ikke lenger noen håp om å unngå borgerkrig og trenger styrke sin egen posisjon i forhold til fremtidig konflikt.

Skrevet

Men et Tyrkia som er med i EU vil vel bli en økonomisk og kulturell " belastning" for Europa? De har rundt 80 millioner innbyggere,hovedsaklig muslimer og Istanbul er vel den eneste byen i Tyrkia som man kulturelt ( hvis man trekker den litt langt)kan si tilhører " vesten"? . Resten av Tyrkias innbyggere ( generelt) tilhører etter min mening den asiatiske kulturkrets, igjen generaliserer jeg, siden Asia er stort og det er enorme kulturelle forskjeller innad i den verdensdelen. Jeg snakket med en tysk dame som jobbet i en butikk, hun snakket perfekt norsk etter litt over 1 år i Norge, og vi begynte å snakke om språk og kulturelle forskjeller. Hun fortalte meg at i Tyskland var den største innvandrergruppen tyrkere, men generelt var de lite interessert i å integrere seg, og mange kunne ikke tysk selv etter flerfoldige år i Tyskland. Med det som utgangspunkt, hvordan skal det gå hvis man gir arbeidsledige tyrkere fri inngang til et Europa allerede preget av høy arbeidsledighet og som fra før av sliter med kulturelle forskjeller mellom den opprinnelige befolkningen og innvandrerbefolkningen? Er dette et tema for den europeiske union?

• Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

Tyrkia har vært delvis kulturell europeisk før det ble tyrkisk, ottoman riket, 1500 tallet strakk det seg Wien. Alt av balkan og hellas, langt opp i det som er russland nå osv.

Tyrkiske muslimer har også vært en helt egen art av muslim. Kalifen brukte store summer på å få tak i europeisk vin.

Jeg var veldig for Tyrkia i eu før men etter alt tullet til Erdoğan er jeg nå i mot, tyrkia må vise de har kvittet seg med religiøs fanatisme en gang for alle. Jeg er sikker på at om ikke alt for lenge forsvinner Erdoğan og tyrika blir sitt sekulære seg igjen. Men så lenge tyrika er et land der en mann/et parti kan forandre lover og normer så ekstremt på kort tid. Er tyrika for ustabilt.

• Liker 2
Skrevet

Men et Tyrkia som er med i EU vil vel bli en økonomisk og kulturell " belastning" for Europa? De har rundt 80 millioner innbyggere,hovedsaklig muslimer og Istanbul er vel den eneste byen i Tyrkia som man kulturelt ( hvis man trekker den litt langt)kan si tilhører " vesten"? . Resten av Tyrkias innbyggere ( generelt) tilhører etter min mening den asiatiske kulturkrets, igjen generaliserer jeg, siden Asia er stort og det er enorme kulturelle forskjeller innad i den verdensdelen. Jeg snakket med en tysk dame som jobbet i en butikk, hun snakket perfekt norsk etter litt over 1 år i Norge, og vi begynte å snakke om språk og kulturelle forskjeller. Hun fortalte meg at i Tyskland var den største innvandrergruppen tyrkere, men generelt var de lite interessert i å integrere seg, og mange kunne ikke tysk selv etter flerfoldige år i Tyskland. Med det som utgangspunkt, hvordan skal det gå hvis man gir arbeidsledige tyrkere fri inngang til et Europa allerede preget av høy arbeidsledighet og som fra før av sliter med kulturelle forskjeller mellom den opprinnelige befolkningen og innvandrerbefolkningen? Er dette et tema for den europeiske union?

Dette har noe med historie å gjøre . Tyskland drev en periode direkte import av arbeidsinnvandrere fra Tyrkia. Disse ble "Gastarbeiter", altså gjestearbeidere, og det var liten eller ingen motivasjon hverken fra Tyske myndigheter sin side eller Tyrkiske til å faktisk integrere; målet var at de IKKE skulle innvandre, bare bli "til jobben var gjordt".

Mye av erfaringene Tyskland fikk av dette, er grunnen til at vi faktisk gjør en innsats for integrering, og som igjen angir problemet knyttet til at vi i mange tilfeller nå gir midlertidige oppholdstillatelser.

Tyrkere generelt er faktisk relativt motivert til å integrere seg, så hvis man ser bort i fra Tyrkere med Kurdisk bakgrunn, så er ikke dette de værste. Det er heller ikke veldig mye arbeidsledighet i Tyrkia, og det er lite trolig at det kommer merkbart større volum tyrkere til andre europeiske land, med mulig unntak av nettop Tyskland.

Skrevet

TS her. Nå er jeg nok litt preget av at jeg kjenner tyrkere som bor i Norge, og de fleste av dem er lite motivert for å lære seg norsk, de er først og fremst her for å tjene mest mulig penger. Siden de ikke har lært seg norsk skikkelig får de heller ikke de virkelig bra jobbene, de jobber i oppvasken på restauranter etc, men selv slike jobber er en gullgruve av penger for en tyrker som er vant med dårlig betalte jobber fra sitt hjemland. I tillegg er dette kurdiske tyrkere og de er svært inni den muslimske kulturen, og jeg reagerer også sterkt på skolevesenet i Tyrkia, for de fleste av dem er rett og slett kunnskapsløse når det for eksempel kommer til naturvitenskap, viten som man her krever at en 3-klassing skal kunne og forstå. Det skremmer meg rett og slett litt at større grupper av mennesker fra en helt annen kultur skal bosette seg her, for vesten har jo utviklet seg til å bli bra stater å bo i fordi man har lagt vekt på det sekulære og gått vekk fra det mytiske som mennesker fra den 3-verden fortsatt legger stor vekt på.

• Liker 1
Skrevet

En stoooor del av Danmark ligger ikke i Europa, men i Nord America. Frankerike har også egne områder utenfor Europas grenser. Dette kan muligens sies om flere EU land. Skal man tenke geografi, så finner man flere land som ikke passer inn i betegnelse "europeisk".

Skrevet

Det er utrolig liten sjanse for at Tyrkia blir medlem i EU. De har ikke akkurat vist at de er så gode på dette med menneskerettigheter å gjøre. Tyrkia har også en befolkning så stor at de vil være nest størst i EU befolkningsmessig, og dermed ha nest størst makt i bla. det europeiske parlamentet. Ingen av de andre EU medlemmene kommer til å godta det.

Anonymous poster hash: 18982...2dd
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...