AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 I år blir jeg og min datter alene. Dette grunnet at min far er ustabil, og jeg vil lage en fin jul for min datter, uten voksne som er sinte og surmulende og lager en dårlig stemning. Så vi må gjøre det beste ut av det. Ikke har jeg noen som kan komme og være "julenisse" for jenta mi heller. Er redd for at det vil bli en stusselig julaften for henne. Det var ikke sånn jeg forestilte meg at det skulle bli, men det gjør vel ingen som blir alene på julaften. Bf er død, og vi har ingen kontakt med den familien. Jeg vil prøve å lage vår egen jul, frister å reise vekk. På hytte f eks. Men bilen er i dårlig stand for vintervær. Vi blir hjemme i huset vårt. Jeg ønsker at hun skal få de forventningene, kosen, og gleden ved julaften, den stemningen, selv om vi bare er to... Hjelp?Anonymous poster hash: a8c17...109
GammelKaktus Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Jeg er alene med lillegutt, nå er han bare 3 da, men vi hadde det veldig koselig forrige år, da var vi og alene på selve julaften Synes det er kjekt å være hjemme hos oss selv jeg. Skape våre egne tradisjoner Så lenge du er positivt innstilt så må det jo bare bli bra Hvor gammel er datteren din, og hva liker hun å gjøre? 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Hun blir fem snart. Hvilke tradisjoner lager dere selv? Hun liker alt mulig. Glad i julesanger, og blir nok å se Askepott på tv, kanskje juledisney. Spise ribbe og rømmegrøt, åpne gaver, spise julebakst og godt. Skulle så gjerne lagd en magisk og fin jul for henne.Anonymous poster hash: a8c17...109
MarianneE Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Hun blir fem snart. Hvilke tradisjoner lager dere selv? Hun liker alt mulig. Glad i julesanger, og blir nok å se Askepott på tv, kanskje juledisney. Spise ribbe og rømmegrøt, åpne gaver, spise julebakst og godt. Skulle så gjerne lagd en magisk og fin jul for henne.Anonymous poster hash: a8c17...109 Så lenge du gjør ditt beste for henne så er jeg sikker på at julen hennes blir magisk. 15
Lillemini Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Hun blir fem snart. Hvilke tradisjoner lager dere selv? Hun liker alt mulig. Glad i julesanger, og blir nok å se Askepott på tv, kanskje juledisney. Spise ribbe og rømmegrøt, åpne gaver, spise julebakst og godt. Skulle så gjerne lagd en magisk og fin jul for henne.Anonymous poster hash: a8c17...109 Jeg syns det høres ut som en magisk og fin jul jeg. Ikke ulikt det jeg er vant med hjemmefra, selv om vi er flere. Men angående julenisse. Jeg vedder på at om du spør så finner du noen som kan stikke innom en liten tur på julaften, i alle fall om du kan stille med kostyme. En nabo, en venn, hvem som helst. Tror det ligger langt inne å si nei til å være julenisse for en liten jente på julaften. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Jeg syns det høres ut som en magisk og fin jul jeg. Ikke ulikt det jeg er vant med hjemmefra, selv om vi er flere. Men angående julenisse. Jeg vedder på at om du spør så finner du noen som kan stikke innom en liten tur på julaften, i alle fall om du kan stille med kostyme. En nabo, en venn, hvem som helst. Tror det ligger langt inne å si nei til å være julenisse for en liten jente på julaften. Jeg kjenner ikke mange her vi bor, og jeg har ikke noe særlig til nettverk. Men jeg skal gjøre mitt beste i å finne noen som kan være det. Anonymous poster hash: a8c17...109 1
Lillemini Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Er du modig nok kan du jo banke på hos nabeoen og spørre. Men skjønner at det ikke er like enkelt for alle. Eventuelt en status på Facebook? Høre om noen kjenner noen som kan stille opp? Og hvis ikke er det jo aldeles ikke verdens undergang. Det går jo også an å sette ut en skål med grøt eller noe som på mystisk vis blir spist i løpet av natten, med en liten hilsen fra nissen lagt igjen ved siden av, og kanskje en pakke. Så får man besøk av nissen selv om man ikke fysisk hadde han tilstedet. 7
Myrthel Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Et forslag hvis du ikke har nisse er å sette en sekk med gaver rett utenfor døren (evt. innenfor døren hvis det er fare for at noen tar den.) Etter maten kan du si at du hører noen ved døren - så går dere sammen og finner sekken med julegaver med et brev fra nissen om at han f.eks. er så forkjøla at han ikke kunne komme inn og hilse på, men at han ønsker dere en riktig god jul. 9
GammelKaktus Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Vi spiser frokost i pysjamas, ser på film, åpner en pakke eller to. Vi har en del pakker så vi bruker hele dagen på å åpne dem Leker litt, før vi tar oss en tur ut, sjelden vi har snø på jul, men tar turen på lekeplass eller noe i den duren, bare for å komme oss ut litt. Til lunsj så har vi grøt/julelunsj, spørs litt på om noen kommer innom på et lite julebesøk, eller for å ta en kaffe. Har noen venner som jobber på julaften så da kommer de ofte innom når de er før eller etter jobb for å hilse på. Hele dagen er for så vidt lagt opp til at vi gjør det lillegutt har lyst til. Vi leker, ser film osv. Åpner et par pakker før middag. Jeg gjør klart det som kan gjøres klart til middagen dagen før, så slipper jeg å bruke tid på mat i stedet for på han. Vi pleier å ha pinnekjøtt så det krever jo egentlig bare skrelling av poteter, kålrot og gulerøtter Etter middagen så er det enda flere pakker og telefoner fra grandtante og bestefar osv. Så leker vi enda mer, åpner flere pakker og plutselig er dagen over Vi følger ikke klokka når vi har fri og skal feire jul, da gjør vi det som passer oss. Pleier forresten å sette en skål med grøt på gangen og så tar nissen og spiser den i løpet av natten og legger igjen en nissepakke 1
Gjest Kritisk Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Hvor i landet er det dere som feirer alene bor? Jeg er totalt alene med min datter, og det er et mareritt hvert år og vite om vi har noen å feire med. Jeg synes det er så vondt. Ser at dette kan bli første julen ingen kommer til å invitere oss. Hva gjør dere nyttårsaften?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Hvor i landet er det dere som feirer alene bor? Jeg er totalt alene med min datter, og det er et mareritt hvert år og vite om vi har noen å feire med. Jeg synes det er så vondt. Ser at dette kan bli første julen ingen kommer til å invitere oss. Hva gjør dere nyttårsaften? Nei, vi har heller ingen planer nyttårsaftenen. Vi bor midt i landet. Anonymous poster hash: a8c17...109
melatonin Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Et forslag hvis du ikke har nisse er å sette en sekk med gaver rett utenfor døren (evt. innenfor døren hvis det er fare for at noen tar den.) Etter maten kan du si at du hører noen ved døren - så går dere sammen og finner sekken med julegaver med et brev fra nissen om at han f.eks. er så forkjøla at han ikke kunne komme inn og hilse på, men at han ønsker dere en riktig god jul. Så fint forslag!! Og spesielt for de små som er redd nissen og, mange nok av dem. 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Nei, vi har heller ingen planer nyttårsaftenen. Vi bor midt i landet.Anonymous poster hash: a8c17...109 Vi bor på sørlandet, nærmere bestemt lillesand. Hadde vi bodd nærmere hadde det jo gått an å feire i lag. Anonymous poster hash: 87486...bb6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Vi bor på sørlandet, nærmere bestemt lillesand. Hadde vi bodd nærmere hadde det jo gått an å feire i lag. Anonymous poster hash: 87486...bb6 Ja det hadde vært hyggeligAnonymous poster hash: a8c17...109
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Ja det hadde vært hyggeligAnonymous poster hash: a8c17...109 sjelden jeg hører om andre som feirer alene. Har nesten følt meg som et utskudd her nede. Anonymous poster hash: 87486...bb6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Jeg har feiret mange juler alene med min mor, og synes det er helt fantastiske juler. Så lenge ikke du formidler til ungen at det å være bare dere to er noe dritt, så kommer hun til å få en super jul. Anonymous poster hash: 484d7...b99 2
GammelKaktus Skrevet 13. november 2014 #17 Skrevet 13. november 2014 Jeg vet det er mange som feirer alene, noen av fri vilje og andre fordi de ikke har andre alternativer. Men det er nok kanskje ikke noe de kringkaster. Vi feirer egentlig alene fordi jeg vil ha det slik, vi blir invitert til venner hvert år, men jeg vil helle skape våre egne tradisjoner, eventuelt ha julebesøket selv. Men nå er det nå slik at mange av mine nærmeste venner er barnløse eller så er barna i tenårene og da vil ikke sønnen min få så mye mer utav en feiring hos andre enn at vi har en feiring selv. Dessuten så er det mest komfortabelt å ha det hos seg selv når du har små barn med hundrevis av pakker som skal åpnes Så får vi heller ta det litt år for år, ting forandrer seg jo og skulle sønnen min et år ønske at vi feirer julaften hos "onkel Per" så gjør vi det. Men til da så er selvgjort velgjort 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #18 Skrevet 13. november 2014 Jeg vet det er mange som feirer alene, noen av fri vilje og andre fordi de ikke har andre alternativer. Men det er nok kanskje ikke noe de kringkaster. Vi feirer egentlig alene fordi jeg vil ha det slik, vi blir invitert til venner hvert år, men jeg vil helle skape våre egne tradisjoner, eventuelt ha julebesøket selv. Men nå er det nå slik at mange av mine nærmeste venner er barnløse eller så er barna i tenårene og da vil ikke sønnen min få så mye mer utav en feiring hos andre enn at vi har en feiring selv. Dessuten så er det mest komfortabelt å ha det hos seg selv når du har små barn med hundrevis av pakker som skal åpnes Så får vi heller ta det litt år for år, ting forandrer seg jo og skulle sønnen min et år ønske at vi feirer julaften hos "onkel Per" så gjør vi det. Men til da så er selvgjort velgjort Jeg er litt anderledes bygd, Jeg blir veldig trist av å tenke på at vi kanskje må feire julen alene. Vi er forskjellige. Vi blir heller ikke invitert noe særlig steder, vi er heldig hvis vi har et sted å være. Oftest noen naboer og slike ting som inviterer oss inn. Jeg er et følsomt menneske og veldig sosial, og synes det er trist at vi ikke har familie. Derfor ønsker jeg å være med andre på julaften. Men det er jo så tabu å snakke om at man ikke har noen å feire med, så jeg føler meg ofte litt "utenfor" samfunnet - om man kan si det slik. Anonymous poster hash: 87486...bb6
Gjest Gaea Skrevet 13. november 2014 #19 Skrevet 13. november 2014 Tror mange overvurderer hvor mye barn forventer og tenker over. Jeg har alltid elsket julen, men det har ikke vært pga. familieselskap (tvert i mot syntes jeg det var det kjedeligste veldig lenge - var ikke før jeg var ''nesten voksen'' at jeg satte pris på akkurat det). Nisse er det aldri noen som har vært hos oss, trodde ikke det var vanlig jeg. Det var mange ting jeg satte veldig stor pris på da. Å pynte juletre og sette frem julepynt, få julestrømpe på morgenen mens jeg så på tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen, spise ribbe og riskrem, og selvsagt gaver da. Alt dette kan gjøres med bare to.
GammelKaktus Skrevet 13. november 2014 #20 Skrevet 13. november 2014 Jeg er litt anderledes bygd, Jeg blir veldig trist av å tenke på at vi kanskje må feire julen alene. Vi er forskjellige. Vi blir heller ikke invitert noe særlig steder, vi er heldig hvis vi har et sted å være. Oftest noen naboer og slike ting som inviterer oss inn. Jeg er et følsomt menneske og veldig sosial, og synes det er trist at vi ikke har familie. Derfor ønsker jeg å være med andre på julaften. Men det er jo så tabu å snakke om at man ikke har noen å feire med, så jeg føler meg ofte litt "utenfor" samfunnet - om man kan si det slik. Anonymous poster hash: 87486...bb6 Du har ingen venner dere kan feire med, eller som kan komme til dere da? Av og til så er det jo noen som legger inn slike kontaktannonser om at de ønsker å feire med noen, ofte eldre, du kunne jo invitert noen til feiring hos dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå