Midnattsol Skrevet 26. juni 2002 #1 Del Skrevet 26. juni 2002 Hva mener dere placebo-effekten er/går ut på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 26. juni 2002 #2 Del Skrevet 26. juni 2002 Hvis man tester ut en medisin for eksempel, så deler man en gruppe i to. Så får den ene gruppen ordentlig medisin, den andre gruppen placebo - dvs. juksemedisin. Gruppene vet ikke om de får ordentlig eller juks. Så har man sett at i den gruppen som får placebo, så blir det noen friske, eller får effekt av "medisinen" - som bare er juks. Da får de en placebo-effekt. Noe som viser at tro er det sterkeste vi har... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 26. juni 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 26. juni 2002 Tro kan flytte fjell! Jeg mener placebo ikke gjelder kun det medisinske. Naturterapeuter for eksempel bruker placebo i sitt arbeid for å finne smerten. Har også hørt de som har blitt fulle på alkoholfrie drikker for de tror de drikker alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 26. juni 2002 #4 Del Skrevet 26. juni 2002 Du spør hva "du mener" med placebo. Dette er en variabel man bruker i forskningen. Den brukes som oftes på Kontrollgruppen i en eksperimentell undersøkelse. Placebo er et begrep som hører vitenskapen til, men det blir ofte brukt som et moteord og da må man definere hva som ligger i begrepet før man bruker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klips. Skrevet 27. juni 2002 #5 Del Skrevet 27. juni 2002 Jeg synes placeboeffekten er utrolig fascinerende. I kliniske studier av medisiner (som nevnt over) har jeg hørt at man regner med at så mye som en tredjedel av placebogruppen blir friske av placeboeffekten. (Forøvrig regner man også med at en tredjedel blir friske av seg selv. Dette forklarer at man vitenskapelig sett ikke kaller det "bevis" når fx. naturmedisinere sier at de har sett mange bli friske. Fordi man trenger så voldsomt store pasientgrupper. For legemidler dreier det seg om mange tusen, spredt over hele verden. Men dette er ikke det samme som å si at naturmedisin ikke virker. Langt ifra.) Jeg har til og med lest om at det er blitt utført såkalt placebooperasjoner, der man lager kutt bare i huden i stedet for å operere, og folk er blitt friske. Jeg tenker meg at kroppen har en helt fantastisk evne til å lege seg selv, men at vi her i vesten ikke er noe flinke til å utnytte dette, annet enn gjennom placeboeffekt. Har lest en del om buddhistmunker for eksempel, som legger seg ned og dør med vilje når det er på tide. Hvis man skal tro på slikt er det i hvert fall uendelig mellom himmel og jord igjen å utforske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå