AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #1 Del Skrevet 15. november 2014 Samboer ble nylig oppsagt i forbindelse med nedbemanning, og ble satt på et oppdrag utenbys. Han blir borte en måned, til midten av desember. Vi snakker håndverkeryrke, i den grad det er relevant. Uansett, så har jeg begynt å lete etter jobber han kan søke på. Det dukket opp en, med siste søknadsfrist nå i dag/kveld. Samboer dro avgårde i går. Men han kan jo ikke stille på eventuelt intervju før nærmere 20. desember. Jeg har sagt at jeg kan prøve å slenge inn en søknad på hans vegne, hvis han vil. (Ja, han burde sendt den selv før han reiste, men vi hadde mange andre praktiske ting å avklare før han dro. Og han hadde i utgangspunktet ikke tenkt å søke på noe som helst før han kom tilbake, i tilfelle dette med intervjuer, derfor ble det hele nedprioriert.) Å skrive selve søknaden, CV og sånt, er greit nok. Jeg har skrevet noen i løpet av mitt yrkesaktive liv, og har en mal jeg bare tilpasser for hver gang. Han har aldri vært nødt til å søke aktivt selv, han har alltid blitt kontaktet. Men det jeg lurer på: Hvordan formulerer jeg meg? "Signerer" jeg med mitt navn for ham? Søknaden skal sendes pr mail, så noen håndskrift trenger jeg jo ikke. På den annen side er det jo strengt tatt dokumentforfalskning hvis jeg "signerer" med hans navn og sender fra hans mail, selv om det er med hans samtykke. Det er jo jeg som må hjelpe ham med hva han skal skrive etc uansett. Eller bør jeg kanskje bare droppe det hele, og satse på at det vil komme andre (og mer relevante) jobber å søke på når han kommer hjem? Han har ikke noe relevant erfaring eller utdanning å skilte med i forhold til akkurat denne jobben. På den annen side var det heller ikke noe absolutt krav i følge en han hadde snakket med i firmaet før han dro. Og det er en jobb jeg tror han klarer fint selv om han ikke har papirer på det. Anonymous poster hash: 50e4b...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #2 Del Skrevet 15. november 2014 Å bruke andres navn er strengt forbudt, det du vurderer å gjøre er dokumentfalsk, ja. La han ordne dette selv, hvis du var arbeidsgiver hva ville du tenkt om din fremgangsmåte her?Anonymous poster hash: 35f65...48e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 15. november 2014 #3 Del Skrevet 15. november 2014 Tanken din er god og du vil det beste for din samboer, men som arbeidsgiver ville jeg aldri ha vurdert en kandidat som ikke søkte på jobben selv. Det er et minstekrav når man skal ha seg jobb. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #4 Del Skrevet 15. november 2014 La han ordne dette selv, hvis du var arbeidsgiver hva ville du tenkt om din fremgangsmåte her?Anonymous poster hash: 35f65...48e Sant, det tenkte jeg ikke på. Jeg hadde nok i grunn tenkt mitt om selvstendighet og annet, ja. Da dropper jeg det. Takk for innspill, jeg tenker ikke helt klart for tiden. Anonymous poster hash: 50e4b...15a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #5 Del Skrevet 16. november 2014 Kan du ikke skrive den sammen med han via telefon og skrive "på vegne av"? Eventuellt at du skriver en kladd som han selv finpusser og sender avgårde?Anonymous poster hash: ba701...088 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #6 Del Skrevet 16. november 2014 Skriv søknad og send den i hans navn fra hans mail. Så lenge han vet om det og samtykker, ser jeg aldeles ikke problemet?!Anonymous poster hash: 0b459...4c6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojac Skrevet 16. november 2014 #7 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Så du lar en jobbmulighet for samboer gå forbi fordi du er usikker på hvordan det bør gjøres?Jeg ville forklart situasjonen slik du har gjort her.Hvis arbeidsgiver ikke er fornøyd med dette, får han ikke jobben. Men hva så?Som foregående AB ser heller ikke jeg det store problemet med å sende fra hans mail om du synes det er bedre.Men løpet er vel kjørt nå uansett. Endret 16. november 2014 av nojac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #8 Del Skrevet 16. november 2014 Han er jo enig i dette, ta det over telefonen så kommer jo han med innspill til hva som skal stå. Du hadde vell faktisk hjulpet han også om han var hjemme? Les søknaden osv til han på telefonen når den er helt ferdig. Da gjør du ikke noe galt vil jeg si? Men å skrive den helt alene og sende som deg vil jeg tro er lite lurt. Evnt kan du sende den til mailen hans først så han kan lese den selv og aktivt være den som sender dersom det lar seg gjøre gjennom telefon feks. Anonymous poster hash: 2e8d4...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #9 Del Skrevet 16. november 2014 Nå er det toget gått, da søknadsfristen var i går kveld. Men i tilfelle det dukker opp flere anledninger senere, så svarer jeg likevel. Det er elendig dekning der han er, så det er vanskelig å få tak i ham på telefon, hvis jeg i det hele tatt får fatt i ham den dagen. Nett/mail har han ikke tilgang til i det hele tatt. (Hvorfor/hvordan vil jeg ikke utdype, mtp gjenkjennelse.) Ergo har jeg muntlig fullmakt til å disponere både nettbank og mail i hans fravær, og jeg må ta de fleste avgjørelser helt på egen hånd hvis de ikke kan vente noen dager. (Mtp økonomi, forsikringer og sånt, så er det slikt som er "mitt ansvarsområde" til vanlig. Han tar de fleste praktiske avgjørelser rundt oppussing og sånt, for der er jeg helt håpløs når det kommer til mer avanserte ting enn å spikre opp planker.) Ja, selvfølgelig hadde jeg hjulpet ham hvis han hadde vært hjemme. Den største forskjellen nå, er at han ikke får lest over hva som skal stå, før det eventuelt blir sendt. Ellers henvender han seg ofte til meg når noe skal formuleres skriftlig. Det hender dermed noen ganger at jeg skriver en kladd, han leser over og trykker på Send(eller Skriv ut). Eller så siterer jeg hva jeg syns virker best å skrive, og veldig ofte skriver han akkurat det. Nojac, tror du da at jeg, eventuelt neste gang, kan forklare situasjonen i selve mailen, og legge ved søknad+CV og eventuelle papirer som vedlegg? Når jeg sender søknader på egne vegne, setter jeg ofte inn søknadsteksten i mailen, og har CV, attester etc som vedlegg. Ja, jeg lot sjansen gå for denne gang. "Heldigvis" har han ikke begynt på oppsigelsetiden enda, så han har jo inntekt noen måneder til. Omstendighetene tatt i betraktning er det nok like greit, det er en del andre ting som også har gått på halv tretten de siste ukene. Det er også første gang jeg gjør noe på vegne av andre i så stor grad som nå, jeg er redd for å gjøre noe feil/dumt. (Dette høres ut som unnskyldninger, men det er en forklaring.) Anonymous poster hash: 50e4b...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #10 Del Skrevet 16. november 2014 Jeg hadde glatt sendt en søknad i hans navn. Hva er poenget med å si at det er du som søker på vegne av ham? Så lenge han er enig ser jeg ikke helt problemet.Anonymous poster hash: 78d49...ff1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Del Skrevet 16. november 2014 Han burde lage en søknad og CV som du kan sende for ham. Den må være så generell at du ikke trenger å gjøre endringer på den. Og den bør beskrive hvor han er, hvem de kan kontakte og når han er tilgjengelig. Dere har en god forklaring på hvorfor han ikke sender søknaden selv, så de som ikke liker at han søker de er det ikke verdt å jobbe for. Anonymous poster hash: 4ff42...352 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #12 Del Skrevet 16. november 2014 Lite vits i å søke på jobber når han ikke vil være tilgjengelig for arbeidsgiver per telefon. For arbeidsgivere ringer for å avtale tidspunkt for intervju på dagtid, og får de da ikke tak i en kandidat på et par forsøk, strykes denne og neste kandidat ringes i stedet. Anonymous poster hash: cf025...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #13 Del Skrevet 17. november 2014 Har en venninne som har skrevet jobbsøknader for både faren og søsteren sin. Det vet selvsagt ikke arbeidsgiver, men begge to fikk jobben. Anonymous poster hash: 837b9...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå