Gå til innhold

Hjelpe en nybegynner med skappelgenser? (oppskrift og garn)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst å strikke en skappelgenser, men jeg ønsker å strikke den litt kortere og smalere enn orginalen. Er det noen som har en konkret oppskrift jeg kan bruke?

I tillegg ønsker jeg å strikke den med billigere garn, begge garnene trenger ikke å være alpakka (hvis det ikke er et must for bra resulat?). Jeg har også skjønt det slikt at hvis man strikker med den billigste typen alpakka, skal man også gå ned en str på pinnene osv. Er det noen som kan være så snill å si meg konkret hva jeg skal gjøre og kjøpe? :) Kriteriene er som sagt: skappelgenser som er litt kortere, litt smalere (iallefall armene) og billigere garn.

Anonymous poster hash: 9c4a5...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å drive på og bytte garn, endre mønster osv. er ikke noe en bør gjøre som nybegynner.Det er vanskelig nok for viderekommende meg flere tiårs strikkeerfaring.

Gå på en strikkebutikk. Få hjelp og finn frem til garn og oppskrift du kan følge slavisk, om du vil ha et vellykket resultat. Kjøper du garn og oppskrift over disk, kan du og gå tilbake og få hjelp med strikketøyet underveis.

Anonymous poster hash: 75652...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk i den skappelboka om det er noe som ligner den genseren du vil ha. For å lage genseren kortere er det jo bare å strikke den så lang/kort som du vil ha den. Bare mål på en genser du liker lengden på. For bredden må du kanskje prøve deg frem. Ikke vær redd for å prøve og feile. Det gjør jeg enda jeg har strikket veldig mye. Bare rekk opp og begynn på nytt :-)

Anonymous poster hash: 1adb3...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Heihei! Mange bytter ut garnet i oppskriften fordi garnet i oppskriften blir veldig tungt og genseren rekker deg til knærne etter du har brukt den noen ganger. Jeg bytter nesten bestandig ut garnet fra oppskrifter og synes det går helt fint. Jeg vil anbefale deg å bruke Drops Alpaca: http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Alpaca

Og Drops Vivaldi: http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Vivaldi
eller Drops brushes alpaca silk: http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=BrushedAlpacaSilk

De hårete garntypene er nok litt tynnere enn den orginale, så du kan godt bruke 1 pinnestørrelse mindre, altså 6mm. Bruker du en mindre pinnestørrelse slipper du også at den siger like mye ;). Du trenger ca. 7 nøster Alpaca og 3 nøster vivaldi(under 400kr).

Litt vanskelig å si hvor mange masker du burde kutte ut i bredden :glare:. Når du endrer pinnestørrelsen vil jo plagget bli litt smalere så jeg ville ikke kutta ut så mange. Kanskje prøve 76 eller 78 masker i bredden? Lengden velger du selv hvor langt du strikker. Jeg pleier å starte med ryggen, og når jeg legger fra meg strikketøyet for kvelden henger jeg det over en stolrygg slik at det strekker seg underveis, istedenfor bare etter du er ferdig.

Håper dette hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...