hoppende Skrevet 22. juli 2004 #1 Del Skrevet 22. juli 2004 Er det noen som har greie på dette og som kan forklare meg litt mer hva det går ut på, og historien bak det hele? Er litt nysgjerrig. Har fått inntrykk av at det egentlig er en veldig mild religion, stemmer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2004 #2 Del Skrevet 22. juli 2004 Buddhismen har så mange forskjellige retninger at det er vanskelig å gi en beskrivelse av religionen som stemmer for alle. Om den er mild eller ikke avhenger også av hvilke retninger man snakker om. Det finnes noen retninger som virker fanatisk strenge og noen som virker milde. Vil anbefale en bok av en buddhistisk forsker som heter Harvey. Den heter Buddhism. Det er en innføringsbok i de forskjellige former for buddhisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 22. juli 2004 #3 Del Skrevet 22. juli 2004 http://www.buddhisme.no/Buddhisme.htm Du kan jo prøve denne lenken. Jeg er ikke buddhist. Men hva mener du med mild? Jeg synes faktisk dette livssynet virker krevende. Men hvsi det er riktig for deg, så er det kanskje ikke krevende i det hele tatt. Buddhistene tror ikke på Gud, og tror heller ikke at mennesket har noen sjel. Det har vært noen tidliger diskusjoner her om synet på enkeltmenneske... Du kan jo scrolle deg nedover...finne "Ego" osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppende Skrevet 23. juli 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 23. juli 2004 Jeg er ikke buddhist, men jeg ble bare nysgjerrig. Hva det egentlig gikk ut på. Med mild så tenkte jeg blant annet på f.eks de buddhistiske munkene som virker veldig fredelige. Og har en innstilling til at det er det åndelige som er viktig og ikke det jordiske. Og at det virket som om det var bygget opp på at man skal hjelpe hverandre osv. Kristendommen går med på all synd du har gjort, kommer til å gjøre osv. Synes derfor ikke at den er noen mild religion. Takk for linken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 23. juli 2004 #5 Del Skrevet 23. juli 2004 Jeg er ikke buddhist' date=' men jeg ble bare nysgjerrig. Hva det egentlig gikk ut på. Med mild så tenkte jeg blant annet på f.eks de buddhistiske munkene som virker veldig fredelige. Og har en innstilling til at det er det åndelige som er viktig og ikke det jordiske. Og at det virket som om det var bygget opp på at man skal hjelpe hverandre osv. Kristendommen går med på all synd du har gjort, kommer til å gjøre osv. Synes derfor ikke at den er noen mild religion. Takk for linken [/quote'] Hvis du leser Jesu budskap, og ikke de forskjellige retningenes tolkning av hva som er viktig, så er kristendommen ganske så mild den og da. Men buddhismen er vel mer gjerningsorientert enn trosorientert. Noe som er positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 23. juli 2004 #6 Del Skrevet 23. juli 2004 Ja, hvis det er det du legger i mildhet - å trekke seg tilbake fra verden og sitte og meditere i et kloster, så er jo buddhismen en mild mulighet. Jeg tror de mener at meditasjon kan redde verden. Not quite my cup of tea as I prefer it black and hebrewed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 23. juli 2004 #7 Del Skrevet 23. juli 2004 Ja, hvis det er det du legger i mildhet - å trekke seg tilbake fra verden og sitte og meditere i et kloster, så er jo buddhismen en mild mulighet. Jeg tror de mener at meditasjon kan redde verden. Not quite my cup of tea as I prefer it black and hebrewed. Meditasjon er viktig, men det er vel ikke via den verden blir bedre. Meditasjon er en av seks befriende handlinger. De fem andre er: Gavmildhet Et liv som er bevisst, meningsfylt og nyttig for andre Hvordan man unngår å miste fremtidig lykke på grunn av sinne (tålmodighet) Frydefull energi som sikrer vår vekst Visdom - å forstå sinnets sanne natur Mer om dette kan man finne her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2004 #8 Del Skrevet 24. juli 2004 Jeg er ikke buddhist' date=' men jeg ble bare nysgjerrig. Hva det egentlig gikk ut på. Med mild så tenkte jeg blant annet på f.eks de buddhistiske munkene som virker veldig fredelige. Og har en innstilling til at det er det åndelige som er viktig og ikke det jordiske. Og at det virket som om det var bygget opp på at man skal hjelpe hverandre osv. Kristendommen går med på all synd du har gjort, kommer til å gjøre osv. Synes derfor ikke at den er noen mild religion. Takk for linken [/quote'] Først så kan det virke som om du har misset det sentrale i kristendommen. Hvis det er tanker om synd og det faktum at mennesket gjør onde gjerninger som virker strengt på deg, kan jeg fortelle at buddhismen er like streng, om ikke strengere enn kristendommen på det feltet. Buddhistisk etikk er i veldig mange retninger strengere enn kristen etikk og fordømmer svært mye. Askesen som en del munker holder seg til, blir motivert av et ønske om å perfeksjonere seg og kvitte seg med bindinger til det verdslige som gjør at de "synder". Homofili, samboerskap, utenomekteskapelig sex, alkoholbruk er ikke tolerert av svært mange buddhistiske retninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #9 Del Skrevet 25. juli 2004 Hei.Jeg tok fram noen gamle diskusjoner "ego" og "buddhistisk menneskesyn" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. juli 2004 #10 Del Skrevet 25. juli 2004 Homofili, samboerskap, utenomekteskapelig sex, alkoholbruk er ikke tolerert av svært mange buddhistiske retninger. Eller av svært mange kristne retninger for den saks skyld... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #11 Del Skrevet 25. juli 2004 "buddhisme" er helt anderledes enn buddhas lære. Jeg syns buddhisme kan sammenlignes med annen religion. Det kan ikke buddhas lære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #12 Del Skrevet 25. juli 2004 Eller av svært mange kristne retninger for den saks skyld... ja, men her var det buddhisme det ble spurt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 26. juli 2004 #13 Del Skrevet 26. juli 2004 ja, men her var det buddhisme det ble spurt om. Ja, men personen mente at at man ikke hadde fått med seg det sentrale i kristendommen, for så å ramse opp fordommer og forbud i buddhismen som er skremmende lik mye i kristendommen. Som begrunnelsen for sine forbud finner kristne støtte i guds ord, men finner man noe tilsvarende i buddhistiske tekster, eller er det der mer snakk om kulturelle grunner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #14 Del Skrevet 26. juli 2004 Å trekke ut hva som er essensielt Buddhas lære er vanskelig. Det finnes mange kilder til dennen læren som de ulike retningene har bevart jf sine tradisjoner. Hva som er genuint fra Buddha og hva som er kultur blir derfor et ganske håpløst spørsmål. Det finnes gamle buddhistiske tekster som fordømmer flere former for seksuell omgang. Disse blir tolket (liksom Bibelen bli tolket) ulikt av forskjellige skoleretninger. Å være homse i tradisjonelle buddhistiske land har ikke vært enklere enn her. Man bør derfor undersøke enkeltretninger innenfor buddhismen før man kan dra konklusjoner. Det er stort sprang fra tibetansk buddhisme til zen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kkristin Skrevet 26. juli 2004 #15 Del Skrevet 26. juli 2004 Zen er tilsynelatende mer lik buddhas lære enn tibetansk buddhisme. Det er ikke så vanskelig å finne gode bøker bare man leter på de riktige stedene. En bok som heter "zen-sinn, begynner-sinn", er veldig bra! Den anbefaler jeg på det sterkeste for en som vil lære om dette. Det er bare å ringe til buddhistforbundets forlag å bestille. Den er veldig billig. En annen bok som er svært bra er "buddhas lære" av walpola sri rahula. Denne boken er mye tyngre og passer kanskje best når du har mer bakrunnsinformasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå