Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vær så snill kan hjelpe meg med dette?

Jeg går vg3 nå. Tror jeg går ut med 4 i snitt. Det er jo ikke så bra, så jeg kommer ikke inn i Danmark f.eks. ¨Hadde vært utrolig flott å slippe 3 år sykepleie + 1 år praksis før jordmor..

Så jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut opptakskrav i andre land som jeg da kan få autorisasjon i Norge?

Jeg klarer ikke finne ut av det. Vil gå i Europa og helst i UK eller Tyskland eller noe slikt.

Har heller ikke kjemi, men kunne sikkert klart å ta en eksamen i det neste semester. Jeg får egentlig til det meste om jeg vil :P

Anonymous poster hash: 1ad00...ea1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Jeg får egentlig til det meste om jeg vil" <--- så hvorfor klarer du ikke da å gå ut med et bedre snitt? Eventuelt så kan du heller forsøke å ta opp igjen fag?

Anonymous poster hash: c79c9...0ac
  • Liker 3
Skrevet

Å ta en helsefagutdanning i utlandet kan være en risikosport siden Norge er i overkant vanskelige og firkantet på hvem som får autorisasjon.

Jeg er ganske så sikker på at en ren jordmorutdanning i Danmark ol, ikke får autorisasjon i Norge. Her i landet så må du ha en bachelor i Sykepleie først.

Hvis du får til det meste, så får du til en bachelor først også jordmorutdanning,

Anonymous poster hash: 971c7...ec9
  • Liker 1
Skrevet

Danske jordmødre har for liten kompetanse til å få autorisasjon i Norge, de får kun jobbe som assistenter med lisens under andre jordmødre på større fødeavdelinger i krisetider. I Norge jobber man på kombinert føde/barsel og også ofte obspost som krever sykepleierkompetanse for å kunne følge opp den gravide/fødende/barselkvinnen og barnet. Skal du kunne jobbe i hele Norge uten restriksjon må du nok gå den vanlige veien, og med 4 i snitt kommer du inn på sykepleie (ikke overalt da, men en del steder i alle fall). Tre år går fort og du lærer mye underveis, inntak til jordmor er både basert på karakterer fra grunnutdanningen og arbeidserfaring. Tar du utdanning i utlandet kan du ikke regne med å få den godkjent her i landet, det er andre krav og behov relatert til faget enn det det er i utlandet. (Sykepleiere i Norge gjør f.eks prosedyrer man ikke gjør i andre land. Sikkert omvendt også.)

Anonymous poster hash: d0d58...537
Skrevet

Danske jordmødre har for liten kompetanse til å få autorisasjon i Norge, de får kun jobbe som assistenter med lisens under andre jordmødre på større fødeavdelinger i krisetider. I Norge jobber man på kombinert føde/barsel og også ofte obspost som krever sykepleierkompetanse for å kunne følge opp den gravide/fødende/barselkvinnen og barnet. Skal du kunne jobbe i hele Norge uten restriksjon må du nok gå den vanlige veien, og med 4 i snitt kommer du inn på sykepleie (ikke overalt da, men en del steder i alle fall). Tre år går fort og du lærer mye underveis, inntak til jordmor er både basert på karakterer fra grunnutdanningen og arbeidserfaring. Tar du utdanning i utlandet kan du ikke regne med å få den godkjent her i landet, det er andre krav og behov relatert til faget enn det det er i utlandet. (Sykepleiere i Norge gjør f.eks prosedyrer man ikke gjør i andre land. Sikkert omvendt også.)

Anonymous poster hash: d0d58...537

Har du kilder på dettte?

Anonymous poster hash: 8e771...c5a

Skrevet

Har du kilder på dettte?

Anonymous poster hash: 8e771...c5a

Det var oppe i sommer, at danske jordmødre kan velge å ikke ta sykepleieutdannelsen først, men gå rett på jordmorutdannelsen. Da mister de mye kunnskap, tre år på skolen + ett år i praksis. Da får de ikke autorisasjon som jordmor her i Norge. Da kan de jobbe med friske fødende, men ikke på obs posten ol.

Skrevet

"Jordmorutdanningen i Danmark er en direkteutdanning på bachelornivå i jordmorfag. Fordelen med utdanningen i Danmark er at den gir et raskere utdanningsløp for de som ønsker seg en ren jordmorutdanning, og den krever ikke sykepleierbakgrunn. Utdanningen i Danmark er som den danske jordmorlederen påpeker godkjent i EU, og den gir også norsk autorisasjon som jordmor ved søknad til det norske autorisasjonskontoret"

28.mai 2014 - http://sykepleien.no/2014/05/norsk-og-dansk-jordmorutdanning

Anonymous poster hash: af11c...eaa
Skrevet

"Jordmorutdanningen i Danmark er en direkteutdanning på bachelornivå i jordmorfag. Fordelen med utdanningen i Danmark er at den gir et raskere utdanningsløp for de som ønsker seg en ren jordmorutdanning, og den krever ikke sykepleierbakgrunn. Utdanningen i Danmark er som den danske jordmorlederen påpeker godkjent i EU, og den gir også norsk autorisasjon som jordmor ved søknad til det norske autorisasjonskontoret"

28.mai 2014 - http://sykepleien.no/2014/05/norsk-og-dansk-jordmorutdanning

Anonymous poster hash: af11c...eaa

Det hadde jeg ikke tatt sjansen på. SAK er kjempevanskelige! Det har vært mye i media den siste tiden om norske sykepleiere utdannet i USA og Australia som ikke får godkjent utdannelsen sin. Og da har SAK på forhånd sagt at det ikke skal være noe problem.

I sommer fikk ikke danske jordmødre ha ansvar på jobbene sine i Norge, pga de ikke er utdannet sykepleiere i bunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...