AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Er det lurt å gjøre viss man har pengene til det? (Altså betale 1 år av gangen istedenfor i 12 terminer.) Hva sparer man på - er det bare omkostningene? eller blir rentene bare trukket 1 gang også da? Anonymous poster hash: 11a1a...30d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Finnes det noen bank som har det som mulighet da? Har jeg aldri hørt om i hvert fall. Anonymous poster hash: f142f...79f 1
Alison Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Det er lite sannsynlig at du finner en bank som er villig til å la deg ha trekk kun en gang i året. Faren for mislighold er større med så sjeldne trekk enn om du har trekk hver måned. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Selvfølgelig vil ikke en bank la deg trekke en gang i året. Tenkt om den gangen du skal trekke så har du faktisk ikke penger til det. Anonymous poster hash: cd250...ae4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Det er lite sannsynlig at du finner en bank som er villig til å la deg ha trekk kun en gang i året. Faren for mislighold er større med så sjeldne trekk enn om du har trekk hver måned. Men banken vil vel ha pengene sine raskest mulig? blir dem ikke dermed bare glad viss jeg betaler 50.000-100.000 på lånet i morgen? Men bortsett fra det, vil jeg faktisk tjene noe på det bortsett fra omkostningene? Anonymous poster hash: 11a1a...30d
Alison Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 Men banken vil vel ha pengene sine raskest mulig? blir dem ikke dermed bare glad viss jeg betaler 50.000-100.000 på lånet i morgen? Men bortsett fra det, vil jeg faktisk tjene noe på det bortsett fra omkostningene? Anonymous poster hash: 11a1a...30d Du må gjerne betale inn ekstra avdrag på lånet, men det blir noe annet enn å ha terminforfall en gang i året. Om du betaler inn 50-100.000kr vil ikke det gjøre at du slipper unna terminforfallene de neste månedene, og beløpet blir registrert som ekstra avdrag. Hvis det hadde vært mulig med årlige forfall ville nok også terminbeløpet vært en god del høyere enn ved månedlige forfall.
nojac Skrevet 15. november 2014 #7 Skrevet 15. november 2014 Men banken vil vel ha pengene sine raskest mulig? blir dem ikke dermed bare glad viss jeg betaler 50.000-100.000 på lånet i morgen? Men bortsett fra det, vil jeg faktisk tjene noe på det bortsett fra omkostningene?Anonymous poster hash: 11a1a...30d Banken har lånt deg penger for å tjene på det, ikke for å gjøre deg en tjeneste. De er ikke spesielt interessert i å få tilbake pengene fortere enn avtalt. Men de lar deg gjøre det, forutsatt at du ikke har fastrente.Jo fortere du betaler tilbake, jo mindre renter blir du belastet. Så hvis banken godtar at du betaler inn alle årets terminbeløp i januar vil du selvsagt bli belastet mindre renter. Men du slipper neppe termingebyrene hvis du har lån i en gebyrbank.Ring og spør dem, hvis det er så om å gjøre for deg.Jeg hadde heller satt pengene på en bufferkonto som jeg trakk fast fra. Og betalt inn ekstra avdrag hvis jeg hadde penger til overs..
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #8 Skrevet 15. november 2014 Men banken vil vel ha pengene sine raskest mulig? blir dem ikke dermed bare glad viss jeg betaler 50.000-100.000 på lånet i morgen? Men bortsett fra det, vil jeg faktisk tjene noe på det bortsett fra omkostningene? Anonymous poster hash: 11a1a...30d Her må du ha missforstått noe, banken er i terressert i å tjene penger på de pengene de har lånt deg, ikke å få de raskest mulig tilbake. Det du kan prøve på er over nyttår å få en avtale om at du betaler inn hele neste års avdrag i en engang. Ellers så deler bankene ut kredittnort over en lav sko i håp om at folk IKKE skal tilbakebetale men bruke og tilbakebetale med omlag 20 % renter i tillegg til å måtte betale renters renter. Dette tjener bankene enda mer gode penger på. Og de gjør det ikke for å være snill med folk som ikke har penger.Anonymous poster hash: cb26d...827
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #9 Skrevet 17. november 2014 Banken har lånt deg penger for å tjene på det, ikke for å gjøre deg en tjeneste. De er ikke spesielt interessert i å få tilbake pengene fortere enn avtalt. Men de lar deg gjøre det, forutsatt at du ikke har fastrente.Jo fortere du betaler tilbake, jo mindre renter blir du belastet. Så hvis banken godtar at du betaler inn alle årets terminbeløp i januar vil du selvsagt bli belastet mindre renter. Men du slipper neppe termingebyrene hvis du har lån i en gebyrbank. Ring og spør dem, hvis det er så om å gjøre for deg. Jeg hadde heller satt pengene på en bufferkonto som jeg trakk fast fra. Og betalt inn ekstra avdrag hvis jeg hadde penger til overs.. Jeg glemte å legge til at sparekontoen min har såvidt lavere rente fra 2015. (har husbanklån). Mener du at jeg betaler kun rentene 1 gang, viss jeg betaler 1 helt år sammen? eller betaler jeg det også 12 ganger? Anonymous poster hash: 11a1a...30d
Vaffel Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Er det lurt å gjøre viss man har pengene til det? (Altså betale 1 år av gangen istedenfor i 12 terminer.) Hva sparer man på - er det bare omkostningene? eller blir rentene bare trukket 1 gang også da? Anonymous poster hash: 11a1a...30d For å sette opp et eksempel (forenklet): La oss si at du enten betaler inn 120 000 1 januar, eller 10 000 den 1. i hver måned. Med 3 % rente vil du måtte betale 1 650 kr mer i rente ved å betale månedlig + evt termingebyr. Et alternativ om belåningsgraden din ikke er for høy, og banken går med på det, er å gjøre lånet avdragsfritt. Da trekkes ingenting fast, og du betaler selv inn etter eget ønske. Jeg har selv en slik ordning, og den fungerer bra. 1
nojac Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Jeg glemte å legge til at sparekontoen min har såvidt lavere rente fra 2015. (har husbanklån).Anonymous poster hash: 11a1a...30d Hvis du har husbanklån kan du vel lett finne deg en sparekonto som gir bedre rente enn lånet?Hvis du har avtale om månedsvis etterskuddsbetaling av renter er det vel ingen vits i å be banken om spesialordninger?
helenaa Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 For å sette opp et eksempel (forenklet): La oss si at du enten betaler inn 120 000 1 januar, eller 10 000 den 1. i hver måned. Med 3 % rente vil du måtte betale 1 650 kr mer i rente ved å betale månedlig + evt termingebyr. Et alternativ om belåningsgraden din ikke er for høy, og banken går med på det, er å gjøre lånet avdragsfritt. Da trekkes ingenting fast, og du betaler selv inn etter eget ønske. Jeg har selv en slik ordning, og den fungerer bra. Ved avdragsfrihet kan du betale inn en stor sum årlig. Men man vil vel likevel få månedlige krav på renter + termingebyr? Løsningen vil i så fall være rammelån. Mulig at du likevel må betale termingebyr, men da betaler du inn akkurat så mye og lite du ønsker. Husk at det finnes banker som ikke opererer med termingebyr. Det kan være verd å sjekke ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå