AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Det har seg sånn at jeg sliter med helse, både psykisk og fysisk som gjør at jeg trenger hjelp til å finne en jobb som passer meg. Jeg får ingen jobber på egenhånd og det er svært få stillinger utlyst av det som jeg kan jobbe med. Jeg ønsker å jobbe, men det er vanskelig når ting er som de er. Er det ikke sånn at man skal få ordentlig hjelp til å finne en jobb når man sliter med helsa? Nav har forøvrig meldt meg inn i en jobbklubb, men der sitter man jo bare å søker på jobber og kanskje får litt hjelp med søknad, thats it. Det nytter jo ikke. Føler at mange andre som sliter har tilrettelagte jobber osv, hvordan får de det? Anonymous poster hash: ee3b5...20b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Jeg tror jeg ville googlet og lett på nettet etter hvor det står at man har krav på hjelp, f.eks. tilrettelegging av jobber etc. Og printet dette ut. Helst fra navs egne sider, hvis du finner noe der. Så ville jeg tatt med meg dette og gått og snakket med nav. Jeg var med en venninne til nav en gang, som slet psykisk. Hun ville ha hjelp av ettellerannet slag. Da vi kom til en konsulent/rådgiver der, sa hun at det ikke var noe de kunne hjelpe med, men da jeg viste henne hvor det sto svart på hvitt at dette har man krav på, gikk hun med på å ta imot en søknad. (Selv om rådgiveren sa at det ikke alltid er slik det fungerer i praksis, selv om det står i lovverket.....) Anonymous poster hash: 6a3c3...bf6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Du har vel mer plikter enn krav til nav. Du skal ta kontakt med din saksbehandler, og legge frem saken. Få legen til p skrive at du trenger hjelp. Anonymous poster hash: 63daf...3d3 3
Fjompen Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 NAV har flere kurs som er rettet mot de med utfordringer med å komme inn i arbeidslivet. Men de kan ikke lese tanker, eller ta ditt ord for at det er behov for det. Gå til fastlegen og beskriv problemene, og få ham til å både henvise deg videre til behanding og skrive en legeerklæring. Ta legeerklæringen og henvisningene og slå i bordet hos NAV.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Nav kan ikke ansette noen i en jobb hvis det er det du mener, men de kan finne en praksis og hvis du gjør en god jobb så kanskje arbeidsplassen ansetter deg Nav kan "lokke" de litt med lønnstilskudd en liten periode (betale plassen for å ha deg der). Anonymous poster hash: 475aa...c90 1
Cordelia Skrevet 15. november 2014 #6 Skrevet 15. november 2014 NAV må mases på for å få hjelp, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #7 Skrevet 15. november 2014 En gang i tiden het det arbeidsformidlingen og da gikk det an å få hjelp til å komme i arbeid. Selv fikk jeg hjelp til sommerjobb allerede når jeg var 15 der i fra. Senere fikk jeg fast arbeid som AF hjalp meg med å få. Den tiden er slutt. Samboer var nedre for å få hjelp, de bare henviste til noen sider på nettet, og søk selv. Jeg som er trygdet, og med begrensninger, for meg er det helt håpløst å komme ut i arbeidslivet igjen. Da jeg spurte, fikk jeg bare et rart blikk, og beskjed om å melde meg inn i en eller annen forening som frivillig. De kunne ikke hjelpe meg. Men de har visst bestemt at jeg på egen hånd skal klare å skaffe meg arbeid, ved å gjøre det vanskeligere for meg å være trygdet. Det skal lønne seg å arbeide, sier de, men ingen hjelp til å skaffe dette arbeidet. Jeg har ikke lenger trua på NAV som hjelp til å skaffe arbeid. I beste fall kan du forvente å få arbeidstrening, og håpe at du kan få arbeid etter det. Anonymous poster hash: 10021...93c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 NAV må mases på for å få hjelp, rett og slett. En gang i tiden het det arbeidsformidlingen og da gikk det an å få hjelp til å komme i arbeid. Selv fikk jeg hjelp til sommerjobb allerede når jeg var 15 der i fra. Senere fikk jeg fast arbeid som AF hjalp meg med å få. Den tiden er slutt. Samboer var nedre for å få hjelp, de bare henviste til noen sider på nettet, og søk selv. Jeg som er trygdet, og med begrensninger, for meg er det helt håpløst å komme ut i arbeidslivet igjen. Da jeg spurte, fikk jeg bare et rart blikk, og beskjed om å melde meg inn i en eller annen forening som frivillig. De kunne ikke hjelpe meg. Men de har visst bestemt at jeg på egen hånd skal klare å skaffe meg arbeid, ved å gjøre det vanskeligere for meg å være trygdet. Det skal lønne seg å arbeide, sier de, men ingen hjelp til å skaffe dette arbeidet. Jeg har ikke lenger trua på NAV som hjelp til å skaffe arbeid. I beste fall kan du forvente å få arbeidstrening, og håpe at du kan få arbeid etter det.Anonymous poster hash: 10021...93c Lurer på hvor mange ansatte og hvor mye det ville ha belastet det offentlige budsjettet om nav skulle ha skaffet arbeid til alle. Tror ikke det ville ha vært særlig med midler igjen til sykehus, eldresenter, skole og forsvaret da gitt :/ Anonymous poster hash: 475aa...c90
-Fiona- Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Lurer på hvor mange ansatte og hvor mye det ville ha belastet det offentlige budsjettet om nav skulle ha skaffet arbeid til alle. Tror ikke det ville ha vært særlig med midler igjen til sykehus, eldresenter, skole og forsvaret da gitt :/ Anonymous poster hash: 475aa...c90 Det er ikke snakk om alle. Det er snakk om de som VIL ut i arbeid, men ikke får det til på grunn av sine begrensninger.
Cordelia Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 Lurer på hvor mange ansatte og hvor mye det ville ha belastet det offentlige budsjettet om nav skulle ha skaffet arbeid til alle. Tror ikke det ville ha vært særlig med midler igjen til sykehus, eldresenter, skole og forsvaret da gitt :/ Anonymous poster hash: 475aa...c90 Det er ikke snakk om alle. Det er snakk om de som VIL ut i arbeid, men ikke får det til på grunn av sine begrensninger. Nettopp! Jo flere man får ut i arbeid, jo mer ressurser tilfører man samfunnet. Desverre er NAV Arbeid altfor ueffektivt i forhold til ressursene det bruker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå