Gå til innhold

Noen andre som synes det er pinlig å se på dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.dn.no/play/#!3201/

fjortissmote....

Anonymous poster hash: 57b22...c51

Hvorfor bryr du deg? La nå folk få gå som de vil. Er ikke bare ungdom som bruker parajumper/canada goose. Hvis du eier et par converse, er du definitvt en sterotyp.. Herregud.

Anonymous poster hash: 11d6d...d07

Skrevet

Ja en fjortenåring med klær på seg til flerfoldig tusen kroner er ikke bare pinlig men latterlig.

• Liker 18
Skrevet

Ja en fjortenåring med klær på seg til flerfoldig tusen kroner er ikke bare pinlig men latterlig.

Hvorfor det? Hvis man har penger til det, så hvorfor ikke er det latterlig?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor det? Hvis man har penger til det, så hvorfor ikke er det latterlig?

Fordi barn skal være barn og ikke leke voksne rike mennesker!

• Liker 16
Skrevet

Flaut å se på, ja.. Og hun jenta var jo så "ekstrem" så hun nesten virker som en regissert parodi på dagens unge jenter!

Anonymous poster hash: bd839...fe1
  • Liker 4
Skrevet

Altså, fjortenåringer flest kjøper ikke jakkene selv, da det er foreldrene som invisterer i dem. Så om foreldrene har penger til det, så hvorfor ikke? Og du mener de som har disse jakkene leker rike?

• Liker 3
Skrevet

Og fordi det er dårlig prioriterte penger.

• Liker 7
Skrevet

Altså, fjortenåringer flest kjøper ikke jakkene selv, da det er foreldrene som invisterer i dem. Så om foreldrene har penger til det, så hvorfor ikke? Og du mener de som har disse jakkene leker rike?

Det er litt av poenget. Nei, de kjøper selvfølgelig ikke klærne selv. Jeg kjøpte faktisk litt klær selv da jeg var 14 fordi jeg jobbet for pengene og min mor hadde ikke råd til å gi meg merkeklær. Hva slags syn tror du det skaper for et barn at foreldre kjøper jakker til 6000 kr til dem? Tror du de selv har råd til jakke som kosten en halv månedslønn når de er nyutdannede? Luxusfellen neste!

Barn skal ikke være opptatt av luxusmote, de skal være opptatt av venner, skole og fotball.

• Liker 8
Skrevet

Det er litt av poenget. Nei, de kjøper selvfølgelig ikke klærne selv. Jeg kjøpte faktisk litt klær selv da jeg var 14 fordi jeg jobbet for pengene og min mor hadde ikke råd til å gi meg merkeklær. Hva slags syn tror du det skaper for et barn at foreldre kjøper jakker til 6000 kr til dem? Tror du de selv har råd til jakke som kosten en halv månedslønn når de er nyutdannede? Luxusfellen neste!

Barn skal ikke være opptatt av luxusmote, de skal være opptatt av venner, skole og fotball.

Nettopp, en fjortenåring har gjerne ikke penger til en slik jakke, men en fjortenåring har som alle andre av oss bursdager, jul osv, hvor de får slike gaver. Ser ikke at det er noe galt i å kjøpe merkeklær når familien faktisk har råd til det. Hvor kommer "nyudannet" fra? Snakker du om foreldrene nå? Hva med foreldre som faktisk er ferdig med utdannelsen og har en bra jobb?

Unnskyld meg, men sitter du virkelig og forteller hva barn skal være opptatt av? Vi lever i en verden hvor alle har forskjellige interesser. Du kan ikke sitte å fortelle hva andre mennesker skal være opptatt av. Hjelpes.

Du SKAL være opptatt av klassisk musikk, for du er voksen.

• Liker 2
Skrevet

Nettopp, en fjortenåring har gjerne ikke penger til en slik jakke, men en fjortenåring har som alle andre av oss bursdager, jul osv, hvor de får slike gaver. Ser ikke at det er noe galt i å kjøpe merkeklær når familien faktisk har råd til det. Hvor kommer "nyudannet" fra? Snakker du om foreldrene nå? Hva med foreldre som faktisk er ferdig med utdannelsen og har en bra jobb?

Unnskyld meg, men sitter du virkelig og forteller hva barn skal være opptatt av? Vi lever i en verden hvor alle har forskjellige interesser. Du kan ikke sitte å fortelle hva andre mennesker skal være opptatt av. Hjelpes.

Du SKAL være opptatt av klassisk musikk, for du er voksen.

Utdanningen gjelder selvfølgelig barna. Tror du de har råd til jakker til et antrekk til 10 000 kr når de er nyutdannet?

• Liker 6
Skrevet

Utdanningen gjelder selvfølgelig barna. Tror du de har råd til jakker til et antrekk til 10 000 kr når de er nyutdannet?

Jeg har det, og har ikke en gang begynt på utdannelsen. Det kommer som sagt an på økonomien. Har man penger, så kan man vel få unne seg det man vil.

• Liker 1
Skrevet

Synes det han gutten sa om at de kledde seg i båtklær for lage et image om at man er rik og kjører yacht var pinlig....

• Liker 8
Skrevet

Skjønner ikke hva som er så sjokkerende. Har det ikke alltid vært sånn? Jeg gikk på ungdomsskolen for over 10år siden, vi gikk også med merkeklær (lyle & scott, gant og lacoste var populært) og alle hadde Canada Goose.

Anonymous poster hash: c18bf...a6b

• Liker 3
Skrevet

Ja, ble pinlig berørt på deres vegne, men bryr meg ikke så mye om hva andre går i

Anonymous poster hash: e8490...118
  • Liker 2
Skrevet

Dem kler seg jo som 40-åringer. Er det det som er dagens ungdomsoprør? Å være så lik mor/bestemor som mulig? Jaja, dem om det. Mulig at jeg som er i 40årene, må ut å kjøpe noe uggent, bare for ikke å bli forvekslet med en fjortiss :danse:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det, og har ikke en gang begynt på utdannelsen. Det kommer som sagt an på økonomien. Har man penger, så kan man vel få unne seg det man vil.

Men har du da samtidig tenkt tanken at ikke ALLE har denne gode råda du besitter, og hvilke signaler DU og andre "rike" sender blant ungdomshopen der ute, som igjen trigger alt vi i dag ser av utvelgelser og mobbing fordi den og den har ikke den og den jakka osv...?

Du er med andre ord direkte med på å skape utseende, kropps og motehysteriet de unge i dag må holde ut med, tenkt på det?

Er helt enig med "KG dama" i at unge i 12-16-årsalderen aldeles ikke skal gå rundt kledd som rike kjendiser, moteløver eller pop-idoler. De skal holde på med skole, hobbyer og være i lag med venner, fullstendig uavhengig av hvilke klesplagg de går i!

• Liker 9
Skrevet

Hva slags syn tror du det skaper for et barn at foreldre kjøper jakker til 6000 kr til dem? Tror du de selv har råd til jakke som kosten en halv månedslønn når de er nyutdannede?

.

Først vil jeg si jeg er fullstendig enig. Det andre jeg vil si er at dette er jo ikke bare jakker. Barn ned til 10 år går med LV-, Birkin-, Chanelvesker til himla masse penger fordi foreldrene synes det er stas å vise at de kan gi ungene deres status...men de aller fleste av disse ungene virker ikke som de har et annet liv enn å sitte med mobilen sin, eller å få klær og ting opp i hendene av mamma og pappa. De kommer mest sannsynlig til å få seg en støkk den dagen de må kjøpe ting selv. Forhåpentligvis går ikke verden til helvete.

Anonymous poster hash: 3d912...ea7

• Liker 3
Skrevet

Men har du da samtidig tenkt tanken at ikke ALLE har denne gode råda du besitter, og hvilke signaler DU og andre "rike" sender blant ungdomshopen der ute, som igjen trigger alt vi i dag ser av utvelgelser og mobbing fordi den og den har ikke den og den jakka osv...?

Du er med andre ord direkte med på å skape utseende, kropps og motehysteriet de unge i dag må holde ut med, tenkt på det?

Er helt enig med "KG dama" i at unge i 12-16-årsalderen aldeles ikke skal gå rundt kledd som rike kjendiser, moteløver eller pop-idoler. De skal holde på med skole, hobbyer og være i lag med venner, fullstendig uavhengig av hvilke klesplagg de går i!

Så man skal ikke få unne seg noe luksus fordi det sender ut "signaler" til andre som ikke har penger til det? Skal man ikke f.eks få kjøpe seg en fin bil dersom man har penger til det, fordi det fører til mobbing eller virker nedverdigende for de som ikke har råd til det?

Skal man virkelig ikke kunne få unne seg det man vil ha, fordi andre kan føle seg mindre verdt? Da er det heller personer som føler seg nedverdigende fordi en ikke har penger til slikt, jobbe med seg selv å få den forståelsen av at alle er forskjellige, både utseendemessig og økonomisk sett.

Skrevet

Så man skal ikke få unne seg noe luksus fordi det sender ut "signaler" til andre som ikke har penger til det? Skal man ikke f.eks få kjøpe seg en fin bil dersom man har penger til det, fordi det fører til mobbing eller virker nedverdigende for de som ikke har råd til det?

Skal man virkelig ikke kunne få unne seg det man vil ha, fordi andre kan føle seg mindre verdt? Da er det heller personer som føler seg nedverdigende fordi en ikke har penger til slikt, jobbe med seg selv å få den forståelsen av at alle er forskjellige, både utseendemessig og økonomisk sett.

Dersom DU har penger til det så skal du få kunne kjøpe deg en fin bil. Men for at DU skal ha penger og kunne UNNE deg en bil, så krever det at du har penger som DU har TJENT. Estimert utifra gjennomsnittet så vil du da ha en alder LANGT over 14år.

Du har et veldig umodent og forvridd måte å se det hele på. For det første så kan de færreste 14åringer unne seg noe som helst i den prisklassen som det antrekket til de BARNA koster. Å unne seg ting krever penger du selv har tjent eller spart.

For det andre så er det klasseskillet dette skaper som du virker å ha problemer med å forstå. Joda, vi priser oss lykkelige for at folk er forskjellige både utseendemessig og hva personlighet angår, og de fleste VOKSNE mennesker klarer å akseptere at det finnes økonomiske forskjeller i blant oss.

Derimot er det ikke like lett for barn/ungdom å akseptere. Verre er det når det konsekvent blir brukt til å klassifisere hvem som er "innafor". På denne måten skapes det en større avstand blant barna, og i verste fall fører det til utfrysning og mobbing.

Og til TS: det er mer vondt enn pinlig..

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...