Gå til innhold

Tips til kraftkoking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en pose hver av kraftbein fra elg og hjort, så tenkte at jeg skulle prøve meg på å lage ordentlig kraft på søndag. Jeg har aldri gjort det før, og har derfor prøvd å google litt. Problemet er at står så mye forskjellig.

Er det noen her som har noen gode tips til hvordan jeg skal gå frem? Og hvor lenge skal det egentlig koke? Noen oppskrifter sier 5 timer, andre sier 12..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt 5-6 timer jeg, synes 12 høres veldig lenge ut. Men det var kanskje meningen å sile av bena og koke videre for å konsentrere kraften?

Anbefaler uansett å brune bena under grillen i stekeovnen, gir masse god smak!

Skrevet

Det er absolutt verdt det å la beina stå i ovnen på svak varme (type 90 grader) over natten. Det blir veldig rik og fin smak av det.

Ellers bruner man den i langpannen i ovnen først (snu litt underveis), dekk med vann i stor gryte (inkl grønnsaker: løk, gulrot, selleri, purre), kok opp og skum av det som danner seg av skum på toppen, ha evt i krydderbukett (feks frisk timian og laurbærblad), og sett hele greia i ovnen over natten.

5-6 timer synes jeg er for kort for kjøttkraft. 7 timer er minimum.

Anonymous poster hash: 43e9b...dda
Skrevet

PS: I ovn over natten uten lokk.

Anonymous poster hash: 43e9b...dda
Skrevet

Brun dem i ovnen først. Ha dem i en kjele og dekk med kaldt vann, tilsett litt eplecidereddik for å trekke ut mest mulig næring og smak. Sett på plata ÉN time etter du tilsatte eplecidereddiken, kok opp og skru ned til så vidt simrer. La koke i minimum 12 timer for å trekke ut mest mulig smak og næring. Sil og kjøl ned. Er kraften blitt skikkelig jelly i kald tilstand er den perfekt.

Skrevet

Tusen takk :) Blir spennende å se hvordan resultatet blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...