AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #1 Skrevet 15. november 2014 Jeg har så veldig, veldig, veldig lyst på en hest <3 Men jeg er så veldig usikker på om jeg har råd!! Så derfor lurer jeg på hva slags utgifter er det man har med hest, annet enn kost og losji? Jeg ser at det finnes stallplass til rundt 4400kr, og tenker at hvis jeg har noen å dele kostnadene med så er det ikke så aller verst... Men så er det alle disse utgiftene man ikke tenker på, som kommer på toppen... Men hva er egentlig disse utgiftene? Skoing hver 6-8 uke, ormekur.... Hva mere? Hvor ofte tar en hest behov for dyrlege? Og hvor ofte trenger man å kjøpe nytt utstyr?Anonymous poster hash: 449b0...515
Guybrush Skrevet 15. november 2014 #2 Skrevet 15. november 2014 (endret) 15 000 årlig for høy? 500+ for kraftfor hver måned? Hovslager ca 1000 hver gang? pluss utstyr og spon? Forsikring Endret 15. november 2014 av Guybrush
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #3 Skrevet 15. november 2014 15 000 årlig for høy? 500+ for kraftfor hver måned? Hovslager ca 1000 hver gang? pluss utstyr og spon? Forsikring Høyre inkludert i stalleie, ofte er også kraftfôr inkludert... Lurer på hvor ofte man må ha nytt utstyr?Anonymous poster hash: 449b0...515
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #4 Skrevet 15. november 2014 Tro meg, du kommer til å bruke masse penger på utstyr, selv om du egentlig ikke har bruk for det Utenom stalleie (hvis den har inkl høy og kraftfòr) så kommer - Forsikring (fra 200,- mnd) - Skoing hver 6-8 uke (500-2000,-) - Ormekurer 2-4 ganger i året (350-500,-) - Vaksine og helsesjekk en gang i året (7-1000,-) - Tannrasp 1-3 ganger i året (4-700,-) - Ridetimer og kurs (250-400,- per time helst èn gang i uka) Dette kan variere, MASSE etter hvor du bor ol Anonymous poster hash: f4736...717 2
Sirah Skrevet 15. november 2014 #5 Skrevet 15. november 2014 Du har råd til hest den dagen du kan betale for en uforutsett dyrlegeregning på 30,000kr uten problemer fordi forsikringen nektet å dekke det... Hilsen hun som hardt og brutalt fant ut at hun faktisk ikke hadde råd til å ha hest.... 6
sunflower Skrevet 15. november 2014 #6 Skrevet 15. november 2014 Jeg hadde hest DRITbillig og betalte ca. 40.000,- i året.
LittleJ Skrevet 15. november 2014 #8 Skrevet 15. november 2014 15 000 årlig for høy? 500+ for kraftfor hver måned? Hovslager ca 1000 hver gang? pluss utstyr og spon? Forsikring Hvor mye kraftfor forer du med? I leia er nok høy og flis inkludert ellers ville jeg finni meg et annet sted som var billigere :-) Utstyr kan man egentlig få i alle priser også har det jo litt å si hva slags hest det er og hva slags hestehold du har?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #9 Skrevet 15. november 2014 Jeg måtte sko hesten min ca hver 5 uke mener jeg å huske.. Slet fort sko og brodder pga asfalt. Betalte rundt 550 kr per gang. Utenom det var det ingen store utgifter. Stall-leien inkluderte høy, kraftfor og flis (ca 3500). Dyrlege hadde jeg ikke mer enn 1 gang pr år. Ormkur hvert halvår. Alt av utstyr kjøpte jeg når jeg kjøpte hesten, så det var jo en engangssum. Min erfaring er at skikkelig utstyr holder lenge. Ikke kjøp det billigste vinterdekkene for eksempel. Og ikke fall for fristelser, det er grenser for hvor mye utstyr man faktisk trenger. Selvfølgelig lønner det seg med forsikring (rundt 200 kr i måneden?) + en liten buffer til uforutsette hendelser som nevnt over; det forsikringen ikke dekker. At hest koster en del penger er det ingen tvil om. Anonymous poster hash: 2fe06...d63
Nysgjerrigper6 Skrevet 15. november 2014 #10 Skrevet 15. november 2014 Det blir nok mye dyrere enn hva en tenker seg å bruke i begynnelsen! (desverre) Alt for hver ukentlige treninger, til innleide trenere, stevner (det er ikke billig!), transport, og som noen lengre opp som nevner, dyrlegeregninger som ikke er planlagt. Plutselig så ruller ballen seg med veterinær og blir over 30 000, prater av erfaring både fra hest og hund. Plutselig blir en skikkelig bitt av basillen og vil ha nytt utstyr både til hesten, så må du ikke glemme utstyr til deg selv, det koster det også 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Flere av de tingene som blir nevnt her er ikke ting man MÅ bruke penger på. Man må ikke ha instruksjon mi st 1 gang i uka, og man må ikke ha masse utstyr som ikke blir brukt, bare fordi man har så lyst på. Hvor mange prosent av hesteeiere ender opp med å bruke flerfoldige tusen kroner for dyrlege i året? Det er vel noe som skjer en sjelden gang, og ikke noe som skjer folk flest... Så man kan vel fint kla seg som hesteeiere uten at man har minst 50000kr stående i bac-up?! Anonymous poster hash: 449b0...515 1
Sirah Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Flere av de tingene som blir nevnt her er ikke ting man MÅ bruke penger på. Man må ikke ha instruksjon mi st 1 gang i uka, og man må ikke ha masse utstyr som ikke blir brukt, bare fordi man har så lyst på. Hvor mange prosent av hesteeiere ender opp med å bruke flerfoldige tusen kroner for dyrlege i året? Det er vel noe som skjer en sjelden gang, og ikke noe som skjer folk flest... Så man kan vel fint kla seg som hesteeiere uten at man har minst 50000kr stående i bac-up?!Anonymous poster hash: 449b0...515 Så klart går det helst bra. Jeg hadde hest i åååååresvis problemfritt frem til denne skaden kom. Men man må faktisk ha det i bakhodet at slikt kan skje. Så får man heller avgjøre om det er en risiko man er villig til å ta eller ikke.
bebisss Skrevet 23. november 2014 #13 Skrevet 23. november 2014 Ser utrolig mange bruker mye penger på unødvendig drit. Jeg har aldri brukt mye penger på hest og har aldri hatt syke hester eller hester som mistrives. De har kun fått høy, aldri teppe aldri bandasjer eller annet som folk normalt prakker på dyra sine som de normalt ikke trenger. Jeg har hesten, sal, hodelag litt forskjellige bitt og thats it. Bruker ca 2000kr mnd og 1000kr ekstra de gangene det må skos og i tilegg den gangen vaksinen og ormekuren må tas
miramis Skrevet 24. november 2014 #14 Skrevet 24. november 2014 Du bør ha 100 000 satt over til hest i året. Altså utenom kjøpssummen. Da har du en buffer, kommer alltid ekstrakostnader når man har hest.
memi Skrevet 25. november 2014 #15 Skrevet 25. november 2014 (endret) Bruksområdet og interessen har veldig stor betydning i forhold til hva det vil koste. Det du må ha er tannrasp (1-2 ganger i året), vaksine (1 gang i året), ormkur (3 ganger i året, før og etter beitesesong og vinter) og skoing (hver 6-8 uke). Regelmessigheten kan variere, men dette bør du ta utgangspunkt i. I tillegg skal hesten ha kost og losji. Hva man legger i utstyr er også litt opptil deg, og bruksområde. Hvis man har alt nødvendig utstyr fra start, og ikke noe går istykker, trenger du normalt ikke budsjettere med utstyr. Men normalt ønsker man å ha litt fornyelser, og utrstyr ryker. Eller man innser at man trenger noe nytt. Om du ikke har et buffer, så kan det være lurt å ha forsikring som iallfall kan dekke veterinærutgiftene om de blir store. Veterinærforsikring. Ellers er det nå en gang sånn at skulle man gå på en smell, så får man normalt alltid kvittet seg med hesten. Spørsmålet er mer til hvilken pris. Kvitter man seg helt med hesten, er jo heller ikke utgiftene der. Og man kommer raskt ajour. PS: Jeg ser noen her budsjetterer med skoing til 500kr. Du må normalt betale en god del mer enn det. For en faglært hovslager som gjør jobben hvitt, og skor med normale sko, koster vanligvis 1500-2000kr/gang. Endret 25. november 2014 av memi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå