Gå til innhold

Lekser - et helvete på jord?

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

I hvert fall er det slik Kjetil Østli framstiller det i en kommentar i Aftenposten..

Riktignok noen år til jeg selv har barn i skolealder, men for dere som har det - er det virkelig SÅ krevende, og tar det virkelig over livene deres? Er dette noe som plutselig har skjedd, siden det er så mye fokus på det nå? Har dere tid til en joggetur etter jobb, eller sitter dere med ungens lekser i 3-4 timer? Jeg forstår ikke helt..er det lagt opp slik at foreldrene skal gjøre lærerenes jobb?

Også..er det antakelig store forskjeller mellom kommuner, skoler og foreldrenes initativ? Jeg mener..Kjetil Østli..fluefisker, bor på Grefsen (antakelig, da det er nerme marka), journalist, rikmansssønn osv..De har jo garantert ungene sine på de beste skolene i landet og stiller sikkert masse krav og har store ambisjoner. Samtidig er det lett å finne noe å klage på når det er ens jobb..så og si.

Mulig folk som f.eks bor i Ytre enebakk eller på Flisa ikke legger SÅ stort press på seg selv og sine barn?

Eller tar jeg helt feil, og det er fullstendige urimelige krav fra skolene til både barn og foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg likte lekser mye bedre enn arbeid på skolen. Klarte aldri å konsentrere meg skikkelig i et rom fullt av mennesker. Av samme grunner skydde jeg lesesalen på universitetet, men mindre jeg trengte bøkene.

• Liker 1
Skrevet

Lekser er nok ikke så krevende for alle, men for noen så er lekser en ren forbannelse. Det blir enda en ting som ikke mestres.

Jeg tenker som så at når absolutt alle unger skap presses ned i den samme formen, så burde den formen være greiest mulig for barn å forholde seg til. Særlig når det ellers kuttes i alle bauger og kanter med tanke på leksehjelp etc. Og det har blitt mye mer lekser nå enn når jeg vokste opp. For eksempel skal leseleksen leses 5 ganger. Når jeg var barn, skulle du bare ha lest den.

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg likte lekser mye bedre enn arbeid på skolen. Klarte aldri å konsentrere meg skikkelig i et rom fullt av mennesker. Av samme grunner skydde jeg lesesalen på universitetet, men mindre jeg trengte bøkene.

Øhh..ok

Les hva tråden handler om før du svarer :)

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Lekser er nok ikke så krevende for alle, men for noen så er lekser en ren forbannelse. Det blir enda en ting som ikke mestres.

Jeg tenker som så at når absolutt alle unger skap presses ned i den samme formen, så burde den formen være greiest mulig for barn å forholde seg til. Særlig når det ellers kuttes i alle bauger og kanter med tanke på leksehjelp etc. Og det har blitt mye mer lekser nå enn når jeg vokste opp. For eksempel skal leseleksen leses 5 ganger. Når jeg var barn, skulle du bare ha lest den.

Men hvor mye jobb er det for foreldrene? Det var egentlig det jeg lurte på..det høres jo ut som om at foreldre ikke gjør annet enn å gjøre lekser med barna.

Skrevet

Ps, jeg har ikke barn i skolealder enda, men deltar på mye skolemøter pga jobb. Der går vi ofte gjennom hva som gis i lekser, og jeg til tider hakeslepp. Det er ikke uvanlig med lekser i fire fag for en småskoleelev daglig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har barn i skolen og det er en jobb også for meg. Nå følger jeg godt opp leksene til ungene, sitter sammen med dem, forklarer, hjelper til, hører dem til prøver osv. Det er en jobb jeg gjør fordi jeg mener det er svært viktig å innvolvere seg i skolearbeid, vise interesse, oppmuntre og hjelpe til.

Om det er mer jobb nå enn da jeg vokste opp vet jeg ikke, men jeg husker at mine foreldre også satt sammen med oss da leksene skulle gjøres.

I ungdomsskolen forventer jeg mer selvstendighet rundt leksene, men så lenge de bor hjemme og gpr på skolen kommer jeg aldri til å slutte å engansjere meg i skolearbeidet til barna.

Anonymous poster hash: 53396...ec9
  • Liker 2
Skrevet

Men hvor mye jobb er det for foreldrene? Det var egentlig det jeg lurte på..det høres jo ut som om at foreldre ikke gjør annet enn å gjøre lekser med barna.

Igjen, så kommer det an på evner. Problemet mitt med lekser er et det rammer de svakeste elevene, som ofte har de svakeste foreldrene, og så blir det stadig flere ting som ikke går. De havner lenger og lenger bakpå, og får mange hull i utdannelsen.

• Liker 2
Skrevet

Det varierer nok mye hvor mye jobb lekser gir foreldrene. Her vil jo evner, interesse og ambisjoner spille inn. Men ja, det er nok mer lekser enn det var for noen tiår siden. Læreplanene blir jo stadig mer stappa og ambisiøse, uten at skoledagen har blitt lengre.

Skrevet

Her har vi lite lekser, det er bevisst fra læreren. Ungene i trinnet under har dobbelt så mye (8 år). Ser det skaper en del frustrasjon når 2-3 ulike fag må gjennomgås hver dag. Her er fokuset på lesing og matte.

Skrevet

Ja, det er til tider mye lekser. Vi har tre barn i skolealder og i perioder er det flere timer lekse oppfølging hver dag. Ser det varierer meget fra barn til barn hvor mye lekser de har, og at det er hvem som er kontaktlærer som har noe å bety her - ikke alderstrinn. Nivå på barna her heller lite å si, men kanskje motivasjonen. Alle mine barn liker å gjøre lekser og er på høyeste nivå i vanskelighetsgrad (3 nivåer), men dette gjør ikke at de har mer lekser, bare mer krevende.

Fagene er i tillegg i utvikling, så det vil være mye nytt å lære innenfor fagene som vi selv ikke har hatt på skolen. Nå ser vi at vi er heldige som er sterke faglige på forskjellige ting, så vi møter ikke veggen ennå. Hører likevel på foreldremøter at mange foreldre føler de må "utdanne seg selv" først, før de kan hjelpe barna med leksene. Taperne her blir elevene hvor foreldrene ikke kan/vil ta til seg denne kunnskapen.

Skrevet

Øhh..ok

Les hva tråden handler om før du svarer :)

Øh...ok.

Lekser har en nytteverdi for mange barn. Dersom barna har det, og trenger hjelp, må foreldrene trå til. Dette er på ingen måte urimelig. Ellers er 3-4 timer først og fremst hyberbole trukket frem av antileksefolk, samme med greia med at foreldrene skal være med hele veien.

Skrevet

Her i huset er det om ikke et helvete så i alle fall krevende. Barnet er slitent etter en lang skoledag, men må sitte i 2-3 timer hver dag med lekser. Dagene blir alt for lange. Det går i ett med skole, SFO, hjem og spise middag, lekser og så leggetid. Og leksene ødelegger kveldene hvor familien er samlet. Det blir mye mas, spesielt den obligatoriske halvtimen med lesetrening er slitsom. 9-åringen faller ut og klarer ikke å konsentrere seg. Jeg synes det er for mye å forvente at barneskolebarn skal klare å konsentrere seg i timevis etter en lang skoledag.

Anonymous poster hash: ccc56...5ed
  • Liker 3
Skrevet

På vgs eldste gikk på hadde de ikke lekser. Derimot hadde de forberedelser ved f.eks. videoundervisning. Så fikk de unna undervisningen hjemme, mens "leksene" ble gjort på skolen der de hadde kyndig veiledning til enhver tid.

Skrevet

Leseleksen skal f.eks leses 5 ganger høyt for en voksen (foreldre), matteleksa kan være å spille et utvalgt spill minst 4 ganger med voksen (foreldre), hver dag øve øveord ved høyt å stave for voksen (foreldre)... Barna kan ikke nødvendigvis sette seg ned alene med leksene i småskoletrinnet,det må være en voksen aktivt tilstede. Jeg synes mengden lekser også er mer enn det jeg hadde på barneskolen. Noen ganger får de lekser som en forlengelse av undervisningen i skoletimene, slik at vi foreldre fungerer som lærer mens leksene gjøres. Først og fremst er vi motivatorer og det kan være vanskelig når barnet er sliten, umotivert og ikke føler mestring. Jeg skulle ønske leksene kunne være et minimum og slik at barna kunne gjøre de selv.

Anonymous poster hash: 7eced...26d

Skrevet

Jeg brukte ca 60 minutter 4 dager i uken på å følge opp barnas lekser.

To barn - begge hadde ca 40 minutter leksetid hver dag, inkludert 20 minutters høytlesing for en forelder.

Leksesituasjonen her:

Barn 1 startet med de andre leksene, mens barn 2 startet med høytlesing, og begynte på de andre leksene når h*n var ferdig med leseleksen.

Så var det ca 10-15 minutter hvor jeg hjalp begge med leksene, svarte på spørsmål, og så over det de hadde gjort ferdig, og rettet litt.

Når barn 1 var ferdig med de andre leksene gjorde vi høytlesingen til slutt.

Jeg så det ikke slik at jeg som forelder gjorde lærerens jobb, men at hjem og skole samarbeidet.

Jeg fikk se hvordan barna mine klarte seg på skolen, hvilke utfordringer de hadde, og hva som måtte jobbes mer med, noe jeg kunne gi tilbakemelding om til læreren.

Opplevde jeg at leksetiden ble for lang, kontaktet jeg lærer, og fikk gjort en avtale om redusert mengde.

Tidsbruken skulle ikke overskride 30 minutter + høytlesing.

Anonymous poster hash: bdaeb...f64
  • Liker 3
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Høres vanvittig ut det flere(alle?) beskriver her..

Tenker på meg selv, eller vår familie..er riktignok ingen kløpper på noen spesielle fag, men har gode almennkunnskaper. Likevel..hva når foreldrene, som i vårt tilfelle, driver egene foretak, og er mer glade i friluftsliv enn pugging? Jeg mener..de timene jeg i framtiden vil kunne bruke med poden ønsker jeg ikke å bruke på å mase om lekser.

Slik jeg ser dette så høres det ut som at lærere presses til å øke barnas kompetanse slik at det skal se pent ut i PISA tester osv. Pressmiddelet er mer lekser og mer pugging. Likevel..det har jo vært gjort forsøk på f.eks "Kahn-academy" liknende opplegg som har vist seg å fungere mye bedre enn pugging og lekser (skole der man ser en video eller blir vist hvordan man gjør det hjemme - alså forelesning hjemme, også jobber man med oppgaven(e) på skolen hvor læreren kan hjelpe til)

Det høres bare så bakstreversk ut hele opplegget. Blir vi noe flinkere av å kjøre ungene (og oss selv) så hardt? Spesielt når det ikke en gang ser ut til å gavne oss så veldig?

Skal ikke barn på 7-10 år være barn også? Det er jo et nasjonalt helseproblem at barn er for stillesittende. Hvorfor tar man da bort muligheten for foreldrene til å være med barna ute etter skoletid?

Dette høres jo ut som reine konsentrasjonsleirene (pun intended)

Blir barnevernet tilkalt om man setter seg på bakbeina og sier nok får være nok for ungene?

• Liker 2
Skrevet

Barn trenger å lære å jobbe selvstendig, uten å ha lærere eller foreldre hengende over skuldra hele tiden. Kjenner en del studenter, og tidligere studenter, i alderen 18 til 30+, og jo yngre de er, jo mer sliter de med tilvenningen, siden lekser i større og større grad har forsvunnet ut av skolen.

Anonymous poster hash: 7f1a3...349
  • Liker 2
Skrevet

Barn trenger å lære å jobbe selvstendig, uten å ha lærere eller foreldre hengende over skuldra hele tiden. Kjenner en del studenter, og tidligere studenter, i alderen 18 til 30+, og jo yngre de er, jo mer sliter de med tilvenningen, siden lekser i større og større grad har forsvunnet ut av skolen.

Basert på svarene her, virker det heller som leksene er på vei tilbake inn i skolen. Jeg er i denne gruppen du beskriver (29 år) og kan aldri huske å ha brukt mange timer på leksene på barneskolen.

• Liker 3
Skrevet

Basert på svarene her, virker det heller som leksene er på vei tilbake inn i skolen. Jeg er i denne gruppen du beskriver (29 år) og kan aldri huske å ha brukt mange timer på leksene på barneskolen.

De gjør det ikke nå heller, det er overdrivelse brukt av de som hater lekser av prinsipp. Har drevet med undervisning på videregående selv, ikke sjanse for at de har så mye lekser daglig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...