Gå til innhold

Er så forvirra! Lavkarbo eller høykarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helseråd fra myndighetenes leger anbefaler stadig å spise lite fett, mens x antall andre foreslår mye fett og lite karbo. Har vært på lavkarbo, men greier ikke et slikt kosthold i lengden; jeg blir deppa av det. Ok, kjære KG-ere som har orden på kostholdet sitt: vær så snill og gi meg råd! Jeg vet at man skal spise grønnsaker hele dagen lang, og reint kjøtt eller fisk til middag....men herregud, så kjedelig! Har du forslag til et variert kosthold med mat som smaker godt? Jeg begynte for litt siden å jogge og trene styrke (for det meste kjernemuskulatur). Har tredemølle hjemme, og vil ikke på helsestudio.

Noen som kan hjelpe en stakkars overvektig en som stadig lar seg friste?

Anonymous poster hash: ce645...aa5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fedon er svaret ditt :)

Vi spiser grovkarbo/fedon-ish. Spiser ikke ekstra fett, spiser light melkeprodukter, og mye cottage cheese.

Anonymous poster hash: 7efb1...a73

Skrevet

Takk for svar, men det høres fryktelig kjedelig ut. Liker mye smak, og mye mat. :(

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker å lage mat :) var på kokkekurs senest for tre uker siden. Det jeg mente med ekstra fett var at man på tradisjonell lavkarbo øker fettmengden. Fløte i kaffen og kokosfett i grøten er ikke nødvendig for meg hvert fall...

Jeg elsker cottage cheese, men gjort det i 15 år da...

fedon har kaker, desserter og vin. Selv lager jeg kake i helgene med 50-50 hvetemel og kokosmel. Blodsukkeret er stabilt, at jeg ikke spiser potet gjør ingen mat dårligere (bare uvant i begynnelsen) og vekten er stabil/går ned.

Skrevet

Du er veldig flink! :) Jeg må spise mer CC. Og mer egg!

Skrevet

Vi måtte ta oss sammen pga blodsukker, men siden vi elsker å lage mat var hverken lavkalori eller lavkarbo alene et godt valg. Etter litt prøving og feiling har vi funnet vår vei. Passelig med karber, frukt går fint, dessert skal man ha i helgen, og selv fisk har blitt spennende :)

Lykke til med å finne din vei :) les deg litt opp på ulike veier, og husk fedon :)

Du er veldig flink! :) Jeg må spise mer CC. Og mer egg!

Skrevet

Synes ikke det er "lite smak" hverken når jeg har spist mer fedon-aktig, lavkarbo eller strengt kjøtt/fisk lavt fett/lav karbo. Det handler jo om hvor flittig du er til å variere, finne egne løsninger, lage god mat som tar litt tid etc.

Jeg spiser lavkarbo for øyeblikket og har i meg mye mer fett enn jeg har pleid før, og har aldri spist så variert og med så mye smak. Trenger absolutt ikke drikke kaffe med fløte for å dekke opp daglig inntak heller - her er det baconsurret torsk med grønnsaksmos og parmesankrem-saus, chicken tikka på kokosmelk og squash-ris, tunfiskburgere med hjemmelaget tartarsaus, lavkarbopannekaker med frisk frukt, biff med bearnaise ogsåvidere.

Nå er jeg sykt glad i taco, så det blir det ganske ofte, både med kylling, kyllingkjøttdeig og vanlig kjøttdeig. Chili con carne spiser jeg også mye av - alt i alt, ser ingen grunn til å spise smakløs mat selv om jeg ikke spiser ris, pasta, poteter :) "Middelhavsdiett" er jo blant det mest spennende du kommer i europeisk matvei i hvertfall, med masse gode smaker, hvitløk, ferske salater og deilig fiskemat!

Anonymous poster hash: 4cd70...f18
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror mye av grunnen til at mange ikke klarer å følge helsemyndighetenes råd, er at de oppleves som for snevre, strenge og magre. Og da er det lett å sprette over i en motsatt ytterlighet, enten fullstendig utskeielse eller en annen, streng diett. De som forfekter diverse motedietter kan være veldig overbevisende. Folk blir selvfølgelig forvirret! I grunnen er det ikke så vanskelig å spise sunt. Veldig mye mat og litt godteri kan være "en del av et sunt kosthold", det handler om sammensetning, mengde, hyppighet, og at man finner noe man liker og et regime som passer ens egen livsstil og døgnrytme.

Jeg spiser muligens litt karboredusert, men jeg er ihvertfall ikke lenger redd for fett etter at jeg har gått ned 20 kilo på en relativt fettrik diett. Jeg "gjørs" ikke på å trykke i meg fett, men jeg velger fullfete/normalvariant produkter, mat jeg selv synes smaker best og metter best. Prøver å spise noe grønnsaker til hvert måltid. Og rent kjøtt - skjønner ikke helt hva du mener med kjedelig, jeg opplever ihvertfall at mitt kosthold er svært velsmakende og ukjedelig. Som overvektig eller tidligere overvektig er man gjerne nødt til å finne seg i å ikke lenger kunne spise seg stappmett flere ganger om dagen - men det er ikke nødvendigvis noen ulempe (det er ofte en av grunnene til at man ble overvektig); spiser man så man får i seg det man trenger, er man passe mett etter å ha spist og har god appetitt til måltidene, og den følelsen kan man lære seg å like. Jeg pleier å si "jeg kan spise hva som helst, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden".

Hvis du vil kan du ta en titt på min matdagbok - vet ikke om "det sier seg selv", men yoghurt og melk osv betyr vanligvis smoothie, kjøtt og fisk ovnsbaker jeg, potet/søtpotet + smør og melk betyr mos, havregryn + smør og melk betyr havregrøt med smørøye; grønnsaker spiser jeg oftest rå, evt bare lett oppvarmet hvis det er til middag.

Jeg deltar heller ikke i organisert idrett, jeg bare tar styrkeøvelser på stuegulvet og går turer/til og fra.

Gjest Brillefin
Skrevet

Spis den måten som passer deg best. Det er uansett inn vs ut prinsippet. Synes alltid man skal spise etter det mønsteret som en klarer å holde ut lengst. Husk livsstilsendring, ikke diett.

Skrevet (endret)

Jeg prøver rett og slett å spise mat jeg liker, men holder meg unna det som er fullt av fett og det som er fullt av sukker.

Omsatt i klartekst så betyr det f.eks.

• Spiser normal Norvegia, men kan fint klare meg uten smør eller margarin på brødskiva.
  • Spiser gjerne spekeskinke i stedet for bacon hvis jeg må ha noe salt i små mengder.
  • Kan godt ha fete sauser, men nøyer meg med en svært moderat mengde.
  • Spiser syltetøy, men velger naturlig lett varianten med mindre tilsatt sukker.
  • Drikker sjelden brus eller søtet saft. (Drikker ikke sukkerfri heller, siden det smaker pyton)
  • Bruker magert kjøtt og steker med så lite fett som er praktisk mulig. (Men krydrer selvsagt så det blir smak på det.)
  • Kan fint spise både boller og loff, men til hverdags velger jeg grovt brød og knekkebrød - eller frokostblanding uten tilsatt sukker, kun søtet med frukt.
Endret av Cata
Skrevet

Takk for svar, men det høres fryktelig kjedelig ut. Liker mye smak, og mye mat. :(

Hva mener du med mye smak da? Mye smak kan jo du få på alle slags dietter.

Gjest Runforit
Skrevet

Man må ikke ta det til den ekstreme verken den ene eller andre veien. Man må finne en livsstil som passer for seg. Noen funker på det ene eller det andre, det betyr ikke at det passer for deg.

Jeg kan leve på 3 måltider om dagen med lavkarbo, har nok energi til å jogge hver dag og har masse energi. Det betyr ikke at din kropp vil tilpasse seg på samme måte.

Man må rett og slett prøve seg litt frem og finn ut hva som fungerer optimalt for sin kropp i forhold til livsstil, trening, jobb, søvn, energinivå etc.

Jeg finner masse inspirasjon til mat retter her: lavkarbogjortenkelt.net.

Her er det bare til å bytte om på ingredienser om en ikke kjører lavkarbo.

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver rett og slett å spise mat jeg liker, men holder meg unna det som er fullt av fett og det som er fullt av sukker.

Omsatt i klartekst så betyr det f.eks.

• Spiser normal Norvegia, men kan fint klare meg uten smør eller margarin på brødskiva.
  • Spiser gjerne spekeskinke i stedet for bacon hvis jeg må ha noe salt i små mengder.
  • Kan godt ha fete sauser, men nøyer meg med en svært moderat mengde.
  • Spiser syltetøy, men velger naturlig lett varianten med mindre tilsatt sukker.
  • Drikker sjelden brus eller søtet saft. (Drikker ikke sukkerfri heller, siden det smaker pyton)
  • Bruker magert kjøtt og steker med så lite fett som er praktisk mulig. (Men krydrer selvsagt så det blir smak på det.)
  • Kan fint spise både boller og loff, men til hverdags velger jeg grovt brød og knekkebrød - eller frokostblanding uten tilsatt sukker, kun søtet med frukt.

Kjører omtrent samme "diett" og har gått ned 10 kg. Begrenser karbohydratene (klarer meg aldeles utmerket uten potet, ris og pasta - skjønner ikke hvorfor man trenger det heller). Jeg er veldig glad i wok, og her pøser jeg på med forskjellige smaker, kryddere og soyaoljer. Det blir aldri kjedelig eller smakløst, fordi det er så lett å variere. Hovedvekten er på grønnsakene og så legger jeg til rent kjøtt eller fisk.

Føler meg så mye freshere av slik mat også. Jeg orker mer og blodsukkeret et mye mer stabilt.

Anonymous poster hash: 0e393...b78

Skrevet

Fedon er svaret ditt :)

Vi spiser grovkarbo/fedon-ish. Spiser ikke ekstra fett, spiser light melkeprodukter, og mye cottage cheese.

Jeg har også vært inne på både høykarbo og lavkarbo. Har spistt lavkarbo i noen år, men hadde ett opphold i sommer og kiloene kom snikende tilbake. Jeg har også begynt å trene, men sliter veldig med blodsukker fall når jeg spiser høykarb mat.

Så jeg har bestemt meg igjen og spiser nå lavkarbo. Jeg er i ketose nå, men etterhvert som jeg har kommet ned i den vekten jeg ønsker så går jeg over til Fedon.

Jeg sitter i kveld og leser mye om lavkarbo og fett ( rett fett )

Jeg tar både cocosa og bestilt udos choice. Spiser nøtter, avocado , fisk osv.

Jeg liker dette kostholdet. Jeg har ikke testet meg hos legen, men tror at jeg i grenseland til å være insulinresistens. Jeg trives best på dette kostholdet.

Det er ett problem, jeg sliter med angst og føler jeg har mer angst på lavkarbo, derfor kommer jeg til å øke mer med fett ( udos choice som jeg har bestilit ) .

Jeg har vært snart en uke i ketose, i dag hadde jeg meg en rolig joggeøkt på 10 km. Føler meg i kjempe fine form. Jeg merker også magen er helt topp. Har i mange år slitt med oppblåst mage ( tror jeg ikke tåler hvete, gluten og melk så godt . Spise kun litt ost )

Anonymous poster hash: 57d8e...77e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror det hadde blitt en finere verden om vi sluttet å henge oss opp i makronæringstoffer og fordeling av disse. Hvis man velger å spise ekte mat som ikke er forhåndslaget, ikke er en sammenblanding av fine mel eller andre høyprossesserte jordbruksvarer, og litt tid på å lage mat. Der målet er å velge fødevarer for å få i seg de mikronæringstoffer (vitaminer, mineraler, sporstoffer, essensielle aminosyrer, og essensielle fettsyrer) en trenger før en tar stilling til energibehov.
Så tror jeg at man havner et sted mye nærmere lavkarbo eller steinalderkost, eller hva du enn vil kalle det.

Hvis det er utgangspunktet og du tilpasser det videre til dine behov, så blir det både lettere, kjekkere og nyttigere å endre kosthold.

Spesielle forhold som taler for endringer:

- Ønske om vektnedgang og man er overvektig, eller har diabetes: Begrense karbohydrater

- Ønske om vektnedgang og veldig overvektig: Begrens karbohydrater kraftig

- Aktiv idrettsutøver: Øk mengden karbohydrater

- IBS: begrens FODMAP-varer

osv.

(Dette er ikke ment som en fasit, men at det er ikke en mal som fungerer for alle. En må tilpasse det etter utgangspunkt og ønsker.)

Endret av Supraspinatus
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...