Gå til innhold

Broren min har bestemt at min sønn skal arve klær etter hans sønn. Jeg er ikke enig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble foreldre i februar, til en gutt. Broren min og kona har en sønn på drøyt fem. De fikk høre at vi skulle bli foreldre bestemte de (med hjelp fra mamma) seg for at sønnen vår skal arve klærne til sønnen deres. Av flere grunner vil vi ikke arve de klærne.

• For det første er sønnen deres nesten fem år eldre enn vår sønn, så det er lenge til sønnen vår vokser inn i arveklærne. Vi må altså lagre dem i flere år og det har vi strengt tatt ikke plass til.
  • For det andre er de fleste plaggene utslitte/ødelagte. De er nuppete, falmete og/eller misfargete. Er det ull i plaggene er de stort sett tovet.
  • For det tredje har vi veldig forskjellig smak. Vi liker nøytrale farger og klassisk stil. Broren min og kona elsker farger og trykk fra f.eks. Disney og barne-TV.

Noen tips til hvordan vi kan håndtere dette? Vi har forsøkt å si det på en pen måte, men det gikk ikke gjennom. Jeg har også tatt det opp med mamma, siden hun er pådriveren for arveprosjektet gikk ikke det gjennom. Jeg fikk bare høre at vi er fine på det og når guttungen vokser til og begynner i barnehagen vil vi være glad for å ha de klærne.

Anonymous poster hash: 0a513...3b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bare si rett ut at dere ikke vil ha klærne, da! Si at dere ikke vil ta dem i mot! Er du litt tafatt, eller?

Anonymous poster hash: 0c77d...9e0
  • Liker 16
Skrevet

Si nei takk? Hvis de ikke godtar det - ta de og si takk, og bare bruk de en sjelden gang når de er til stede;) ellers hiv det meste.

• Liker 1
Skrevet

ta imot klærne og ha dem som reserve i barnehagen... Det var det jeg gjorde med arveklærne her, sa ifra at jeg ikke ville ha alt men litt av det kunne jeg ta.

Jeg er selv av samme stil som deg og arvet regnbuens farver! Kjekt var det i barnehagen, de får oftere hull i knærne osv.

Skal du ikke arve i det heletatt så si at dere ikke ønsker. Bare rett ut, og si at det kanskje ikke er lang tid til de selv trenger klærne?

Anonymous poster hash: 71c39...a86
  • Liker 11
Skrevet

Hvis de ikke skjønner hintingen må du jo bare si det rett frem.

Anonymous poster hash: 93690...104
Skrevet

Vi ble foreldre i februar, til en gutt. Broren min og kona har en sønn på drøyt fem. De fikk høre at vi skulle bli foreldre bestemte de (med hjelp fra mamma) seg for at sønnen vår skal arve klærne til sønnen deres. Av flere grunner vil vi ikke arve de klærne.

• For det første er sønnen deres nesten fem år eldre enn vår sønn, så det er lenge til sønnen vår vokser inn i arveklærne. Vi må altså lagre dem i flere år og det har vi strengt tatt ikke plass til.

• For det andre er de fleste plaggene utslitte/ødelagte. De er nuppete, falmete og/eller misfargete. Er det ull i plaggene er de stort sett tovet.

• For det tredje har vi veldig forskjellig smak. Vi liker nøytrale farger og klassisk stil. Broren min og kona elsker farger og trykk fra f.eks. Disney og barne-TV.

Noen tips til hvordan vi kan håndtere dette? Vi har forsøkt å si det på en pen måte, men det gikk ikke gjennom. Jeg har også tatt det opp med mamma, siden hun er pådriveren for arveprosjektet gikk ikke det gjennom. Jeg fikk bare høre at vi er fine på det og når guttungen vokser til og begynner i barnehagen vil vi være glad for å ha de klærne.

Anonymous poster hash: 0a513...3b6

Med tiden så vil jo sønnen din øsnke seg spiderman genser osv han også. Skal du virkelig nekte barnet den gleden fordi du vil ha på han en beige genser?

Anonymous poster hash: 50b7e...e17

• Liker 16
Skrevet

Da sier man nei takk, og så får de respektere det svaret. Du må ikke la de være så styrende. Da kommer de til å blande seg med mye mer enn kun klær.

Anonymous poster hash: 478ca...899

• Liker 1
Skrevet

Hade tatt i mot, luka ut noen halveis ok plagg for å vise a vi brukte noe og gitt vekk det vi ikke kunne lagre til fretex. Det er jo av god vilje de vil gi, så da tar man i mot og holder kjeft. Og det er greit å ha noen mer slitte klær liggende til skift i barnehagen. Jeg kjøper mye barnehageklær brukt og legger heller penger i finere helgeklær.

Skjønner aldri disse som nekter å ta i mot gaver og arv. Ingen tvinger dere å bruke det som gis, så for husfreden sin skyld holder man kjeft.

Anonymous poster hash: ee7a1...59a

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde tatt i mot, men sag at det som er møkkete / slitt stygt ønsker du ikke - så de kan velge om du skal hive det eller om de vil ha det tilbake. Så hadde jeg plukket ut det jeg liker best og brukt til vanlig, og hatt reserveklær til barnhagen blant det du ikke er like glad i.

Anonymous poster hash: ea6e3...bfa
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg kan forstå begge sider jeg. De vil jo bare hjelpe dere. Selv har våre barn arvet masse klær fra fetteren sin og selv om noe er for stort, så ser jeg det positive i det: vi slipper å kjøpe inn så masse klær :ler: Jeg har selv gitt bort babyklærne fra våre barn til en niese av meg som ventet barn. Men jeg luket først ut de klærne som var helt utslitte.

Dere kan enten ta i mot klærne, men si at dere ikke vil ha de utslitte/ødelagte klærne og bruke dette som bytteklær i barnehage eller dere kan si takk, men nei takk. Og fortsetter de å mase, så må dere gjenta dere. Uansett så må det være lov å si nei selv om de gjør det i beste mening.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Det der kommer til å dø ut. Dere må jo uansett kjøpe nye klær til han nå, så da fortsetter dere bare med det, så kan jo klærne deres være sånn ekstra-klær, dette kan jo få behov for det senere i barnehagen f.eks.

Dere er jo heldig som får arve klær, men som mange andre, er det mange som liker best å kjøpe nye klær og alle har jo sin egen stil.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok av gutter som nekter å ha på seg annet enn spiderman- og traktorgensere. Og å arve klær er både økonomisk og bra for miljøet. Skal love deg at (ti)tusenlappene begynner å fly når barna kommer, så selv hadde jeg tatt i mot med stor takk. Kanskje moren din ka oppbevare litt om dere ikke har plass, det gjør min egen mor (vi arver etter min søsters barn). Har selv en gutt på 3 1/2 år som sliter hull på 2-4 bukseknær hver måned.

• Liker 5
Skrevet

Det der kommer til å dø ut. Dere må jo uansett kjøpe nye klær til han nå, så da fortsetter dere bare med det, så kan jo klærne deres være sånn ekstra-klær, dette kan jo få behov for det senere i barnehagen f.eks.

Dere er jo heldig som får arve klær, men som mange andre, er det mange som liker best å kjøpe nye klær og alle har jo sin egen stil.

Syns det er forkastelig å på død og liv skulle kjøpe alt nytt til en 1-2-årig bhg-gutt fordi man ikke liker "stilen". Greit nok til helger og selskap men er vel det samme hva de har på seg i bhg når de uansett ruller i sandkassa og blir fulle av maøingsflekker og trolldeig.

Anonymous poster hash: 6ade7...006

• Liker 16
Skrevet

Ta i mot og gi til Fretex da.

Han prøver jo bare å være snill. Herregud for et bortskjemt kvinnfolk.

Anonymous poster hash: d6dfc...b4a
  • Liker 4
Skrevet

For øvrig kommer du til å trenge massevis av klesplagg som det ikke er så farlig med om blir skitne og ødelagt.

Jeg er redd du kommer til å oppdage at unger ikke er født med hverken bordskikk eller motvilje for å bli skitne.

Anonymous poster hash: d6dfc...b4a
Skrevet

Ta i mot og smil og vær glad. De prøver jo bare å være snille og hvorfor skal du lage en konflikt av dette.

Plukk ut det du tror du kan få brukt for og gi resten til Fretex eller kanskje noen andre du kjenner som vil sette pris på det.

Det er jammen ikke rart det er krig i verden når noen klarer å lage en familiekonflikt ut av dette.

Du virker veldig umoden, utakknemlig og barnslig.

Anonymous poster hash: 0f33e...7ec

• Liker 2
Skrevet

Er det noe rart vi lever i et samfunn som har et enormt forbruk? Bare fordi klærne ikke er bra nok så skal det kjøpes inn nytt. Blir for dumt.

Jeg kjøper meg sjeldent nytt. Vil jeg ha forandring bytter jeg med venner og familie. Jeg kjenner mange som har klær de ikke vil ha lenger. En unge vokser og fort ut av det uansett. Liker han de selv så hvorfor ikke? Du sparer penger og miljøet.

Anonymous poster hash: a5296...945
  • Liker 4
Skrevet

Forstår godt du ikke vil arve klær bare fordi de har bestemt det. Jeg er absolutt for gjenbruk og alle mine unger arver klær både av andre og fra hverandre. Likevel er det dere som foreldre som skal ta disse valgene.

I deres tilfelle ville jeg nok tatt imot, og så fjernet alt som var uaktuelt. Jeg har nok samme klærpreferanser som deg, men må likevel spise noen kameler når 4 åringen også vil ha Cars på klærne av og til ;) Litt arveklær kan være greit å ha som reserve i barnehagen etterhvert, og spesielt om dere arver vintedress, regnklær og slik kan det være ok med ekstrasett. Ser mine stort sett alltid klarer seg med det ene settet jeg kjøper av alt, men det er likevel greit å ha ekstra om behovet skulle være der en dag uten å ha kjøpt to reimadresser hver sesong.

Utstyr hadde jeg aldri takket ja til å arve uansett. Dette er deres første barn og gjerne ikke siste. Selvfølgelig må dere kunne kjøpe den vognen, stellebordet, sengen osv. som dere vil ha hjemme hos dere :)

Skrevet

Forstår godt du ikke vil arve klær bare fordi de har bestemt det. Jeg er absolutt for gjenbruk og alle mine unger arver klær både av andre og fra hverandre. Likevel er det dere som foreldre som skal ta disse valgene.

I deres tilfelle ville jeg nok tatt imot, og så fjernet alt som var uaktuelt. Jeg har nok samme klærpreferanser som deg, men må likevel spise noen kameler når 4 åringen også vil ha Cars på klærne av og til ;) Litt arveklær kan være greit å ha som reserve i barnehagen etterhvert, og spesielt om dere arver vintedress, regnklær og slik kan det være ok med ekstrasett. Ser mine stort sett alltid klarer seg med det ene settet jeg kjøper av alt, men det er likevel greit å ha ekstra om behovet skulle være der en dag uten å ha kjøpt to reimadresser hver sesong.

Utstyr hadde jeg aldri takket ja til å arve uansett. Dette er deres første barn og gjerne ikke siste. Selvfølgelig må dere kunne kjøpe den vognen, stellebordet, sengen osv. som dere vil ha hjemme hos dere :)

Men jeg er helt sikker på at barnet sover like godt i en arvet sprinkelseng som i en man har kjøpt selv.

Også kan man heller legge litt mer i seng og annet utstyr til rommet når barnet blir så stort at det får meninger om det.

Anonymous poster hash: 0f33e...7ec

• Liker 1
Skrevet

Gjenbruk er flott og jeg har brukt mye klær vi har fått brukt i gave. Men det er 5 år i mellom guttene. Det vil si at det vil bli en anseelig mengde tøy som ligger å venter på å bli brukt. Dette hadde jeg ikke brukt verdifull plass på. Ulltøy og pentøy ville jeg ha tatt vare på og sagt tusen takk for, resten fikk bror avhende selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...