Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet i ny jobb nå i høst og har ikke tatt ut feriedager hos forrige arbeidsgiver, det vil si at jeg da skal ha rett til 25 dager, siden jeg begynte før 30 September.

Har jeg da rett til å overføre alle disse dagene, selv om det ikke er noen bestemt grunn til at jeg ikke kommer til å ta ut alle 25 før året er omme?

Skrevet

Det er neste år du får 25 feriedager, ikke i år!

Man kan ikke ta med seg feriedager fra en annen arbeidsgiver ;)

Anonymous poster hash: b69e8...73a

Skrevet (endret)

Det er neste år du får 25 feriedager, ikke i år!

Man kan ikke ta med seg feriedager fra en annen arbeidsgiver ;)

Anonymous poster hash: b69e8...73a

Ehhh? Forstår hvorfor du poster som anonym...

Hvis du begynner i ny jobb

Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver.

For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver.

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.

Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret.

Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år.

Overføring av ferie

All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.

Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Arbeidsgiver har et ansvar for at arbeidstakerne tar ut all ferie i løpet av ferieåret. Arbeidstaker har også medvirkningsplikt til avviklingen av ferien.

Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd.

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Skrevet

Du har krav på ferie, men ikke med betaling, og arbeidsgiver har styringsrett på når ferien skal tas ut. Imidlertid har du ikke rett på å få overført all ferien til neste år, og det er rimelig sent å komme midt i november å be om fem uker. Gå i dialog med ny arbeidsgiver så får du kanskje overført litt og tatt ut noe i år.

Anonymous poster hash: b7897...bad
  • Liker 1
Skrevet

På jobben min fikk vi max overføre 10 dager..

Anonymous poster hash: 13be7...06a

Skrevet

Ehhh? Forstår hvorfor du poster som anonym...

Hvis du begynner i ny jobb

Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver.

For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver.

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.

Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret.

Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år.

Overføring av ferie

All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.

Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Arbeidsgiver har et ansvar for at arbeidstakerne tar ut all ferie i løpet av ferieåret. Arbeidstaker har også medvirkningsplikt til avviklingen av ferien.

Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd.

Det er vel dette innlegget som er riktig i denne tråden :).

Det jeg egentlig lurte litt på var om det måtte bestemte årsaker til, som gjorde at ikke ferien er avviklet, for få overført ALT ( ja det er alt etter de nyeste reglene, men tidligere har det vært begrensninger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...