Gå til innhold

blir gal av tette ører!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jeg var forkjølet for flere uker siden, har ørene mine vært helt tette.
Å det er ikke bare ørene det føles som hele hodet og ansiktet også er tett, hører dårlig og det piper..
Legen sa jeg skulle holde for nesen og blåse ofte, men jeg syntes det bare har gjort det verre. Ellers kunne hun ikke se noe galt!

Hva i alle dager skal jeg gjøre for å bli kvitt den tetthetsfølelsen??
Jeg blir helt sprø av det, klarer ikke å gjøre noenting, bare sitter og holder meg for ørene!

Anonymous poster hash: 3b009...fc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd å rense ørene med Cerusol og romtemperert vann? For så å holde for og blåse etterpå

er det trygt å ta det inn i ørene da? er så redd jeg vil gjøre det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nesespray på resept som funker bra på tette ører.

takk den må jeg prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler revaxør! Det er en olje du kjøper på apoteket som løsner opp ørevoksen, så skyller du med vann med en liten ballong. Får du ikke dritten ut, fortsetter du å helle olje i 2-10 dager, før du går til legen og får h*n til å spyle det.

Anonymous poster hash: c4820...6c3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det trygt å ta det inn i ørene da? er så redd jeg vil gjøre det verre. Anonymous poster hash: 3b009...fc9

Når du nylig er otoskopert og legen ikke fant noe galt så skal du IKKE gjøre dette.

Bruk nesespray x 2 for dagen. Hjelper ikke dette, få en henvisning til ØNH spesialist. Da får du hjelp. Prøv deg ikke på noen tur i fly, da føles det som om hodet eksploderer før du får ordnet opp i problemet.

Anonymous poster hash: 2a85d...5fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nylig er otoskopert og legen ikke fant noe galt så skal du IKKE gjøre dette.

Bruk nesespray x 2 for dagen. Hjelper ikke dette, få en henvisning til ØNH spesialist. Da får du hjelp. Prøv deg ikke på noen tur i fly, da føles det som om hodet eksploderer før du får ordnet opp i problemet.

Støtter dette. Problemet ligger som regel i mellomøret. Nesespray og "holde-for-nese- og-blåse-metoden" for å luftørke er veien å gå. ØNH etter noe uker hvis ikke bedring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler revaxør! Det er en olje du kjøper på apoteket som løsner opp ørevoksen, så skyller du med vann med en liten ballong. Får du ikke dritten ut, fortsetter du å helle olje i 2-10 dager, før du går til legen og får h*n til å spyle det.

Anonymous poster hash: c4820...6c3

takk for tips :) men set er ikke ørevoks som var problemet, sa legen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dette. Problemet ligger som regel i mellomøret. Nesespray og "holde-for-nese- og-blåse-metoden" for å luftørke er veien å gå. ØNH etter noe uker hvis ikke bedring.

men sånn blåsing gjør det bare verre. burde jeg fortsette med det forde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips :) men set er ikke ørevoks som var problemet, sa legen ;)Anonymous poster hash: 3b009...fc9

Denne qnbefalte behandlingen er for å fjerne ørevoks. Ørevoks ville legen sett og anbefalt å fjerne der og da med skylling. Bruker du dette uten ørevoks gjør du vondt verre i tillegg til å kaste penger ut vinduet!

TS problem ligger mellom nese og øre i forbindelsen mellom øre/nese. Enten pga. hovne slimhinner eller pga. "Snørr" som har satt seg fast. Før eller seinere renner slimproppen ut av seg selv. Eller den fjernes med sug hos ØNH spesialist som nevnt over. Ofte hjelper det med nesespray og kraftig utplåsing av nesen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rinexin hjelper meg veldig når jeg er forkjølet og har tette ører pga hovne slimhinner. Men du må få resept hos legen på det da.

Anonymous poster hash: a41ff...d81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men sånn blåsing gjør det bare verre. burde jeg fortsette med det forde? Anonymous poster hash: 3b009...fc9

Nei, du skal ikke blåse hvis det blir verre. Slik tetthetsfølelse i ørene kan vedvare over lang tid (måneder). Plager det deg veldig ville jeg fått henvisning av fastlege til ØNH. Skjønner at det er frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke anbefalt rinexin til alle.. Leger skal være restriktive med å skrive det ut. Selv tør jeg ikke ta det. Kan føre til en del uønskede bivirkninger, bla hjerneslag. Salget i USA er stoppet pga det.

Endret av Unika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt rinexin til alle.. Leger skal være restriktive med å skrive det ut. Selv tør jeg ikke ta det. Kan føre til en del uønskede bivirkninger, bla hjerneslag. Salget i USA er stoppet pga det.

Oi, så skummelt :O da skal jeg hvertfall ikke bruke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke blåse hvis det blir verre. Slik tetthetsfølelse i ørene kan vedvare over lang tid (måneder). Plager det deg veldig ville jeg fått henvisning av fastlege til ØNH. Skjønner at det er frustrerende!

Så lenge!! :( Ja jeg får ta en tur til legen igjen og få en henvisning dit tror jeg.. det blir jo ikke noe bedre så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unika, on 17 Nov 2014 - 21:11, said:

Herregud, hadde det vært farlig å ta dem hadde de ikke fortsatt vært i bruk i Norge. Det er snakk om at folk med enkelte sykdommer og folk som tidligere har fått slag ikke bør bruke dem.

I USA trakk legemiddelfirmaene Novartis og Smith Kline Beecham tilbake alle preparater som inneholdt virkestoffet fenylpropanolamin. Det skjedde etter at en studie i New England Journal of Medicine viste at bruk av stoffet var assosiert med hjerneblødning hos kvinner. Resultatene ble kjent i begynnelsen av november. - Norske og amerikanske tall kan ikke uten videre sammenlignes - fordi midlet også er i bruk som slankemiddel i USA. Risikoen var langt høyere for dem som brukte stoffet som apetittdemper, sammenlignet med bruk av fenylpropanolamin i forbindelse med forkjølelse,

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/rinexin-i-vidotta/

Snakk om å skremme folk unødvendig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke hjelper å holde for nesen og blåse, så kan det hende at trommehinnene dine allerede står i spenn utover. Det eneste som hjelper da er det motsatte - hold for nesen og "sug" i stedet.

I praksis gjør du da det samme som skjer når du gjesper og ørene "åpner" seg, bare litt mer effektivt.

"Suger" du inn trommehinnene for mye, utligner du trykket ved å forsiktig "blåse" dem ut igjen til du har relativt normal hørsel.

Snakker av erfaring her, blir jeg først skikkelig tett og snyter meg hver dag, så må jeg utligne trykket i øra minst femten ganger daglig. Blir jeg så tett at det ikke går, kan jeg gå opp til en ukes tid før jeg endelig får til å utligne trykket igjen og får normal hørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke hjelper å holde for nesen og blåse, så kan det hende at trommehinnene dine allerede står i spenn utover. Det eneste som hjelper da er det motsatte - hold for nesen og "sug" i stedet.

I praksis gjør du da det samme som skjer når du gjesper og ørene "åpner" seg, bare litt mer effektivt.

"Suger" du inn trommehinnene for mye, utligner du trykket ved å forsiktig "blåse" dem ut igjen til du har relativt normal hørsel.

Snakker av erfaring her, blir jeg først skikkelig tett og snyter meg hver dag, så må jeg utligne trykket i øra minst femten ganger daglig. Blir jeg så tett at det ikke går, kan jeg gå opp til en ukes tid før jeg endelig får til å utligne trykket igjen og får normal hørsel.

Legen sa den sto litt i spenn, men vet ikke om hun mente utover? Da skal jeg prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hadde det vært farlig å ta dem hadde de ikke fortsatt vært i bruk i Norge. Det er snakk om at folk med enkelte sykdommer og folk som tidligere har fått slag ikke bør bruke dem.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/rinexin-i-vidotta/

Snakk om å skremme folk unødvendig da.

Slapp helt av, jeg sa at den ikke var abefalt for alle.

Uansett syntes jeg at legen burde informere om akkurat denne risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...