Gå til innhold

Fiskeoppskrifter anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem som dessverre ikke liker fisk, men jeg vet godt at jeg bør få det i meg på en eller annen måte. Så- kan dere KG'ere hjelpe meg med oppskrifter på gode fiskeoppskrifter som kanskje ikke smaker så veldig "fiskete"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Thailaks - wok grønnsaker etter ønske, f.eks. løk, paprika, vårløk, sukkererter (best å ha i på slutten egentlig), ha i rød thai karripasta, en boks kokosmelk, litt thai fiskesaus (smaker salt, ikke fisk) og kok opp. Ha i laksefilet delt i biter, og la den trekke i sausen på svak varme til den er såvidt gjennomstekt. Server med ris.

Skrevet

Fisk og potetform (4 pers.)

800 g torskefilet

3 løk

2 ss hakket gressløk

1 dl revet ost

salt/pepper

600 g poteter

50 g smør

½ dl fløte

Del potetene i biter og kok dem møre. Hell av vannet og mos dem med smør og fløte. Smak til med salt og pepper. Skjær løk i ringer og surr blank i smør. Skjær torsk i skiver. Legg halvparten av potetmosen i bunnen av en ildfast form. Legg fisk og løk over. Dekk med resten av potetmosen. Dryss revet ost over. Stek ved 200 grader i ca 30 minutter.

Hjemmelaget fiskegrateng

500 g fiskefilet

1 pk dypfryste erter

5 ss hvetemel

3 ss smør

4 dl melk

½-1 ts salt

¼ ts revet muskat

3-4 egg

strøkavring/brødsmuler

2-3 porsjoner makaroni

et par hardkokte egg

Hell de halvtinte ertene i en ildfast form, legg egg i båter over. Skjær fisken i små terninger. Legg dem oppå ertene og dryss over litt salt. Smelt smøret, rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke 2-3 minutter. Smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt. Visp eggene sammen i en bolle og bland det i sausen. Hell sausen over fisken. Bland alt + makroni i formen og dryss strøkavring over. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter.

Fransk fiskeform (4 porsj.)

8 kokte poteter

800 g fiskefilet

3 ½ dl melk

3 ss smør

3 ss hvetemel

1 dl tomatpuré

salt/pepper

100 g bacon i biter

1 hakket løk

2 finhakkede hvitløksbåter

Skjær potetene i skiver og legg dem i formene. Skjær fisken i serveringsstykker som legges oppå potetene. Smelt smør, rør inn mel og tomatpuré og spe med melk. La koke noen minutter og smak til med salt og pepper. Hell sausen over fisken. Surr bacon, løk og hvitløk og fordel over fisken. Gratinér ved 200 grader i 15 minutter.

Italiensk fiskegryte (4 pers.)

2 finhakkede røde løk

1 knust hvitløksfedd

2 squash i terninger

en boks hakkede tomater

9 dl fiske- eller grønnsaksbuljong

90 g pasta i ønsket form

350 g fast hvit fisk, f.eks. Torsk, hyse eller kveite

1 ss hakket frisk basilikum eller oregano (eller 1 ts tørket)

1 ts revet sitronskall

1 ss maisenna

1 ss vann

salt/pepper

Fres løk og hvitløk mykt i litt olje. Tilsett squash og stek et par minutter til. Tilsett tomater og buljong og kok opp. Tilsett pasta og la småkoke under lokk ca 5 minutter. Del fisken i biter og tilsett sammen med urter og sitronskall og la småkoke ca 5 minutter. Bland maisenna med vann og rør inn i sausen, la koke 2 minutter til det tykner. Smak til med salt og pepper. Noen ss tørr hvitvin tilsatt rett før servering er også godt.

Prøv også http://www.godfisk.no/.

Skrevet

Denne sausen fant jeg på godfisk.no for lenge siden, og den er en av favorittene hjemme hos oss. Smaker perfekt til nær sagt all slags fisk og gjør hele måltidet til en opplevelse. I går hadde vi den til stekt laksefilet, men den er også god til fiskepinner eller kokt hvit fisk. Vi pleier å ha ris til.

1 liten finhakket løk

2 tomater i små terninger (kan variere med agurk eller squash eller en blanding av disse)

liten purre i tynne ringer (også godt med vårløk)

2 ss olivenolje

2 ss hakket persille og gressløk (jeg bruker alltid basilikum)

2 ½ dl matfløte

maisennajevning

salt & pepper

Surr purre og løk i olje til løken er myk. Tilsett matfløte og kok til grønnsakene er møre. Rør inn tomater og finhakket persille og gressløk. Smak til med salt og pepper. NAM!!!

Skrevet

Dette serverte jeg min venninne som ikke er glad i fisk, hun syntes det var godt!:

Torsk i kremet pestosaus – 4 pers

2 sjalottløk

smør til steking

1 dl hvitvin (eller litt sitronsaft og vann)

2 ss pesto

1 dl cremè fraiche

ca 800 g torskefilet

salt og pepper

cherrytomater

frisk basilikum

Finhakk løken og fres den blank i litt smør. Tilsett hvitvin, cremè fraiche og pesto, la det koke opp. Legg i fiskebiter og dryss på salt og pepper. Damp fisken under lokk på svak varme til fisken har skiftet farge helt igjennom. Pynt med tomat og basilikum. Serveres med pasta, ris eller små poteter.

Jeg pleier å ta litt mer cremè fraiche og vin for å få mere saus! Smak deg frem, sausen er i alle fall veldig god.

Skrevet

Arkana har jo kjempefine oppskrifter, men hvis du liker enklere løsninger så foreslår jeg følgende:

Kjøp torskefilet (gjerne gourmetfilet eller ferske torskeloins hvis du gidder å ta deg råd) og varm i et glass med Korma-saus fra Toro. Spis med ris til. Det er veldig godt og kunne like gjerne vært kylling! Hvis du blir mer begeistret for fiskesmaken etterhvert kan du med fordel ta sei istedenfor torsk. Det smaker mer og er mye billigere.

Skrevet

Takk for tips alle sammen :-) Fikk nesten litt lyst på fisk...

Gjest pulverheksa-
Skrevet

Squash og steinbitsuppe

til to-tre personer.

to gulrøtter i tynne skiver

1/2 purre i ringer

1/2 squash delt i kvarte skiver

200-300 g steinbitfilét i terninger (ca 2*2 cm)

1,5 dl fløte

8 dl vann + 2 fiskebuljongterninger eller 8 dl fiskekraft.

4-5 ss hvetemel

2 ss smør

2 ss olje

en god bunt gressløk finhakket

Start med å kutte opp grønnsaker og fisk i passe biter.

Smelt smøret og oljen i en kasserolle surr grønnsakene til de er blanke ha i melet og rør godt. Spe med kaldt vann og og ha i fiskebuljongterningene, og kok sakte opp under omrøring, la koke på svak varme i ca ti min til melsmaken er vekk.

Ha i matfløte, fisken og gressløken og la suppen koke opp og trekke ferdig, 5-8 min.

Ha det hele i en fin suppeterrin og server med godt brød.

Gjest gjest1
Skrevet

Siden du ikke liker fisk anbealer jeg, at du styrer unna sei. Siden det grå fargestoffet også er et smakstoff.

Mange syns seien smaker for mye fisk, i forhold til f.eks torsk og steinbit som er helt hvite fiskeslag.

Gjest gjest1
Skrevet

Personlig er jeg litt lat, så innbiller meg derfor at det enkleste er det beste ;)

Jeg lager ofte ovnsbakt laks med kokte poteter, rømme og agurksalat. Kjempegodt, og veldig enkelt :) Fiskeboller ER fisk det også! Og hollaindes-saus passer veldig godt til stekt fisk.

Ellers er det veldig godt å steke en fisk med rømme og bittelitt sitron. Spesielt på tur, og med nytrukket fisk....mmm.

Skrevet

Min mor har lurt meg til å spise fisk ved hjelp av eddikblanding (eddik +salt og pepper) på ovnsbakt laks. Da slipper du mye av både lukten og smaken av fisk. Kjempegodt med poteter, sitronbiter og noe grønt :).

Skrevet

Ja, jeg synes ofte det enkle er det beste. Helt vanlig torskefilet foliebakt i ovn. Drysser bare på litt salt og pepper. Legger på noen sitronskiver, strimlet purre og noen smørklatter før jeg pakker den inn. 20 minutter ved 200 grader og serveres med poteter og grønnsaker + eggesmør eller aïoli (hjemmelaget hvitløksmajones). :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...