Gå til innhold

Skjønner ingenting av foreldrepenger osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å lese og forstå men skjønner ingenting. Vi har lyst til å ha mest mulig tid og mest mulig inntekt. Derfor har vi skjønt at vi må ha en dekningsgrad på 100 prosent. Vi får da litt mindre tid - 49 uker. Men jeg tar ut ferien min i tillegg så blir det 54 uker.

Men - så står drt noe om fedrekvoten. Den er på 10 uker. Er det fri som far får med lønn i 10 uker av de 49? Eller i etterkant av de 49? Kan feks far ta disse ti ukene etter at mor er ferdig med permisjonen som varer i 49 uker pluss fem uker ferie ?

Hjelp med å forstå :)

Anonymous poster hash: 93dfd...05e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har totalt 49 uker med permisjon. 10 uker er forbeholdt mor og 10 uker er forbeholdt far, resten fordeler dere som dere vil.

Far kan ta ut fedrekvotene når han vil, hans uker må ikke være sammenhengende og han har tid på seg til å ta ut kvoten til barnet er 3 år. Utsettelse av fedrekvoen må søkes om innen din del av permisjonen går ut.

Anonymous poster hash: bba15...c11
Skrevet (endret)

De ti ukene er inkludert i de 49:) og husk også at man har 3 uker permisjon før fødsel, de blir også tatt fra de 49:)

Mange har jo også oppspart ferie fra året før. Eks. For meg som skal ha i april 2015 så blir min ferie overført til 2016. Jeg kommer da til å kunne ta ut 10 uker ferie i etterkant av permisjon:)

Endret av lillemeg90
Skrevet

Fra NAV:

"(...) den totale stønadsperioden for foreldrepenger ved fødsel er fortsatt 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad."

Dvs. med 80% dekning får dere 59 uker permisjon. 10 av disse ukene er forbehold far, 10 uker er forbeholdt mor, og 39 er felles. Dvs. at hvis du skal ta ut mest mulig permisjon kan du ta ut totalt 49 uker + opparbeidet ferie.

Med 100% dening får dere 49 uker. 10 uker er forbehold far, 10 uker er forbeholdt mor. 29 uker er felles. Hvis du skal ta ut mest mulig kan du totalt ta ut 39 uker + opparbeidet ferie.

I prinsippet er det slik at summen man får utbetalt er lik for både 80% og 100%, det er bare at dersom man tar ut 80% dekning så får man pengesummen fordelt utover en lengre periode. Altså. lavere utbetaling over lengre tid.

I "virkeligheten" er det slik at pga en regneteknisk greie hos NAV så får man mer utbetalt ved å velge 100%-varianten. For de fleste utgjør dette en sum mellom 10.000 - 15.000 kr.

Mange velger derfor 100%-varianten, og så tar de ulønnet permisjon i 10 uker slik at den totale permisjonstiden blir lik som for 80%-varianten, samtidig som de får litt mer utbetalt.

Dette forutsetter imidlertid at man sparer 20% av utbetalingen hver måned til de siste 10 ukene med ulønnet permisjon.

Dersom man velger denne varianten er det viktig å være klar over at man mister retten til sykepenger når man har ulønnet permisjon og frem til 6 uker etter man har begynt å jobbe igjen. Det forutsetter også at man er såpass ryddig økonomisk at man klarer å spare 20% av utbetalingene i permisjonen slik at man har penger å leve for når man starter ulønnet permisjon.

Anonymous poster hash: 895d5...10f
Skrevet

Pappapermisjonen er en del av de 49 ukene ja. Her gjør vi det slik at jeg tar 39 uker, samt ferie, også skal jeg ha ubetalt permisjon som forlengelse av foreldrepermisjonen (pga manglende rett på barnehageplass). Så skal pappaen ha sine 10 uker når jeg er tilbake i jobb, før vesla begynner i barnehagen. Bare husk å søke om utsettelse av pappapermen hvis dere ikke tar de ti ukene rett etter fellesperioden en over...

Skrevet

De ti ukene er inkludert i de 49:) og husk også at man har 3 uker permisjon før fødsel, de blir også tatt fra de 49:)

Mange har jo også oppspart ferie fra året før. Eks. For meg som skal ha i april 2015 så blir min ferie overført til 2016. Jeg kommer da til å kunne ta ut 10 uker ferie i etterkant av permisjon:)

Ooh, det der lurer jeg på, med ferien. Tar du 10 uker sammenhengendende? Eller deler du de opp? Og hva skrev du på permisjonssøknaden under ønsker å avvikle ferie i stønadsperioden?

Jeg skal ha full permisjon, og vil gjerne ha sommerferie og ikke bruke all feriene rett etter permisjonen..

Anonymous poster hash: 88633...0d9

Skrevet

Ooh, det der lurer jeg på, med ferien. Tar du 10 uker sammenhengendende? Eller deler du de opp? Og hva skrev du på permisjonssøknaden under ønsker å avvikle ferie i stønadsperioden?

Jeg skal ha full permisjon, og vil gjerne ha sommerferie og ikke bruke all feriene rett etter permisjonen..

Anonymous poster hash: 88633...0d9

Ja, jeg kommer til å ta 10 uker sammenhengende. Kommer også til å ta ulønnet permisjon, så sist vi regnet på det så begynner jeg i jobb i midten av juli ca. Så da har heg jo på en måte fått litt ferie:)

Hva jeg skriver aner jeg ikke:) har ikke kommet så langt enda:)

Skrevet

På selve søknaden krysser du av for at du ønsker å avvikle ferie i stønadsperioden. Datoene spesifiserer du i eget skjema, søknad om ferie/utsettelse av permisjon. Også må arbeidsgiveren din signere på at datoene stemmer. Såvidt jeg har forstått det da - men jeg er på andre dag av permisjonen uten å ha fått brev om at permisjonen er innvilget, så for alt jeg vet får jeg papirene i retur! ;)

Skrevet

Husk at pappan må jobbe 100% stilling for å få utsatt pappapermisjonen.. Nytter ikke med full stilling natt (som min hadde) for det utgjør bare 67,7% selv om de ikke får jobbe mer....

Skrevet

OBS: De første 3 ukene er før termindato, så det kan godt være du bruker både 4 og 5 uker før baby faktisk er født. Er usikker på om det teller av mors uker eller av fellesdelen da, men det har bare betydning der far skal ta ut hele eller deler av fellesdelen rett etter at mors uker er brukt. Føder du før termindato, så mister du det resterende av de 3 ukene, og du begynner å bruke av de neste 10 ukene.

Anonymous poster hash: e6314...b09
Skrevet

Er det lov å overføre alle 5 ukene da? Jeg overførte bare 2 uker, ettersom jeg hadde brukt 3 på sommeren mens jeg var gravid. Men har hørt at 2 uker er maks uansett? Eller er det kanskje forskjellig fra sted til sted?

Skrevet

Er det lov å overføre alle 5 ukene da? Jeg overførte bare 2 uker, ettersom jeg hadde brukt 3 på sommeren mens jeg var gravid. Men har hørt at 2 uker er maks uansett? Eller er det kanskje forskjellig fra sted til sted?

Det er noe annet når man ikke kan ta ut ferie pga. permisjon. Alternativt kan man ta ut ferie og "fryse" permisjonen mens man har ferie.

Anonymous poster hash: 42fb3...04c

Skrevet

Før var det kun tillatt å overføre to uker, men de endret loven i fjor, slik at man nå får overført alle ukene. Det er ikke så farlig når i permisjonen du tar ferien din, men for enkelhetens skyld er det greit å ta alt samlet. Man må også ta den i hele uker. Du kan f.eks ikke fryse permisjonen over jul og påske, og så påstå at det bare blir 3 feriedager og resten er helligdager.

Skrevet

Før var det kun tillatt å overføre to uker, men de endret loven i fjor, slik at man nå får overført alle ukene. Det er ikke så farlig når i permisjonen du tar ferien din, men for enkelhetens skyld er det greit å ta alt samlet. Man må også ta den i hele uker. Du kan f.eks ikke fryse permisjonen over jul og påske, og så påstå at det bare blir 3 feriedager og resten er helligdager.

Takk for svar. Da var det uansett bare 2 uker når jeg fikk barn, men kjekt å vite til evt neste gang. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...