Gå til innhold

Lillesøster på 15, drikke en cider med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var så usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, så jeg prøver meg her. Kan hende det er helt feil emne, men prøver.

Jeg har ei lillesøster på 15 år. Hu betyr faktisk alt for meg, og vi har et uknuselig forhold. Jeg er som en ekstramamma for henne, fordi hun ofte kommer til meg med ting. I det siste, har hun pratet litt om alkohol, at hun har lyst til å prøve det.

Så tenkte jeg, hva om jeg kjøper en (liten) cider til henne som hun kan drikke sammen med meg? Jeg er 24 år gammel, så jeg er voksen og hun vil være med en hun stoler på. Jeg vil ikke at hun skal prøve og eksperimentere med alkohol, fordi jeg husker hvordan det var for meg. Og kanskje det er bra at jeg kan veilede henne osv ift alkohol. Nå er hun for øvrig en veldig fornuftig, ung jente, men hva mener dere? Burde dette gå an, eller skal jeg ikke gjøre noe? Har såvidt nevnt dette for henne, og hun er veldig gira på ideen.

Er det greit? For jeg vet hvordan ungdom er i den alder. Det er ikke lenge siden jeg var der selv. Og kanskje når hun får prøve å drikke litt, så vil hun få et sunnere forhold til alkohol enn det jeg hadde på hennes alder. Og hun vil føle seg tryggere, istedetfor å dra på en fest hvor det er mer alkohol enn hun tåler.

Anonymous poster hash: df6e2...911
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

DET ER IKKE LOV

vil du gjøre deg til en kriminell for en øl/cider?

Anonymous poster hash: f6ef6...873

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser hva du tenker, men jeg tror ikke det vil bli slik at siden hun har testet alkohol med deg, så vil hun la være å drikke på fest.. Jeg fikk smake et halvt glass vin med familie da jeg var på hennes alder, men det stoppet meg ikke fra å drikke likevel.

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk 18årsgrense på alkohol og det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige.Selvfølgelig er hun gira på ideen, det hadde vel de fleste tenåringer vært, noe annet hadde vært rart. Kjøp heller en julebrus til henne :)

• Liker 1
Skrevet

Å drikke en liten cider sammen med deg gjør ingen verdens forskjell på når og hvor mye hun drikker neste gang.

Dessverre.

Men det er fint at dere har et åpent forhold om alkohol, og at hun vet at hun kan kontakte deg om hun havner i trøbbel om hun har drukket alkohol på fest.

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar. Da ble det julebrus på henne i kveld! Jeg vet det er ulovlig å kjøpe alkohol, men det ville jo vært under kontrollerte omgivelser. Føler meg som en hønemor med henne :)

Men jeg var jo veldig i tvil fra før av, så godt å få andre synsvinkler på det også.

Skrevet

Vet det er ulovlig å kjøpe alkohol til midreårige* skulle det stå

Skrevet

Og jeg liker liksom tanken på at om hun drikker litt med meg, så vil hun være mer i kontroll når det gjelder alkohol i andre settinger. Men jeg vet hvordan tenåringer er... får bare håpe at hun er fornuftig til å ikke bli så dritings.

Skrevet

Nekter å tro at du er 24 år! Det blir for dumt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Det er vel så viktig at hun lærer å kose seg med alkohol. Jeg har vært med mange som drikker seg fra sans og samling bare fordi de kunne.

Anonymous poster hash: 29a9e...19f

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar. Da ble det julebrus på henne i kveld! Jeg vet det er ulovlig å kjøpe alkohol, men det ville jo vært under kontrollerte omgivelser. Føler meg som en hønemor med henne :) Men jeg var jo veldig i tvil fra før av, så godt å få andre synsvinkler på det også. Anonymous poster hash: df6e2...911

Kjøper du alkohol eller røyk til noen under 18 år, så er det like ulovlig og straffbart om du gir henne dette i kontrollerte former eller gir det til fri benyttelse når det passer henne. Vil du gjøre deg til langer for litt sider?

Synes forøvrig denne haddet passet bedre under barn og familie, eller forbruker jus...

Anonymous poster hash: f6ab6...557

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Det er vel så viktig at hun lærer å kose seg med alkohol. Jeg har vært med mange som drikker seg fra sans og samling bare fordi de kunne.

Problemet er blant annet at det er 18-årsgrense på alkohol, og at det er straffbart å kjøpe til mindreårige, selv om jeg forstår problemstillingen angående kontrollerte omgivelser osv. Et viktig moment her er at det er ingen menneskerett å få tak i alkohol - og selv om "alle" drikker før de er 18, trenger ikke vi myndige å bidra til dette. Hjernen er langt fra ferdig utviklet, og jo tidligere man får i seg alkohol jo lettere er det å få problemer. Jeg vet at det med én cider ikke er mye - men det er uansett et giftstoff.

Skrevet

Hvorfor nekter du å tro det? Da jeg var 16, drakk jeg meg fra sans og samling. Dette gjorde jeg forøvrig til jeg var ca 19 år gammel. Drakk cider, sprit, vin, osv. Når jeg ser meg tilbake, hadde jeg kanskje ikke vært så villig til å prøve alt mulig om jeg hadde hatt en eldre storesøster som hjalp meg med og forstå alkohol.

Men jeg vet at min lillesøster er en smule mer fornuftig enn det jeg var på hennes alder, så jeg tror ikke hun kommer til å møte de samme utfordringene som meg med alkohol. Jeg vet bare at tenåringer begynner helt ned i 13 års alder med alkohol, og det skremmer meg. Baktanken ved det, er god fra min side, men jeg vet jo at det ville vært ulovlig og at det nødvendigvis ikke forutsetter en fornuftig tanke rundt alkohol for lillesøsteren min. Som sagt, så var jeg fra før i stor tvil, og har bestemt meg for å ikke gjøre det.

Men det generelle spørsmålet rundt dette med alkohol, står jo. Om man kan sette en tryggere ramme for ungdommen ved å la dem "prøve" i trygge omgivelser, og ikke på en fest med masse ukjent alkohol og unge mennesker uten hemninger.

• Liker 9
Skrevet

^jeg er glad for at du velger å ikke kjøpe. Godt å høre. Når det er sagt: Jeg hadde ingen til å kjøpe alkohol for meg, men likevel drakk jeg meg aldri dritings. Dette var rett og slett av respekt til mine foreldre og til min egen helse. Vi hadde pratet mye om dette hjemme, hvor påvirket man faktisk blir, og hvor naiv man kan bli. Et lett bytte osv (voldtekt, nasking, ran, slagsmål...) Hva med å prate ordentlig med henne om alkohol og konsekvenser? Eller se på "Fylla" på NRK?

Søstra di er sikkert både smart og oppegående - og du høres ut som et godt forbilde. Håper dere finner ut av det, og at hun har forståelse for at gleden ved drikken (hvis man skal på fylla) er kortvarig - det kommer en dag etterpå med bakrus og angst.

Dette er en av de viktigere problemstillinger spør du meg. Alkoholsalg etter kl 20 og ingen aldersgrense - er det en løsning? Mange syns det. Vet ikke hva jeg selv tror.

• Liker 1
Skrevet

^jeg er glad for at du velger å ikke kjøpe. Godt å høre. Når det er sagt: Jeg hadde ingen til å kjøpe alkohol for meg, men likevel drakk jeg meg aldri dritings. Dette var rett og slett av respekt til mine foreldre og til min egen helse. Vi hadde pratet mye om dette hjemme, hvor påvirket man faktisk blir, og hvor naiv man kan bli. Et lett bytte osv (voldtekt, nasking, ran, slagsmål...) Hva med å prate ordentlig med henne om alkohol og konsekvenser? Eller se på "Fylla" på NRK?

Søstra di er sikkert både smart og oppegående - og du høres ut som et godt forbilde. Håper dere finner ut av det, og at hun har forståelse for at gleden ved drikken (hvis man skal på fylla) er kortvarig - det kommer en dag etterpå med bakrus og angst.

Dette er en av de viktigere problemstillinger spør du meg. Alkoholsalg etter kl 20 og ingen aldersgrense - er det en løsning? Mange syns det. Vet ikke hva jeg selv tror.

Det er bra å høre, og et godt tips. Jeg kan sette meg ned med henne og fortelle henne om noe av mine erfaringer, og det du nevner; at man blir et lett bytte i fylla. Mange blir voldtatt på fester hvor det blir servert mye alkohol, og noen kan bli dopet, ranet osv. Jeg ble frastjålet telefon og lommebok på en fest hvor jeg drakk meg snydens. Dette er ikke ting jeg ser tilbake på med stolthet. Men kanskje en "snakk" med henne, hadde vært det beste. Det er dog positive sider ved alkohol også, men det er langt flere negative spør du meg. Jeg drikker veldig sjeldent i disse dager, fordi jeg føler ikke det gir meg noe lenger annet enn god stemning med venninner en lørdags kveld. Men til og med dette kan jeg få uten alkohol! Et glass vin til maten er også veldig deilig, syns jeg.

Jeg syns aldersgrensene er helt OK i dag. Jeg tror at om aldersgrensen øker, vil det føre til mer ulovlig importering av alkohol til mindreårige. Det finnes mange som mangler moral på det å kjøpe alkohol til mindreårige helt uhemmet. Og uansett om jeg hadde kjøpt en cider til henne, ville det kun blitt med den ene. Noe jeg har bestemt meg for å ikke gjøre uansett. En prat med henne høres mer fornuftig ut, og kanskje til og med mer hjelpsomt når det gjelder hennes syn på alkohol i fremtiden. Jeg vet hun hører på meg, og jeg har alltid vært et forbilde for henne. Jeg kommer aldri, aldri, ALDRI til å kjøpe alkohol eller andre ting til og for henne.

Skrevet

Jeg synes ikke det. Moren min lot meg smake på diverse alkoholholdige drikker fra jeg var 16. Bare en slurk av vinen hennes for eksempel. Jeg er nå 19 år og har alltid hatt et normalt forhold til alkohol. Aldri drukket meg dritings og går ikke på fest hver helg.

Anonymous poster hash: d2b76...dea

• Liker 10
Gjest Rhaegar Targaryen
Skrevet

En 15 åringer skal ikke ha alkohol.

Så enkelt er det

Skrevet

Du skriver i HI at du er 24 år og voksen...<br />Enda et bevis på at å være voksen ikke har noen sammenheng med alder.<br />Du serverer selvfølelig ikke en 15-åring alkohol hvis du er "voksen".

Anonymous poster hash: 5096a...d68

• Liker 1
Skrevet

Skal barn lære å kose seg med alkohol? Virkelig?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes faktisk det er en god ide. Hun får smake og "ufarliggjort" det, og dermed er det ikke så spennende å prøve.

Men! Ikke kjøp cider! Cider smaker jo søtt og godt.. Kjøp en øl eller noe.. Jeg HATA øl når jeg smakte det første gang.. :) Synes fremdeles ikke det er nevneverdig godt, jeg tar heller en cider.. See?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...