Gå til innhold

Mattips for studenter

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg leste denne artikkelen som handlet om "billige" middager for studenter. Men jeg synes ærlig talt ikke det var så billig. De fleste middagene kostet rundt 100-lappen, og en student har ikke råd til å spise middag for 100 kr hver dag.

En kan leve langt billigere på linser/bønner, egg, ris, rotfrukter og vitaminpiller.

Hva er dine "fattigmannsmiddag"-tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes artikkelen var dårlig. Oppskriftene så ut som de var beregnet til 4, men ellers var prisene ikke akkurat det jeg kaller billigmiddag. Jeg er ikke student, men kunne ikke tatt meg råd til å leve slik hver uke!

Linser og bønner er super mat, som GreenSky sier.

Mine tips:

Artikkelen nevner strimlet svinekjøtt til 70 kroner for en pakke! Kjøp svine- eller nakkekoteletter på tilbud, og strimle selv. MYE billigere.

Kyllingfilet - virker mye drøyere når du strimler den eller skjærer den i biter og har den i wok eller pastasaus eller gryte, enn når den stekes hel.

Kjøp frosne kyllinglår - mye billigere enn filet. Stekes enkelt i ovnen og blir saftige og gode.

Kjøttdeig - del pakken i 100 grams enheter og putt i fryseren. Du trenger ikke 500 gram kjøtt i en spaghettisaus.

Ikke lag potetmos fra pose - det tar ikke lang tid å lage selv og blir mye bedre og metter mer. Skjær potetene i biter, da tar det bare 10 min å koke dem, hell av vannet, ha i litt melk og en smørklatt, salt, pepper og litt revet muskatnøtt og du har verdens beste potetmos på 15 min.

Frossen spinat er billig og super til pastasauser - surr litt hvitløk i olje i en gryte, ha i noen "klumper" med frossen spinat, rør til det tiner, ha i salt og pepper, kanskje litt muskatnøtt her også, og fyll på med lettrømme eller kesam til passe konsistens. Må du ha kjøtt, kan denne enkelt fylles opp med kjøttdeig eller eller skinkebiter.

Gjest Ethereal
Skrevet

Maten var kjip, og hverken billig eller spesielt sunn, all den tid den var veldig basert på ferdigmat/posemat. Å kjøpe poteter i løsvekt, hørtes ut som et veldig dårlig tips. Og å definere ferdig fiskegrateng som fisk? man må bruke lupe for å finne fisken i fiskegrateng. Samtidig er det altfor lang steketid på den.

Jeg er veldig glad i all mat som inneholder tunfisk, som fås til 4,50 pr boks, kan brukes til pasta, pizza, wok, pålegg, osv. I tillegg er det ikke dumt å lage store porsjoner slik at man har middag flere dager på rad.

Skrevet

* Omelett (ha i rester av kokte poteter, pølser, løk o.l.)

* Bruk en posesuppe/gryterett og ha i litt ekstra grønnsaker, fiskeboller/kjøttrester (for en enslig student er vel dette middag for to dager til og med)

* Hermetikk er billig, trenger ikke være ferdigmat, men hermetiske tomater kan brukes i alt, hermetisk skinke/tunfisk er veldig anvendelig

* Frossent kjøtt/fisk er billigere enn fersk

* Fiskepudding/fiskeboller

* Tørkede bønner/erter/kikerter/linser er billig og kan brukes til det meste, metter godt i en gryterett f.eks.

*

Skrevet

Har lagt inn denne før, men legger den inn på nytt:

Bra og billig "studentmiddag" med tunfisk på boks

(enkel, mager og næringsrik rett - stappfull av gode proteiner!)

1 boks tunfisk i vann

Makaroni e.l. til 1 person

1-2 egg

Kok pasta, visp egg lett sammen og rør det inn i den varme, avsilte pastaen (den skal være varm nok til at egget "korner" seg). Bland inn tunfiskbitene og server. Bon appétit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...