Gå til innhold

Mat baby 6 mmd - hvor mye fast føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer barnet mitt, og har begynt å introdusere fast føde. Vi begynte såvidt når hun var 4 mnd, men da var hun ikke klar. Nå er hun straks 6 måneder, og hun spiser både grøt (blandet med morsmelk), og litt søtpotet samt litt frukt (fra glass).

Kan dere liste opp hvor mye dere gir deres barn ila en dag? Sånn ca? Jeg ammer fortsatt mye på natten (3 ganger) og håper at dette går seg litt til når hun får i seg mer fast føde. Hun får grøt morgen og kveld, samt litt grønnsaker og frukt ila dagen, alt ettersom om vi er hjemme eller ikke. Jeg blir kjempeglad for deres erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min er snart seks måneder og spiser fast føde 2-3 ganger om dagen. Han spiser veldig mye forskjellig, så jeg skriver bare noen eksempler:

Frokost: En halv avokado (noen ganger blanda med litt banan)

Lunsj: Eggerøre av ett egg, stekt i en klatt smør

Middag: Grønnsaker med kjøtt eller fisk, smør eller olje og eventuelt noe krydder + to terninger sviske- eller aprikosmos

Mengde middag er litt forskjellig, men kanskje et halvt aventbeger hvis du vet hvor store de er.

Vi begynte med fast føde ved fire mnd, og han ble ganske fort glad i mat. :)

Edit: Glemte å skrive at han får pupp så ofte han vil i tillegg. Som regel 4 ganger om dagen og 1-2 ganger om natta.

Endret av Sushi
Skrevet

Min er snart seks måneder og spiser fast føde 2-3 ganger om dagen. Han spiser veldig mye forskjellig, så jeg skriver bare noen eksempler:

Frokost: En halv avokado (noen ganger blanda med litt banan)

Lunsj: Eggerøre av ett egg, stekt i en klatt smør

Middag: Grønnsaker med kjøtt eller fisk, smør eller olje og eventuelt noe krydder + to terninger sviske- eller aprikosmos

Mengde middag er litt forskjellig, men kanskje et halvt aventbeger hvis du vet hvor store de er.

Vi begynte med fast føde ved fire mnd, og han ble ganske fort glad i mat. :)

Edit: Glemte å skrive at han får pupp så ofte han vil i tillegg. Som regel 4 ganger om dagen og 1-2 ganger om natta.

De skal i teorien ikke ha egg når de er så små.

Anonymous poster hash: bccc5...597

Skrevet

Så lenge de tåler det er det ingenting i veien for det. Heftet fra Helsedirektoratet sier vel også at så fremst det ikke foreligger alvorlig allergi i nærmeste familie er det ingen grunn til å utsette å introdusere ulike matvarer. Egg er så fantastisk næringsrikt at det er bare tullete å vente i det lengste med å introdusere det med mindre det er mistanke om allergi.

Anonymous poster hash: ef78c...37e

Skrevet

Lunsj: Eggerøre av ett egg, stekt i en klatt smør.

Hvordan lager du det? Steker du opp og moser det mer? eller får det små biter?

Vesla er 5 mnd nå og får alt helt finmost foreløpig..

Hun får grøt til frokost, ammer i senga før vi står opp, så blir det maisgrøt eller hirsegrøt (gjerne med en liten gulrotmos terning oppi fra fryser'n for å avkjøle grøten)

Får middag til kvelds, foreløpig kun fått grønnsaksmos først en om gangen nå får hun gjerne to ulike moser. Har testet mos av søtpotet, gulrot, potet, squash og avokado.

Venter med frukt til 6mnd, da det kan være ganske hardt for magen.

Skrevet

Det stemmer ikke.

Leanne: Jeg steker det såpass lite at konsistensen er veldig myk. Legger smør og egg i panna, skrur opp varmen og rører hele tida til det er passe tjukt. :)

• Liker 1
Skrevet

TS her. Her var det mange gode tips. Har helt glemt avocado, det gav jeg jo til mine andre to. Men tror jeg ventet til de var over 6 mnd. Så dere har begynt med "middag" alt? Bare moser det dere selv spiser, så lenge det er laget fra bunnen og dere vet innholder? Tenker da på saltmendgde etc....

Skrevet

Hvorfor?

Skrevet

TS her. Her var det mange gode tips. Har helt glemt avocado, det gav jeg jo til mine andre to. Men tror jeg ventet til de var over 6 mnd. Så dere har begynt med "middag" alt? Bare moser det dere selv spiser, så lenge det er laget fra bunnen og dere vet innholder? Tenker da på saltmendgde etc....

Lager stort sett egne middager til babyen nå i starten. Enten ferdige retter, eller jeg fryser ned grønnsaksmoser for seg og kjøtt for seg og blander litt forskjellig. Eventuelt tar jeg noe av vår middag og blander med noe fra fryseren. Har for eksempel stekt usalta kjøttdeig, most og fryst ned i porsjoner. Så har jeg fryst gulrotmos, brokkolimos, ertemos etc. i isbitterninger. Det er bare å mikse og matche. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...