AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1 Skrevet 16. november 2014 Jeg er en student som tjener rundt 100 000 kroner i året i tillegg til fullt studielån. Jeg har sparer ca. 60 000 kroner til bolig hvert år, dette er fordi jeg ikke har noen kjæreste og tenker at jeg ikke kan gamble på å barre finne noen, for å spleise til å kjøpe en bolig. Selv om det er en ønskedrømm. Ikke minst så forventer jeg ikke at foreldrene mine skal hjelpe meg å komme inn i boligmarkedet. Jeg er nå i den siste tiden blitt litt usikker på om det jeg gjør er det beste for meg selv. Jeg har fått opp til flere ganger høre at jeg sparer for mye, og ikke bruker nok penger på å gå på byen flere ganger i måneden, og gjør andre ting. Jeg går vel kanskje ut ca. en gang i måneden. Jeg har derfor begynt å tenke litt igjennom om jeg anvender pengene på rett vis. Jeg bruker rundt 20 000 kroner på ferie hver sommer også, og det er noe jeg føler at jeg trenger. Det skal nevnes også at jeg liker å holde meg i form og trener, noe som også kan resuktere i at jeg ikke drikker så ofte. Når det kommer til forbruk av mat og klær, så bruker jeg rundt 2 000 kroner i måneden på mat, og kjøp av klær kan variere, men har fått hørt av flere at jeg er kanskje litt for glad i å kjøpe klær, selv om jeg ikke kjøper så dyre klær. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: b4e74...435
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #2 Skrevet 16. november 2014 Jeg synes dette virker fornuftig. 60 000 kr til sparing hvert år på det du har å rutte med er ikke verst i det hele tatt. Jeg synes det er viktig å leve litt under studietiden også. Anonymous poster hash: de9a3...fe2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #3 Skrevet 16. november 2014 Hvor mye får du i lån og hvor mye i stipend, i året? Anonymous poster hash: 48a9c...7f1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #4 Skrevet 16. november 2014 Jeg synes dette virker fornuftig. 60 000 kr til sparing hvert år på det du har å rutte med er ikke verst i det hele tatt. Jeg synes det er viktig å leve litt under studietiden også. Anonymous poster hash: de9a3...fe2 Jeg tenker også at det er viktig å leve, men når jeg sammenligner meg andre venner så ser jeg at de sparer mellom 10-20 tusen hvert år. Da tenker jeg også at jeg aldri kommer inn på boligmarkedet om jeg skal spare så lite, om ikke jeg finner meg en kjæreste. Hvor mye får du i lån og hvor mye i stipend, i året? Anonymous poster hash: 48a9c...7f1 Jeg får rundt 90 tusen kroner, hvor 40 % blir gjort om til stipend når jeg fullfører alle fagene. Anonymous poster hash: b4e74...435 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 Jeg tenker også at det er viktig å leve, men når jeg sammenligner meg andre venner så ser jeg at de sparer mellom 10-20 tusen hvert år. Da tenker jeg også at jeg aldri kommer inn på boligmarkedet om jeg skal spare så lite, om ikke jeg finner meg en kjæreste. Jeg får rundt 90 tusen kroner, hvor 40 % blir gjort om til stipend når jeg fullfører alle fagene. Anonymous poster hash: b4e74...435 TS som svarte. Anonymous poster hash: b4e74...435
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #6 Skrevet 16. november 2014 Synes du er en veldig fornuftig student! Ja, det er viktig å leve livet også, men studietiden er kun 3-6 år av livet, hva med resten? Det er bedre å kunne leve godt når man er ferdig som student Anonymous poster hash: 242e4...d73 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 Synes det høres ut som at du er litt for usikker på deg selv. Hvorfor bryr du deg så mye om hva andre mener??? Anonymous poster hash: 9dc0f...f4a 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Jeg er en student som tjener rundt 100 000 kroner i året i tillegg til fullt studielån. Jeg har sparer ca. 60 000 kroner til bolig hvert år, dette er fordi jeg ikke har noen kjæreste og tenker at jeg ikke kan gamble på å barre finne noen, for å spleise til å kjøpe en bolig. Selv om det er en ønskedrømm. Ikke minst så forventer jeg ikke at foreldrene mine skal hjelpe meg å komme inn i boligmarkedet. Jeg er nå i den siste tiden blitt litt usikker på om det jeg gjør er det beste for meg selv. Jeg har fått opp til flere ganger høre at jeg sparer for mye, og ikke bruker nok penger på å gå på byen flere ganger i måneden, og gjør andre ting. Jeg går vel kanskje ut ca. en gang i måneden. Jeg har derfor begynt å tenke litt igjennom om jeg anvender pengene på rett vis. Jeg bruker rundt 20 000 kroner på ferie hver sommer også, og det er noe jeg føler at jeg trenger. Det skal nevnes også at jeg liker å holde meg i form og trener, noe som også kan resuktere i at jeg ikke drikker så ofte. Når det kommer til forbruk av mat og klær, så bruker jeg rundt 2 000 kroner i måneden på mat, og kjøp av klær kan variere, men har fått hørt av flere at jeg er kanskje litt for glad i å kjøpe klær, selv om jeg ikke kjøper så dyre klær. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: b4e74...435 Troll! Selvfølgelig er det best å spare mer og bruke mindre. Du vil bare skryte... ZzzzzzAnonymous poster hash: c4780...80e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 "Jeg får rundt 90 tusen kroner, hvor 40 % blir gjort om til stipend når jeg fullfører alle fagene". Det vil si at du har ca 10.800 å leve for i måneden når du har trukket fra de 60.000 du sparer. Med mindre du har veldig lav husleie, så synes jeg du gjør det veldig bra Jeg tror ikke det er så mange studenter som sparer så mye i året, selv ikke folk jeg kjenner i jobb gjør det. Anonymous poster hash: 48a9c...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Jeg lurer på hvorfor du ikke klarer å spare mer.. Du må leve rimelig romslig. Dersom du tjener 100 000 kr i året, og i tillegg får de standard 97850 kr fra Lånekassen, så får du inn 197850 kr, trekker du fra 60 000 sitter du igjen med 137850. Deler man det på 12 har du 11487 kr i måneden å leve på. Synes det er en rimelig romslig studentøkonomi. Og ferie til 20 000 i året er bortkasta penger (spør du meg) så lenge man er student. Anonymous poster hash: aed10...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Jeg lurer på hvorfor du ikke klarer å spare mer.. Du må leve rimelig romslig. Dersom du tjener 100 000 kr i året, og i tillegg får de standard 97850 kr fra Lånekassen, så får du inn 197850 kr, trekker du fra 60 000 sitter du igjen med 137850. Deler man det på 12 har du 11487 kr i måneden å leve på. Synes det er en rimelig romslig studentøkonomi. Og ferie til 20 000 i året er bortkasta penger (spør du meg) så lenge man er student. Anonymous poster hash: aed10...8e3 Nå vet vi jo ikke hvor mye ts betaler i husleie. Også bruker hun 2.000 på mat, kanskje har hun kollektivbillett, en del utgifter til bøker som student, strømregning osv. TS, kan du sette opp budsjettet ditt så kan vi gi mer realistiske tilbakemeldinger? Anonymous poster hash: 48a9c...7f1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #13 Skrevet 16. november 2014 Nå vet vi jo ikke hvor mye ts betaler i husleie. Også bruker hun 2.000 på mat, kanskje har hun kollektivbillett, en del utgifter til bøker som student, strømregning osv. TS, kan du sette opp budsjettet ditt så kan vi gi mer realistiske tilbakemeldinger? Anonymous poster hash: 48a9c...7f1 Det er sant og det er mulig mitt syn på studentøkonomi er vel knepent. Men om hun har 6000 kr i leie (som er ganske vanlig i storbyene), bruker 2000 på mat, og har rundt 1000 kr i faste utgifter (busskort, mobil osv), så sitter hun fortsatt igjen med rundt 2500 i mnd. Om vi i tillegg tenker oss at TS bruker rundt 1000 kr på klær og annen moro, så sitter hun fortsatt igjen med 1500 i mnd, som over ett år blir 18 000 kr. Så kunne hun spart 78 000 kr istedenfor 60 000. Og kanskje enda litt til, ettersom man etter mitt syn ikke trenger å bruke 1000 kr i mnd på klær og moro så lenge man er student Anonymous poster hash: aed10...8e3
Ugly truth Skrevet 16. november 2014 #14 Skrevet 16. november 2014 Jeg er en student som tjener rundt 100 000 kroner i året i tillegg til fullt studielån. Jeg har sparer ca. 60 000 kroner til bolig hvert år, dette er fordi jeg ikke har noen kjæreste og tenker at jeg ikke kan gamble på å barre finne noen, for å spleise til å kjøpe en bolig. Selv om det er en ønskedrømm. Ikke minst så forventer jeg ikke at foreldrene mine skal hjelpe meg å komme inn i boligmarkedet. Jeg er nå i den siste tiden blitt litt usikker på om det jeg gjør er det beste for meg selv. Jeg har fått opp til flere ganger høre at jeg sparer for mye, og ikke bruker nok penger på å gå på byen flere ganger i måneden, og gjør andre ting. Jeg går vel kanskje ut ca. en gang i måneden. Jeg har derfor begynt å tenke litt igjennom om jeg anvender pengene på rett vis. Jeg bruker rundt 20 000 kroner på ferie hver sommer også, og det er noe jeg føler at jeg trenger. Det skal nevnes også at jeg liker å holde meg i form og trener, noe som også kan resuktere i at jeg ikke drikker så ofte. Når det kommer til forbruk av mat og klær, så bruker jeg rundt 2 000 kroner i måneden på mat, og kjøp av klær kan variere, men har fått hørt av flere at jeg er kanskje litt for glad i å kjøpe klær, selv om jeg ikke kjøper så dyre klær. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: b4e74...435 Hva har du for ekstra jobb og hvor mye jobber du ved siden av studier?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #15 Skrevet 16. november 2014 TS, jeg tror jeg er i omtrent samme situasjon som deg. Jobber en del utenom. Jeg får ikke stipend, så det er ikke en del av "min inntekt", og studielånet setter jeg rett på sparekonto uten at jeg bruker en krone. I følge lønnsslippen min har jeg fått utbetalt 115 000 så langt i år - men skatteprosenten min er nokså høy, så får nok en del av det tilbake til neste år. Jeg drikker ca. like ofte som deg. Om jeg går ut en gang i måneden er det egentlig ganske mye. Jeg jobber jo to av fire helger hver måned uansett, så da frister det ikke å gå ut heller. At du bruker 2000 kroner i måneden på mat er ganske ok. Jeg bruker nok mer enn det, men mye av pengene mine går til unødvendige småkjøp. Å spare 60 000 i året er supert! Men som andre sier her kunne du nok ha spart mer, men en del av det å jobbe utenom studiene innebærer for meg i alle fall at jeg ikke vil leve på sparebluss. Siden jeg sparer studielånet (og ikke får stipend) så bruker jeg min lønn til å leve av, så sparer ikke så mye som deg - men er ikke langt fra. Jeg har ikke noe i mot å kjøpe den treningstightsen, og bruker en god del penger på feks hudpleie. Jeg får også høre at jeg sparer for mye, men jeg lever jo godt. Kunne jeg spart mer? Ja. Kunne jeg jobbet mindre? Ja. Men jeg liker det sånn som jeg har det, og jeg digger å ha penger på konto. Å bruke 20 000 i året på ferie er kanskje litt i overkant, men det er ikke uvanlig - heller ikke for studenter. Husk at du kan få en god ferie uten å bruke såpass mye. Anonymous poster hash: 9fe86...7ca
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #16 Skrevet 16. november 2014 Jeg synes det høres fornuftig ut. Du skal leve også. De fleste studenter ender opp med mann-barn-hus noen år etter studietiden og da er det ikke like lett å prioritere seg selv. Anonymous poster hash: 548b2...b48
Gjest Lillia Skrevet 24. november 2014 #17 Skrevet 24. november 2014 Så utrolig fornuftig. Ikke hør på hva alle andre sier, gjør det du føler for. Hadde jeg hatt mulighet til å spare så mye som student hadde jeg gjort det, uten tvil. Man trenger da ikke dra ut på byen selvom man er student? Jeg drar aldri ut, inviterer heller venninner hjem til meg (ingen/få av oss av oss drikker)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå