Gå til innhold

Hvordan bli flink til å lage mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å bli flink til å lage mat. Lage alt av sauser og slikt fra bunnen av. men jeg har så innmari dårlig fantasi når det kommer til mat i utgangspunktet. Tips og råd anyone?

Anonymous poster hash: 4c7d1...82f
Skrevet

Jeg har egentlig bare googlet meg frem til matlagingsoppskriftene mine når jeg tenker over det

Skrevet

Øvelse! Finn oppskrifter på nett, og bli flink til å lage dem. Så kan du begynne å eksperimentere med oppskriften, finne møter å gjøre dem bedre på, og litt etter litt vil du utvikle evner :)

Anonymous poster hash: 66632...543
Skrevet

Noen av dere som har tips til hva dere pleier å lage i hverdagen, litt finere anledninger, helger etc? Som er litt utenom fredagstaco osv?

Skrevet

Invester i noen skikkelige kokebøker. :)

Anonymous poster hash: da5f6...bef
Gjest Zeitgeist
Skrevet

1) Bruk ingredienser av høy/god kvalitet

2) Følg oppskriftene slavisk inntil du følger deg trygg og sikker til å begynne å eksperiementere. Eksperimenter du kan gjøre tidlig er f.eks. langtidsheving og langtidssteking, samt tilbereding av f.eks gryteretter i ovn

3) Ta deg god tid når du skal lage mat

4) Lær om de forskjellige ingrediensene og hvilken funksjon/oppgave de har, og hvordan man best kan tilberede/anvende dem

5) Les kokebøker, oppskrifter, matteori/matkjemi. Du finner massevis av nyttig informasjon på nettet. Og når det kommer til oppskrifter på nettet, så les gjennom kommentarene - av og til finner du informasjon der som er viktig

6) Lær deg de fire grunnsausene. De fleste andre sauser bygger på disse.

7) Vær forberedt på at til å begynne med kan det hende at du mislykkes. Ikke ta det tungt, men lær av det og husk at selv de beste kokkene også har gjort sine brølere.

8) Smak og lukt på mat og prøv å finne ut av hva som er i den

9) Fredagstaco kan bli en småfint måltid det også. Lag din egen guacamole, salsa, pico de gallo, og chili con queso.

Skrevet

1) Bruk ingredienser av høy/god kvalitet

2) Følg oppskriftene slavisk inntil du følger deg trygg og sikker til å begynne å eksperiementere. Eksperimenter du kan gjøre tidlig er f.eks. langtidsheving og langtidssteking, samt tilbereding av f.eks gryteretter i ovn

3) Ta deg god tid når du skal lage mat

4) Lær om de forskjellige ingrediensene og hvilken funksjon/oppgave de har, og hvordan man best kan tilberede/anvende dem

5) Les kokebøker, oppskrifter, matteori/matkjemi. Du finner massevis av nyttig informasjon på nettet. Og når det kommer til oppskrifter på nettet, så les gjennom kommentarene - av og til finner du informasjon der som er viktig

6) Lær deg de fire grunnsausene. De fleste andre sauser bygger på disse.

7) Vær forberedt på at til å begynne med kan det hende at du mislykkes. Ikke ta det tungt, men lær av det og husk at selv de beste kokkene også har gjort sine brølere.

8) Smak og lukt på mat og prøv å finne ut av hva som er i den

9) Fredagstaco kan bli en småfint måltid det også. Lag din egen guacamole, salsa, pico de gallo, og chili con queso.

Takk for mange gode tips :) Har ikke peiling på hva som er de fire grunnsauser . vil du liste de opp?

• Liker 1
Skrevet

Start med å finne oppskrifter på nett. For eksempel trinesmatblogg.no eller matprat.no, de har gode og enkle oppskrifter.

Finn oppskrifter med råvarer du liker og er vant til å bruke, og velg oppskrifter som utfordrer deg litt men som du føler deg komfortabel med. Og følg oppskriftene nøye i begynnelsen. Etterhvert som du lærer kan man begynne å bruke nye varer og mer komplekse oppskrifter. Det er lett å ønske å lære alt på en gang.

Vår ukesmeny denne uka, for eksempel på oppskrifter:

- Ovnsbakte kyllinglår fra Stokke, med smørdampet grønnkål. Inspirasjon til sistnevnte fikk jeg fra matprat.no i dag, og grønnkål er i sesong.

- Trines gulrotsuppe med krepsehaler. Veldig lettvint, krever en stavmikser. Prøv å google denne.

- Fiskesuppe med dill, purre og rotgrønnsaker. Her slumper jeg i vei. Freser grønnsaker og løk i en gryte, heller på og koker opp vann med fiskefond og litt krydder, skrur ned varmen, legger fisk i biter oppi, 1-2 dl fløte og litt fersk dill som røres inn helt til slutt.

- Taco. Karbonadedeig med hjemmelaget tacokrydder, salatblader i stedet for skjell, tomat+koriander+hvitløk+mais+vårløk salat, hjemmelaget guacemole.

- Purre, pastinakk og potetsuppe

- Svinestek med sjysaus (sjysaus lager du ved å legge løk, gulrøtter og hvitløk med litt vann i formen du steker i. Du siler dette og gir det et oppkok, ved behov bruker du litt fond og salt. Litt soyasaus for farge, deretter litt maisenna blandet i vann for å tykne). Fløtegratinerte poteter (potetskiver og løk lagvis i ildfast form, salt+pepper, hell over matfløte til formen er halvfull med væske, strø ost på toppen) og dampet brokkoli.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Takk for mange gode tips :) Har ikke peiling på hva som er de fire grunnsauser . vil du liste de opp?

Egentlig er de 5:

1. Brun grunnsaus - espagnole

2. Lys grunnsaus - velotè

3. Hvit grunnsaus - bèchamel

4. Hollandaise og majones - sauser som er emulgert med smør og olje

5. Olje og eddik dressing/saus - vinaigrette

Et viktig spørsmål er hvor mye eller lite erfaring du har med å lage mat. Dette for å finne det riktige nivået for deg å starte på.

Hva lager du av mat i dag? - og hva er det mest avanserte du føler deg komfortabel med å lage? Synes du det mest avanserte du kan lag er morsomt, men komplisert? - eller er det så vanskelig at du egentlig ikke liker å lage det?

Skrevet

Egentlig er de 5:

1. Brun grunnsaus - espagnole

2. Lys grunnsaus - velotè

3. Hvit grunnsaus - bèchamel

4. Hollandaise og majones - sauser som er emulgert med smør og olje

5. Olje og eddik dressing/saus - vinaigrette

Et viktig spørsmål er hvor mye eller lite erfaring du har med å lage mat. Dette for å finne det riktige nivået for deg å starte på.

Hva lager du av mat i dag? - og hva er det mest avanserte du føler deg komfortabel med å lage? Synes du det mest avanserte du kan lag er morsomt, men komplisert? - eller er det så vanskelig at du egentlig ikke liker å lage det?

Hva med tomatsausen? Jeg trodde den ble regnet som en av grunnsausene.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hva med tomatsausen? Jeg trodde den ble regnet som en av grunnsausene.

Ikke ihht.den klassiske inndelingen signert Antonin Carême ;)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Alle forbehold om at husken fra barnelærdommen kan lure meg litt.

Det jeg listet er det jeg mener å erindre etter lærdom fra min mor (hun er kokk) for 35 år sien eller deromkring.

Jeg lager dem alle, uten lenger å være så interessert i hvilken kategori de tilhører.

- det er vel dit TS også øsnker å komme?

Kan vi ikke si at listen består av 6? - så er både tomaten og hollandaise'n inkludert :klo:

TS vil uansett måtte forholde seg til dem alle dersom h*n skal bli en reser på å lage mat :)

• Liker 1
Skrevet

Finn en fin matblogg hvor skribenten lager mat fra bunnen av. Lag oppskriftene i tur og orden :)

Skrevet

Alle forbehold om at husken fra barnelærdommen kan lure meg litt.

Det jeg listet er det jeg mener å erindre etter lærdom fra min mor (hun er kokk) for 35 år sien eller deromkring.

Jeg lager dem alle, uten lenger å være så interessert i hvilken kategori de tilhører.

- det er vel dit TS også øsnker å komme?

Kan vi ikke si at listen består av 6? - så er både tomaten og hollandaise'n inkludert :klo:

TS vil uansett måtte forholde seg til dem alle dersom h*n skal bli en reser på å lage mat :)

Enig. Og vinaigrette, som er den som ikke er listet i lenken jeg la ved, er etter min mening viktigere enn hollondaise/majones, så den burde absolutt nevnes.

Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hei TS!

Som du ser, har Lille-Pus og Pawn Hearts allerede svart deg ang. de 4/5/6 grunnsausene. Linken Pawn Hearts har inkludert er suveren, så den råder jeg deg til å bokmerke. (Forøvrig takk til dere to :blomst: )

Og som Lille-Pus spør - hvor mye erfaring har du på kjøkkenet?

Skrevet

Hei Hei :) og takk for mange tips og råd :) Jeg kan lage noe mat, men er lite kreativ og det går mye i det samme. Har aldri laget saus fra bunne av feks. Jeg kan ting som å lage kyllingsuppe, hjemmelaget guacamole, hjemmelagd aioli, hjemmelaget potetsalat, fløtegratinerte poteter og hjemmelagde burger blant annet. Vil liksom bli god på litt mer spennende retter, som fårikål, indiske retter, supper, sauser, lammelår osv osv - hvis dere henger med? Jeg er en reser til å bake da, men det er liksom ikke så ofte man gjør det :) Har kommet over en blogg som heter "spisdrikklevglamsland" - hun lager så utrolig mye flott. Mitt problem er hvor kjøper man alle krydre og ingredienser hen? Jeg er veldig opptatt av sunn mat, trener mye - lager derfor mye kjedelig mat som kylling+grønnsaker+søtpoet+dæsj kesam. Ser denne Lindalysthaug lager mye delikat "fitnessmat" om jeg kan kalle det det. Men med en mann snart i hus er det på tide med litt mer interessant mat som også et barn på 4 kan spise. Har dere noen blogger eller kokebøker å anbefale? Har ei bok av hellstrøm her jeg fikk i gave, men tror jeg aldri har bladd i den :P

Skrevet

Jeg pleier å Google de ingrediensene jeg har og da dukker det alltid opp oppskrifter. Av kokebøker til hverdagsmat liker jeg Andreas Viestad "Hvordan koke vann", "Sølvskjeen" og "Stiansen til hverdags". For matlaging når jeg har god tid liker jeg en del engelskspråklige kokebøker som Nigel Slater "Real cooking" og Simon Hopkinson "Roast chicken". Av blogger blir jeg inspirert av orangette.blogspot.com, http://greenbonanza.com/ og http://thepioneerwoman.com/cooking/. Jeg sverger også til http://www.bbcgoodfood.com/. Jeg har ord på meg for å være en god kokk, men er egentlig bare god til å lese oppskrifter og smake underveis. Jeg kan definitivt ikke lage saus uten oppskrift, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 810fc...405

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nok neppe like fancy og korrekt som damene over her, men har etterhvert blitt ganske god på hjemmelaget mat fra ulike verdenshjørner. Det viktigste er å tørre å prøve, tåle at det av og til blir litt merkelig og følge oppskrifter du er usikker på nøyaktig første gangen, så kan du heller sjonglere med dem senere. Det lønner seg også å lese seg litt opp på råvarer for å forstå hva de bidrar med i retten, og hvordan de bør tilberedes.

Jeg ble egentlig glad i å lage mat etter å ha sett Australian Mastercef, og har lært veldig mye etter å ha sett alle sesongene. Det er et program med god stemning der man lærer mye om ingredienser og tilberedning, og der "læremesterne" er rike på gode tips og triks. Ellers har jeg kjøpt en del kokebøker som jeg blar ivrig i, og leser også blogger for å bli inspirert og høre andres erfaringer. Har også sett en del Hellstrøm rydder opp, og selv om deltakerne der er håpløse, så gir han gode og enkle tips om tilberedning av mat (også på en økonomisk god måte) som er lett å implementere,

Har også i perioder Adams Matkasse, både for inspirasjon, nye teknikker og nye kombinasjoner. Verdt et forsøk :)

Anonymous poster hash: b6cff...9c5
Skrevet

Da jeg selv begynte å lage mat fulgte jeg oppskrifter slavisk! Nøyaktig på grammet. Nå når jeg har blitt flinkerer så kommer fantasien av seg selv. Bruker sjelden oppskrifter. Dikter vanligvis mine egne matretter og henter inspirasjon fra blader, restaurantbesøk, nettet osv.

Nøkkelen er å prøve deg fram. Ikke tenk at du skal lage de mestkompliserte rettene i starten. Tenk på hvilken mat du liker og hva du har lyst til å lære. Var (og er) en stor fan av indisk og thailandsk mat, så jeg begynte der. Begynte med enkle retter og utviklet meg derifra.

Selv om det kanskje er en klisjé så stemmer det temmelig bra her: øvelse gjør mester!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...