Sugardoll Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Noen her som har vært borti/vet om det går greit og ta en ibux, to pinex forte og to postafen(kvalmestillende) samtidig? O heilage kjeftament..(les:tenner)
Sugardoll Skrevet 13. november 2014 Forfatter #2 Skrevet 13. november 2014 Før noen spør hvorfor jeg vil ta ibux når jeg tar pinex forte er det fordi jeg ikke har max utbytte av p.f. Jeg kjenner fremdeles at jeg har litt vondt i tennene etter å ha tatt p.f. Tenkte om noen visste om jeg får max utbytte av smertestillende når jeg tar ibux og... lenge leve tannregulering...
Sugardoll Skrevet 13. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2014 Og der så jeg retningslinjene for posting her inne, smart.. Kan en moderator slette denne tråden hvis dere føler den motstrider retningslinjene? Takk
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Noen her som har vært borti/vet om det går greit og ta en ibux, to pinex forte og to postafen(kvalmestillende) samtidig? O heilage kjeftament..(les:tenner) Det høres litt i overkant ut da du får ibuprofen, paracet, kodein og virkestoffet i postafen (som jeg ikke kjenner til). Ibux er det beste mot tannsmerter, så ville holdt en knapp på det, evt. Kombinert med paracet. Men husk å hold deg til maksdosene!Anonymous poster hash: 442b8...e14
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Medisiner skal ikke blandes! Særlig ikke disse du nevner her.Anonymous poster hash: 816d2...514
Cessa74 Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Joda -du kan fint ta en ibux sammen med to paralgin forte/evnt to paracet. Det er samme mengde paracetamol i pf som i vanlig paracet - og dette kan kombineres med ibux. Selvsagt ikke ofte og hyppig, men i slike akutte situasjoner med kraftig smerte kan du fint gjøre dette inntil 3 ganger per døgn - dog med 4-6 timers mellomrom. Kvalmestillende kan kombineres med både pf og ibux, regner med at du tar dette fordi du blir kvalm av pf (som er en vanlig bivirkning). God bedring! 3
Sugardoll Skrevet 13. november 2014 Forfatter #7 Skrevet 13. november 2014 Joda -du kan fint ta en ibux sammen med to paralgin forte/evnt to paracet. Det er samme mengde paracetamol i pf som i vanlig paracet - og dette kan kombineres med ibux. Selvsagt ikke ofte og hyppig, men i slike akutte situasjoner med kraftig smerte kan du fint gjøre dette inntil 3 ganger per døgn - dog med 4-6 timers mellomrom. Kvalmestillende kan kombineres med både pf og ibux, regner med at du tar dette fordi du blir kvalm av pf (som er en vanlig bivirkning). God bedring! Tusen takk for utfyllende svar. Herlig at noen tar seg tid til å svare meg synes jeg, setter jeg pris på :-) Ja tar postafen fordi jeg blir kvalm av p.f. På det hardeste er det vel 2 om dagen når jeg har skikkelig vondt (ikke får til å spise etc..) Men går som regel nesten ut dagen før jeg tar noe på ettermiddagen/kvelden, vegrer meg mot å bruke slike medisiner egentlig da jeg ikke er så fan av det, men må man så må man.. Værste jeg vet er å ha slike smerter i munn og tenner. Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Jeg vil ikke anbefale å ta ibux i tillegg - i verste fall kan du ta paracet i tillegg som andre nevner her, og du kan gå på felleskatalogen.no og ta en interaksjonanalyse for å se om medisinene påvirker hverandre hvis du er usikker i forhold til postafenen.. Anonymous poster hash: 5acff...176
Sugardoll Skrevet 13. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2014 Det høres litt i overkant ut da du får ibuprofen, paracet, kodein og virkestoffet i postafen (som jeg ikke kjenner til). Ibux er det beste mot tannsmerter, så ville holdt en knapp på det, evt. Kombinert med paracet. Men husk å hold deg til maksdosene!Anonymous poster hash: 442b8...e14 Ja er enig i dette. meklozinhydroklorid er virkestoffet i postafen, men finner ikke ut hva dette i bunn og grunn er :-/. ibux alene eller kombinert med paracet har absolutt ingen effekt på meg i forhold til tannsmerter, så da må jeg desverre ty til p.f.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Ja er enig i dette. meklozinhydroklorid er virkestoffet i postafen, men finner ikke ut hva dette i bunn og grunn er :-/. ibux alene eller kombinert med paracet har absolutt ingen effekt på meg i forhold til tannsmerter, så da må jeg desverre ty til p.f. Men da bør det holde med p.f. pluss eventuelt mer paracet og ikke enda mer forskjellige stoffer.. Snakk med legen din hvis det er så ille :-s Anonymous poster hash: 5acff...176
Sugardoll Skrevet 13. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2014 Jeg vil ikke anbefale å ta ibux i tillegg - i verste fall kan du ta paracet i tillegg som andre nevner her, og du kan gå på felleskatalogen.no og ta en interaksjonanalyse for å se om medisinene påvirker hverandre hvis du er usikker i forhold til postafenen.. Anonymous poster hash: 5acff...176 Tok en interaksjonsanalyse, medisinene påvirket ikke hverandre i forhold til det jeg leste. Kom opp: ingen tiltak nødvendig, greit å vite. Visste ikke om interaksjonsanalyse på felleskatalogen, takk for info! :-)
Sugardoll Skrevet 13. november 2014 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2014 Men da bør det holde med p.f. pluss eventuelt mer paracet og ikke enda mer forskjellige stoffer.. Snakk med legen din hvis det er så ille :-s Anonymous poster hash: 5acff...176 Takk, skal ta en paracet istedet for en ibux :-) Har snakket med h*n, bruk p.f får jeg til svar.. Enkelt å si når det ikke tar alt av smerter. Skal ringe en gang til imorgen å høre om jeg får gjennomslag på noe annet som kan funke..
Cessa74 Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Nei nå må du høre etter. Du må IKKE ta paracet sammen med paralgin forte! PF ER paracet med kodein (som er det ekstra sterke virkemiddelet). Hvis du tar paracet sammen med 2 PF tar du mer enn maksdose av paracetamol. Du skal MAKS ta 1000 mg paracetamol per dose - og det er det tilsammen i 2 PF (eller 2 paracet om du vil). Ibux har andre virkestoffer og er helt uproblematisk å ta sammen med paracet/PF - og ibux går mer direkte på muskel, skjelett, tannsmerter. Igjen: 2 PF ELLER 2 paracet kan trygt kombineres med 1 ibux (200mg) - dette er trygt og akseptabelt i akutte smertesituasjoner, og gir ikke for høye doser ifht lever/nedbrytning. Og deretter må du vente 4-6 timer før neste runde smertestillende. 3
Cessa74 Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Jeg vil ikke anbefale å ta ibux i tillegg - i verste fall kan du ta paracet i tillegg som andre nevner her, og du kan gå på felleskatalogen.no og ta en interaksjonanalyse for å se om medisinene påvirker hverandre hvis du er usikker i forhold til postafenen.. Anonymous poster hash: 5acff...176 Du må faktisk ALDRI gi råd vedr medisiner når du tydeligvis overhode ikke vet hva du skriver. Gjør deg selv en tjeneste og ikke svar på spørsmål du ikke har kompetanse på å svare på. Overdosering av paracetamol kan raskt bli svært skadelig på lever - i verste fall føre til leverskader... 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Du må faktisk ALDRI gi råd vedr medisiner når du tydeligvis overhode ikke vet hva du skriver. Gjør deg selv en tjeneste og ikke svar på spørsmål du ikke har kompetanse på å svare på. Overdosering av paracetamol kan raskt bli svært skadelig på lever - i verste fall føre til leverskader... Jeg sa ingenting om doseringen, det må man vite selv/lese i pakningsvedlegg. Jeg jobber med medisiner så jeg vet hva jeg sier - det er en grunn til at leger ofte gir/anbefaler p.f. + paracet og ikke p.f. + ibux. Men for all del, snakk med legen sa jeg. Anonymous poster hash: 5acff...176
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Nei nå må du høre etter. Du må IKKE ta paracet sammen med paralgin forte! PF ER paracet med kodein (som er det ekstra sterke virkemiddelet). Hvis du tar paracet sammen med 2 PF tar du mer enn maksdose av paracetamol. Du skal MAKS ta 1000 mg paracetamol per dose - og det er det tilsammen i 2 PF (eller 2 paracet om du vil). Ibux har andre virkestoffer og er helt uproblematisk å ta sammen med paracet/PF - og ibux går mer direkte på muskel, skjelett, tannsmerter. Igjen: 2 PF ELLER 2 paracet kan trygt kombineres med 1 ibux (200mg) - dette er trygt og akseptabelt i akutte smertesituasjoner, og gir ikke for høye doser ifht lever/nedbrytning. Og deretter må du vente 4-6 timer før neste runde smertestillende. Fra legemiddelhåndboka: Voksne, for akutte smerter: Startdose 1–2 g peroralt. Deretter 1 g × 4. Maksimal døgndose 4 g, opptil 2 uker, deretter 1 g × 3 daglig. Altså kan man ta inntil 4 gram paracet i døgnet, og så vidt jeg vet er det 500 mg i en p.f. og 500 mg i en vanlig paracet. Anonymous poster hash: 5acff...176
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #17 Skrevet 13. november 2014 Fra legemiddelhåndboka: Voksne, for akutte smerter: Startdose 1–2 g peroralt. Deretter 1 g × 4. Maksimal døgndose 4 g, opptil 2 uker, deretter 1 g × 3 daglig. Altså kan man ta inntil 4 gram paracet i døgnet, og så vidt jeg vet er det 500 mg i en p.f. og 500 mg i en vanlig paracet. Anonymous poster hash: 5acff...176 Slik jeg tolker sitatet fra legemiddelhåndboka skal en bare ta opptil 2g i første dose og deretter 1g i hver av de neste dosene. 2 p.f er 1g Anonymous poster hash: c94e1...4e1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #18 Skrevet 13. november 2014 Men hva er argumentasjonen din for hvorfor hun/han skal bruke ibux i stedet i tillegg til to stoffer hun/han allerede bruker, hvorfor er det bedre enn hvis man følger dosering av paracet riktig - da er det ingen fare for overdosering? Ikke alle bør/kan bruke NSAIDS (ibux) heller - blant annet de med astma, gravide, blodlevringsforstyrrelser, lever/nyresykdommer (gjelder også paracet)... Beklager at jeg kupper tråden din, TS. Sier igjen, snakk med legen din så får du riktig svar ut i fra din situasjon. Anonymous poster hash: 5acff...176
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #19 Skrevet 13. november 2014 Slik jeg tolker sitatet fra legemiddelhåndboka skal en bare ta opptil 2g i første dose og deretter 1g i hver av de neste dosene. 2 p.f er 1g Anonymous poster hash: c94e1...4e1 Ja, enig i dette. Jeg bare sier at i døgnet kan man ta inntil 4 gram - ikke om gangen. Anonymous poster hash: 5acff...176
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #20 Skrevet 13. november 2014 Men hva er argumentasjonen din for hvorfor hun/han skal bruke ibux i stedet i tillegg til to stoffer hun/han allerede bruker, hvorfor er det bedre enn hvis man følger dosering av paracet riktig - da er det ingen fare for overdosering? Ikke alle bør/kan bruke NSAIDS (ibux) heller - blant annet de med astma, gravide, blodlevringsforstyrrelser, lever/nyresykdommer (gjelder også paracet)... Beklager at jeg kupper tråden din, TS. Sier igjen, snakk med legen din så får du riktig svar ut i fra din situasjon. Anonymous poster hash: 5acff...176 Det er da kjent at leger anbefaler å kombinere ibux og paracet ved sterke smerter, så de to stoffene burde det gå greit å blande så lenge en ikke overskrider dosene. Jeg kjenner ikke til det andre virkestoffet til P.F, men det må være bedre å ta en ibux som er et annet virkestoff enn å ta en paracet og få for mye paracetamol. Interaksjonsanalysen sa ihvertfall ikke noe, og en burde kunne stole på den. NB: Jeg har ingen kompetanse på feltet Anonymous poster hash: c94e1...4e1
Fremhevede innlegg