girl95 Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Jeg er en jente på 19 år som sliter med dårlig syn. Optikeren har sagt at jeg må bruke briller fast, men jeg har virkelig ikke lyst til å gå rundt med briller. Jeg føler meg så stygg og utenfor. Jeg føler ikke at noen vil like meg hvis jeg bruker briller. Jeg syntes det er veldig trist at jeg ikke kan se alt ordentlig uten noen "hjelpemidler". Jeg har også tenkt på linser, men jeg føler at det blir så mye styr, dessuten har det sine konsekvenser. Jeg vil heller ikke at jeg må bruke noe over mine naturlige øyne for å se. Jeg vet at jeg er voksen, men jeg er en veldig sensitiv person som bokstavelig talt tar alt på hjerte og setter min helse i fare. Jeg har tenkt på dette dag og natt og finner ingen løsning. Selv syntes jeg at jeg ikke ser så værst ut i briller, men jeg vil jo ikke gå med briller fordi jeg vil være "normal". Nå har jeg stresset så mye uten noen løsning, og begynner å tenke på laseroperasjon. Er det trygt og verdt pengene? Jeg er usikker på om jeg bør ta det siden jeg er ung og synet forandrer seg. Vær så snill og hjelp meg 😓
Prestekragen Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Herlighet frøken, for det første; ro ned! Har brukt linser siden 2008 og det har gått HELT fint. Du må slappe av litt. Jeg tør ikke ta laseroperasjon enda, og syns ikke at linser og briller plager meg noe særlig. Det fins utrolig mange kule briller der ute, og finner du noen som kler deg skikkelig kan jeg love deg at du vil digge å ha de på. Linser er null stress når du er vant til å ta de av og på. De tok meg 5 min de første gangene, men du blir fort vant, og kommer ikke til å tenke over at du har på deg linser. Det viktigste er at du og optikeren din finner noen linser som passer deg og øynene dine. Det eneste som fungerer for meg er månedslinser som puster ekstra godt pga jeg får fort tørre øyne. 6
teit1 Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Jeg tok laseroperasjon da jeg var 18, men så hadde jeg hatt stabilt syn i mange år (begynte med briller som fireåring). Angrer ikke! Gikk veldig fort, og ingenting gikk galt. Kjenner vel 3 til som har tatt laseroperasjon, og for dem gikk også alt fint. Alle ser bra nå. Jeg valgte å bruke en som tilbød livstidsgaranti, siden jeg var relativt ung da jeg tok det, og de sa at det var stor sjanse for at synet mitt kom til å forandre seg, spesielt med tanke på studier videre. Er 21, har ikke trengt det enda i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Jeg har brukt linser i 12 år, og det har gått veldig fint. Hatet meg selv med briller før. Så bestemte jeg meg for å investere litt i brillene (8000,-) til det som passet meg.I dag går jeg helst kun med brillene og føler meg vakker ps: Jeg fikk ikke laseroperasjon på grunn av for tynn hornhinne +styrke. Hadde jeg fått det, ville jeg nok den gang takket ja. I dag er jeg glad for å ikke ha fått det. Jeg er meg og sånn er det Anonymous poster hash: a10dc...0fd
Gjest Daenerys Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Jeg fikk briller når jeg var 15, jeg har både mann, hus og venner, så det å bruke briller betyr virkelig ikke at ingen vil like deg Linser er ikke stress, det er en øvelsessak. Du må bare innse at du har en synsfeil, og hvis ikke du gjør noe med det kan det bare bli verre. Laser krever at synet ditt har vært helt stabilt over lengre tid, det tviler jeg på at ditt har, spesielt om du ikke bruker briller/linser. Jeg ville ha gått for linser om jeg var deg, det er ikke like synlig som briller
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 Som andre her skriver; linser krever at synet ditt har vært stabilt over en lenger tid, ofte vil de ikke operere på folk under 25 (det finnes selvsagt unntak!). Mitt syn har forøvrig endret seg kraftig siste 5 årene, og jeg er i slutten av 20-årene. Linser kan virke litt styrete til å begynne med, men det er såre enkelt. Tror jeg bruker ca 20 sekunder på å sette de inn nå. Mange ulike typer å velge mellom, så det er bare å teste i vei! Månedslinser er ofte mer fuktige enn dagslinser, og føles derfor-for mange, bedre på øyet. Briller kommer i alle varianter, så der må du bare prøve deg frem. Du får god hjelp i butikken! Lån med deg innfatningene hjem, og test de med ulike klær og hårfrisyrer, så finner du noen du trives godt med Det finnes også briller uten rammer, som er "usynlige". Og du; stress ned. Ikke bekymre deg! Jeg har brukt lesebriller siden jeg var 15, og det er virkelig ikke noe stress å trenge litt hjelp. Du er ikke alene. Nå ser jeg ikke uten briller lenger, og elsker de siste brillene mine (jeg har linser og briller, så kan jeg variere etter dagsform, aktivitet den dagen etc etc) Anonymous poster hash: d080e...de9
girl95 Skrevet 14. november 2014 Forfatter #7 Skrevet 14. november 2014 Tusen hjertelig takk for alle fine svar. Må si at jeg ble litt lettet nå. Et spørsmål til, hvor mye vil det koste meg i måneden å bruke linser?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #8 Skrevet 14. november 2014 Jeg skjønner deg sååå godt. Jeg er 28 år og har ikke kommet over brullefobien min enda, men jeg "må også egentlig bruke dem hver dag. I tillegg er jeg så "heldig" at jeg ikke tåler linser (de tørker ut øynene mine) og jeg kan av en eller annen grunn ikke ta laseroperasjon. Tror det er fordi hovedproblemet mitt ikke er langsyntheten (1,5 eller noe lite) men de skjeve hornhinnene mine... Vær glad du mest sannsylig tåler linser! For jeg er helt enig med det at briller er døden... Anonymous poster hash: ce83e...0bd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #9 Skrevet 14. november 2014 Jeg føler meg så stygg og utenfor. Jeg føler ikke at noen vil like meg hvis jeg bruker briller. Selv syntes jeg at jeg ikke ser så værst ut i briller, men jeg vil jo ikke gå med briller fordi jeg vil være "normal". Så fint at du synes at briller er stygt. Jeg har gått med briller siden jeg var 14 år, og for min del så var det ingen som synes jeg var stygg! "Vil være normal"? Unnskyld meg, men mener du virkelig at folk med briller ikke er normale? Åndsvake tulling. Anonymous poster hash: d9f30...b91 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #10 Skrevet 14. november 2014 Linser koster...vel, det kommer helt an på hva synsfeilen din er. Jeg har veldig skjeve hornhinner, og det er visstnok de dyreste linsene. Har hatt dagslinser 5 dager i uken, og betalt 350 kroner i måneden i linseabonnement. Nå skal jeg over på 2 ukers-linser, og de er angivelig billigere. Har du bare litt styrkeproblemer er det mulig å få linsene ned i ca 200 kroner tror jeg. MEN; det kan være en god ide å ha briller ved siden av. For dager du er trøtt og dermed tørr i øynene, for dager du er syk, for kvelden etter en hel dag med linser etc etc. PS: du er like normal selv om du bruker briller. Tror halvparten av oss bruker briller nå. Og det er faktisk ikke stygt! Anonymous poster hash: d080e...de9
girl95 Skrevet 14. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 14. november 2014 (endret) Jeg er kun langsynt. Endret 14. november 2014 av girl95
girl95 Skrevet 14. november 2014 Forfatter #12 Skrevet 14. november 2014 Så fint at du synes at briller er stygt. Jeg har gått med briller siden jeg var 14 år, og for min del så var det ingen som synes jeg var stygg! "Vil være normal"? Unnskyld meg, men mener du virkelig at folk med briller ikke er normale? Åndsvake tulling.Anonymous poster hash: d9f30...b91 For det første sa jeg at briller var stygt på meg, ikke alle andre. Jeg personlig vil ikke gå med det, jeg snakka aldri om noen andre! Og det med å være "normal", her mener jeg at jeg gjerne skulle hatt NORMALT SYN som de fleste uten å måtte bruke noen midler for å kunne se! 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #13 Skrevet 14. november 2014 Jeg tok laseroperasjon da jeg var 18, men så hadde jeg hatt stabilt syn i mange år (begynte med briller som fireåring). Angrer ikke! Gikk veldig fort, og ingenting gikk galt. Kjenner vel 3 til som har tatt laseroperasjon, og for dem gikk også alt fint. Alle ser bra nå. Jeg valgte å bruke en som tilbød livstidsgaranti, siden jeg var relativt ung da jeg tok det, og de sa at det var stor sjanse for at synet mitt kom til å forandre seg, spesielt med tanke på studier videre. Er 21, har ikke trengt det enda i hvertfall. Kan du si hvem du brukte? Livstidsgaranti hørtes bra ut Anonymous poster hash: ce83e...0bd
teit1 Skrevet 14. november 2014 #14 Skrevet 14. november 2014 (endret) Kan du si hvem du brukte? Livstidsgaranti hørtes bra ut Anonymous poster hash: ce83e...0bd Argus i Oslo. Livstidsgarantien gjelder ikke alderssyn da, men det er mange år til det trer inn. Leste nå at de har blitt argus øyeklinikk, og at livstidsgarantien hos argus syn ikke gjelder? Ikke velg dem. Valgte argus fordi de hadde livstidsgaranti, og var dermed også dyrere.. Hadde valgt noen andre da Endret 14. november 2014 av teit1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #15 Skrevet 14. november 2014 Siden du først nå må bruke briller så må du i alle fall vente på å ta operasjon til synet ditt har stabilisert seg. Jeg forstår egentlig ikke dette maset ditt. Jeg begynte med briller da jeg gikk i 6. klasse, og med linser i 7. Nå er jeg 19 år. Jeg synes det er helt OK. Litt stress er det, og økonomisk, men ellers lever jeg da som enhver. Fullstendig normal. Jeg forstår de som har gått med briller og/eller linser i lang tid og som har styrke +/- 5-6 eller mer, men det du opplever nå er egentlig ganske latterlig. Selvsagt ønsker alle å se normalt uten bruk av hjelpemidler, men slik er det dessverre ikke. Hva skal du gjøre når du blir eldre og mest sannsynlig MÅ bruke lesebriller? Anonymous poster hash: 1dbb5...8f8
Prestekragen Skrevet 14. november 2014 #16 Skrevet 14. november 2014 Tusen hjertelig takk for alle fine svar. Må si at jeg ble litt lettet nå. Et spørsmål til, hvor mye vil det koste meg i måneden å bruke linser? Jeg har mnd.linser som kommer i pakning på 6 mnd av gangen, så jeg kjøper de bare 2 ganger i året. Da koster de meg ca 1350,- hver gang. Linsevæske kommer jo i tillegg til dette, og må kjøpes litt oftere, men det er heller ikke særlig dyrt.
Gjest Margit Spat Skrevet 14. november 2014 #17 Skrevet 14. november 2014 Jeg begynte med linser i 1993, og de har ikke ødelagt øynene mine enda Det finnes etterhvert ganske mange av oss som er i 35-45-årsalderen og som har brukt linser i over 20 år, så dersom det skulle være stor helserisiko med linser ville det ha blitt kjent nå Nå er jeg en av de som har brukt en del briller innimellom, og nå for tiden bruker jeg nesten utelukkende briller pga tørre øyne på vinteren. Jeg har ikke hatt det minste problem med å sjekke mannfolk på byen, få meg en mann som jeg deler livet med, lande gode jobber, snakke i forsamlinger, og bli sett på som et helt fint menneske med briller på. Når det gjelder laser, har du allerede fått flere tips om at synet må stabilisere seg. Jeg kjenner en del som er operert, og de aller fleste er fornøyde med laseroperasjonen, men de jeg kjenner til har ikke operert seg før de var ca 30 eller eldre. Én av de jeg kjenner måtte begynne med briller igjen før det var gått 5 år etter laseroperasjonen, dette på tross av at synet hans hadde vært stabilt i årevis, og det ikke var alderslangsyntheten som slo inn. En annen måtte begynne med briller igjen etter noen flere år. Andre igjen har gått i 10+ år uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #18 Skrevet 14. november 2014 Jeg har mnd.linser som kommer i pakning på 6 mnd av gangen, så jeg kjøper de bare 2 ganger i året. Da koster de meg ca 1350,- hver gang. Linsevæske kommer jo i tillegg til dette, og må kjøpes litt oftere, men det er heller ikke særlig dyrt. En pakke holder for en mnd. Anonymous poster hash: 1dbb5...8f8
girl95 Skrevet 14. november 2014 Forfatter #19 Skrevet 14. november 2014 Jeg har mnd.linser som kommer i pakning på 6 mnd av gangen, så jeg kjøper de bare 2 ganger i året. Da koster de meg ca 1350,- hver gang. Linsevæske kommer jo i tillegg til dette, og må kjøpes litt oftere, men det er heller ikke særlig dyrt. Mange takk for svar
søtpai Skrevet 14. november 2014 #20 Skrevet 14. november 2014 Jeg bruker linser og briller. Tørr ikke å ta laser, har hørt så mye tull om det. Men jeg trives med linser og briller. Jeg betaler ca 1200 for et halvt års forbruk med linser. Briller er fint å ha hvis man begynner å bli sliten i øynene. Pluss, det finnes jo så mange fine briller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå