AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1 Skrevet 16. november 2014 Min svigermor har blitt enke. I alle år feiret hun julen alene sammen med mannen sin fordi de ønsket det slik. For å unngå at hun skulle bli sittende alene i år, har kjæresten min og jeg invitert henne til oss to på julaften. Hun har allerede takket nei til å feire julen med sine to andre sønner og deres svigerfamilier. Julaften er naturligvis en vanskelig dag for henne, og hun hadde egentlig ikke tenkt å feire den dagen i det hele tatt. Så når vi inviterte henne til oss, så svarte hun at hun måtte tenke på det noen dager. Dette er 2 uker siden nå, og kjæresten har allerede spurt en gang om hun har bestemt seg. Men hun måtte ha lenger tid å tenke på. Jeg har all forståelse for at det er vanskelig for svigermor å bestemme seg, samtidig som jeg er litt utålmodig etter å få svar også. Min familie inviterte oss til jul for en stund siden, men jeg sa at vi måtte vente med å svare til vi visste om svigermor hadde lyst til å ferie julen med min kjæreste og meg. Vi blir jo i så tilfelle bare oss 3, men jeg har likevel litt prestasjonsangst i forhold til matlaging osv. Det er første julen jeg skal stelle i stand for noen, så jeg er nervøs selv om det "bare" er svigermor. Så jeg har jo lyst på en avklaring snart om hun vil komme eller ikke. Og det er jo selvfølgelig også fordi det er greit å kunne gi et svar til min familie om vi kommer dit hvis svigermor sier nei. Og bare for å ha nevnt det: det er ikke aktuelt for svigermor å invitere noen til seg selv på julaften, og hun vil heller ikke komme til min familie på julaften siden det blir for mange fremmede mennesker (det forstår jeg jo). Så spørsmålet mitt er: hvor lenge bør vi vente før vi spør svigermor igjen om hun vil komme til oss eller ikke? Det har jo bare gått 2 uker, så jeg vet at jeg er noe utålmodig. Men når bør vi kunne forvente et svar? Hadde vært fint å høre andres meninger Anonymous poster hash: 1b4c9...561
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #2 Skrevet 16. november 2014 Innen 1 desember hadde nok vært greit Anonymous poster hash: a88ff...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #3 Skrevet 16. november 2014 Det spørs hvor mye planlegging en person fra eller til har å si for dere. Hvis dere uansett skal være hjemme og uansett skal lage den samme maten, så kan det vel ikke være så viktig når hun svarer. Hvis dere derimot har andre invitasjoner dere skal svare på avhengig av om hun kommer, bør hun svare kanskje innen utgangen av november. Anonymous poster hash: 02cb0...46c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #4 Skrevet 16. november 2014 Det spørs hvor mye planlegging en person fra eller til har å si for dere. Hvis dere uansett skal være hjemme og uansett skal lage den samme maten, så kan det vel ikke være så viktig når hun svarer. Hvis dere derimot har andre invitasjoner dere skal svare på avhengig av om hun kommer, bør hun svare kanskje innen utgangen av november.Anonymous poster hash: 02cb0...46c Takk for svar! Som jeg skrev i tråden: Min familie inviterte oss til jul for en stund siden, men jeg sa at vi måtte vente med å svare til vi visste om svigermor hadde lyst til å ferie julen med min kjæreste og meg. Vi blir jo i så tilfelle bare oss 3, men jeg har likevel litt prestasjonsangst i forhold til matlaging osv. Det er første julen jeg skal stelle i stand for noen, så jeg er nervøs selv om det "bare" er svigermor. Så jeg har jo lyst på en avklaring snart om hun vil komme eller ikke. Og det er jo selvfølgelig også fordi det er greit å kunne gi et svar til min familie om vi kommer dit hvis svigermor sier nei. Så vi kommer på ingen måte til å være hjemme og lage mat på julaften hvis ikke svigermor vil komme. Det er kun et alternativ hvis hun vil feire julen med oss. Hvis ikke, så ferier vi med min familie. Anonymous poster hash: 1b4c9...561
Myrthel Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 (endret) Dere har satt dere i en "lei" situasjon ved at dere har bedt henne uten å ha plan om å være hjemme. Det er snilt av dere å be henne, men jeg føler at det og velge vekk en annen julefeiring gjør at hun egentlig blir en "klump om foten" (altså ødelegger deres planer). For svigermors del ville det vært enklere å sett ann "formen" (følelsene sine) frem mot juleaften, og ikke være nødt til å avgi svar nå. Jeg vil tro hun dermed takker nei, fordi hun ikke vet om hun orker når det nærmer seg. Endret 16. november 2014 av Myrthel 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #6 Skrevet 16. november 2014 Beklager, leser på en liten mobilskjerm og ser at jeg gikk glipp av det avsnittet. Da ville jeg forklart situasjonen med svigermor til din familie og spurt når de trenger å få svar fra dere. Deretter formidle videre svarfrist til svigermor. Hvis mulig kanskje spørre om svigermor kan bli med til din familie dersom hun blir akutt ensom når det nærmer seg? Jeg tar med min mor på julefeiring hos svigers, og det går kjempebra. Anonymous poster hash: 02cb0...46c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Beklager, leser på en liten mobilskjerm og ser at jeg gikk glipp av det avsnittet. Da ville jeg forklart situasjonen med svigermor til din familie og spurt når de trenger å få svar fra dere. Deretter formidle videre svarfrist til svigermor. Hvis mulig kanskje spørre om svigermor kan bli med til din familie dersom hun blir akutt ensom når det nærmer seg? Jeg tar med min mor på julefeiring hos svigers, og det går kjempebra.Anonymous poster hash: 02cb0...46c Det står at svigermor ikke vil være med til TS sin familie. Anonymous poster hash: a9380...2d3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 Dere har satt dere i en "lei" situasjon ved at dere har bedt henne uten å ha plan om å være hjemme. Det er snilt av dere å be henne, men jeg føler at det og velge vekk en annen julefeiring gjør at hun egentlig blir en "klump om foten" (altså ødelegger deres planer). For svigermors del ville det vært enklere å sett ann "formen" (følelsene sine) frem mot juleaften, og ikke være nødt til å avgi svar nå. Jeg vil tro hun dermed takker nei, fordi hun ikke vet om hun orker når det nærmer seg. Takk for innspill! Ja, du har nok et poeng der. Det er en litt vanskelig situasjon, og skjønner at det ikke er så greit for svigermor. Hun har aldri tidligere vært interessert i å invitere noen til henne på julaften. Og kjærestens biologiske far er død. Så da har det bare blitt til at vi alltid har feiret med min familie. Men nå som svigermor er alene, så blir det jo rart å ikke skulle inkludere henne på julaften? Jeg vet bare ikke hva vi kunne ha gjort annerledes når hun vil ikke invitere noen til seg selv, og hun ikke vil feire sammen med hverken min familie eller mine svigerbrødres familier. Da blir jo det eneste alternativet at vi ferier julen sammen her vi 3. Klart vi kunne ha bestemt oss for å feire julen her uansett og at svigermor bare kunne ha sett det an nærmere jul. Men vi er unge og uten barn, og har aldri hatt noen tradisjon for å være hjemme hos oss selv. Liten og ukoselig leilighet har vi også, så det er ikke så naturlig for oss å feire her bare oss to når alternativet er å kunne feire med min familie. Anonymous poster hash: 1b4c9...561
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Det står at svigermor ikke vil være med til TS sin familie. Anonymous poster hash: a9380...2d3 Ja, men da tenker jeg hvis hun ombestemmer seg. Altså at de sier de må ha svar innen 1. desember hvis de skal være hjemme, svigermor svarer at hun ikke kommer, og så ringer hun plutselig 23. og vil ikke være alene likevel. Da kan det jo være greit å ha spurt familien i tilfelle. Anonymous poster hash: 02cb0...46c
Hulderen Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 Hun kan vanskelig si ja til dere, etter å ha sagt nei til sine to andre sønner. Jeg syns det er merkelig at dere inviterte henne, når dere visste at hun sa nei til de to andre. Så du kan trygt si til din familie at dere kommer dit.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Hun kan vanskelig si ja til dere, etter å ha sagt nei til sine to andre sønner. Jeg syns det er merkelig at dere inviterte henne, når dere visste at hun sa nei til de to andre. Så du kan trygt si til din familie at dere kommer dit. Vi visste ikke at hun var invitert til sine andre sønner før vi spurte. Dette var noe hun sa til kjæresten da han inviterte henne. Tror hun hadde sagt nei til dem fordi de andre sønnene skulle ferie med sine svigerfamilier, og at det da ble for mange fremmede folk for svigermor. Hos oss blir det jo i tilfelle bare oss 3. Jeg kan ikke avskrive svigermor enda, for hun er av typen som hadde sagt nei med en gang hvis hun mente det. I og med at hun ikke har sagt nei enda, regner jeg jo med at det finnes en mulighet for at hun kan ha lyst til å ferie med oss siden vi blir så få. Anonymous poster hash: 1b4c9...561
Myrthel Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Takk for innspill! Ja, du har nok et poeng der. Det er en litt vanskelig situasjon, og skjønner at det ikke er så greit for svigermor. Hun har aldri tidligere vært interessert i å invitere noen til henne på julaften. Og kjærestens biologiske far er død. Så da har det bare blitt til at vi alltid har feiret med min familie. Men nå som svigermor er alene, så blir det jo rart å ikke skulle inkludere henne på julaften? Jeg vet bare ikke hva vi kunne ha gjort annerledes når hun vil ikke invitere noen til seg selv, og hun ikke vil feire sammen med hverken min familie eller mine svigerbrødres familier. Da blir jo det eneste alternativet at vi ferier julen sammen her vi 3. Klart vi kunne ha bestemt oss for å feire julen her uansett og at svigermor bare kunne ha sett det an nærmere jul. Men vi er unge og uten barn, og har aldri hatt noen tradisjon for å være hjemme hos oss selv. Liten og ukoselig leilighet har vi også, så det er ikke så naturlig for oss å feire her bare oss to når alternativet er å kunne feire med min familie. Anonymous poster hash: 1b4c9...561 Kan du ikke forklare situasjonen for din mor, og si dere ser ann situasjonene til nærmere jul. Kjøp inn julemat og gjør klart til å ha jul hos dere - hvis svigermor har vanskeligheter med å svare før tett opp mot juleaften. Svarer hun nei, så ta med julematen til foreldrene dine. På den måten slipper de å lage masse unødvendig mat, hvis dere ikke kommer. Foreldrene dine forstår selvsagt at dere har problemer med å si ifra om dere kommer eller ikke akkurat denne julen, så de reagerer nok ikke negativt på sen beskjed. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå