Chocoholic Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Vet ikke om dette er rett forum, men skitt au. Jeg kjøpte skinnsko for noen uker siden, tok på impregneringsspray og har bare brukt dem noen ganger. Dessverre ble jeg overraska med høstvær sist jeg gikk med dem (var fint vær da jeg gikk ut, begynte så å regne) og de ble våte. Nå er de blitt ganske harde, og jeg er redde for at de skal sprekke eller bli ødelagt på noe annet vis. Hva kan jeg gjøre med dem for at de skal holde? Litt dumt med nye sko...
Gjest Aella Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Jeg bruker transparent skokrem på mine, funker som bare det
Bruker? Skrevet 15. november 2014 #3 Skrevet 15. november 2014 Prøv med skinnbalsam, evt godt med skolen i rett farge. La stå og trekke godt inn ei god stund før du pusser.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #4 Skrevet 15. november 2014 Ta skoene med deg enten der du kjøpte dem eller til en skomaker og be om råd. Litt vanskelig når en ike har anledning til å se skoene.Anonymous poster hash: 9add5...117
Gjest constance90 Skrevet 15. november 2014 #5 Skrevet 15. november 2014 Spray dkal aldri brukes på rent skinn, det tørker ut og sprekker. Ta med deg skoene til butikken og spør om de har voks og balsam
Gjest Tigress Skrevet 15. november 2014 #6 Skrevet 15. november 2014 Puss dei, det vil truleg gå heilt fint. Om dei er veldig tørre kan du smøre dei inn med litt bivoks eller noko anna slikt impregneringsmiddel for skinn, la det trekke inn og så pussar du dei med skokrem i same farge som skoen.
Gjest Lille-pus Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Smør skoene godt inn med voks eller kakeskokrem (min erfaring er at kake skokremen er den beste). La voksen/kremen trekke godt inn i skoene og puss skoene så godt og grundig (du pusser voksen/kremen inn i læret ved å pusse). sett skoene til side en liten stund og gjenta. Nå bør læret/skinnet begynne å bli mykt igjen. Gjenta så en 3dje gang med skokrem. - om du trenger 2 eller 3 ganger avhenger helt av hvor tørt læret har blitt, du skal gjenta inntil læret/skinnet på nytt er mykt og smidig.
Gjest Tigress Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 Eg klarte å få skinnet mjukt att på ei peisblåse som hadde gått gjennom det følgjande: 1. Husbrann (alt rundt var brent ned) 2. Slukkinga med vatn, og dermed altså gjennomtrekking av vatn 3. Nedfrysing, for brannen skjedde om vinteren. Deretter trur eg han gjekk gjennom eit par runder med mildver og så frost att. Kva gjorde eg? Eg dynka han i lærbalsam (det var eigentleg eit uhell, eg fekk oppleve ketchupeffekten), og berre gnei det inn som med bodylotion. Så lot eg det trekke inn og gjentok det heile. Funka fint, altså, det blei mjukt att, og det var heilt hardt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå