Gå til innhold

Cøliaki, laktoseintolerant og insulinresistent! Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er desverre så "heldig" at jeg kan skryte på meg både cøliaki, lakroseintoleranse og insulinresitanse.

Jeg syns det er veldig vanskelig å sette opp en kostholdsplan og vite hva jeg skal spise og hva som er bra for akkurat meg å spise. Ønsker jo såklart å få i meg alle nødvendige proteiner og vitaminer, men finner det svært utfordrende å få til.

Noen som har noen gode tips på hva kan jeg spise? tar også gjerne imot andre nyttige tips :)

Takk!

Anonymous poster hash: d3c4d...8e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger du å spise så mye annerledes da? Er bare å forsette som før, men velg glutenfritt, lakrosefritt og kutt ned på mat med mye sukker og stivelse. Ingen hokus pokus :)

Anonymous poster hash: ce472...edd

Skrevet

Hvis du har disse diagnosene så ville du fått kostholdsplan og veiledning av en ernæringsfysiolog....

Anonymous poster hash: c30f5...5fa
Skrevet (endret)

Jeg er som TS, men har heller ikke fått kostholdsplan. Jeg fikk beskjed om å kutte ut laktose, gluten og raske karbohydrater, og så droppet de en liste med ting jeg burde prøve i stedet. Selv om jeg vet at jeg kan lese meg opp online, så er det vanskelig å navigere terrenget i forhold til noe som man ikke er kjent med.

Stiller meg dermed i kø for råd av noen som har vært gjennom dette allerede.

PS. testet laktosefri melk for første gang i dag - det smakte faktisk omtrent det samme! :danse:

Endret av Elanore
Skrevet

Hvis du har disse diagnosene så ville du fått kostholdsplan og veiledning av en ernæringsfysiolog....

Anonymous poster hash: c30f5...5fa

Jeg har ikke fått noen kostholdsplan eller veiledning annet enn x-antall brosjyrer.

Har jeg krav på å få veiledning av en ernæringsfysiolog? Er det da noe staten betaler? Jeg har aldri fått disse opplysningene av min lege.

Anonymous poster hash: d3c4d...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...