Gå til innhold

Utleie av leilighet - møblert eller umøblert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nylig arvet en leilighet - den er 4roms i Bergen (82kvm)

Leiligheten er gammel og det er tepper i nesten alle rom i leiligheten.

Jeg tenkte å fjerne alle tepper, legge nytt gulv og male alle vegger, for å deretter leie den ut umøblert.

Er dette "normalt" eller må jeg gå til innkjøp av nye møbler før jeg evt. hadde leid den ut? (alle møblene utenom garderobeskap vil bli kastet/gitt til fretex/lagret)

Kjøkken og bad er fullt brukenes, men er ikke moderne. Jeg har tenkt å pusse det opp om et par år, men vil gjerne ha inn litt penger nå til husleie, strøm etc. slik at jeg ikke går i minus i mellomtiden.

Hva er normal leie å ta av en umøblert leilighet på 4 rom? Som er i den standarden den er?

Har ikke leid ut før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke kjent med dagens leiepriser, for vi har valgt å legge oss langt under gjengs leie i området.

En leilighet med den størrelsen, med den standarden du beskriver, tror jeg du fint kan leie ut umøblert for 7-8000 kr, eksl strøm.

Leien bør dekke alle utgifter på leiligheten, som renovasjon, forsikring, daglig vedlikehold, samt oppussing. I tillegg bør du ha litt ekstra for å dekke opp for uforutsette utgifter i forbindelse med leieforholdet.

Anonymous poster hash: 267e0...30c
Skrevet

Let på finn, så får du svar.. ;)

Anonymous poster hash: 89df0...488

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo an på hvor sentral den er. 8000 høres veldig lite ut, jeg betalte 7000 for en gammel, slitt, delvis møblert toroms i Bergen for 6 år siden.

Bare se på finn hva de ligger ute for?

• Liker 2
Skrevet

Let på finn, så får du svar.. ;)

Anonymous poster hash: 89df0...488

Jeg har allerede søkt på finn. Men takk for at du tok deg tid til å svare :)

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Du trenger ikke kjøpe møbler.

Men jeg vil anbefale å kjøpe inn litt møbler til de srommene som ikke er soverom og leie ut soverommene som "rom i bofelleskap". Da tror jeg du lett kan få inn 4000x3 eller 4000x4 måneden.

Skrevet

Kommer jo an på hvor sentral den er. 8000 høres veldig lite ut, jeg betalte 7000 for en gammel, slitt, delvis møblert toroms i Bergen for 6 år siden.

Bare se på finn hva de ligger ute for?

Det er i en sentral bydel i Bergen - 10 minutter utenfor sentrum. (Åsane)

Leilighetene jeg fant på finn lå mellom 8000 og opp til 18.000, men det var ikke samme stand som den jeg har.

Lagde en tråd her for å høre litt generelt om utleie da jeg aldri har gjort det før.

Skrevet

Det er lurt å leie ut delvis møblert for da stiller du mye sterkere i en evt oppsigelseskonflikt.

Vi leier ut alle våre utleieobjekter delvis møblerte.

Anonymous poster hash: 4aa63...1e5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er lurt å leie ut delvis møblert for da stiller du mye sterkere i en evt oppsigelseskonflikt.

Vi leier ut alle våre utleieobjekter delvis møblerte.

Anonymous poster hash: 4aa63...1e5

Hvordan da?

Takk til alle som har svart sålangt :)

Endret av Pepperbiff
Skrevet

Vi leier en to roms på 90 kvadrat (to roms som ikke har åpent kjøkken, altså gang, soverom, kjøkken, stue og bad hver for seg + bod, garasje og hage) til 10 000 inkludert alt, ikke møblert utenom kjøkken + noen hvitevarer. Leiligheten er noen år gammel, men i god stand og ligger i et ganske fint område i Oslo. Siden du skal leie ut en leilighet med 4 rom så syntes jeg 10-14 000 hørtes ut som en bra pris, litt avhengig av standarden og hva som er inkludert osv.

Anonymous poster hash: 32620...98e

Skrevet

I Åsane med den standarden du beskriver, så bør du ikke gå høyere enn 8000. Hadde leiligheten vært strøken, så hadde du fått 14000 for den, men er litt hushai om du skulle krevd det. Og det er vanlig å leie ut umøblert.

Anonymous poster hash: e30b2...405
  • Liker 1
Skrevet

I Åsane med den standarden du beskriver, så bør du ikke gå høyere enn 8000. Hadde leiligheten vært strøken, så hadde du fått 14000 for den, men er litt hushai om du skulle krevd det. Og det er vanlig å leie ut umøblert.

Anonymous poster hash: e30b2...405

Det syns jeg høres altfor rimelig ut, også når jeg sjekker Finn.

Men TS, du kan jo prøve deg frem. Får du ikke leid ut for for eksempel 10 000 setter du ned prisen med en tusenlapp.

Skrevet

Det syns jeg høres altfor rimelig ut, også når jeg sjekker Finn.

Men TS, du kan jo prøve deg frem. Får du ikke leid ut for for eksempel 10 000 setter du ned prisen med en tusenlapp.

Tror jeg gjør det, takk for svar.

Vurderer også å skaffe et par møbler, det lønner seg nok i lengden. Skal bo der selv om 2-3 år.

Skrevet

Hei, skattemessig er det gunstig å leie ut møblert. Trenger ikke være fullt møblert, reglene sier bare møblert. Du sparer mange tusen i skatt.

Anonymous poster hash: 06545...b45

Skrevet

Den gang da jeg leide var det viktig for meg at hvitevarer var på plass. Kjøleskap, skikkelig komfyr, oppvaskmaskin, vaskemaskin og gjerne tørketrommel. Møbler til resten hadde jeg selv.

Skrevet (endret)

Den gang da jeg leide var det viktig for meg at hvitevarer var på plass. Kjøleskap, skikkelig komfyr, oppvaskmaskin, vaskemaskin og gjerne tørketrommel. Møbler til resten hadde jeg selv.

Hvitevarer er der minus oppvaskemaskin og tørketrømmel. Skal investere i en oppvaskemaskin før jeg evt. hadde leid ut.

Hei, skattemessig er det gunstig å leie ut møblert. Trenger ikke være fullt møblert, reglene sier bare møblert. Du sparer mange tusen i skatt.

Kan du fortelle litt mer om dette? :)

Endret av Pepperbiff
Skrevet

Hvitevarer er der minus oppvaskemaskin og tørketrømmel. Skal investere i en oppvaskemaskin før jeg evt. hadde leid ut.

Kan du fortelle litt mer om dette? :)

Du betaler 28% skatt av leieinntektene. Leier du ut møblert kan du trekke fra 15% av brutto leieinntekt. Anbefaler at du setter deg inn i alle fradrag du kan få.

Skrevet

Tror jeg gjør det, takk for svar.

Vurderer også å skaffe et par møbler, det lønner seg nok i lengden. Skal bo der selv om 2-3 år.

Regn ikke med at hverken møbler eller nye gulv vil bli behandlet pent!

Anonymous poster hash: 6d3bc...d6e

Skrevet

Det spørs litt på hva slags leietakere du er ute etter... Studenter/bofelleskap har gjerne alt på "eget" rom selv, mens fellesarealer (stue, kjøkken bad) er møblert fra før. Dette blir også ofte korttidsleie og mye utskiftninger. Enslige og familier, som er ute etter langtidsleie har det meste de trenger av møbler osv selv.

"Delvis møblert" inneholder ofte hvitevarer, og kun det... Men det er også vanlig å leie ut uten hvitevarer.

Tips: sett deg godt inn i husleieloven, og krev minst 2 mnd depositum. Og husk standard-kontrakt :)

Anonymous poster hash: f35ce...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...