Gå til innhold

Heimevernet , frivelig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal inn i heimevernet og skal være med ut å ha øvelser 6 dager i året .

Er det da noe man har søkt seg til ? Eller kan man bare få et brev om det og bli tvunget til det ?

Anonymous poster hash: 9db83...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vanlig HV tjeneste er noe man er pliktig til dersom man er vernepliktig. Dette er inntil 6 dager i året. Hvis man søker seg til HVs innsatsstyrker(frivillig) tegner man kontrakt med Forsvaret for å tjenestegjøre inntil 30 dager per år.

Endret av physics
  • Liker 1
Skrevet

Vanlig HV tjeneste er noe man er pliktig til dersom man er vernepliktig. Dette er inntil 6 dager i året. Hvis man søker seg til HVs innsatsstyrker(frivillig) tegner man kontrakt med Forsvaret for å tjenestegjøre inntil 30 dager per år.

Men jeg kjenner jo mange menn som har vært i militæret som ikkr er i heimevernet . Når kommer man i heimevernet 1 gang ? En jeg kjenner ble innkalt 1 gang nå han er 29år

Skrevet

Men jeg kjenner jo mange menn som har vært i militæret som ikkr er i heimevernet . Når kommer man i heimevernet 1 gang ? En jeg kjenner ble innkalt 1 gang nå han er 29år

Ikke alle blir innkalt til tjeneste, og man blir som regel ikke kalt inn rett etter man er ferdig med førstegangstjenesten.

Dette er tatt fra Forsvaret sine sider:

"Over halvparten av alle som fullfører førstegongsteneste blir etter kvart kalla inn til teneste i Heimevernet. Heimevernet støttar det sivile samfunnet, forsvarsgreinene og totalforsvaret i fred, krise og krig.
For å bli kalla inn til teneste i Heimevernet må du, i tillegg til å ha fullført førstegongsteneste eller utdanning i Forsvaret, ha god helse og plettfri vandel. Du må godkjennast av ei lokal kommunal heimevernsnemnd. Der er det to representantar som er oppnemnd av kommunestyret og ein frå den lokale politietaten og sjefen for det aktuelle HV-området."
Som du kan se blir ikke absolutt alle innkalt til HV. Dette avhenger av Forsvarets behov(hvor mange de kaller inn) og om personen tilfredsstiller krav om vandel mm.
Skrevet (endret)

Når man skal inn i heimevernet og skal være med ut å ha øvelser 6 dager i året .

Er det da noe man har søkt seg til ? Eller kan man bare få et brev om det og bli tvunget til det ?

Man får brev i posten, og får man det, så sitter man i klisteret til man er for gammel til å være med i HV lenger. Du får krysse fingrene for at arbeidsgiveren din betaler deg vanlig lønn imens du er på øvelse, for du får vel ca 130 kr/dagen under øvelse for å leke tulling i skogen.

Endret av SmallTalk
Gjest Trollkarlen
Skrevet

HV er så ufrivillig som du får det. Neste HV øvelse skal jeg skyte meg selv på skytebanen. På meg skal jeg ha et brev der det står i detalj hvor sinnsykt bortkastet ufrivillig HV er.

HV øvelsene jeg har vært på har bare vært masse tull og litt skyting. Man er der så folk høyere opp i systemet kan beholde jobbene sine.

I førstegangstjenesten så lærte man hvertfall noe, HV er en total vits.

Skrevet

Heimevernet er ikke frivillig. Selv ble jeg innkalt første gang til øvelse 10 år etter at jeg var ferdig med førstegangstjeneste og to år som vervet. Hvor strengt dette praktiseres kommer antagelig veldig an på distriktet, men jeg fikk f.eks ikke permisjon den uken øvelsen varte for å forberede min datters barnedåp samme helg. De fleste arbeidsgivere gir lønn de dagene øvelsen varer og det er ansett som god praksis, men det er absolutt ingen krav om dette. En menig soldat kompenseres i dag 167 skattefriepr døgn. I tillegg kommer noen hundrelapper ekstra hvis man har barn. Selvstendig næringsdrivende kompenseres særskilt, beroende på driften eller behov for vikar.

http://forsvaret.no/verneplikt/etter-forstegangstjenesten/nytilfort/Sider/okonomi.aspx

Skrevet

Heimevernet er ikke frivillig. Selv ble jeg innkalt første gang til øvelse 10 år etter at jeg var ferdig med førstegangstjeneste og to år som vervet. Hvor strengt dette praktiseres kommer antagelig veldig an på distriktet, men jeg fikk f.eks ikke permisjon den uken øvelsen varte for å forberede min datters barnedåp samme helg. De fleste arbeidsgivere gir lønn de dagene øvelsen varer og det er ansett som god praksis, men det er absolutt ingen krav om dette. En menig soldat kompenseres i dag 167 skattefriepr døgn. I tillegg kommer noen hundrelapper ekstra hvis man har barn. Selvstendig næringsdrivende kompenseres særskilt, beroende på driften eller behov for vikar.

http://forsvaret.no/verneplikt/etter-forstegangstjenesten/nytilfort/Sider/okonomi.aspx

Hva skjer de 6 dagene i året ?

Skrevet (endret)

Hva skjer de 6 dagene i året ?

På øvelsen?

Venting og atter venting. Så er det litt foredrag og litt kursing og så skal man trene på oppdrag. Det er forsåvidt mest øvelse for befal og forsvarsledelse, altså koordinering, forflytning og samband. Vi hadde en halv dag venting på at en børsemaker inspiserte alle våpnene i avdelinga og leverte ut tennstempel, så fikk hadde vi en tur på skytebanen hvor vi fikk ligge i våt myr i skumringen for å skyte inn våpnene, 10 eller 20 skudd. En annen dag ble vi kjørt halvveis opp til et fjell hvor vi gikk opp det siste partiet på ski for å overnatte der i 2 døgn, for å passe på et antennerele. Dvs betongfundamentene til et antennerele som ble demontert for 10-15 år siden.

6 dager i året er det meste du kan bli beordret til. Hvor mange dager eller hvor mange år imellom bestemmes av budsjettet til distriktet.

Endret av Larsern
Skrevet

På øvelsen?

Venting og atter venting. Så er det litt foredrag og litt kursing og så skal man trene på oppdrag. Det er forsåvidt mest øvelse for befal og forsvarsledelse, altså koordinering, forflytning og samband. Vi hadde en halv dag venting på at en børsemaker inspiserte alle våpnene i avdelinga og leverte ut tennstempel, så fikk hadde vi en tur på skytebanen hvor vi fikk ligge i våt myr i skumringen for å skyte inn våpnene, 10 eller 20 skudd. En annen dag ble vi kjørt halvveis opp til et fjell hvor vi gikk opp det siste partiet på ski for å overnatte der i 2 døgn, for å passe på et antennerele. Dvs betongfundamentene til et antennerele som ble demontert for 10-15 år siden.

6 dager i året er det meste du kan bli beordret til. Hvor mange dager eller hvor mange år imellom bestemmes av budsjettet til distriktet.

Takk for svar:)

Får man lov til å ha med tlf og ringe med den ?

Skrevet

Takk for svar:)

Får man lov til å ha med tlf og ringe med den ?

Det tror jeg kommer helt an på befalet, men vi fikk ihvertfall ingen restriksjoner på mobilbruk. Mitt inntrykk av HV-øvelser er at det er minimalt med fokus på soldatdisiplin eller enkeltmann, men mer på befalstrening, logistikk og koordinering. Man blir ikke irettesatt om man står litt utenfor linjen på oppstiling eller har glemt å kneppe lommene på jakka riktig og tonen er generelt langt mer kameratslig og jovial enn i førstegangstjenesten.

Anonymous poster hash: ed917...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...