AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Jeg har 10 herlige tantebarn, og det sier seg selv at det blir dyrt. Når er det passende å slutte? Jeg bruker til sammen ca 4000 kr i bursdags og julegave på dem, og det er en real utgift. Når er det greit å slutte? (eldste er 17 år...) Anonymous poster hash: fcf56...590
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 16 årAnonymous poster hash: 8944f...010
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Vi sluttet da de fylte 18. Anonymous poster hash: 7fa68...da4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 I vår familie gir vi også til 18 år Ooo, betyr det at dere er den beste familien, da??Anonymous poster hash: 8944f...010
Mafalda Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 I vår familie gir vi bare i "rett linje" etter fylte 15. Synes det er veldig greit
Bettina82 Skrevet 14. november 2014 #7 Skrevet 14. november 2014 Vi sluttet/slutter å gi til tante/onkel barn når de er 20 år. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #8 Skrevet 14. november 2014 I vår familie gir vi uannsett alder. Jeg får enda fra mine tanter, og jeg kunne ikke tenkt meg å slutte å gi til mine tantebarn bare fordi de når en viss alder. Da begrenser jeg heller summen slik at det ikke blir for dyrt. Er jo koselig å få en liten ting fra tanter og onkler selv om man blir stor. Trenger ikke koste så mye. Anonymous poster hash: 82121...aaf 11
Gjest Ive Lina Skrevet 14. november 2014 #9 Skrevet 14. november 2014 På min side av familien har vi sluttet ved 18 år. Vi gir lenger til nieser og nevøer på min manns side for han kvier seg for å ta diskusjonen med dem Vi er en mer åpen familie som heldigvis ikke blir fornærmet når noen tar opp dette til diskusjon. 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 14. november 2014 #10 Skrevet 14. november 2014 Når de er konfirmert/har nådd konfirmasjonsalder.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #11 Skrevet 14. november 2014 I vår familie gir vi uannsett alder. Jeg får enda fra mine tanter, og jeg kunne ikke tenkt meg å slutte å gi til mine tantebarn bare fordi de når en viss alder. Da begrenser jeg heller summen slik at det ikke blir for dyrt. Er jo koselig å få en liten ting fra tanter og onkler selv om man blir stor. Trenger ikke koste så mye.Anonymous poster hash: 82121...aaf Men nå har jeg 10 tantebarn (og et til på vei), 5 søsken med 5 partnere, mor, far, stemor, stefar, en mann og tre barn... De færreste har sååå stor nær familie og da må jeg kutte på et tidspunkt... TS Anonymous poster hash: fcf56...590 3
DysterPytten Skrevet 14. november 2014 #12 Skrevet 14. november 2014 Vi gir fortsatt, jeg er 23. Jeg gir til egne nevøer/nieser (ikke så mange enda) og får fra tanter og onkler. Gir også til tanter og onkler siden jeg er etablert selv.
Gjest gurimalla Skrevet 14. november 2014 #13 Skrevet 14. november 2014 Men nå har jeg 10 tantebarn (og et til på vei), 5 søsken med 5 partnere, mor, far, stemor, stefar, en mann og tre barn... De færreste har sååå stor nær familie og da må jeg kutte på et tidspunkt... TSAnonymous poster hash: fcf56...590 I min familie er vi mange, så det ble slutt da vi ble konfirmert. Jeg kommer ikke til å ha fler enn 4 nieser/nevøer så jeg kommer nok til å gi til de blir godt voksne 😀
Blådiamant Skrevet 14. november 2014 #14 Skrevet 14. november 2014 I mi familie er det til man er konfirmert/15 år. I mannens familie skal det visst aldri slutte. Han får fortsatt med sine tanter og onkler. 1
Fionnuala Skrevet 14. november 2014 #15 Skrevet 14. november 2014 Vi er en stor familie og har på den ene siden "regel" på frem til man er myndig, og frem til konfirmasjon på andre siden. Likevel er det mange som fremdeles gir selv om jeg nå er midt i 20-årene, men det trenger ikke være store greiene - en pose twist for eksempel
Lillemini Skrevet 14. november 2014 #16 Skrevet 14. november 2014 Min mor har 11 nevøer og nieser fordelt på 3 familier. De er alle over 20. Måten hun løser det med gaver på er at hun gir en felles gave som de kan kose seg med i julen, f.eks et brettspill eller noe godt å spise. Altså en avår per søskenflokk. Det blir jo ganske mye billigere, samtidig som de fremdeles får en liten hilsen i julen.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #17 Skrevet 14. november 2014 Vi gir til barnet konfirmeres (altså til det året man fyller 15). Anonymous poster hash: 6b0b5...3ce 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #18 Skrevet 14. november 2014 Men nå har jeg 10 tantebarn (og et til på vei), 5 søsken med 5 partnere, mor, far, stemor, stefar, en mann og tre barn... De færreste har sååå stor nær familie og da må jeg kutte på et tidspunkt... TS Anonymous poster hash: fcf56...590 Svaret (som blir godt illustrert her i tråden) er at dette bestemmer hver familie for seg selv. Så du får ta det opp. Eller bare bli enig med deg selv om at de får til de er 10, 13, 16 eller 25. Hva enn slags valg du tar så er det nemlig du og kun du som må stå for det. Jeg, personlig, velger å gi til mine mye yngre søskenbarn inntil jeg går lei (det er 10 av dem, og jeg synes det er helt overkommelig). Nå er elstemann 17, og jeg kommer neppe til å slutte når han er 18. Det er jo da han blir student og trenger saker og ting. Men om du velger å slutte når de er 13 så er jo det helt ok. Selvsagt kan søskenene/svigersøskenene dine bli snurte, men den konsekvensen må du nesten bare evaluere faren for (og om du bryr deg om) på egenhånd. Noe annet er dette: om du gir til de voksne og ikke til barna blir det fort litt gnient. Dropp heller foreldre, søsken og tanter/onkler. Folk over 25 har absolutt alt de noensinne kunne drømme om å trenge uansett. Så å bytte nipsgjenstander er poengløst. Eller dere kan avtale at årets gave til slekta (med barna) er en kinotur/teaterbesøk/langweekend/årskort i svømmehall e.l og at dette gjenntar seg årlig. Da har du kun 4 gaver igjen (mann og barn). Anonymous poster hash: e0a27...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #19 Skrevet 14. november 2014 I min familie slutter vi aldri, men tilpasser hva vi kjøper etter lommeboka. I år blir gaven fra meg hjemmestrikkete sokker og hjemmelaget eplechutney, for jeg har tid og kjærlighet men lite penger i år. Anonymous poster hash: f8288...306
The Kitten Skrevet 14. november 2014 #20 Skrevet 14. november 2014 Jeg er 26 år, og får fremdeles julegave fra min tante. Hun gir til meg og min bror så lenge vi studerer. Vi er de eneste tantebarna hennes da, så det har nok litt å si. Hvis jeg hadde hatt like mange tantebarn som ts ville jeg sluttet å gi da de ble 18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå