AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Lutealfase, er det slik det skrives? Haha! Uansett, jeg poster det her i håp om å møte noen i samme situasjon. Jeg mistenker lengre lutealfaser da jeg har lange sykluser på 38/39 dager, og eggløsningssmertene/tegnene er 17/18 dager før mensen. Det jeg lurer på er om lang lutealfase kan føre til at det tar lengre tid før man får positiv test? Altså om det fører til at det tar lengre tid før egget fester seg osv. Med datteren min fikk jeg negativ test 3 dager på overtid med mensen, og regnet da med å ikke være gravid, så jeg var ute den påska (tok et par tester innomellom for å være sikker). Jeg fikk først positiv første virkedag etter påske (altså 1 uke over ikm). Da jeg dro på tidlig ul kunne ikke legen fastslå at jeg ikke fikk positiv test før jeg var 5 uker på vei i forhold til fosterets størrelse. Nå er vi prøvere igjen, og jeg er nå 3 dager over ikm med fortsatt negative tester, ingen tegn til mensen heller. Derfor lurer jeg rett og slett på om lang lutealfase kan føre til at det tar lengre tid før man får positiv test, eller før et eventuelt befruktet egg som ikke fester seg blir støtt ut i form av mensen? Når det er sagt, så føler jeg meg ikke gravid i det hele tatt, så jeg regner ikke med å være det. Men jeg lurer liksom bare på om lang lutealfase kan forskyve prosessen med å støte et befruktet egg ut som det ikke blir noe av? Min mens er alltid på plass etter 38/39 dager (og da enten sent på dag 38, eller tidlig på dag 39.) Anonymous poster hash: 9f6fe...fc6
Athene Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Normal luealfase er 11-17 dager, men noe lengre lutealfase behøer ikke å bety problemer med å bli gravid. Ofte har man smerter før selve eggløsningen, så fullt mulig at lutealfasen er litt kortere enn du misstenker. Mange som har så lang syklus som deg har eggløsningsutfordringer, og vil innimellom oppleve at kroppen forsøker å få eggløsning (=smerter) en gang eller to før eggløsning faktisk skjer. Det kan forklare sen positiv test ved tidligere graviditet. Man vil få positiv test akkurat samtidig som alle andre. Egget fester seg 7-11 dager etter eggløsning, og man vil få positiv test 2-3 dager etter at egget har festet seg. De med kort lutealfase får derfor ofte positiv test etter IKM, mens de med lang lutealfase får positiv test etter IKM. 99% vil få positiv test 14 dager etter eggløsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå