Gå til innhold

Baby (9 mnd) liker ikke middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille godklump på 9 mnd liker ikke middag. Har lagd hjemmlagd middag, ikke noe fancy, bare kokte poteter og gulrøtter som jeg har finmost i mikser. Dette spytta han rett ut igjen. Har prøvd å gi han det flere ganger men uten hell. Dermed prøvde jeg middagsglass. Hipp sine er jo sunne og inneholder mest grønnsaker. Men blant glassa liker han nesten kun lasagne og pasta-variantene. Dette blir da vel fryktelig ensidig?

Er det vanlig at babyer er kresne? Eller må jeg bare innse at min baby ikke er middagstypen? Jeg blir litt fortvila når han ikke vil ha middag, bekymrer meg for om han ikke får i seg nok næring, vitaminer og mineraler. Han elsker grøt og fruktmos, men han kan ikke få dette til hvert måltid. Brødskive holder vi på å innføre, han spiser kun noen få biter når han blir tilbudt.

En annen utfordring er tannpuss. Han hater å pusse tenner. Kniper igjen munnen og vrir seg vekk. Har prøvd å la han bli venn med tannbørsta ved at han får holde den selv og leke med den, men med en gang det skal pusses så er det full stopp. Hva kan jeg gjør for at det ikke skal bli en kamp hver kveld, som ofte ender med tårer hos lillegull og hos mammaen som får dårlig samvittighet? :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags andre retter har du prøvd da? Forslag: rene grønnsaksmoser med litt smør, rent kjøtt og fisk, eggerøre. Hver smak for seg i begynnelsen. Når begynte du å prøve "vanlig mat" og ikke bare grøt og frukt? Har du prøvd å la ham spise selv? Kanskje du ikke trenger å mose maten lenger. Små biter av grønnsaker og fisk er enkelt å tygge med gommene.

Ang. tannpuss, har du prøvd å ha to tannbørster, og la ham holde den ene mens du pusser med den andre? Sånn at dere pusser litt hver. ;) Liker han smaken av tannkremen?

Skrevet

Prøv å bland mais i middgasmaten. Jeg kokte mais, gulerøtter og potet, og moste det. Og det var mine barn veldig glad i. Ellers kan du ta en nøytral babygrøt og blande litt grønsaksmos i. Bland mer og mer slik at han vender seg til smaken. Du kan jo lage lasagne og pastaglassene selv, og blande litt og litt annet i. Jeg kokte en mild tomatsaus med litt gulerøtter, mais og potet i. Moste den og blandet most kjøtt og makaroni som var godt kokte. Brukte kjøttdeig uten vann og salt som jeg kokte i bare litt vann og deretter moste i foodprosessoren. Hvis han ikke liker biter moser man makaronien også.

Anonymous poster hash: 5d3fa...383

Skrevet

Har prøvd rene grønnsaksmoser av potet, gulrot, brokkoli, most avokado.. jah. Det var ikke så veldig populært. Han spiser et par skjeer før han spytter det ut igjen. Ikke noe å bli mett av med andre ord. Har også prøvd å la han få spise selv, men mesteparten av maten ender som oftest opp på gulvet. Hehe :P

Har prøvd en stund med vanlig "voksen" mat, 1-2 mnd. Har inntrykk av at han syns det er utfordrende å tygge biter av mat. Han brekker seg lett eller spytter ut igjen.

Ang. tannpussen så har vi prøvd å pusse mens han holder en annen tannbørste, men det var ikke heller særlig vellykket. Det som av og til funker er om han holder tannbørsta inni munnen også fører vi lett børsta over tennene. Men som sagt så funker det kun av og til. Har inntrykk av at dette ikke er noe problem for andre småbarnsforeldre. Helsesøster ga oss tips om å la baby se seg selv i speilet når vi pusser, men han er jo høyt og lavt og har ikke tid å sitte i ro for slikt ;)

Skrevet

Prøv å bland mais i middgasmaten. Jeg kokte mais, gulerøtter og potet, og moste det. Og det var mine barn veldig glad i. Ellers kan du ta en nøytral babygrøt og blande litt grønsaksmos i. Bland mer og mer slik at han vender seg til smaken. Du kan jo lage lasagne og pastaglassene selv, og blande litt og litt annet i. Jeg kokte en mild tomatsaus med litt gulerøtter, mais og potet i. Moste den og blandet most kjøtt og makaroni som var godt kokte. Brukte kjøttdeig uten vann og salt som jeg kokte i bare litt vann og deretter moste i foodprosessoren. Hvis han ikke liker biter moser man makaronien også.

Anonymous poster hash: 5d3fa...383

Takk for tips, det skal jeg prøve! :)

Skrevet

Er han veldig tynn da? Eller får han mye annet godt som smaker bedre?

Hvis han ikke er tynn, er det ofte en god idè å la han være litt sulten til hvert måltid.

Skrevet

Han er i godt hold og har gode bollekinn, så han får nok næring, men jeg er bare redd det blir litt ensidig, frem til han lærer å like forskjellig middagsmat.

Skrevet

Tror brukeren over her mener at du kan vente til han er skikkelig sulten før du gir ham mat, så spiser han kanskje mer. Sulten er den beste kokk, eller hva man sier. ;)

Mat overalt må til når barn skal lære å spise selv. Hvis noe havner i munnen også så ville jeg godtatt sølet for å skape mer matglede. Nå er det selvsagt forskjell på å kaste alt i gulvet med vilje og på å søle pga. dårlig motorikk og lite erfaring.

Ellers er det vel bare å fortsette å prøve. Gi litt av deres mat når dere spiser middag, ikke press, bare tilby. Og kanskje ikke tilby grøt med én gang etterpå. Vent litt, så han ikke kobler det å avvise middag med å få noe han liker bedre.

Bare et lite sidespor som ikke er til mye hjelp for deg, men jeg synes det er så rart at man "skal" begynne med bare grøt og ikke vanlig mat når babyer skal begynne å spise. Og at mange gir bare grøt og frukt i flere måneder. Man må jo gi mat man vil at ungen skal like, tenker jeg. :) Men de fleste begynner jo å like middag og annen mat til slutt, selvsagt.

Skrevet

Skjønner godt att han ikke liker kun potet og gulrot til middag! Glassene liker ikke min heller og hvis du smaker på de selv er jo ikke det noe rart. Prøv å lag retter sammensatt med kjøtt og flere grønnsaker for å få litt mer smak. Jeg startet med å lage gryter med f.eks. oksekjøtt, tomat, selleri, gulerot, squash, hvitløk(halv båt til ei gryte på 8 porsjoner), urter osv. Husker ikke oppskriftene men søk på nettet å få inspirasjon. Men å lage gryter var populært. Da kunne jeg varierer grønnsaker og kjøtt i det uendelige, og det ble litt sausete noe min likte.

Anonymous poster hash: 29200...130

Skrevet

Vi har akkurat samme problemet her med gutten vår på 9 mnd. Snakket med helsesøster og hun sa det kan hende han ikke er klar for middag enda. Altså, han får grøt til middag, men vil ikke ha noen av middagene vi har prøvd.

Hun trudde det ville gå seg til ettervært, bare fortsette å la han smake :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...