AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Jeg er ufør, men har nyttig livserfaring, overskudd ,omsorg og plass i huset til en som trenger det. Kan jeg bli fostermor eller må man være par? Noen som vil dele sine erfaringer? Anonymous poster hash: 63af1...120
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Kommer vel kanskje an på hvorfor du er ufør? Anonymous poster hash: eccd9...45f
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Kommer vel kanskje an på hvorfor du er ufør?Anonymous poster hash: eccd9...45f Nakkeskade Ts Anonymous poster hash: 63af1...120
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Jeg bodde i fosterhjem med singel mor. Anonymous poster hash: 6af1b...4fc
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Jeg bodde i fosterhjem med singel mor. Anonymous poster hash: 6af1b...4fc Hvordan opplevde du det? Ts Anonymous poster hash: 63af1...120
Rotemor Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Det er ekstrem mangel på fosterforeldre. Det er ingen grunn til at ikke du skal kunne være det for det rette barnet. Du kan gjerne kontakte barnevern i forskjellige kommuner. Det er helt supert at du vil dette!! 2
umwar Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Her står det krav for å kunne bli fosterhjem. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/barnevern/retningslinjer-for-fosterhjem/5.html?id=415704 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Jeg er ufør, men har nyttig livserfaring, overskudd ,omsorg og plass i huset til en som trenger det. Kan jeg bli fostermor eller må man være par? Noen som vil dele sine erfaringer? Anonymous poster hash: 63af1...120 Mottar du uføretrygd? Ser de stiller krav til god og stabil økonomi. Anonymous poster hash: cd7bc...844
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Mottar du uføretrygd? Ser de stiller krav til god og stabil økonomi. Anonymous poster hash: cd7bc...844 Ja det gjør jeg, men har lite gjeld samt reserver i bakhand. God og stabil økonomi må vel her bety at man klarer seg ,ikke ensbetydende med at man er godt bemidlet. Ts Anonymous poster hash: 63af1...120 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Det er ekstrem mangel på fosterforeldre. Det er ingen grunn til at ikke du skal kunne være det for det rette barnet. Du kan gjerne kontakte barnevern i forskjellige kommuner. Det er helt supert at du vil dette!! Hvorfor i forskjellige kommuner? Er det vanlig? Ts Anonymous poster hash: 63af1...120
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Hvorfor i forskjellige kommuner? Er det vanlig? Ts Anonymous poster hash: 63af1...120 Fosterbarn bor sjeldent i fosterhjem i den kommunen de kommer fra. Når det kommer til økonomi vet jeg ikke hvordan de ser på uføretrygd. Den er jo ikke kjent for å ikke rekke til så mye. Det koster penger å ha fosterbarn selvom man får lønn av BV. De har jok et visst tak på dette. Anonymous poster hash: cd7bc...844
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Utdrag: " Fosterforeldrene må ha økonomi, bolig og et sosialt nettverk som gir barnet mulighet til livsutfoldelse. Selv om det ikke stilles konkrete krav verken til størrelse på inntekt eller boligstandard, må den totale økonomien og boligforholdene være slik at de ikke virker hemmende på barnets utviklingsmuligheter." Anonymous poster hash: cd7bc...844
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Mottar du uføretrygd? Ser de stiller krav til god og stabil økonomi. Anonymous poster hash: cd7bc...844 I følge en stor andel av kvinneguidens medlemmer vasser jo uføre i penger, så det er nok ikke noe problem. :/Anonymous poster hash: 107d8...aca 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 I følge en stor andel av kvinneguidens medlemmer vasser jo uføre i penger, så det er nok ikke noe problem. :/Anonymous poster hash: 107d8...aca Man går jo fra å være ufør til å være i arbeid hvis man skulle bli godkjent som fosterhjem. Anonymous poster hash: cd7bc...844
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Man går jo fra å være ufør til å være i arbeid hvis man skulle bli godkjent som fosterhjem.Anonymous poster hash: cd7bc...844 Nei, ikke nødvendigvis.Anonymous poster hash: 1ff61...335 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Fosterhjemsplassering hos enslige Ifølge fosterhjemsforskriften § 4 tredje ledd bør fosterhjemmet bestå av to fosterforeldre.Grunnen til dette, er at det kan være en krevende oppgave å være fosterforeldre, og at de fleste fosterbarn har behov for mer enn en voksenperson. I de fleste tilfeller vil det derfor være til barnets beste å bli plassert i et fosterhjem med to fosterforeldre. Det er imidlertid ikke nødvendig å stille krav om at fosterforeldrene er gift eller har inngått partnerskap.Enslige fosterforeldre kan velges dersom barneverntjenesten finner at dette vil være til det aktuelle barnets beste. Plassering hos enslige stiller ekstra store krav til vedkommende som fosterforelder, samtidig som enslige kan ha ressurser som gjør dem særlig godt egnet for oppgaven. Det viktige er at barneverntjenesten finner fosterforeldre som i størst mulig grad ivaretar det aktuelle barnets behov. Anonymous poster hash: ed318...3bc 2
Rotemor Skrevet 13. november 2014 #17 Skrevet 13. november 2014 Jeg ser du fikk svar på spm ditt til meg:) Barn trenger gjerne å flytte til andre kommuner, ja. Hva gjelder uførepensjon så er dette regnet som en helt normal (mot lav) inntekt. Den er jo helt trygg i motsetning til mange arbeidstakere. Jeg synes ikke du skal la deg skremme fra å prøve ettersom det finnes allslags barn med allslags behov. Du sier du har to voksne barn og bare i de har du muligens et godt nettverk. Det er jo summen av goder du kan tilby som til syvende og sist teller. Prøv! 1
Biloba Skrevet 14. november 2014 #18 Skrevet 14. november 2014 Jeg kjenner et fosterbarn som ble plassert hos en fraskilt dame med store/voksne barn. Jeg tror du stiller svakere fordi du ikke har helse til å være i noen form for jobb. De familiene jeg kjenner til med fosterbarn har hatt det svært krevende, og du vil jo ha mindre å gå på når du ikke er frisk. Uansett er det alltid lov å tilby seg:-) Kunne det være interessant å være besøkshjem?
Belima Skrevet 14. november 2014 #19 Skrevet 14. november 2014 Jeg har vært fostermor i to runder for ungdom og hatt uføretrygd og alenemor og i siste runde uten hjemmeboende barn. (Ufør gr. nakkeskade) Jeg tok ikke full lønn, men fikk dekket alle ekstra utgiftene det medførte å ha en ekstra i husholdningen. Mer til strøm, mat og bensin og litt ekstra så vi kunne gå på kino eller ut å spise en gang i blandt. Lommepenger til ungdommen, så de kunne betale sin del av fellesting vi gjorde og til en ungdoms vanlige utgifter som mobil, blader klær mm. Barnetrygden gikk inn på kto som ble brukt til dyrere ting som sykkel, ski mm. etter avtale med barnevernet. Var også fosterhjem en gang mens jeg var gift og mottok heller ikke da annet en utgiftsdekning. Jeg ville ikke tjene på å hjelpe andre, men vi hadde ikke råd til å ha en ekstra uten mer å rutte med. Lykke til, dette får du til!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #20 Skrevet 14. november 2014 Jeg har vært fostermor i to runder for ungdom og hatt uføretrygd og alenemor og i siste runde uten hjemmeboende barn. (Ufør gr. nakkeskade) Jeg tok ikke full lønn, men fikk dekket alle ekstra utgiftene det medførte å ha en ekstra i husholdningen. Mer til strøm, mat og bensin og litt ekstra så vi kunne gå på kino eller ut å spise en gang i blandt. Lommepenger til ungdommen, så de kunne betale sin del av fellesting vi gjorde og til en ungdoms vanlige utgifter som mobil, blader klær mm. Barnetrygden gikk inn på kto som ble brukt til dyrere ting som sykkel, ski mm. etter avtale med barnevernet. Var også fosterhjem en gang mens jeg var gift og mottok heller ikke da annet en utgiftsdekning. Jeg ville ikke tjene på å hjelpe andre, men vi hadde ikke råd til å ha en ekstra uten mer å rutte med. Lykke til, dette får du til! Noen ganger må BV kjøpe fri en av foreldrene fra jobb, og de får da lønn fra BV. Noen barn trenger såpass mye oppfølging at en forelder er nødt til å være tilgjengelig hele tiden. Det handler ikke om å tjene på å hjelpe andre, da har du misforstått. Men skal en voksen ta full permisjon fra jobb for å følge opp et barn 24/7 så må jo denne personen få lønn fra et sted for at ting skal gå rundt. Dette skjønner vel du også når du sier du har vært fosterhjem? Anonymous poster hash: cd7bc...844
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå