AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Jeg har lest meg en del opp på dette med styrke(masse), sett, repetisjoner, hvor tungt man bør løfte, hvordan man skal spise osv. Det jeg imidlertid er usikker på er hvilke øvelser jeg bør starte med(har frihåndsvekter). Mener jeg leste at en burde starte med øvelser som involverte store/mange muskelgrupper slik at man kunne bygge mest mulig masse på kortest mulig tid, kan noen andbefale meg øvelser? Anonymous poster hash: 3e3e0...b8e
Supraspinatus Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Knebøy, markløft, stående press, benkpress, pull ups, pressvending/frivending. Det er øvelsen som gir deg mest "bang for the buck" med vektstang. 1
FitnessIna Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Jeg er uenig i at du bør starte med frivendinger - det er en neural kompleks øvelse, og du bør ha en del erfaring før du starter med det. Knebøy, markløft, press, benkpress, pull-ups/chin-ups, ro-øvelser, og markløft-varianter (amerikansk mark/strakmark) er fine å starte med. Jeg vil anbefale at du finner deg et skikkelig program, f.eks på fitnessbloggen.no, slik at du ikke setter opp et program selv når du ikke har noe erfaring med det enda. I begynnelsen vil du nok ikke bygge så mye masse, men vil få god styrkeøkning pga neurale faktorer (kroppen lærer å aktivere riktige muskler osv) - du må være tålmodig, så kommer muskelveksten etterhvert. Lykke til!
Supraspinatus Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Jeg er uenig i at du bør starte med frivendinger - det er en neural kompleks øvelse, og du bør ha en del erfaring før du starter med det. Knebøy, markløft, press, benkpress, pull-ups/chin-ups, ro-øvelser, og markløft-varianter (amerikansk mark/strakmark) er fine å starte med. Jeg vil anbefale at du finner deg et skikkelig program, f.eks på fitnessbloggen.no, slik at du ikke setter opp et program selv når du ikke har noe erfaring med det enda. I begynnelsen vil du nok ikke bygge så mye masse, men vil få god styrkeøkning pga neurale faktorer (kroppen lærer å aktivere riktige muskler osv) - du må være tålmodig, så kommer muskelveksten etterhvert. Lykke til! Alle er nybegynner en gang. Det gjør ikke noe at man ikke får til vendinger med en gang. Det krever tross alt et par år med trening før man blir skikkelig god. Det virker som alle som ikke kan vendinger er i mot dem fordi de er så komplekse. Det er jo ikke meningen at man skal legge på 70kg første gang man prøver. Man begynner med en pinne og youtube-videoer. Enda bedre er det om man går til en vektløfterklubb og får kyndig hjelp der. Enkelte crossfit-sentre tilbyr også opplæring i olympiske løft. Men nå var ikke øvelsen nevnt fordi jeg mente at TS burde begynne med det nå. Jeg gav bare eksempler på de øvelsene som regnes som de store "baseøvelsene". Gode øvelser er av natur komplekse og det er det som gjør dem bra.
FitnessIna Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Jeg kan vendinger, så jeg har ikke noe i mot dem - det er bare en høy skaderisiko om de utføres feil og ved muskeltretthet, og man har større utbytte av å starte med bøy/benk/mark når man er nybegynner, før man går i gang med olympisk vektløfting. Jeg sier ikke at man skal bli vidrekommen før man starter med det, men at man bør ha god teknikk i tidligere nevnte øvelser og litt god motorisk kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå