Gå til innhold

Lavt matbudsjett pr måned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er veldig mange her inne som skriver at de bruker 1000-1500 kr på SUNN mat hver måned. Jeg er ikke ekstragavant i matveien, men sliter med å komme under 2000 kr. Da regner jeg med alt jeg kjøper av ting på matbutikken (gidder ikke samle kvitteringer, sjekker bare i nettbanken hva jeg har brukt under posten mat). Regner dere ikke med ting som dopapir, såpe, lyspærer, vaskemidler, osv?

Er dere småspiste? Hadde jeg spist usunt, eller vært småspist, hadde jeg også klart å komme under den summen. Er jo tross alt billigere å spise pølser og fiskepinner enn kylling og laks. Jeg sjekker alltid tilbud, handler for det meste på rema. Kaster så og si aldri mat. Hva gjør jeg feil?

Skrevet

Spiser middag for ofte. Middag er dyrt. Brød og korn er billig.

Middag er kun i helgene

• Liker 1
Skrevet

Men da var vi over på det sunne aspektet da. ;) Brødskiver og havregrøt dagen lang i fem av ukens syv dager? Ikke så variert kost akkurat!

• Liker 1
Skrevet

Kjøp store pakker, f.eks fryst laks, eller de største pakkene med kylling fra prior og frys ned det du ikke bruker. Ikke kjøp boil-in-bag-ris, kjøp heller en stor pakke fra f.eks innvandrerbutikker / first price. Ikke kjøp toro, lag heller gryteretter selv fra bunnen av (hakkede tomater på rema 1000 koster bare ca 4-7 kr avhengig av smakstilsetting) og frys ned 2-3 porsjoner av det som blir igjen, f.eks chili con carne.

Planlegg middager 1 uke av gangen ca, og sørg da for at den halve paprikaen f.eks som ikke ble brukt den ene dagen, blir brukt neste dag.

Skrevet

Som sagt, kaster jeg aldri mat, bruker derfor alt jeg kjøper og spiser mye rester (bor alene). Kjøper alltid de største økonomipakkene og fryser ned, kjøper 5 kgs sekker med ris, og mye first price. Det eneste jeg kjøper av ferdige sauser og poser og slikt er soyasaus, østerssaus og ketchup, slike ting. Kjøper aldri Toro. Kommer meg fortsatt ikke under 2000 per måned!

• Liker 2
Skrevet

Som sagt, kaster jeg aldri mat, bruker derfor alt jeg kjøper og spiser mye rester (bor alene). Kjøper alltid de største økonomipakkene og fryser ned, kjøper 5 kgs sekker med ris, og mye first price. Det eneste jeg kjøper av ferdige sauser og poser og slikt er soyasaus, østerssaus og ketchup, slike ting. Kjøper aldri Toro. Kommer meg fortsatt ikke under 2000 per måned!

Etter min erfaring spiser de som har så lave budsjett veldig små porsjoner. Evt en god morgen yoghurt til middag.

Anonymous poster hash: 36fc3...a4f

Skrevet

Suplimer kjøtt med bønner og linser, da har du fortsatt mye mat, men det blir billigere.
Spis færre middager, middager er luksus en trenger ikke det hver dag om en får i seg vitaminer og næring en annen plass.

Skrevet

Etter min erfaring spiser de som har så lave budsjett veldig små porsjoner. Evt en god morgen yoghurt til middag.

Anonymous poster hash: 36fc3...a4f

Det er litt det inntrykket jeg har fått og. Har spurt i flere slike tråder hva de spiser, og da er det gjerne "en pølse med litt pasta". For det første er det ikke særlig sunt, for det andre er det jo alt for lite mat! Ihvertfall for meg.

Suplimer kjøtt med bønner og linser, da har du fortsatt mye mat, men det blir billigere.

Spis færre middager, middager er luksus en trenger ikke det hver dag om en får i seg vitaminer og næring en annen plass.

Bruk av bønner og linser kan jeg nok bli mye bedre på ja. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal bruke de, så må finne ut av det nå tror jeg.

Hva mener du med middag? Er f.eks. brødskive med omelett med grønnsaker en middag? Tenker du som kråkefjas at man heller skal spise mer brødmat? Man sal jo strengt tatt ha i seg rundt 500 g med frukt og grønt per dag, synes det er lettest i form av "middag", altså en eller annen variant av varm mat for å få litt variasjon.

Skrevet

Bruk av bønner og linser kan jeg nok bli mye bedre på ja. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal bruke de, så må finne ut av det nå tror jeg.

Hva mener du med middag? Er f.eks. brødskive med omelett med grønnsaker en middag? Tenker du som kråkefjas at man heller skal spise mer brødmat? Man sal jo strengt tatt ha i seg rundt 500 g med frukt og grønt per dag, synes det er lettest i form av "middag", altså en eller annen variant av varm mat for å få litt variasjon.

En burde definitivt bruke mer korn i kosten, men jeg ser ikke på det som nødvendig for å få ned kostnadene betraktlig. En kan lage "middag," altså uten kjøtt av noe slag, for å få i seg grønnsaker. Vegetarisk kost er super billig, full av de greiene kroppen trenger uten at en skal blakke seg helt. Det fungerer fint de dagene en ikke spiser kjøtt.

Skrevet

En burde definitivt bruke mer korn i kosten, men jeg ser ikke på det som nødvendig for å få ned kostnadene betraktlig. En kan lage "middag," altså uten kjøtt av noe slag, for å få i seg grønnsaker. Vegetarisk kost er super billig, full av de greiene kroppen trenger uten at en skal blakke seg helt. Det fungerer fint de dagene en ikke spiser kjøtt.

Er det bønner og linser du mener gjør vegetarisk kost superbillig? For jeg synes ikke grønnsaker er så billig som mange skal ha det til. Jeg spiser en del grønnsaker, og om jeg bare holder meg til det som er i sesong, blir det fort ensformig... Og jeg må ha mye mer grønnsaker om jeg spiser bare det, enn om jeg har kjøtt eller fisk ved siden av? F.eks. om jeg lager wok, så kan jeg ha oppi en halv brokkoli, en halv blomkål, en halv pakke sukkererter og tre gulrøtter. Har jeg kjøtt i tillegg, er dette to porsjoner. Om jeg ikke har kjøtt, spiser jeg hele før jeg er mett.

Nå skal det sies at jeg har en ganske aktiv hverdag, mulig det er det som blir forskjellen på meg og de som bruker mindre penger? Jeg trenger rettt og slett mer mat?

• Liker 1
Skrevet

Er det bønner og linser du mener gjør vegetarisk kost superbillig? For jeg synes ikke grønnsaker er så billig som mange skal ha det til. Jeg spiser en del grønnsaker, og om jeg bare holder meg til det som er i sesong, blir det fort ensformig... Og jeg må ha mye mer grønnsaker om jeg spiser bare det, enn om jeg har kjøtt eller fisk ved siden av? F.eks. om jeg lager wok, så kan jeg ha oppi en halv brokkoli, en halv blomkål, en halv pakke sukkererter og tre gulrøtter. Har jeg kjøtt i tillegg, er dette to porsjoner. Om jeg ikke har kjøtt, spiser jeg hele før jeg er mett.

Nå skal det sies at jeg har en ganske aktiv hverdag, mulig det er det som blir forskjellen på meg og de som bruker mindre penger? Jeg trenger rettt og slett mer mat?

Da må du nok se på grønnsaker et annet sted, det er billig kost. Sjekk gjerne på innvandrerbutikker da de pleier å ha frukt og grønt til brøkdelen av prisen i kjedebutikkene. Nå er ikke grønnsaker det eneste som inngår i vegetarisk kost, les om det så finner du fort ut at det finnes mange alternativer for å erstatte kjøtt som ikke koster skjorta.

Jeg lever ganske aktivt og kan komme på mellom 1000-1800 på mat per måned. Trener så å si hver dag.

Skrevet

Dropp kjøtt, først og fremst. Tørkede bønner og linser koster nesten ingenting. Havregryn er billig, ris er billig, bananer er billig

Anonymous poster hash: a14c3...d01
Skrevet

Men da var vi over på det sunne aspektet da. ;) Brødskiver og havregrøt dagen lang i fem av ukens syv dager? Ikke så variert kost akkurat!

Du supplerer selvsagt med en gulrot, banan etc innimellom.

Ellers er en boks kikerter til 5kr med litt pepper på en god middag.

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier i det hele tatt. Jeg er blitt alene nå og klarer å holde meg lavt i budsjett og samtidig spise sunn og god mat. Jeg kjøper kun rent, jeg lager ALT selv. Jeg lager alt fra pasta(lager selve pastaen selv, superenkelt) til fiskekaker til supper, sauser og brød og rundstykker selv. Jeg lager opp fiskekaker til sju middager for under 30 kr (kanskje under 25 kr tom.), da kjøper jeg First Price fryste seiblokker fra viltfanget sei til 16-17 kr for 650?gram. Jeg pleier å kjøpe en hel kylling (rå) av og til og beine den ut, da får jeg to fine brystfileter, to fine lår og et skråg jeg kan koke kraft og suppe på, det er relativt billig. Jeg får kjøpt relativt billige biodynamiske grønnsaker rett fra bonde. Men ikke alle har den luksusen, og da anbefaler jeg å kjøpe grønnsaker på innvandrerbutikker og grønnsaker i sesong. Coop extra og kiwi har relativt billige økologiske grønnsaker. Egg er også billig og næringsrikt. Poteter bruker jeg MYE av, det finnes utallige måter å bruke den på. Men det aller viktigste: PLANLEGG! Se i tilbudsavisene! Hva er på tilbud? Planlegg menyen din mest mulig ut i fra dette. Kjøpt opp stort av tørrvarer og varer som kan fryses (skaff deg fryseboks).

• Liker 1
Skrevet

Lag store porsjoner med mat eks lapskaus og grus det ned. Når mann kjøper til flere opsjoner blir fort maten billigere når du deler maten opp og legger den i frysen. Lurt tipps viss du har lite penger

Skrevet

Ser det er veldig mange her inne som skriver at de bruker 1000-1500 kr på SUNN mat hver måned. Jeg er ikke ekstragavant i matveien, men sliter med å komme under 2000 kr. Da regner jeg med alt jeg kjøper av ting på matbutikken (gidder ikke samle kvitteringer, sjekker bare i nettbanken hva jeg har brukt under posten mat). Regner dere ikke med ting som dopapir, såpe, lyspærer, vaskemidler, osv?

Er dere småspiste? Hadde jeg spist usunt, eller vært småspist, hadde jeg også klart å komme under den summen. Er jo tross alt billigere å spise pølser og fiskepinner enn kylling og laks. Jeg sjekker alltid tilbud, handler for det meste på rema. Kaster så og si aldri mat. Hva gjør jeg feil?

Handle stort, gjerne i Sverige om du har mulighet.

Del opp og frys ned i porsjoner. Lag mye lasagne, supper, gryter etc og del det opp og frys ned.

Jeg bruker mellom 1500 og 2000 kr pr mnd, bor i Sverige da, men det er da inkludert hygieneartikler og annet jeg kjöper på butikken.

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier i det hele tatt. Jeg er blitt alene nå og klarer å holde meg lavt i budsjett og samtidig spise sunn og god mat. Jeg kjøper kun rent, jeg lager ALT selv. Jeg lager alt fra pasta(lager selve pastaen selv, superenkelt) til fiskekaker til supper, sauser og brød og rundstykker selv. Jeg lager opp fiskekaker til sju middager for under 30 kr (kanskje under 25 kr tom.), da kjøper jeg First Price fryste seiblokker fra viltfanget sei til 16-17 kr for 650?gram. Jeg pleier å kjøpe en hel kylling (rå) av og til og beine den ut, da får jeg to fine brystfileter, to fine lår og et skråg jeg kan koke kraft og suppe på, det er relativt billig. Jeg får kjøpt relativt billige biodynamiske grønnsaker rett fra bonde. Men ikke alle har den luksusen, og da anbefaler jeg å kjøpe grønnsaker på innvandrerbutikker og grønnsaker i sesong. Coop extra og kiwi har relativt billige økologiske grønnsaker. Egg er også billig og næringsrikt. Poteter bruker jeg MYE av, det finnes utallige måter å bruke den på. Men det aller viktigste: PLANLEGG! Se i tilbudsavisene! Hva er på tilbud? Planlegg menyen din mest mulig ut i fra dette. Kjøpt opp stort av tørrvarer og varer som kan fryses (skaff deg fryseboks).

Oi! Så flink du er! :-)

Slik orker jeg å holde på siden vi er en familie, men tror ikke jeg hadde holdt på slik om jeg var alene. Beklager oot,ts. Bare imponert av gaudaloupe.

Skrevet
  • Det er vanskelig å komme under 2000 i mnd.. Jeg handler også veldig billige middager, men før eller siden så blir det kanskje ostekveld, og hvis man skal ut blir jo budskjettet sprengt hvis man regner drikkevarer i matbudsjettet?
  • Pølser og fiskepinner er billig det, men svinekjøttdeig (som er nokså sunn tror jeg) og sei er enda billigere! En pakke sei på 400 gram fryst på rema1000 pleier å koste 5 kr! noen poteter til å litt fryste grønnsaker eller gullerøtter er billig :-)
Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt an på hvor du legger lista for sunt og hvor du legger lista for billig. For meg er ikke en enkel fiskepinnemiddag i seg selv usunt, dersom det inngår i et variert kosthold. Ei heller farsemat som kjøttdeig og fiskekaker, så lenge det ikke spises hver dag. Syns heller ikke at grønnsaker og frukt er så dyrt, mtp hvor mye det metter. Få løfter på øyenbrynet av at en 200-grams sjokoladeplate koster 30 kroner, men epler til 25 kroner kiloen er visst kjempedyrt for mange!

Jeg bruker selv mye mindre penger på mat når jeg slanker meg og spiser sunt etter mine definisjoner enn når jeg ikke slanker meg... Ja, det går en del havregryn og brødmat, men for meg er ikke det usunt så lenge det ikke blir til hvert eneste måltid og med samme typen pålegg hver dag. Jeg går gjennom tilbudsavisene hver eneste mandag, og hamstrer når det er gode tilbud. Kan faktisk ikke huske sist jeg kjøpte dopapir, vaskemidler, tannkoster og tannkrem til fullpris! Jeg har ok fryseplass, så jeg kan heldigvis hamstre kjøtt og frosne grønnsaker også. Spar har f.eks. frosne grønnsaker til minus 40% med (u)jevne mellomrom, da kjøper jeg mye av de typene jeg bruker til vanlig. De hadde mel til samme tilbud en gang, da kjøpte jeg mange kilo med grovt mel og har fortsatt av det. Ene nærbutikken min har et fast sted for datovarer som er satt ned i pris, der finner jeg mye bra kjøttmat. For ikke lenge siden fikk jeg en fersk indrefilet på nesten to kilo til 199. Ganske mye penger på et lavt budsjett, men det blir en del luksusmiddager til en person av det! Mange matvarer, f.eks. løk, gulrøtter, tomat på boks og håndsåpe kjøper jeg omtrent bare i billigmerker. Det går lite av ferdigmat som pizza og gryter fra Toro, men det det går av det har jeg som regel kjøpt inn på tilbud for å ha til de dagene jeg ikke gidder å lage mat fra bunnen av. Kjøper sjelden brus, juice el.l, kun melk til havregrøten. Ellers drikker jeg vann. I vår hadde jeg budsjett på 1600 i måneden til alt som handles i dagligvareforretninger, og det gikk uten problemer. De fleste månedene fikk jeg spart et par hundre av matpengene. De gangene jeg gikk over budsjett var det fordi jeg hadde brukt litt ekstra på å hamstre skikkelig bra tilbud, men da hadde jeg jo overskudd fra tidligere måneder å bruke på nettopp dette.

Jeg jukser de få gangene jeg spiser ute, da. Det tar jeg ikke av matbudsjettet siden det skjer så sjeldent, det går av "sosialliv"-posten i budsjettet mitt. Men vil tippe snittet for utespising ligger på under 100 kroner i måneden. Alkoholforbruket mitt er også omtrent ikke-eksisterende, så sparer jo mye der også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...