Ugly truth Skrevet 16. november 2014 #1 Skrevet 16. november 2014 Jeg sitter med 300.000kr i gjeld (studiegjeld). Hvor mye egenkapital trenger jeg for å få kjøpt bolig med to soverom. Skjønner priser skiller seg veldig hvor i landet du er hen. Men tenker Akershus, Vestfold, Telemark omegn... Skal i løpet av 1år få spart opp den egenkapital jeg trenger. Regner med fast jobb og en lønn på minimum 270.000kr/året. Dette er fremtidsplaner som jeg må få til, derfor er lønn ikke helt sikkert men regner med fast jobb etter studier. Blir glad for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #2 Skrevet 16. november 2014 Jeg sitter med 300.000kr i gjeld (studiegjeld). Hvor mye egenkapital trenger jeg for å få kjøpt bolig med to soverom. Skjønner priser skiller seg veldig hvor i landet du er hen. Men tenker Akershus, Vestfold, Telemark omegn... Skal i løpet av 1år få spart opp den egenkapital jeg trenger. Regner med fast jobb og en lønn på minimum 270.000kr/året. Dette er fremtidsplaner som jeg må få til, derfor er lønn ikke helt sikkert men regner med fast jobb etter studier. Blir glad for alle svar! 15% av kjøpesummen, totalgjelden (hus+studielån) din tror jeg bankene mener skal være rundt 1-1,5 mill... Anonymous poster hash: ed9ea...aae
Ugly truth Skrevet 16. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2014 15% av kjøpesummen, totalgjelden (hus+studielån) din tror jeg bankene mener skal være rundt 1-1,5 mill...Anonymous poster hash: ed9ea...aae Så mellom 200.000 og 250.000kr i egenkapital? Mente du at 15% av kjøpesummen+gjeld skal man ha selv som egenkapital? Då må jeg spare nesten 20.000kr/mnd...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #4 Skrevet 16. november 2014 Har du greid å opparbeide deg 300000 i studiegjeld, men greier likevel bare å få deg jobb med 270000 i årslønn? Anonymous poster hash: f4a5c...a9d 2
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 Tviler på du klarer å få spart opp egenkapitalen du har behov for iløpet av eit år. 2
Ugly truth Skrevet 16. november 2014 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2014 Har du greid å opparbeide deg 300000 i studiegjeld, men greier likevel bare å få deg jobb med 270000 i årslønn? Anonymous poster hash: f4a5c...a9d Nei, studerer ennå. Regner med mer studiegjeld og mindre lønn enn hva jeg tror blir realiteten fordi det da blir enklere å jobbe seg til et høyere mål om egenkapital. Enn å sitte å ha regnet alt feil. Er heller på den trygge siden når jeg regner... Håper jo mer lønn når jeg er ferdig utdannet.
Lillesiren Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Du må ha 15% i egenkapital. Studiegjelden din kommer først inn i bildet når banken skal evaluere hvor mye gjeld du makter å betale på i mnd. Hvis du går inn på penger.no og plotter inn tallene dine får du en pekepinn på hvor stort lån du kan betjene:) 2
Ugly truth Skrevet 16. november 2014 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2014 Tviler på du klarer å få spart opp egenkapitalen du har behov for iløpet av eit år. Hvor lang tid regner du med at det tar da? Føler meg som en taper som leier og føler jeg må endre på situasjonen så fort som muligt! Leieprisene er mye høyere enn å eie selv. Hater å leie og føle at jeg er mindre verdt fordi jeg ikke har familie som ger meg hjelp.
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Hvor lang tid regner du med at det tar da? Føler meg som en taper som leier og føler jeg må endre på situasjonen så fort som muligt! Leieprisene er mye høyere enn å eie selv. Hater å leie og føle at jeg er mindre verdt fordi jeg ikke har familie som ger meg hjelp. Det spørs jo på hvor dyr leilighet du tenker å kjøpe og hvor mye du klarer å spare i måneden. Bor du hjemme hos foreldrene dine nå?
helenaa Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 Hvor gammel er du? Alt dette virker veldig rart... Hva mener du med 270 000 i lønn? Er det en årslønn før skatt? Hva mener du med at du føler deg som en taper som leier? Pleier ikke de aller, aller fleste studenter å leie? For å svare på spm, så er det to ulike "problemer" med å få tak i penger til boligkjøp: egenkapitalkravet (EK, 15 %) og betalingsevnen. Hvis du tjener så lite som 270 000 pr. år, tror jeg du vil få problemer med begge... Men studielånet er først og fremst interessant i forhold til hvor mye penger du får låne. Du trenger normalt ikke tenke på dette lånet når du regner ut EK. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Altså... TS, du sier ikke noe om hvor mye penger du har fra før, men du må jo sannsynligvis klare å legge av hele årslønnen din (pluss litt til) for å ha stor nok EK, kommer litt an på hvor du velger å bosette deg. Tror du skal sette av litt mer tid enn bare et år. Du er ingen taper som leier, de fleste som studerer gjør det, og mange gjør det også hele livet. Anonymous poster hash: 2a7c8...1ea
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 Du tjener 270 000 i året, max lånebelastning er 3x inntekt, i ditt tilfelle 810 000 får du i max lån. Så har du 300 000 i studiegjeld, som vil gi deg et huslån på ca 500 000... Av det må du ha en EK på 75 000. Lykke til med å finne en bolig til 500 000...Anonymous poster hash: 6c842...73c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå