AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Nå begynner jeg å bli lei. Har vært plaget med løs mage i over 3 uker. Jeg er ikke i dårlig form, det er bare magen som har slått seg helt vrang. Det er ikke direkte diare men den er veldig bløt (sorry for beskrivelser) og fargen er fin, om man kan si det slik. Hvor i all verden skal man starte for å finne ut om det er noe i kostholdet? Jeg har vært plaget med magen før i form av slim og oppblåst mage. Perioder hvor jeg har fått til å gå på do. Tok prøver som ga ett bittelite utslag på cøliaki. Tok gastroskopi som ikke viste noen ting så legen sa at det muligens gikk under kategorien IBS. Men løs mage over lengre tid har jeg ikke hatt.. Noen som har noen råd? Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Nå begynner jeg å bli lei. Har vært plaget med løs mage i over 3 uker. Jeg er ikke i dårlig form, det er bare magen som har slått seg helt vrang. Det er ikke direkte diare men den er veldig bløt (sorry for beskrivelser) og fargen er fin, om man kan si det slik. Hvor i all verden skal man starte for å finne ut om det er noe i kostholdet? Jeg har vært plaget med magen før i form av slim og oppblåst mage. Perioder hvor jeg har fått til å gå på do. Tok prøver som ga ett bittelite utslag på cøliaki. Tok gastroskopi som ikke viste noen ting så legen sa at det muligens gikk under kategorien IBS. Men løs mage over lengre tid har jeg ikke hatt.. Noen som har noen råd? Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4 Perioder hvor jeg IKKE har fått til å gå på do*Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
Gjest _Nymeria Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 http://sprudlendesunn.no/test-nettsider-regnet-for-apnet/
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Har du mange stressfaktorer i livet om dagen? Det kan gi utslag på magen.Anonymous poster hash: ad863...6d5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Har du mange stressfaktorer i livet om dagen? Det kan gi utslag på magen.Anonymous poster hash: ad863...6d5 Tjaa..det er veldig mye på jobb for tiden men jeg synes egentlig det bare er gøy. Er dog mer sliten nå enn jeg var for en måned siden kanskje. Har fri hver helg så jeg får jo slappet av. Er ellers ensom så har ingen faktorer sånn sett som "stresser" meg. Det skal sies at dagene ellers er tomme og føler meg litt nedfor pågrunn av ensomheten men tviler vel egentlig på at det er så voldsomt at det tærer på magen Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
rox Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 Tja, med IBS er ingenting uvanlig... Jeg har selv vært utrolig dårlig i lange perioder, uten at det er noe annet enn IBS. Har legen snakket med deg om evt diett? Low FODMAP-diett er det eneste dokumenterte som kan hjelpe IBS-pasienter. 60-70 % blir helt bra/mye bedre på denne dietten, spesielt de med diaré-typen. Skader ikke å prøve! Jeg kjente bedring etter bare noen dager. Start uansett med å kutte ut løk og hvitløk, laktose, mel, en del frukt som epler og mango.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #7 Skrevet 15. november 2014 Tja, med IBS er ingenting uvanlig... Jeg har selv vært utrolig dårlig i lange perioder, uten at det er noe annet enn IBS. Har legen snakket med deg om evt diett? Low FODMAP-diett er det eneste dokumenterte som kan hjelpe IBS-pasienter. 60-70 % blir helt bra/mye bedre på denne dietten, spesielt de med diaré-typen. Skader ikke å prøve! Jeg kjente bedring etter bare noen dager. Start uansett med å kutte ut løk og hvitløk, laktose, mel, en del frukt som epler og mango. Du skriver spesielt de med diare-typen..Finnes det ulike typer? Jeg har forsøkt å google men finner så lite. Jeg blir seriøst tullete av å være råtten i magen på kveldstid og løs mage hver gang jeg på do. Får lyst til å gråte Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #8 Skrevet 15. november 2014 Synes det er så rart at det hele snudde på en dag. Som sagt så er jeg vant til litt slim. Men plutselig løs mage som vedvarer nå snart i 4 uker! Fatter ikke hva årsaken kan være..sorry, nå gnåler jeg men blir så oppgitt.. Og så er det akkurat som om jeg ikke må på do. Kjenner absolutt ingen trang. Men så begynner jeg å ta i litt og da bare skvulper det ut allikevel. Så lei.Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
MissA Skrevet 15. november 2014 #9 Skrevet 15. november 2014 Drikker du kaffe? I såfall, dropp det! Bestemor drikker tonnevis av kaffe hvis hun har forstoppelse for å få fart på driten om man kan si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #10 Skrevet 15. november 2014 Drikker du kaffe? I såfall, dropp det! Bestemor drikker tonnevis av kaffe hvis hun har forstoppelse for å få fart på driten om man kan si det sånn. Nei..drikker ikke kaffe. Heller ikke coca cola (tenker på koffein).Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
rox Skrevet 15. november 2014 #11 Skrevet 15. november 2014 Du skriver spesielt de med diare-typen..Finnes det ulike typer? Jeg har forsøkt å google men finner så lite. Jeg blir seriøst tullete av å være råtten i magen på kveldstid og løs mage hver gang jeg på do. Får lyst til å gråte Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4 Vet ikke hvor mye du har lest om IBS, men det kjennetegnes av luft og luftsmerter, diaré, forstoppelse og gjerne en kombinasjon, slim osv. Noen har omtrent bare diaré, og det er dette jeg refererer til som "diarétypen". Andre sliter mest med forstoppelse, og mange har veksling, som meg. De ulike typene heter vel ibs-a, ibs-b osv. Altså undergrupper av samlebetegnelsen IBS. Vet mange bruker Loperamid, dette får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Men diett er altså den beste behandlingen for de fleste.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #12 Skrevet 15. november 2014 Vet ikke hvor mye du har lest om IBS, men det kjennetegnes av luft og luftsmerter, diaré, forstoppelse og gjerne en kombinasjon, slim osv. Noen har omtrent bare diaré, og det er dette jeg refererer til som "diarétypen". Andre sliter mest med forstoppelse, og mange har veksling, som meg. De ulike typene heter vel ibs-a, ibs-b osv. Altså undergrupper av samlebetegnelsen IBS. Vet mange bruker Loperamid, dette får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Men diett er altså den beste behandlingen for de fleste. Takk for svar! Jeg har funnet litt på amerikanske nettsider nå men det ser ut til at den diaretypen preges av at man plutselig må på do. Til meg så er det heller motsatt slik at jeg ikke lenger kjenner noen trang til å gå på do. Men jeg tvinger meg på do allikevel for å opprettholde vanen og la tarmen få gjøre det den skal gjøre. Etter litt pressing så renner det jo ut, så jeg må jo tydligvis på do.. Vet du om det finnes en slik type jeg beskriver? Huff, sorry at jeg spør så mye. Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt. Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
rox Skrevet 15. november 2014 #13 Skrevet 15. november 2014 Takk for svar! Jeg har funnet litt på amerikanske nettsider nå men det ser ut til at den diaretypen preges av at man plutselig må på do. Til meg så er det heller motsatt slik at jeg ikke lenger kjenner noen trang til å gå på do. Men jeg tvinger meg på do allikevel for å opprettholde vanen og la tarmen få gjøre det den skal gjøre. Etter litt pressing så renner det jo ut, så jeg må jo tydligvis på do.. Vet du om det finnes en slik type jeg beskriver? Huff, sorry at jeg spør så mye. Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt.Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4 Aner ikke, og det spiller egentlig heller ikke så stor rolle. Det er akkurat det som kjennetegner ibs - det er så utrolig stor variasjon i hvordan folks symptomer er. Det er nemlig ikke en sykdom - det er en utelukkingsdiagnose man setter når det er noe galt med magen, og man ikke kan finne noe annet enn disse typisk diffuse symptomene. Må nevne at det er ikke farlig om du ikke må på do hver dag til samme tidspunkt. Må du ikke, så får det være. Hva skjer om du ikke setter deg ned og trøkker? Tarmen kan suge opp en god del væske frem til siste del, det kan hende det ikke hadde vært så rennende hvis du lot tarmen følge sin egen rytme.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #15 Skrevet 15. november 2014 Aner ikke, og det spiller egentlig heller ikke så stor rolle. Det er akkurat det som kjennetegner ibs - det er så utrolig stor variasjon i hvordan folks symptomer er. Det er nemlig ikke en sykdom - det er en utelukkingsdiagnose man setter når det er noe galt med magen, og man ikke kan finne noe annet enn disse typisk diffuse symptomene. Må nevne at det er ikke farlig om du ikke må på do hver dag til samme tidspunkt. Må du ikke, så får det være. Hva skjer om du ikke setter deg ned og trøkker? Tarmen kan suge opp en god del væske frem til siste del, det kan hende det ikke hadde vært så rennende hvis du lot tarmen følge sin egen rytme. Jeg får litt noia av å ikke gå på do. Føler jeg blir fylt opp av avfallstoffer som bør komme ut. Som regel går jeg på do på morgenen men det er ikke alltid jeg orker siden jeg må rekke jobb. Tvinger meg selv noen ganger på kvelden. Og så er jeg redd for at om jeg ikke tømmer meg en gang om dagen så vil det skje noe akutt og ekkelt når jeg er på jobb. Hadde vært så typisk min flaks.. Nok en gang, takk for svar Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4
rox Skrevet 15. november 2014 #16 Skrevet 15. november 2014 Jeg får litt noia av å ikke gå på do. Føler jeg blir fylt opp av avfallstoffer som bør komme ut. Som regel går jeg på do på morgenen men det er ikke alltid jeg orker siden jeg må rekke jobb. Tvinger meg selv noen ganger på kvelden. Og så er jeg redd for at om jeg ikke tømmer meg en gang om dagen så vil det skje noe akutt og ekkelt når jeg er på jobb. Hadde vært så typisk min flaks.. Nok en gang, takk for svar Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4 Okei, kan se den, men du burde prøve likevel. Vet ikke hvordan du jobber, men du har kanskje et par dager fri i strekk hver uke? Prøv neste gang du har fri å ikke tving deg til å gå på do. Hvis du driter i buksa sånn helt ut av det blå er det på tide å oppsøke lege og få sjekket endetarm og ringmusklatur, sannsynligheten for at det skjer er ganske liten.
Rachelzane Skrevet 15. november 2014 #17 Skrevet 15. november 2014 Nå begynner jeg å bli lei. Har vært plaget med løs mage i over 3 uker. Jeg er ikke i dårlig form, det er bare magen som har slått seg helt vrang. Det er ikke direkte diare men den er veldig bløt (sorry for beskrivelser) og fargen er fin, om man kan si det slik. Hvor i all verden skal man starte for å finne ut om det er noe i kostholdet? Jeg har vært plaget med magen før i form av slim og oppblåst mage. Perioder hvor jeg har fått til å gå på do. Tok prøver som ga ett bittelite utslag på cøliaki. Tok gastroskopi som ikke viste noen ting så legen sa at det muligens gikk under kategorien IBS. Men løs mage over lengre tid har jeg ikke hatt.. Noen som har noen råd? Anonymous poster hash: 8d3e6...6c4 irritabel tarm er godt mulig!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #18 Skrevet 16. november 2014 Gå minst en uke på Idoform som du får på apoteket. Det er melkesyrepulver som regulerer og kjemper mot dårlige bakterier som kan gjøre tarmen veldig iritabel. Les deg opp på nett om hva slags mat som ikke gir diaré samtidig. Hold deg vekk fra gjærdeig , f.eks boller osv. Spis kneip som er passe grovt. Noen tåler nemlig ikke for mye grovt brød. Ris er bindene, det samme er poteter. Spis litt blåbær hver dag. Ikke ha avføring før tarmene selv sier ifra. Det kan gå noen dager, det er bra for da får bæsjen blitt hardere. Ikke spis noe krydret /sterk mat overhodet! Tenk hva et lite barn tåler, så velger du utifra dette.. Det kan godt være du har en diagnose, men kanskje er det kun dette som skal til for å komme normalt i gang igjen også..Anonymous poster hash: 7d9c1...6e5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #19 Skrevet 16. november 2014 Fodmap dietten Anonymous poster hash: 5361b...d58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå