Gå til innhold

Styrke trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange reps og sett burde jet ha på øvelsene?

Nå har jeg 3 ganger 10

Har sluttet og få fremgang og det er ennå tungt og løfte vekten jeg har nå, kan kroppen ha blitt vant med 3 ganger 10? og er det derfor jeg ikke får fremgang

Anonymous poster hash: 101c2...663

Videoannonse
Annonse
Gjest daisydaisy
Skrevet

Det trenger ikke være antall repetisjoner og serier som gjør at det stagnerer. Prøver du å løfte tyngre for hver gang, eller det samme hele tiden? Det kan også være verdt å ta lengre pauser, om du trener styrke veldig mange dager i uken. Hvordan er kostholdet ditt? Spiser du nok?

Skrevet

Det totale volumet har mye å si. Prøv å redusere det noe ved å dele det opp i flere sett med færre repetisjoner. For å bli sterk er det uvanlig å ha så høyt volum som du har med 3x10

Skrevet (endret)

Hva er målet ditt? Det er forskjellige anbefalinger om du trener for hypertrofi(muskelvekst), maksimal styrke, utholden styrke osv. Om man ikke har variasjon, så stagnerer man - derfor bør du legge på mer vekt, og ta færre reps.

Du kan, for eksempel, sette treningen opp slik;

Dag 1 - 8-10 reps, 3 sett (medium vekter)

Dag 2 - 4-6reps, 5 sett (tunge vekter)

Dag 3 - 12-15reps, 2 sett (Lette vekter)

Når du klarer 10 reps på alle tre settene, dag 1, øker du vektene litt slik at du bare klarer 8reps, og så jobber du deg oppover til du klarer 10 på alle settene, før du øker vekten igjen. Samme på de andre dagene. :)

Mange reps gir få sett, og få reps gir mange sett, sånn omtrent.

Endret av FitnessIna
Skrevet

Det trenger ikke være antall repetisjoner og serier som gjør at det stagnerer. Prøver du å løfte tyngre for hver gang, eller det samme hele tiden? Det kan også være verdt å ta lengre pauser, om du trener styrke veldig mange dager i uken. Hvordan er kostholdet ditt? Spiser du nok?

har prøv og løfte tyngre med blir for mye vekt, har trent styrke hver andre dag. er ikke så veldig glad i mat med spiser dagsbehovet av kalorier

Skrevet

Hva er målet ditt? Det er forskjellige anbefalinger om du trener for hypertrofi(muskelvekst), maksimal styrke, utholden styrke osv. Om man ikke har variasjon, så stagnerer man - derfor bør du legge på mer vekt, og ta færre reps.

Når du klarer 10 reps på alle tre settene, dag 1, øker du vektene litt slik at du bare klarer 8reps, og så jobber du deg oppover til du klarer 10 på alle settene, før du øker vekten igjen. Samme på de andre dagene. :)

målet mitt er politihøgskolen om noen år egentlig, men har lyst og bli sterkere slik jeg ikke er den som er svakest når vi har styrke i gym. går på vidergående.

det var på en treningsveileder time jeg fikk program med 10 reps, 3 sett

hvor ofte burde jeg se fremgang egentlig?

Gjest daisydaisy
Skrevet

har prøv og løfte tyngre med blir for mye vekt, har trent styrke hver andre dag. er ikke så veldig glad i mat med spiser dagsbehovet av kalorier

Er det de samme muskelgruppene du trener annenhver dag? Kanskje du burde vente til det går 2-3 dager mellom, og spis enda mer mat?

Når det blir for mye vekt kan du fokusere på å løfte så tungt som du klarer, og heller ta 4-5 repetisjoner, istedet for 8-12.

Skrevet

ja det er samme muskelgrupper

Skrevet

målet mitt er politihøgskolen om noen år egentlig, men har lyst og bli sterkere slik jeg ikke er den som er svakest når vi har styrke i gym. går på vidergående.

10reps x 3sett er fint for nybegynnere det - men som du sier, så har du stagnert, og da nytter det ikke å fortsette i samme spor. Man trenger variasjon for å se fremgang, og derfor anbefaler jeg et type oppsett som jeg postet tidligere. Fremgang kan du se fra økt til økt eller uke til uke, avhengig av kvalitet på trening og kosthold.

ja det er samme muskelgrupper

Du bør ikke trene samme muskelgruppe to dager etter hverandre med mindre volum, intensitet og frekvens er nøye gjennomtenkt. Kroppen trenger restitusjon for å endre seg, som vi vil at den skal når vi trener styrke.

Skrevet

normalt nå når jeg trener tar jeg 37,5 kg på legg press, 15 kg på brystpress, 10kg på skulder og 25kg på pulldown, hva burde jeg ta dag 1, dag 2 også dag 3 ifølge ditt program?

Skrevet (endret)

Du burde sterkt vurdere et program som "starting strength", anerkjent program for nybegynnere når det gjelder å bygge styrke. Nesten alle nybegynnere tuller i større eller mindre grad rundt med ineffektive øvelser, ulogisk rekkefølge av øvelser o.l og med programmer ment for folk på steroider, og kaster bare bort tid.

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Endret av Meeh
  • Liker 3
Skrevet

Du burde sterkt vurdere et program som "starting strength", anerkjent program for nybegynnere når det gjelder å bygge styrke. Nesten alle nybegynnere tuller i større eller mindre grad rundt med ineffektive øvelser, ulogisk rekkefølge av øvelser o.l og med programmer ment for folk på steroider, og kaster bare bort tid.

:enig:

Skrevet

normalt nå når jeg trener tar jeg 37,5 kg på legg press, 15 kg på brystpress, 10kg på skulder og 25kg på pulldown, hva burde jeg ta dag 1, dag 2 også dag 3 ifølge ditt program?

Gjør som Meeh sier - tren SS. Om du ikke føler deg komfortabel med øvelsene i programmet, anbefaler jeg å skaffe deg en PT-time med en trener på ditt senter, der du ber om å lære akkurat disse øvelsene.

Skrevet

Gjør som Meeh sier - tren SS. Om du ikke føler deg komfortabel med øvelsene i programmet, anbefaler jeg å skaffe deg en PT-time med en trener på ditt senter, der du ber om å lære akkurat disse øvelsene.

(Starting strength har power clean som en av hovedøvelsene.)

Er forøvrig helt enig om rådet om å prøve en PT. Et annet alternativ er å snakke med en styrkeløftklubb eller en vektløfterklubb. De aller fleste tar gledelig i mot nybegynnere i ALLE aldersklasser. Og det er skremmende billig å være medlem i slike klubber. Ofte under 1000kr per år.

Skrevet (endret)

(Starting strength har power clean som en av hovedøvelsene.)

Er forøvrig helt enig om rådet om å prøve en PT. Et annet alternativ er å snakke med en styrkeløftklubb eller en vektløfterklubb. De aller fleste tar gledelig i mot nybegynnere i ALLE aldersklasser. Og det er skremmende billig å være medlem i slike klubber. Ofte under 1000kr per år.

DAG A:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft

DAG B:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Skulderpress
  • 3×5 Pendlayroing

Hvor er powerclean-delen her?

edit: "PS: De som kjenner til Starting Strength fra før legger merke til at Power Cleans er byttet ut med Pendlayroing. Dette er en vanlig modifikasjon av splitten, da Power Cleans er mer teknisk krevende og har større skaderisiko"

Endret av FitnessIna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...