Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er i 1 året mitt som lærling innenfor elektrikerbransjen. Jeg har tenkt å søke om bolig lån, fordi jeg vil skaffe meg et sted å bo. For tiden så har jeg det veldig vanskelig med å bo og økonomien. Jeg har ikke fått nok tid til å spare nok. Så har ikke spart nok til egenkapital.

Jeg tenker på Husbanken, fordi en av mine narkoliga har fått lån der uten noe egenkapital osv.

Start-lån hvor mye kan man låne?

Noen som kjenner til det?

Hvordan fungerer det?

Takk å forhånd

Anonymous poster hash: d108a...c00
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger info om dette på husbankens nettsider.

Anonymous poster hash: 125dc...34e

Skrevet

Om du skal ha lån der må du først gå i banken og spørre om lån. Du får mest sannsynlig ingen lån i en vanlig bank. Da skriver dem er brev om at du ikke får lån osv. Da har du mye større sjanse til og få lån istedenfor og dra dit uten noe informasjon, men trur ikke du får lån pga din situasjon. Dette er for folk som trenger hjelp. du har sjanse til og spare når du er ferdig utdannet.

Anonymous poster hash: 22096...fdb
Skrevet

Om du skal ha lån der må du først gå i banken og spørre om lån. Du får mest sannsynlig ingen lån i en vanlig bank. Da skriver dem er brev om at du ikke får lån osv. Da har du mye større sjanse til og få lån istedenfor og dra dit uten noe informasjon, men trur ikke du får lån pga din situasjon. Dette er for folk som trenger hjelp. du har sjanse til og spare når du er ferdig utdannet.

Ok. Jeg har ingen sted å bo. Jeg bor sammen med kameraten min for tiden. Jeg ble kastet ut av huset. Det stå jo på deres nettside at ungdom med vanskeligheter for å komme inn i arbeidsmarkedet kan få det!

Skrevet

Du må da leie som alle andre? Du får vel lønn som lærling. Trur neppe du er første prioritert. Hadde dem prioritert alle unge som har lærling jobb uten EK så hadde det jo vært noe galt med systemet. Men du kan jo prøve og søke. Men sørg for og ha en forbaskade god søknad.

• Liker 3
Skrevet

Ok. Jeg har ingen sted å bo. Jeg bor sammen med kameraten min for tiden. Jeg ble kastet ut av huset. Det stå jo på deres nettside at ungdom med vanskeligheter for å komme inn i arbeidsmarkedet kan få det!

Du vet at det går an å leie bolig eller?

Anonymous poster hash: 4ce58...352

• Liker 3
Skrevet

Du vet at det går an å leie bolig eller?

Jo da, jeg vil helst kjøpet da sparer jeg både på tid og penger, inntekten min er ikke nok til å både leie og spare til egenkapital mat osv. Å leie bolig i Oslo er ikke billig skjønner du!

Skrevet

Er dette en tulle tråd? Må være det. Hehe. du sparer både tid og penger på å kjøpe bolig, ja.

Hvordan fant du ut det? Skriv det i søknaden din :) Jeg må spare tid og penger. :D

• Liker 3
Skrevet

Startlån er blitt mye strengere, og de gir ikke lenger lån til ungdom med utsikter til sparing.

Man skal være langvarig vanskeligstilt, og det er dessverre ikke du.

Du må nok spare opp egenkapital, og leie en periode som de fleste andre :)

Skrevet

Du får ikke lån som lærling, du må gjøre som andre, først få deg jobb også spare opp penger selv til egenkapital.

Og det er fortsatt slik at selv om du hadde fått startlån, så ville du kun fått det om du har betjeningsevne på lånet, hvor mye kan du betale på et lån i måneden?

Anonymous poster hash: 1ff4d...fc5
  • Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at du vil klare å betjene et lån da? Man må vanligvis ut med mer i måneden når man eier enn hvis man leier.

Anonymous poster hash: cd81a...0cb
Skrevet

Du vil ikke få stort nok lån til kjøp av bolig alene med kun lærlinglønn. I tillegg mangler du EK. Du er ikke i gruppen som kvalifiserer til startlån. Det er heller ikke slik at det alltid er billigere å eie. I tillegg til lånet (hvor du må ta høyde for renteøkning) må du betale strøm, forsikringer, kommunale avgifter og vedlikehold. Leier du kan du enkelt bytte bolig hvis det blir tøft økonomisk, mens du må selge hvis du eier. Det er en kostnader i forbindelse med salg, og du har heller ingen garanti for at du får igjen like mye som du ga for boligen. Spesielt ikke hvis du må selge raskt på grunn av økonomiske problemer, og dermed kanskje må akseptere et lavere bud enn hvis du hadde god tid. I tillegg til å bo kommer også utgifter til mat, klær, tv-lisens, telefon mm. Hvordan hadde du sett for deg at du skulle klare å betale for både boliglån og alle de andre utgiftene?

• Liker 2
Skrevet

Jo da, jeg vil helst kjøpet da sparer jeg både på tid og penger, inntekten min er ikke nok til å både leie og spare til egenkapital mat osv. Å leie bolig i Oslo er ikke billig skjønner du!

Og hva er det som skiller deg fra alle andre mennesker som må leie bolig?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...