AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1 Skrevet 16. november 2014 Hei dere. Jada, jeg vet det beste er å kontakte lege, og det har jeg også planer om å gjøre så snart legekontoret åpner i morgen da jeg har innsett at dette tydeligvis ikke er et forbigående problem, men i mellomtiden føler jeg behov for å høre om det kan være noen andre som har hatt erfaringer med noe lignende, og om dere fikk behandling som hjalp. Det har seg nå slik at jeg de siste 3-4 ukene har begynt å få luft i magen av absolutt alt jeg spiser og drikker, og da mener jeg absolutt ALT. Så fort jeg spiser eller drikker noe, kjenner jeg smått ubehag i magen (vanskelig å beskrive) og ikke lang tid i etterkant setter det altså i gang. Smertefull romling i mage og tarm og lange remser med promping og fising som aldri tar slutt. Virkelig eksplosivt opplegg. Det startet i det små, og har bare blitt verre og verre. Jeg trodde en periode det bare kunne være noe forbigående, men innser nå at det med tiden bare baller på seg. Har aldri opplevd noe lignende, og det er nå blitt så ille at det har gått fullt ut over livskvaliteten min. Jeg orker ikke lenger gå ut døra, fordi systemet mitt er helt bananas. Og jeg er blitt skikkelig deprimert og sliten av det hele. Det er med tiden nå også blitt slik at jeg har utviklet litt angst for å spise og drikke, fordi jeg vet at konsekvensene tærer slik på meg og er så intenst ubehagelig. Noen som har vært borti noe lignende? Åh, jeg er så frustrert og lei meg på grunn av dette Anonymous poster hash: 291a9...580
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #2 Skrevet 16. november 2014 TS igjen. Jeg kan jo også nevne at jeg har prøvd å kutte ut melkeprodukter i perioder av mistanke om laktoseintoleranse, men uten hell. Jeg har også forsøkt å kutte ned på fiber, frukt og grønnsaker som gir luft i magen, men til ingen nytte. Ubehaget oppstår uansett, og konsekvensene av inntak av mat og drikke forblir de samme. Sukk... Anonymous poster hash: 291a9...580
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #3 Skrevet 16. november 2014 Og jeg drikker heller ikke kullsyreholdig drikke. Jeg har liksom forsøkt alt etter boka nå, men opplever ingen bedring, snarere tvert imot. TS Anonymous poster hash: 291a9...580
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 kanskje parasitt? Hvordan kan det oppstå? Anonymous poster hash: 291a9...580
Flekk Skrevet 16. november 2014 #6 Skrevet 16. november 2014 av alt, bakterier på henda eller mat, hvertfall det kommer i kroppen igjennom munnen. Da må du ta bæsjeprøve….. Bæsje i et glass, så kanskje du får noen bedre logiske svar fra andre. Nervøsitet og stress + annet psykisk går også utover magen, selvom det virker litt ulogisk.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Jeg har slitt med nervøsitet i mange år på grunn av angst og depresjon, og jeg har tidvis opplevd at det kan ha gått utover magen, men aldri før på denne måten. Jeg merker liksom veldig godt i magen så fort den får noe i seg at det er noe der som ikke stemmer. Det oppstår umiddelbart en form for ubehag, vanskelig å forklare... Hmm Anonymous poster hash: 291a9...580
skruf Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 (endret) Huff, føler med deg Ts! Sliter med mye av det samme selv.. og legen har slått fast irritabel tarm, pluss jeg er laktoseintolerant. Men selv om jeg spiser laktosefritt så har jeg samme plagene ofte. Forstår så godt hvordan du har det, og den angsten man får for å spise og drikke. Det som har hjulpet meg er FODMAP-dietten (samt lakotsefrie produkter) http://nhi.no/forside/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer-41880.html Bra at du har tenkt å oppsøke lege, men for å være litt pessimist her så er det utrolig vanskelig å finne ut av sånne diffuse mageproblemer. Det blir nok sjekket for tarmbakterier, samt gluten og laktose/melke-intoleranse/allergi, men ofte finner de ikke ut av det, og det blir prøving og feiling før man finner ut hva som funker. Du kan også vurdere å ta daglig tilskudd av melkesyrebakterier som skal gjøre magen mere stabil. Får kjøpt på apotek, men den aller beste er en du kjøper på helsekost og som skal oppbevares i kjøleskap. Edit; Stress og uro kan også forverre magen. Da gjerne i form av diare og luftsmerter. Endret 16. november 2014 av skruf
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Huff, føler med deg Ts! Sliter med mye av det samme selv.. og legen har slått fast irritabel tarm, pluss jeg er laktoseintolerant. Men selv om jeg spiser laktosefritt så har jeg samme plagene ofte. Forstår så godt hvordan du har det, og den angsten man får for å spise og drikke. Det som har hjulpet meg er FODMAP-dietten (samt lakotsefrie produkter) http://nhi.no/forside/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer-41880.html Bra at du har tenkt å oppsøke lege, men for å være litt pessimist her så er det utrolig vanskelig å finne ut av sånne diffuse mageproblemer. Det blir nok sjekket for tarmbakterier, samt gluten og laktose/melke-intoleranse/allergi, men ofte finner de ikke ut av det, og det blir prøving og feiling før man finner ut hva som funker. Du kan også vurdere å ta daglig tilskudd av melkesyrebakterier som skal gjøre magen mere stabil. Får kjøpt på apotek, men den aller beste er en du kjøper på helsekost og som skal oppbevares i kjøleskap. Edit; Stress og uro kan også forverre magen. Da gjerne i form av diare og luftsmerter. Tusen takk for utfyllende svar, setter veldig stor pris på det. Trist å høre at du også plages med dette, det er grusomt når det går slik utover livskvaliteten. Bare en tur på butikken er blitt et helvete da jeg må holde tilbake all luften, noe som igjen raskt fører til enda større smerter. Jeg kan jo ikke gjøre noe som helst lenger på grunn av disse plagene. Jeg er bare hjemme, og føler jeg råtner vekk på grunn av dette... Jeg skal definitivt følge denne listen og se om det kan utgjøre noen positiv forskjell. Men nå har det seg også slik at hva jeg spiser et blitt veldig innskrenket allerede, da jeg som sagt har fått litt angst for å ha i meg ting på grunn av plagene som kommer. Og det er ingen ting av det jeg spiser som har høyt FODMAP-innhold, ser jeg her Anonymous poster hash: 291a9...580
skruf Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 Tusen takk for utfyllende svar, setter veldig stor pris på det. Trist å høre at du også plages med dette, det er grusomt når det går slik utover livskvaliteten. Bare en tur på butikken er blitt et helvete da jeg må holde tilbake all luften, noe som igjen raskt fører til enda større smerter. Jeg kan jo ikke gjøre noe som helst lenger på grunn av disse plagene. Jeg er bare hjemme, og føler jeg råtner vekk på grunn av dette... Jeg skal definitivt følge denne listen og se om det kan utgjøre noen positiv forskjell. Men nå har det seg også slik at hva jeg spiser et blitt veldig innskrenket allerede, da jeg som sagt har fått litt angst for å ha i meg ting på grunn av plagene som kommer. Og det er ingen ting av det jeg spiser som har høyt FODMAP-innhold, ser jeg her Anonymous poster hash: 291a9...580 Du bør uansett oppsøke lege over helga Og vurdere daglig tilskudd av melkesyrebakteriekapsler. Når rent konkrete ting som f.eks gluten/laktose/bakterier er utelukket så er det bare å begynne å prøve seg frem. Ofte tar det ei stund før du ser effekt. Du kan prøve å føre matdagbok. Skriv ned hver dag hva du spiser, til den minste detalj, og hvilken reaksjon du får i magen. Dette må du gjøre over et lengre tidspunkt, og er du heldig så finner du et mønster.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Huff, føler med deg Ts! Sliter med mye av det samme selv.. og legen har slått fast irritabel tarm, pluss jeg er laktoseintolerant. Men selv om jeg spiser laktosefritt så har jeg samme plagene ofte. Forstår så godt hvordan du har det, og den angsten man får for å spise og drikke. Det som har hjulpet meg er FODMAP-dietten (samt lakotsefrie produkter) http://nhi.no/forside/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer-41880.html Bra at du har tenkt å oppsøke lege, men for å være litt pessimist her så er det utrolig vanskelig å finne ut av sånne diffuse mageproblemer. Det blir nok sjekket for tarmbakterier, samt gluten og laktose/melke-intoleranse/allergi, men ofte finner de ikke ut av det, og det blir prøving og feiling før man finner ut hva som funker. Du kan også vurdere å ta daglig tilskudd av melkesyrebakterier som skal gjøre magen mere stabil. Får kjøpt på apotek, men den aller beste er en du kjøper på helsekost og som skal oppbevares i kjøleskap. Edit; Stress og uro kan også forverre magen. Da gjerne i form av diare og luftsmerter. Jeg har forresten et spørsmål. Jeg er vegetarianer, vært det i noen år, og spiser derfor mye Anamma-produkter som erstatning for kjøtt. Tror du disse produktene er FODMAP-diettvennlige? https://www.google.no/search?q=anamma+FODMAP&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=DlJoVMf4L4jKPYX_gcgG&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=anamma Anonymous poster hash: 291a9...580
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Du bør uansett oppsøke lege over helga Og vurdere daglig tilskudd av melkesyrebakteriekapsler. Når rent konkrete ting som f.eks gluten/laktose/bakterier er utelukket så er det bare å begynne å prøve seg frem. Ofte tar det ei stund før du ser effekt. Du kan prøve å føre matdagbok. Skriv ned hver dag hva du spiser, til den minste detalj, og hvilken reaksjon du får i magen. Dette må du gjøre over et lengre tidspunkt, og er du heldig så finner du et mønster. Takk for masse nyttige tips Snill du er. Jeg skal definitivt gå til innkjøp av melkesyrebakterier i morgen og begynne å føre matdagbok. Ser også man fint kan spise ris på denne FODMAP-dietten - inkluderer dette da fullkornsris, vet du det? Og får jeg spørre hvordan det er med deg symptommessig? Oppstår de ofte? Og kan du oppleve lengre perioder uten symptomer? Anonymous poster hash: 291a9...580
skruf Skrevet 16. november 2014 #13 Skrevet 16. november 2014 Jeg har forresten et spørsmål. Jeg er vegetarianer, vært det i noen år, og spiser derfor mye Anamma-produkter som erstatning for kjøtt. Tror du disse produktene er FODMAP-diettvennlige? https://www.google.no/search?q=anamma+FODMAP&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=DlJoVMf4L4jKPYX_gcgG&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=anamma Anonymous poster hash: 291a9...580 Akkurat det er jeg ikke helt sikker på....
skruf Skrevet 16. november 2014 #14 Skrevet 16. november 2014 Takk for masse nyttige tips Snill du er. Jeg skal definitivt gå til innkjøp av melkesyrebakterier i morgen og begynne å føre matdagbok. Ser også man fint kan spise ris på denne FODMAP-dietten - inkluderer dette da fullkornsris, vet du det? Og får jeg spørre hvordan det er med deg symptommessig? Oppstår de ofte? Og kan du oppleve lengre perioder uten symptomer? Anonymous poster hash: 291a9...580 Bare hyggelig om jeg kan være til hjelp Vi bruker som oftest fullkornris, og det går bra. Nå spiser jeg ikke så mye ris i det store og hele da, bruker å forsyne meg med bare littegranne. Hvis jeg er flink og nøye med kostholdet så har jeg lange perioder der jeg er stabil og fin i magen. Men, jeg merker jo at det slår seg på magen hvis jeg er stressa eller engstelig for noe, men da opplever jeg det mest som diare. Vet ikke om du trener, men jeg synes det og har en gunstig effekt på magen. Likedan prøver jeg å innta minst mulig kullsyreholdige drikker. Jeg må planlegge dagene litt ift til magen. F.eks hvis jeg skal på tidligvakt så må jeg være forsiktig med hva jeg spiser av mat til frokost og lunsj for å unngå denne oppblåstheten og fjertinga. Synes det kan være stress å spise ute eller hjemme hos andre i tilfelle det er noe jeg kan reagere på.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #15 Skrevet 16. november 2014 Jeg slet med mye av det samme, viste seg at det var gluten alergi . Jeg fikk aldri kjempe vondt i magen men slet med konstant luft i magen. kuttet ut gluten og det er mye bedre nå. Anonymous poster hash: 3ed3b...694
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #16 Skrevet 16. november 2014 Bare hyggelig om jeg kan være til hjelp Vi bruker som oftest fullkornris, og det går bra. Nå spiser jeg ikke så mye ris i det store og hele da, bruker å forsyne meg med bare littegranne. Hvis jeg er flink og nøye med kostholdet så har jeg lange perioder der jeg er stabil og fin i magen. Men, jeg merker jo at det slår seg på magen hvis jeg er stressa eller engstelig for noe, men da opplever jeg det mest som diare. Vet ikke om du trener, men jeg synes det og har en gunstig effekt på magen. Likedan prøver jeg å innta minst mulig kullsyreholdige drikker. Jeg må planlegge dagene litt ift til magen. F.eks hvis jeg skal på tidligvakt så må jeg være forsiktig med hva jeg spiser av mat til frokost og lunsj for å unngå denne oppblåstheten og fjertinga. Synes det kan være stress å spise ute eller hjemme hos andre i tilfelle det er noe jeg kan reagere på. Ja, jeg trener vanligvis regelmessig, 3-4 ganger i uken, men har hatt et opphold nå disse ukene pga problemene med magen. Har vært helt utslått. Jeg prøvde meg forresten nå på et måltid med fullkornsris og "kjøtt"boller fra Anamma, men allerede nå ser det ut til å starte nede i magen... Faen altså. Ser disse blant annet inneholder hveteprotein, løk og epleekstrakt (hvilket er "fy" ifølge FODMAP-dietten), så da er det vel bare å kutte ut produktene fra Anamma fremover Men altså, er det slik med deg når du spiser noe du ikke tåler, at plagene begynner så å si umiddelbart etter endt måltid i form av rumling i mage osv? Anonymous poster hash: 291a9...580
skruf Skrevet 16. november 2014 #17 Skrevet 16. november 2014 Ja, jeg trener vanligvis regelmessig, 3-4 ganger i uken, men har hatt et opphold nå disse ukene pga problemene med magen. Har vært helt utslått. Jeg prøvde meg forresten nå på et måltid med fullkornsris og "kjøtt"boller fra Anamma, men allerede nå ser det ut til å starte nede i magen... Faen altså. Ser disse blant annet inneholder hveteprotein, løk og epleekstrakt (hvilket er "fy" ifølge FODMAP-dietten), så da er det vel bare å kutte ut produktene fra Anamma fremover Men altså, er det slik med deg når du spiser noe du ikke tåler, at plagene begynner så å si umiddelbart etter endt måltid i form av rumling i mage osv? Anonymous poster hash: 291a9...580 Luftsmertene og rumlingen starter ganske umiddelbart etter et måltid ja Helt håpløst hvis jeg skal på noe, særlig hvis jeg skal kle meg pent i kjole f.eks, og magen er så oppblåst at jeg ser høygravid ut... Må sitte å knipe igjen lufta eller gå på do for å slippe ut noen brakere...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #18 Skrevet 16. november 2014 Luftsmertene og rumlingen starter ganske umiddelbart etter et måltid ja Helt håpløst hvis jeg skal på noe, særlig hvis jeg skal kle meg pent i kjole f.eks, og magen er så oppblåst at jeg ser høygravid ut... Må sitte å knipe igjen lufta eller gå på do for å slippe ut noen brakere... Ja, ikke sant?! Det er helt grusomt... Men takket være deg skal jeg nå forholde meg til FODMAP-oppsettet nå fremover (tusen takk! ), og se om det kan hjelpe meg (håperhåperhåper!), ellers vet jeg ikke hva jeg gjør. Orker virkelig ikke å måtte være nødt til å leve slik Synes synd på samboeren min også, som må leve i denne forurensede atmosfæren her hjemme på grunn av meg. Det stinker jo død og faenskap Men, som vegetarianer kjenner jeg det kan bli en utfordring nå fremover å finne ålreit erstatning til kjøtt til middager nå som jeg tydeligvis blir nødt til å kutte ut produktene fra Anamma. Tofu er jo et alternativ og noe jeg har brukt mye, og det ser ut til å skulle kunne være greit, men kan jo ikke bare spise det heller... Noen vegetarianere her inne med samme problematikk som kanskje har noen tips? Anonymous poster hash: 291a9...580
Amberleaf Skrevet 16. november 2014 #19 Skrevet 16. november 2014 I stedet for å dra på apoteket og kjøpe melkesyrekapsler der, vil jeg anbefale deg å dra til en helsekost og kjøpe Bio-Acidophilus fra BioCare. Finnes i forskjellige varianter. Den er dyr, men utrolig effektiv! 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #20 Skrevet 16. november 2014 Jeg må bare spørre: spiser du bønner på dietten som vegetarianer? Bønner er det verste som finnes for meg . Da promper jeg med en gang.Anonymous poster hash: add31...ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå